Bukefalos 28 år!

Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Asni är normalt sett helt otroligt bra i magen. Det är verkligen bara efter aktivitet så som tävling som hon kraschar :(
Då är det ju svårare, nästan lättare när de generellt är dålig så att en vet vad en har att rätta sig efter. Men du kan kanske prova att sätta in det ett par dagar innan och efter tävling och se om det ger någon effekt? Har svårt att se att det ska kunna vara skadligt iaf, så länge hunden tål morötter.
Det är verkligen hemskt när dom inte mår bra 😢.
 
Hur går det för @Red_Chili o hennes vovva?

Jag fick preciiis ett sms om att Aysu nu ligger på operationsbordet. En vän jobbar som djursjukvårdare (heter det väl?) och är med under operationen. Hon berättade att narkosen är stabil och att veterinären håller på och tar bort det juver som blivit inflammerat osv.

Det såg verkligen hemskt ut när vi kom in till veterinären idag, men jag är SÅ glad att jag dokumenterat allt noga. Har koll på normaltemp, hade skrivit upp i mobilen hur tempen var vid olika klockslag sen hon kom hem, hade stenkoll på vid vilka tider hon fått sin medicin, hade fotograferat det dåliga juvret så att man tydligt kunde se hur mycket sämre det blivit när vi väl kommit in till veterinären... Tack vare allt det så kunde de snabbt och enkelt få en bra bild av läget och konstaterade att Aysu (åter igen) skulle ha ganska hög prioritet och läggas in med dropp och smärtstillande på en gång.

Minns inte riktigt vad jag skrivit här i tråden innan, men nu när vi var inne så fick hon feber igen, blev slöare och huden började spricka upp mer och mer så att var läckte ut... Och under tiden vi kollade allt, tog tempen, klämde (försiktigt) på juvret och allt så låg Aysu helt stilla och bara accepterade läget. Hon är så otroligt snäll hela tiden den lilla damen.
 
Jag fick preciiis ett sms om att Aysu nu ligger på operationsbordet. En vän jobbar som djursjukvårdare (heter det väl?) och är med under operationen. Hon berättade att narkosen är stabil och att veterinären håller på och tar bort det juver som blivit inflammerat osv.

Det såg verkligen hemskt ut när vi kom in till veterinären idag, men jag är SÅ glad att jag dokumenterat allt noga. Har koll på normaltemp, hade skrivit upp i mobilen hur tempen var vid olika klockslag sen hon kom hem, hade stenkoll på vid vilka tider hon fått sin medicin, hade fotograferat det dåliga juvret så att man tydligt kunde se hur mycket sämre det blivit när vi väl kommit in till veterinären... Tack vare allt det så kunde de snabbt och enkelt få en bra bild av läget och konstaterade att Aysu (åter igen) skulle ha ganska hög prioritet och läggas in med dropp och smärtstillande på en gång.

Minns inte riktigt vad jag skrivit här i tråden innan, men nu när vi var inne så fick hon feber igen, blev slöare och huden började spricka upp mer och mer så att var läckte ut... Och under tiden vi kollade allt, tog tempen, klämde (försiktigt) på juvret och allt så låg Aysu helt stilla och bara accepterade läget. Hon är så otroligt snäll hela tiden den lilla damen.

Håller alla tummar, tassar och tår! ❤️
 
Nu håller hon på och vaknar. Ska snart få på bandage och gå till sin bur :) Har fått bilder från operationen också och huh vad det ser stort ut med såret och allting... Men, en betydligt mindre läskig bild kan ni få. Här ligger hon för att vakna till igen (och hon har lyft på huvudet och allt verkar fint).
vaknar.jpg


Måste också säga att jag än så länge är otroligt glad åt bemötandet jag fått på djursjukhuset. Jag har pratat med många olika personer ur personalen där. Flera djursjukvårdare, åtminstone två olika veterinärer och alla har varit vänliga, verkat lugna (trots att de säkert har det stressigt), de som har hållit på med Aysu har varit väldigt fina mot henne, de har lyssnat noga på vad jag haft att säga och verkligen tagit mig på allvar osv. Det känns otroligt tryggt och bra. Och jag är glad att jag lyssnade på magkänslan och åkte in idag. Vissa har i vanlig ordning undrat om jag inte överdriver, men utifrån vad jag fått se och fått berättat för mig nu så nej, det var verkligen inte en överdrift, det var en nödvändighet.
 
Titta vem som är hemma :love:
89926287_1608097846005256_8527855134703616_o.jpg


Nu hoppas jag bara för allt i världen att vi slipper fler akutbesök... Hon är trött, glad och har normaltemp igen. Det blev lite komplicerat att hämta henne eftersom jag är en sån där jobbig matte som frågar även vad hon haft för temp under dagen. Det visade sig att hon legat en grad över normaltemp senast de kollade (men utan problem inom ramen för vad "vanliga hundar" har, därav att de inte reagerat). Då kom det även fram att det varit lite oklart vilka mediciner hon faktiskt fått och veterinären började själv undra vad det pysslats med under dagen.

Allt reddes ut utan problem, men det tog tid och veterinären gick runt en hel del för att prata med andra, kolla på andra avdelningars anteckningar osv. Vi såg också till att ta tempen innan vi åkte hem och då var den som den skulle igen.

Så ja, jag är fortfarande nöjd med allt hittills, så nöjd man nu kan vara när ens hund blir sjuk och man tvingas åka in såhär. Jag hade gärna gjort massor av andra saker med min tid istället för att oroa ihjäl mig... Jag har fått otroligt noggranna instruktioner för hur såret ska skötas framöver också. Lite mer komplicerat än vanliga sår, men det ska nog gå bra, om inte annat för att Aysu är så snäll. Alla på djursjukhuset verkade helt förälskade i henne och nästan alla jag pratade med berättade att Aysu var så snäll och klok, uppförde sig så exemplariskt i alla tänkbara situationer osv. Det känns otroligt bra.

Och justja, någon hade även ritat ett hjärta på hennes mapp med hemgångsråd :p
89731577_1608098942671813_1117450817113161728_o.jpg
 
Kommer byta till Agria efter det här med Asni. Skiter fullkomligt i vad för extrem rabatt de ger mig första året när de inte ens betalar hälften för veterinärkostnader. Agra tog nästan 5,300 av strax över 8,000 med Tinja, Folksam tog en bra bit under hälften av Asnis kostnad.

Asni får dock stå kvar på Folksam då jag inte kommer kunna ändra utan problem, men nästa hund, då jäklar!
 
Kommer byta till Agria efter det här med Asni. Skiter fullkomligt i vad för extrem rabatt de ger mig första året när de inte ens betalar hälften för veterinärkostnader. Agra tog nästan 5,300 av strax över 8,000 med Tinja, Folksam tog en bra bit under hälften av Asnis kostnad.

Asni får dock stå kvar på Folksam då jag inte kommer kunna ändra utan problem, men nästa hund, då jäklar!
Jag har alltid varit sjukt nöjd med Agria, ja de är dyrare, men jag har aldrig haft några problem att få ersättning när jag har behövt.
 
Kommer byta till Agria efter det här med Asni. Skiter fullkomligt i vad för extrem rabatt de ger mig första året när de inte ens betalar hälften för veterinärkostnader. Agra tog nästan 5,300 av strax över 8,000 med Tinja, Folksam tog en bra bit under hälften av Asnis kostnad.

Asni får dock stå kvar på Folksam då jag inte kommer kunna ändra utan problem, men nästa hund, då jäklar!

Folksam (och IF?) har väl det här helt värdelösa att de sänker ersättningstaket från ganska tidig ålder, typ 7. Helt skrämmande och jag undrar hur många som tecknar hos dem som är medvetna om det.
Tacka vet jag sveland :D
 
Jag har alltid varit sjukt nöjd med Agria, ja de är dyrare, men jag har aldrig haft några problem att få ersättning när jag har behövt.

Samma här - Indigo hade ju nästan 3 år med ständiga besök på djursjukhuset efter sin knäskada, inklusive 3 större operationer, 2 CT-röntgen, rehab etc. Aldrig något som helst problem att få ersättning från Agria, tack och lov. Ja, de är dyrare, men det känns som att OM det händer något så är det definitivt värt det.
 
Kommer byta till Agria efter det här med Asni. Skiter fullkomligt i vad för extrem rabatt de ger mig första året när de inte ens betalar hälften för veterinärkostnader. Agra tog nästan 5,300 av strax över 8,000 med Tinja, Folksam tog en bra bit under hälften av Asnis kostnad.

Asni får dock stå kvar på Folksam då jag inte kommer kunna ändra utan problem, men nästa hund, då jäklar!
Agria har alltid fungerat sjukt bra för mig och mina hundar. :)
 
Jag har alltid varit sjukt nöjd med Agria, ja de är dyrare, men jag har aldrig haft några problem att få ersättning när jag har behövt.
Samma här - Indigo hade ju nästan 3 år med ständiga besök på djursjukhuset efter sin knäskada, inklusive 3 större operationer, 2 CT-röntgen, rehab etc. Aldrig något som helst problem att få ersättning från Agria, tack och lov. Ja, de är dyrare, men det känns som att OM det händer något så är det definitivt värt det.
Agria har alltid fungerat sjukt bra för mig och mina hundar. :)

Har också haft Agria på mina hundar genom alla år, har aldrig haft några problem alls att få ersättning för sånt som ingått i mina försäkringar :up: ! Hade även hästen i Agria, inga problem där heller.
 
Kommer byta till Agria efter det här med Asni. Skiter fullkomligt i vad för extrem rabatt de ger mig första året när de inte ens betalar hälften för veterinärkostnader. Agra tog nästan 5,300 av strax över 8,000 med Tinja, Folksam tog en bra bit under hälften av Asnis kostnad.

Asni får dock stå kvar på Folksam då jag inte kommer kunna ändra utan problem, men nästa hund, då jäklar!

Vad trist!
Jag har ju varit med mina hundar stup i kvarten hos veterinären de sista året, men Folksam har tagit allt (förutom självrisken då) åt mig. Hur motiverade de att de inte ersatte ens hälften?
 
Folksam (och IF?) har väl det här helt värdelösa att de sänker ersättningstaket från ganska tidig ålder, typ 7. Helt skrämmande och jag undrar hur många som tecknar hos dem som är medvetna om det.
Tacka vet jag sveland :D

Fast nej? Inte Folksam i alla fall.
De sänker dock livbeloppet från 7 års ålder, med 20% per år (dock inte lägre än 5000), sedan upphör det vid 10 års ålder.
 
Jag har också Folksam till mina hundar och de har alltid tagit sina 25 % efter jag betalat självrisken.
Dock haft problem med Agria på min första hund. De försökte göra allt för att komma undan..
 
Suck. Snacka om bergochdalbana. Fick sista delen av provsvaren nu från Albano. Asni kan ändå ha Addisons, hennes kortisol är lågt trots bra elektrolytvärden. Nu gäller det att jag ska observera henne, om hennes mage kraschar igen efter hög aktivitet ska hon testas vidare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 396
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 717
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 830
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 564
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp