Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min storasyster har skaffat valp, en liten labbe som heter Raya och är världens coolaste lilla tös :heart Hon fick smaka på färskfoder, och hon höll på att somna när jag höll bollen framför nosen, men SATAN vad fort hon vaknade och slukade den :p
Hon tyckte även väldigt mycket om godiset jag hade med mig, och tog helt sonika upp hela burken - som är typ lika stor som henne - och gick iväg med den :rofl:

Min första hund var en svart labrador vid namn Raja :)
 
Grattis till er båda! :love:
Jag är ny på detta med nosework, har gått två kurser och skulle anmäla till doftprov men sen kom corona...måste man ha godkänt doftprov för att tävla en clear round?

Tack! Ja, i regel ska man ha godkänt doftprov. Finns nog de som anordnar lite träningstävlingar där man inte behöver doftprov, men jo, för det mesta behöver man nog det. 😊 Kolla om du hittar något nytt nu. Har kommit ut en del!
Det är såå roligt att tävla Nosework alltså. Älskar't! Äntligen dags för officiell tävling nu i juni igen 🤩
 
Tack! Ja, i regel ska man ha godkänt doftprov. Finns nog de som anordnar lite träningstävlingar där man inte behöver doftprov, men jo, för det mesta behöver man nog det. 😊 Kolla om du hittar något nytt nu. Har kommit ut en del!
Det är såå roligt att tävla Nosework alltså. Älskar't! Äntligen dags för officiell tävling nu i juni igen 🤩
Fanns tyvärr inte mycket i närtid inom regionen men fanns ett precis vid mitt jobb på fredag. Anmälan har gått ut men mailade och det fanns plats kvar! Blev plötsligt väldigt nervös :nailbiting: Jag tycker faktiskt behållarsök varit svårast för oss. De tre andra söken är hon mycket säkrare i av någon anledning men vi får testa och se helt enkelt. Bara anmäla till ett senare i sommar om vi inte klarar det på fredag :) Det kommer vara utomhus så blåser det mycket så förväntar jag mig inte att det går vägen!
 
Fanns tyvärr inte mycket i närtid inom regionen men fanns ett precis vid mitt jobb på fredag. Anmälan har gått ut men mailade och det fanns plats kvar! Blev plötsligt väldigt nervös :nailbiting: Jag tycker faktiskt behållarsök varit svårast för oss. De tre andra söken är hon mycket säkrare i av någon anledning men vi får testa och se helt enkelt. Bara anmäla till ett senare i sommar om vi inte klarar det på fredag :) Det kommer vara utomhus så blåser det mycket så förväntar jag mig inte att det går vägen!

Men vad kul!! Det går säkert jättebra! Och tänk på att du har god tid på dig. Hellre ett extra varv för att bli säker, än att köra på "snabbast vinner" typ 😊
Tror ni fixar det galant! Vi ska göra doftprov om en vecka, lavendel! 😊 Kommer säkert vara jättenervös, trots att hunden kan det lika bra som de andra nu 😅
 
Grattis till er båda! :love:
Jag är ny på detta med nosework, har gått två kurser och skulle anmäla till doftprov men sen kom corona...måste man ha godkänt doftprov för att tävla en clear round?

CR är ju inte officiellt så den som anordnar får nog göra som den vill, men har inte sett någon hittills som inte kräver det. Doftprovet är enklare än själva CR ofta, så det kan vara en bra första utmaning :) Det borde komma igång med doftprov snart nu när de släpper för officiella tävlingar!

Tillagt: oops, var visst sen på bollen :o Men kul att du är anmäld :bump:
 
Jag börjar finna mig lite i tanken nu att Asni kanske aldrig blir någon direkt tävlingshund. Hon brister i fokus och uthållighet, så trots att hon presterar otroligt bra när hon har huvudet på skaft så vet jag aldrig när hon slår om till flummande. Vi får se om hon mognar med åren, men tills dess kommer vi nog mest fortsätta träna utan sikte på tävling.

Hon är ju fortfarande världens charmigaste hund och jag skulle inte byta ut henne för allt i världen :heart Men Tinja får nog fortsätta vara ensam tävlingshund ett tag till :p
 
Jag börjar finna mig lite i tanken nu att Asni kanske aldrig blir någon direkt tävlingshund. Hon brister i fokus och uthållighet, så trots att hon presterar otroligt bra när hon har huvudet på skaft så vet jag aldrig när hon slår om till flummande. Vi får se om hon mognar med åren, men tills dess kommer vi nog mest fortsätta träna utan sikte på tävling.

Hon är ju fortfarande världens charmigaste hund och jag skulle inte byta ut henne för allt i världen :heart Men Tinja får nog fortsätta vara ensam tävlingshund ett tag till :p
Det är inget som går att få ordning på med lite tävlingsrutiner då? och det går ju, om man vill, att tävla även om det inte går bra varje gång. Du blir ju lite "bortskämd" med Tinja som alltid presterar skitbra, men gör det egentligen något om ni kommer till tävling och Asni just den dagen råkar vara på flummhumör?
 
Det är inget som går att få ordning på med lite tävlingsrutiner då? och det går ju, om man vill, att tävla även om det inte går bra varje gång. Du blir ju lite "bortskämd" med Tinja som alltid presterar skitbra, men gör det egentligen något om ni kommer till tävling och Asni just den dagen råkar vara på flummhumör?
Problemet är just min ångest. Jag jobbar på det, men jag känner att jag inte riktigt klarar av om hon skulle flumma ur helt plötsligt på t.ex en lydnadstävling. Men vi kanske kommer tävla Rallylydnad någon gång.
 
Jag börjar finna mig lite i tanken nu att Asni kanske aldrig blir någon direkt tävlingshund. Hon brister i fokus och uthållighet, så trots att hon presterar otroligt bra när hon har huvudet på skaft så vet jag aldrig när hon slår om till flummande. Vi får se om hon mognar med åren, men tills dess kommer vi nog mest fortsätta träna utan sikte på tävling.

Hon är ju fortfarande världens charmigaste hund och jag skulle inte byta ut henne för allt i världen :heart Men Tinja får nog fortsätta vara ensam tävlingshund ett tag till :p

Haha, låter inte helt olik Nano ❤️.. Vi envisas dock med att tävla iallafall även om det blev ett bakslag med coronan i år. Kommentaren efter ett träningspass är allt som oftast: "det tur att hon är söt iallafall.." 🤣
 
Problemet är just min ångest. Jag jobbar på det, men jag känner att jag inte riktigt klarar av om hon skulle flumma ur helt plötsligt på t.ex en lydnadstävling. Men vi kanske kommer tävla Rallylydnad någon gång.

Då bryter man och försöker igen. Flummiga unghundar på tävling är ju standard? Det är ju inte särskilt rättvist mot sin hund att kräva perfektion.
 
Då bryter man och försöker igen. Flummiga unghundar på tävling är ju standard? Det är ju inte särskilt rättvist mot sin hund att kräva perfektion.
Jag kräver inte perfektion, verkligen inte. Några av våra finaste rundor ihop har varit disk både inom rally och agility. Det är känslan av samarbete jag behöver; oavsett hur det går resultatmässigt. Asni har aldrig riktigt brytt sig om att samarbeta med mig, hon har ganska lite will to please.

Sen har @Red_Chili rätt, jag är bortskämd med Tinja. Tinja kan i princip läsa mina tankar. Men jag ger hellre Asni lite mer tid på sig att mogna med träning utan sikte på tävling än att gå ut innan vi har en riktig team-känsla. Jag tror att den mentala pressen på mig själv och därmed på henne kommer att lätta väldigt om jag bara släpper tanken på tävling helt.
 
Jag kräver inte perfektion, verkligen inte. Några av våra finaste rundor ihop har varit disk både inom rally och agility. Det är känslan av samarbete jag behöver; oavsett hur det går resultatmässigt. Asni har aldrig riktigt brytt sig om att samarbeta med mig, hon har ganska lite will to please.
Det är väl "bara" att lägga krav på att hon ska arbeta med dig? Alltså, man måste givetvis vara rolig och ge hunden en vinst för det, men samtidigt så skulle jag ju inte ge något annat alternativ heller.
Då skulle Ammo lätt börja hitta på andra saker 😅
 
Jag kräver inte perfektion, verkligen inte. Några av våra finaste rundor ihop har varit disk både inom rally och agility. Det är känslan av samarbete jag behöver; oavsett hur det går resultatmässigt. Asni har aldrig riktigt brytt sig om att samarbeta med mig, hon har ganska lite will to please.

Sen har @Red_Chili rätt, jag är bortskämd med Tinja. Tinja kan i princip läsa mina tankar. Men jag ger hellre Asni lite mer tid på sig att mogna med träning utan sikte på tävling än att gå ut innan vi har en riktig team-känsla. Jag tror att den mentala pressen på mig själv och därmed på henne kommer att lätta väldigt om jag bara släpper tanken på tävling helt.
Jag kan känna igen mig i det du skriver i mina hundar. Min gamle pensionär har jag alltid kunnat lita på, han gör allt för mig även om det ibland blir på hans vis och inte som jag tänkt medans Impa är mer självständig och tycker att jag kan jobba själv och brister i sin koncentration. Det har ju gjort att jag inte alls tävlat henne i den utsträckningen som jag hade velat/tänkt men de senaste åren har den känslan ändrats. Det beror på att jag fått oerhört bra tips på hur jag ska hantera henne för att få in henne i ”jobb”bubblan och numera kan jag ofta ta henne direkt från bilen och köra henne utan några direkta förberedelser. Jag kan inte köra henne i evigheter som Salle men ändå så pass att hon numera är riktigt rolig att träna med och jag är så ledsen för att corona gjort att de flesta tävlingarna är inställda så årets säsong är körd.
 
Det är väl "bara" att lägga krav på att hon ska arbeta med dig? Alltså, man måste givetvis vara rolig och ge hunden en vinst för det, men samtidigt så skulle jag ju inte ge något annat alternativ heller.
Då skulle Ammo lätt börja hitta på andra saker 😅
Lättare sagt än gjort! Jag har verkligen försökt, men det svåraste är att hon flickar så otroligt snabbt mellan att göra allt helt perfekt och snabbt som en vessla och att bli en disträ mupp som lullar runt. Jag blir liksom inte klok på henne :rofl:
 
Lättare sagt än gjort! Jag har verkligen försökt, men det svåraste är att hon flickar så otroligt snabbt mellan att göra allt helt perfekt och snabbt som en vessla och att bli en disträ mupp som lullar runt. Jag blir liksom inte klok på henne :rofl:
Ah förstår! Svårt att tipsa när man inte sett henne och förstår att det inte är så enkelt! Jag tränar ju hos uppfödaren för att få hjälp med sånt..
Och jag förstår dig med tävling, tävlar ju inte alls pga mina nerver!
 
Ah förstår! Svårt att tipsa när man inte sett henne och förstår att det inte är så enkelt! Jag tränar ju hos uppfödaren för att få hjälp med sånt..
Och jag förstår dig med tävling, tävlar ju inte alls pga mina nerver!
Jag har kommit otroligt långt med tävling. Första tävlingen var rallylydnad med Tinja och jag kunde inte äta frukost, jag var stressad oc retlig och min stackars mor fick handskas med en dotter i ständigt upplösningstillstånd. Nu har jag ändå tagit mig upp till klass 3 agility, klass 2 lydnad, rallychampion, men Tinja har ju haft en extremt stor tass i det. Hennes otroliga will to please has burit oss hela vägen.

Men det är pga nerver jag inte vågar tävla vidare i klass 2 lydnad eller starta bruks, trots att vi är mer än redo och jag verkligen vill.
 
Lättare sagt än gjort! Jag har verkligen försökt, men det svåraste är att hon flickar så otroligt snabbt mellan att göra allt helt perfekt och snabbt som en vessla och att bli en disträ mupp som lullar runt. Jag blir liksom inte klok på henne :rofl:
Låter ganska mycket som Ebba, från svinfint fokus till att lalla iväg på egna äventyr. 😅 stör mig inte jättemycket utan tänker mest att det är jag som inte lyckats lära henne att hålla tillräckligt bra fokus dock 😝

Vi ska tävla lydnad om två veckor. Får gå som det går 😁
 
Jag har ju kämpat med Noras hull som ni kanske vet och det är så lätt att stirra sig blind på det man fokuserar på att man glömmer att det sker andra förändringar. Som tex att hunden växer, det har jag helt missat 🤷‍♀️
Inte så svårt att missa när man ser det såhär dock. Alltså kolla den lilla plutten där till vänster 😍
907C9537-4A6D-4C5C-9EE4-D584FDA0617F.jpeg

Ganska exakt sex månader mellan bilderna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 936
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 667
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 719
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp