Bukefalos 28 år!

Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle de inte kunna sätta in Tradolan istället? Så vitt jag vet brukar det inte påverka magen på samma sätt som NSAID-preparaten gör. Min hane gick på det några månader när han hade ett diskbråck, det funkade superbra.

Hon behöver förmodligen smärtlindring som verkligen funkar, lilla stackaren. Förstår att det är jättejobbigt för både henne och dig, lider verkligen med er. :heart

Jag vet inte vilka smärtstillande det finns men ska fråga om Tradolan nästa gång jag pratar med dem. Är bara så besviken och trött att de inte bokat in ett återbesök nästa vecka.. Utan att nästa lediga tid är mer än 2 veckor efter sista rehab besöket :( :(. Speciellt med tanke på hur ont hon har.

:heart
 
Varit och vallat med Nessie och Nano idag eller ja, mest Nessie.. Första vändan körde jag bara Nessie men jag hade ju noll koll (skyller på att jag jobbat natt) men det såg ändå hyggligt ut tack vare en hund som jobbar för allt vad tyget håller trots frånvarande matte. Vända två fick Nano hänga på i hasorna på Nessie (och ibland bland fåren också) och nu var jag lite mer med. Sista vändan skickade jag Nessie att hämta fåren en bit och det gick faktiskt hyggligt, Nano var nu med mer på att faktiskt jobba lite så det kanske finns hopp!
Lilla Qila var också med men intresse för fåren var obefintligt jämfört med att äta fårskit :yuck:.
 
Igår fick Aysu springa :love: Hon var SÅ glad. Först gick hon runt som vanligt, men så upptäckte hon att hon var lös... POFF iväg och så sprang hon i små cirklar framför mig och (kopplad) Ebrah. Varje gång hon passerade oss så vrålmorrade hon och så gjorde hon flera gånger innan hon stack iväg på lite längre sväng. Totalt var hon väl lös i ca 2 minuter, men åh, hon var verkligen hur glad som helst.

Idag har vi tagit det mycket lugnare. En hyfsad promenad blev det, efter mycket lat morgon. Nu har jag borstat deras öron, gått liten rastningsrunda och gett dem middag. De sover igen :D Imorgon tar vi nog en rejäl runda, eventuellt med sällskap. Hade egentligen hoppats på att vandra den här helgen, men behövde vila och det är fortfarande liiiite för kallt.
 
Riktigt härlig dag med sol, grillad korv, skyddsträning, lydnad och kickbiketur :)!

0CB45820-23AB-4342-9A58-C1B24F8E66DD.jpeg
 
Då har jag bara en hund igen.
Freya fick åka tillbaka till uppfödaren idag :(. Jag var halvfodervärd på henne och både jag och uppfödaren kände att i och med att vi inte alls vet hur det kommer bli med Vilja så är det kanske bäst för Freya att hitta nån annan familj.
Då Vilja inte alls får röra sig mer än ut kiss/bajs så blir livet inte så roligt för en 5 månaders sprallig valp. Man såg också hur jobbigt det var för Vilja att se Freya som lekte osv men att hon själv inte kunde/fick på grund av sin skada/smärta :(.
Gud, detta var ett av de svåraste besluten någonsin då Freya enligt mig var sjukt perfekt både mentalt och kroppsligt 😭☹.. Hade såna planer för oss och vår framtid 😔.

Men haft Vilja förre och hon går därför först. De snackade om att amputera Viljas tå? Vet dock inte hur det ska hjälpa mot en sesambens fraktur?

Ja idag har varit en sorglig dag :(
 
När hunden hittar ben i skogen, hur tänker man då? Finns det ben som den inte bör äta eller som är rent av farliga? Kan man låta den mumsa på bäst den vill?
Nora hittade en del av en ryggrad(?) idag som hon tyckte var hur yummy som helst. Ingen aning om vilket djur.
277A8522-DB65-4A71-914C-AFAD13EB0672.jpeg
 
Då har jag bara en hund igen.
Freya fick åka tillbaka till uppfödaren idag :(. Jag var halvfodervärd på henne och både jag och uppfödaren kände att i och med att vi inte alls vet hur det kommer bli med Vilja så är det kanske bäst för Freya att hitta nån annan familj.
Då Vilja inte alls får röra sig mer än ut kiss/bajs så blir livet inte så roligt för en 5 månaders sprallig valp. Man såg också hur jobbigt det var för Vilja att se Freya som lekte osv men att hon själv inte kunde/fick på grund av sin skada/smärta :(.
Gud, detta var ett av de svåraste besluten någonsin då Freya enligt mig var sjukt perfekt både mentalt och kroppsligt 😭☹.. Hade såna planer för oss och vår framtid 😔.

Men haft Vilja förre och hon går därför först. De snackade om att amputera Viljas tå? Vet dock inte hur det ska hjälpa mot en sesambens fraktur?

Ja idag har varit en sorglig dag :(

Nej men åh, fy fan vad tråkigt. 😭😭
Hoppas verkligen Vilja kan få läka ordentligt nu. ❤️
 
När hunden hittar ben i skogen, hur tänker man då? Finns det ben som den inte bör äta eller som är rent av farliga? Kan man låta den mumsa på bäst den vill?
Nora hittade en del av en ryggrad(?) idag som hon tyckte var hur yummy som helst. Ingen aning om vilket djur.
Visa bifogad fil 49618
Min får inte tugga eller ta med hem. Men hon vill mest bära de hon hittat hittills, de har varit väldigt "rena", dvs köttfria. Hon får bära en liten stund, och sedan lämna.
 
Kan åter igen konstatera att ingenting är bättre för damerna än att få springa. Såklart.

Nu fick de springa tillsammans för första gången på tre veckor. SÅ glada båda två, och nu resten av dagen har de varit tillfreds på ett helt annat sätt än tidigare. Aysu ser så belåten ut hela tiden, även när hon sover, och så fort hon är vaken och rör på sig så viftar hon på svansen :D Ebrah, hon försöker ligga så nära mig hela tiden att hon hamnar antingen på eller under mig, och när hon lyckas ser även hon lycklig ut. Det är ett helt annat lugn här nu än vad det varit senaste tiden. Sådär som det bara blir när hundarna fått bli riktigt glada. Jag älskar det.
 
Kan åter igen konstatera att ingenting är bättre för damerna än att få springa. Såklart.

Nu fick de springa tillsammans för första gången på tre veckor. SÅ glada båda två, och nu resten av dagen har de varit tillfreds på ett helt annat sätt än tidigare. Aysu ser så belåten ut hela tiden, även när hon sover, och så fort hon är vaken och rör på sig så viftar hon på svansen :D Ebrah, hon försöker ligga så nära mig hela tiden att hon hamnar antingen på eller under mig, och när hon lyckas ser även hon lycklig ut. Det är ett helt annat lugn här nu än vad det varit senaste tiden. Sådär som det bara blir när hundarna fått bli riktigt glada. Jag älskar det.
Vi borde träffas och gå på promenad snart igen!
 
Vi borde träffas och gå på promenad snart igen!
JA det borde vi! Låter bara Aysu springa pyttelite än så länge, men ja, man kan ju ha kul ändå :p Jag vill komma igång med rallyträningen igen för att kunna tävla när det väl går att göra sådant efter Coronaeländet, och så vill jag gå fotopromenader! Och ja, så småningom kommer Aysu kunna hålla samma toktempo som vanligt :D
 
JA det borde vi! Låter bara Aysu springa pyttelite än så länge, men ja, man kan ju ha kul ändå :p Jag vill komma igång med rallyträningen igen för att kunna tävla när det väl går att göra sådant efter Coronaeländet, och så vill jag gå fotopromenader! Och ja, så småningom kommer Aysu kunna hålla samma toktempo som vanligt :D
Aysu vill väl helst bara muppa efter Asni och försöka mobba henne till att leka :rofl:

Fotopromenad tar jag gärna! Tinja ser dock ut som hej kom och hjälp mig nu när hon fällt av sig all päls :cautious:
 
Fick veta idag att det finns 2 saker vi kan försöka göra på Vilja. Veterinärerna vill att vi ska ta dem i denna ordningen -

1. Spruta in kortison 1-2 gånger i tåns led och hoppas det fixar problemet/inflammationen.

Funkar inte detta så vill de prova nästa,

2. Amputera hennes tå och en bit upp i tassen så de tar "knogen" med.

Problemet med nummer 2 och som gör att det är sista alternativet är att hon kommer börja belasta de resterande tårna fel och speciellt den yttersta. Är detta då genetiskt (Viljas helbror som är 1 år äldre har haft likadan skada på samma tå, ben ja allt. Dock blev den bra efter 1 månad?) så är det troligtvis stor chans hon kommer krossa/bryta de andra sesambenen i de resterande tårna.

Jag har ingen aning om vem jag ska vända mig till och prata om detta med.. Hur länge ska jag prova mig fram med Vilja? Hon har varit i koppel i över 4 månader nu, snart 5 och hon börjar verkligen tappa tålamodet nu. Men hur mycket mer rehab, vila kommer det inte bli i slutändan?
Kommer hon vara 1 1/2 år? 2 år? när hon är frisk eller hur lång tid kan det ta?

Nej förlåt för mitt reflekterande men detta är absolut ingen rolig situation :(
 
Fick veta idag att det finns 2 saker vi kan försöka göra på Vilja. Veterinärerna vill att vi ska ta dem i denna ordningen -

1. Spruta in kortison 1-2 gånger i tåns led och hoppas det fixar problemet/inflammationen.

Funkar inte detta så vill de prova nästa,

2. Amputera hennes tå och en bit upp i tassen så de tar "knogen" med.

Hejsan,
Jag skriver inte så ofta, men läser här dagligen. Har följt din och många andras berättelser om era hundar och tycker det är så ledsamt när hundarna är sjuka och inte mår bra. Man vill ju bara att de ska få vara friska och glada.
Är uppvuxen med hund och har haft egna hundar i över 30 år. Hade det varit jag och min hund hade jag definitivt provat 1. med kortison. Hjälper inte det hade jag lagt ned hunden. Är det någonting jag ångrat under mina år som hundägare är det att jag försökt för länge att få en sjuk hund att bli frisk. Någonstans går gränsen för vad som är ett drägligt liv. Självklart måste man göra det som känns rätt för sig själv och sin hund. Håller alla tummar och tår för att kortisoninjektioner löser det hela. :heart
 
Fick veta idag att det finns 2 saker vi kan försöka göra på Vilja. Veterinärerna vill att vi ska ta dem i denna ordningen -

1. Spruta in kortison 1-2 gånger i tåns led och hoppas det fixar problemet/inflammationen.

Funkar inte detta så vill de prova nästa,

2. Amputera hennes tå och en bit upp i tassen så de tar "knogen" med.

Problemet med nummer 2 och som gör att det är sista alternativet är att hon kommer börja belasta de resterande tårna fel och speciellt den yttersta. Är detta då genetiskt (Viljas helbror som är 1 år äldre har haft likadan skada på samma tå, ben ja allt. Dock blev den bra efter 1 månad?) så är det troligtvis stor chans hon kommer krossa/bryta de andra sesambenen i de resterande tårna.

Jag har ingen aning om vem jag ska vända mig till och prata om detta med.. Hur länge ska jag prova mig fram med Vilja? Hon har varit i koppel i över 4 månader nu, snart 5 och hon börjar verkligen tappa tålamodet nu. Men hur mycket mer rehab, vila kommer det inte bli i slutändan?
Kommer hon vara 1 1/2 år? 2 år? när hon är frisk eller hur lång tid kan det ta?

Nej förlåt för mitt reflekterande men detta är absolut ingen rolig situation :(
Jag lider verkligen med dig :(
Jag hoppas du inte tar illa upp men om det var min hund hade jag funderat på avlivning. En så ung hund med så mycket problem...
Så himla sorgligt
 
Fick veta idag att det finns 2 saker vi kan försöka göra på Vilja. Veterinärerna vill att vi ska ta dem i denna ordningen -

1. Spruta in kortison 1-2 gånger i tåns led och hoppas det fixar problemet/inflammationen.

Funkar inte detta så vill de prova nästa,

2. Amputera hennes tå och en bit upp i tassen så de tar "knogen" med.

Problemet med nummer 2 och som gör att det är sista alternativet är att hon kommer börja belasta de resterande tårna fel och speciellt den yttersta. Är detta då genetiskt (Viljas helbror som är 1 år äldre har haft likadan skada på samma tå, ben ja allt. Dock blev den bra efter 1 månad?) så är det troligtvis stor chans hon kommer krossa/bryta de andra sesambenen i de resterande tårna.

Jag har ingen aning om vem jag ska vända mig till och prata om detta med.. Hur länge ska jag prova mig fram med Vilja? Hon har varit i koppel i över 4 månader nu, snart 5 och hon börjar verkligen tappa tålamodet nu. Men hur mycket mer rehab, vila kommer det inte bli i slutändan?
Kommer hon vara 1 1/2 år? 2 år? när hon är frisk eller hur lång tid kan det ta?

Nej förlåt för mitt reflekterande men detta är absolut ingen rolig situation :(

Jag lider verkligen med dig :(
Jag hoppas du inte tar illa upp men om det var min hund hade jag funderat på avlivning. En så ung hund med så mycket problem...
Så himla sorgligt

Jag håller (tyvärr) med @HeddaVovven . Så mycket problem och smärta på en så ung hund, och med en utgång som inte är säker att det kommer bli bra... hur hemskt det än är att säga, så hade jag också funderat på att ta bort hunden så som läget beskrivs.

Sen beror det ju också på hur stor chans vet tror det är att hon ska få ett fullgott hundliv (alltså inte vara bunden till ex koppelgående och restriktioner hela livet, det anser inte jag vara ett fullgott hundliv) som resultat av dessa behandlingar?

Är vet vid gott mod och tror att det är stor chans att det ska bli bra, då ska man ju lyssna på dem mer än människor på ett forum som inte är insatta i ärendet och inte heller (de flesta av oss) är vet. Men av vad du @border_kelpie skrivit här på forumet, så hade jagpersonligen inte låtit det gå så mycket längre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 332
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 712
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 822
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 092
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp