Bukefalos 28 år!

Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gårdagen var verkligen kaotisk för både hund och matte... grannhuset började brinna! Satt på altanen med en vän och hunden när hon började boffa och sniffa väldigt. Jag kände brandlukt, började titta mig omkring och ser lågor slå upp från balkongen på villan bredvid. Vrålar till min vän att springa dit och få ut eventuella boende, medan jag ringer 112. Brandkåren kom på 7 minuter och under tiden blev balkongen helt övertänd, det brann friskt under tegelpannorna och bolmade rök från alla fönster på våningen.

Daisy har haft väldigt mycket vakttendenser på tomten och krävt extrem timing och avledning för att inte skälla hysteriskt om någon går förbi. Vi tränar på det varje dag. Nu stod hon längst ut i kopplet och skällde hysteriskt medan jag pratade med räddningstjänsten och det samlades mängder med människor både på gatan och inne på tomten. Såg i ögonvrån att en annan granne försökte lugna henne vilket bara gjorde henne mer upprörd. Jag hade ju fullt upp med räddningstjänsten och var halvt om halvt skräckslagen att det skulle sprida sig till vår tomt. Det är knustorrt i marken här, men som tur är var det också helt vindstilla för första gången på flera veckor.

Nåväl... 9 enheter från brandkår och ambulans fick stopp på elden och min vän fick ut en sovande man så ingen skadade sig. Daisy å andra sidan står i givakt när vi skall ut och skäller skarpt bara jag sätter handen på handtaget. Vi lär behöva backa många steg i träningen, och jag har så dåligt samvete att jag gav henne en så dålig upplevelse. Jag hade bara inte så mycket annat val, det var verkligen en extrem situation...

Men alltså, shit vad bra jobbat av dig och din vän!! Kanske inte optimalt för din hund, men ibland kan man inte välja och det kommer säkert ordna sig om ni backar lite., ❤️
 
Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka och göra 😅. Såhär sitter vilja 💔. Allt för att avlasta vänster framben 😔.
Ändå har vi bara haft strikt koppel promenader i snart 4 månader 🥺.

Hon äter iallafall nu ❤
 

Bifogade filer

  • 20200419_104317.jpg
    20200419_104317.jpg
    658 KB · Visningar: 106
Åh min rehabperson är sjuk, så nu ska vi träffa en annan, hon frågade om vi ville boka om så vi fick träffa den vi har träffat förut men nu har jag väntat så länge på att få komma till rehab så jag vill mest få en koll och få instruktioner framåt.
 
Får hon smärtstillande hela tiden också? :cry:
Det här är så... förfärligt.

Vi har pausat smärtstillandet i 1 1/2 vecka då hennes mage kraschade på de 2 senaste vi provade.
Men var inne på vårt 4 rehab besök idag och hon är sämre igen 😔😭. Hon hade ganska ont och ville inte alls vara med.
Så ska börja ge henne metacam ikväll. Hoppas nu bara hon tål det 🙏.

De har börjat prata lite om att amputera hela tån för att hjälpa henne. Men om hon har fakturerat sesambenen, hjälper det då?
 
Har en bostonterrier som jag tror ätit ngt olämpligt. Hon har spytt 4ggr nu i eftermiddag. Mässa vätska och de lilla korvbitarna (hotdogs) från promenaden.
Aningens spänd runt magen men reagerar inte och allmäntillstånd verkar ok.
Dricker som hon ska.
Blir alltid lika ställd när det är något sånt här. Hon brukar aldrig kräkas.
Enda jag kan komma på att hon fått i sig sen lunch är mat/raps olja som hon snattat i stället. Finns inget annat direkt
 
Har en bostonterrier som jag tror ätit ngt olämpligt. Hon har spytt 4ggr nu i eftermiddag. Mässa vätska och de lilla korvbitarna (hotdogs) från promenaden.
Aningens spänd runt magen men reagerar inte och allmäntillstånd verkar ok.
Dricker som hon ska.
Blir alltid lika ställd när det är något sånt här. Hon brukar aldrig kräkas.
Enda jag kan komma på att hon fått i sig sen lunch är mat/raps olja som hon snattat i stället. Finns inget annat direkt
Är det Effie eller valpen?
 
Vi har pausat smärtstillandet i 1 1/2 vecka då hennes mage kraschade på de 2 senaste vi provade.
Men var inne på vårt 4 rehab besök idag och hon är sämre igen 😔😭. Hon hade ganska ont och ville inte alls vara med.
Så ska börja ge henne metacam ikväll. Hoppas nu bara hon tål det 🙏.

De har börjat prata lite om att amputera hela tån för att hjälpa henne. Men om hon har fakturerat sesambenen, hjälper det då?
Har ni provat Previcox (ges bara en gång per dag) ? eller Onisor ? Metacam är ju typ det (av min erfarenhet) som magar kraschar lättast på.
 
Sovit på soffan inatt vaknade vid halv 3 av att Effie kräktes vätska och när hon kräks låter det som om hon får upp en del i näsan. Det bubblar om henne.

Pratade med mamma nu på morgonen och det är mer än ½l matolja hon lyckats trycka i sig. Kräkningarna är väldigt fet klar vätska ingen galla.

Hon har fått en tesked vitt ris med lite vatten i då hon inte druckit något sen igår. Nu ligger hon utslagen i min famn.

Är hon inte piggare till lunch hämtar sambon henne och tar med henne till sitt jobb där veterinärkliniken ligger vägg i vägg och de har en bra dialog. (hans chefs fru som driver vetrinärkliniken) känns skönt att ha en plan. Sambon har med sig det lilla yrvädret så Effie får lugn och ro.
 
Ville var på rehab idag, treadmill i vatten, var märkligt i 30 sekunder sen ganska trevligt och han blev rejält trött! Allt såg bra ur, det finns fortfarande en del att jobba på med böjning men det ser ändå bra ut. Vi har ändå haft med oss att han kanske inte får tillbaka hela böjningen. Balansövningar och ökar promenaderna med 5 min varje vecka och tillbaka om 14 dagar och då simning! :)
IMG_20200422_204321_661.jpg
 
Vi har provat Rimadyl, previcox och onisor :(.
Ja den erfarenheten har ju jag också.

Skulle de inte kunna sätta in Tradolan istället? Så vitt jag vet brukar det inte påverka magen på samma sätt som NSAID-preparaten gör. Min hane gick på det några månader när han hade ett diskbråck, det funkade superbra.

Hon behöver förmodligen smärtlindring som verkligen funkar, lilla stackaren. Förstår att det är jättejobbigt för både henne och dig, lider verkligen med er. :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 396
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 717
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 830
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 564
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp