Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Glad Roy som får göra mer och mer :heart Igår fick han valla en liten stund och det märks vad glad och tillfreds han blir efteråt :love:
95262061_3171583049558578_1567002647393730560_o.jpg

Idag blev det lite longering, han fattar ingenting men är glad att få springa även om det ligger lite saker i vägen som han måste ta hänsyn till :D
 
Nu har jag hittat en grej som Ebrah är riktigt, riktigt rädd för. Hårfönen. Jag badade hundarna ikväll och tänkte föna dem för att kunna rasta dem tidigare. De gillade det inte, men Ebrah blev verkligen rädd. Hon var inte kall, men skakade extremt och var i övrigt som helt avstängd. Slutade såklart då, men ja jösses. Jag är så van vid att kunna göra vad som helst, hur som helst och utan att egentligen behöva vänja dem vis något. Men det här...

Nu ligger de båda iaf under riktigt varmt täcke i sängen. Och de är sååå lena och mjuka. Helt galet.
 
Ladda har tuffa tider sedan vi fick hem våra höns igår. Hon ser dem från hundgården och har, ehm, lite svårt att släppa att de bara går där utan att hon kommer åt dem :cautious:
Så fort hon kommer in i huset så däckar hon på 30 sek, helt utmattad :laugh:
Hoppas att hon lugnar sig snart, annars får hon och Floyd byta hundgård så att hon inte ser dem lika mycket längre. Finn, fågelentusiasten, är lyckligt ovetande om att hönsen har kommit. Han ser dem inte alls, utan hör bara kacklet :D
 
IMG_20200503_201227924.jpg

Här sitter vi och väntar på svar...

Kort historia: hulkat utan att kräkas, varit väldigt vinglig, läckt urin. Strax innan han blev dålig hade han lyckats raida papperskorgen i badrummet.

Han är världens snällaste att hantera och riktigt duktig på att slappna av vilket jag är väldigt glad för, blir så mycket lättare då. Vi hoppas på att få åka hem snart ❤️
 
Suck, kommer nog att behöva ta bort den trasiga delen av Floyds tå i alla fall. Det läkte ju inte ihop utan bildade en ”falsk led”, och sedan senaste återbesöket har det trasiga flyttat sig som åt sidan och tagit trampdynan med sig. Just nu använder han huden mellan tårna som trampdyna för den tån :cautious: han är, vad jag kan se, smärtfri just nu - rör sig obehindrat i skog och mark utan någon rörelsestörning från det benet, men det kommer ju aldrig att hålla i längden. Tänker att det också, om inte annat så småningom, borde göra ont i bendelen som jag antar sticker ut där? Det finns ju liksom ingen direkt dämpning... Det har blivit mycket mera de senaste två dagarna, så jag får ringa veterinären i morgon.

EF2C9C5D-27E3-4EA3-BC03-969588C8790E.jpeg

Hans tunga ligger på trampdynan....

Har även hittat två små knölar i juvret på Ladda, så jag får väl försöka ta dem på samma dag eller något... Detta året skulle det ju bli mindre veterinärkostnader, hade jag tänkt...
 
IMG_20200503_195627526.jpg

Marvin får stanna kvar. Röntgen gav tyvärr inga glasklara svar. Vet såg inget tydligt stopp, men typ hela grovtarmen var full av avföring som skymde sikten. Han hade luftfickor i tunntarmen och magsäcken, men det var oklart ifall det var normal gasbildning eller något annat.

Eftersom han har varit ganska dålig under kvällen och vi inte är riktigt klara över om han är bra nu så känns det säkrast att låta honom ligga kvar. Skulle han bli sämre under natten så vore det bra om han redan var på plats, hellre än att vi måste ta oss till närmsta nattöppna klinik som ligger en bra bit bort.

Det är tomt hemma utan honom ❤️
 
IMG_20200504_170438_793.jpg

Oordningen är återställd - dårfinken är hemma igen!

Veterinären kunde inte fastslå orsaken till hans dåliga mående. Ultraljudet såg bra ut idag, förmodligen har han inget olämpligt i tarmarna. På Facebook gissades det på bland annat epilepsi och stroke, men jag tror att han bara mådde lite dåligt sådär som man kan göra ibland av oklar anledning. Soptunneraiden hade kanske inte något med saken att göra, han såg inte ut att ha ätit nåt men det kunde jag ju inte svära på och det var ingen risk jag ville ta.

Både Marvin och de andra hundarna blev lyckliga när han kom hem, det har busats lite och nu ligger vi allihopa och tränger ihop oss i soffan. Precis som vanligt :heart
 
Att fixa för hundarna visade sig bli ett litet "evighetsprojekt", men nu är det inte mycket kvar innan jag är klar (för i år i af ;))

I "lådorna" ska det planteras växtligheter som är beställda, men som inte kommit än och mellan dessa ska det läggas trall, så att det blir enhetligt och snyggt :up:
96127951_3585234284827345_1522117370112376832_o.jpg

Utsynsplanket mot ägorna åt det hållet är klart och färdigt :up:
95715883_3585234501493990_7517143836968091648_o.jpg

Den observante noterar att är de uppe på kabeltrumman, så ser de ut. På bilden är det den skruttiga som skuttat upp på den för att spana på matte :D
 
Jahopp. Aysus sår efter juverinflammationen, som såg ut att ha läkt bra osv, har spruckit upp... Jag har gjort rent, satt på steril kompress och så får hon ha sin body på igen. Imorgon ska jag kolla upp hur den här veckan verkar bli på jobbet och sedan ska jag nog ringa veterinären för att se om vi ska komma in för att försöka göra något, eller om jag bara ska ta hand om såret hemma och se om det vill läka den här gången...
 
Nu känner jag mig som en trådspammare, ursäkta :o Men titta vad som trillade ut när vi lekte ikväll; Marvins sista mjölktänder! Jag har funderat på när man ska boka tid för att dra ut dem, han är ju över halvåret nu, men har valt att ge honom lite tid till att tappa dem själv. Så himla glad att de lossnade nu!
IMG_20200504_204943524~2.jpg


Kanske skulle det kunna vara därför han blev så hängig igår?
 
Nu känner jag mig som en trådspammare, ursäkta :o Men titta vad som trillade ut när vi lekte ikväll; Marvins sista mjölktänder! Jag har funderat på när man ska boka tid för att dra ut dem, han är ju över halvåret nu, men har valt att ge honom lite tid till att tappa dem själv. Så himla glad att de lossnade nu!Visa bifogad fil 50181

Kanske skulle det kunna vara därför han blev så hängig igår?
Min första tanke - Undrar vad det där är för spännande parasit :D
Är bara lite miljöskadad :turd: :laugh:
 
Lite positivt mitt i allt ändå. Fick precis veta att det finns sperma sparad från en äldre hane som jag är mycket förtjust i (och som knappt är använd i avel). Skrev direkt att jag paxar valp :angel: Hoppas, hoppas, hoppas att det blir en kull av det, någon gång i framtiden när det passar för mig att ha valp och när det finns en utmärkt tik att använda.
 
Suck, kommer nog att behöva ta bort den trasiga delen av Floyds tå i alla fall. Det läkte ju inte ihop utan bildade en ”falsk led”, och sedan senaste återbesöket har det trasiga flyttat sig som åt sidan och tagit trampdynan med sig. Just nu använder han huden mellan tårna som trampdyna för den tån :cautious: han är, vad jag kan se, smärtfri just nu - rör sig obehindrat i skog och mark utan någon rörelsestörning från det benet, men det kommer ju aldrig att hålla i längden. Tänker att det också, om inte annat så småningom, borde göra ont i bendelen som jag antar sticker ut där? Det finns ju liksom ingen direkt dämpning... Det har blivit mycket mera de senaste två dagarna, så jag får ringa veterinären i morgon.

Visa bifogad fil 50146
Hans tunga ligger på trampdynan....

Har även hittat två små knölar i juvret på Ladda, så jag får väl försöka ta dem på samma dag eller något... Detta året skulle det ju bli mindre veterinärkostnader, hade jag tänkt...
Nej nej nej till Laddas knölar :cry:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 150
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 689
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 801
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 768
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp