Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
En lädersele med riktiga spännen kanske vore något? Typ en sån här:

https://www.arkenzoo.se/feel-sturdy-leather-harness-black?59962

Visserligen töjer sig väl läder lite men när den "töjt klart" så lär ju selen sitta som den ska.
Ja jag börjar överväga det, även om det inte är min hund utan sambons. Blir alltid så jäkla schizig när utrustningen inte sitter som den ska. Största rädslan är ju såklart att hunden ska komma ur selen, det är en sån grej som bara inte får hända på en hund som inte har ett stopp-kommando som sitter. Har övervägt en ren dragsele eller typ en DC shorter eller annan modell som har minimalt med justerbara remmar. Det kan liksom inte glida om det inte kan glida sas... Det finns ju såna selar med spännen till amstaff/bullhundar också som jag funderat lite på, typ denna varianten.

5d66688cbb261.png
 
Senast ändrad:
Ja jag börjar överväga det, även om det inte är min hund utan sambons. Blir alltid så jäkla schizig när utrustningen inte sitter som den ska. Största rädslan är ju såklart att hunden ska komma ur selen, det är en sån grej som bara inte får hända på en hund som inte har ett stopp-kommando som sitter. Har övervägt en ren dragsele eller typ en DC shorter eller annan modell som har minimalt med justerbara remmar. Det kan liksom inte glida om det inte kan glida sas... Det finns ju såna selar med spännen till amstaff/bullhundar också som jag funderat lite på, typ denna varianten.

Visa bifogad fil 52041

Ja, det är nog vettigt att byta till något sånt om man har en hund som inte får komma lös. Hundstaffs prylar är fina, jag har köpt ett halsband därifrån, rejäla grejer.

Ang. dragselar så tror jag att de rätt lätt kan backa ur vissa typer, tex en Björkis nomesele.

Men DC Shorter verkar sitta bättre, däremot ser den ju ut att också ha spännen men de kanske inte glider? Har aldrig provat en sån så vet inte riktigt hur de sitter, men många verkar väldigt nöjda med dem.
 
Ja, det är nog vettigt att byta till något sånt om man har en hund som inte får komma lös. Hundstaffs prylar är fina, jag har köpt ett halsband därifrån, rejäla grejer.

Ang. dragselar så tror jag att de rätt lätt kan backa ur vissa typer, tex en Björkis nomesele.

Men DC Shorter verkar sitta bättre, däremot ser den ju ut att också ha spännen men de kanske inte glider? Har aldrig provat en sån så vet inte riktigt hur de sitter, men många verkar väldigt nöjda med dem.
Ja vi får nu se. Om man kör på en staffe-sele så kanske det skulle kunna gå att hitta någon som syr hundgrejer som skulle kunna sy en extra maggjord med en pistolhake eller liknande som man knäpper fast i den sista koppelöglan längst bak och sen har kopplet i den främre, så blir selen per automatik rymningssäker...
 
Anmält mig till ett två dagars rallylydnadsläger i början av juli!
Var intresserad redan innan, men det är tre timmar bort. Som tur var fanns det platser kvar. Ska bli jättekul, det är det enda jag har inplanerat på semestern.
Jag ska också på rallylydnadshelg första helgen i juli 🙂 Ser verkligen fram emot det!!
 
Min storasyster har skaffat valp, en liten labbe som heter Raya och är världens coolaste lilla tös :heart Hon fick smaka på färskfoder, och hon höll på att somna när jag höll bollen framför nosen, men SATAN vad fort hon vaknade och slukade den :p
Hon tyckte även väldigt mycket om godiset jag hade med mig, och tog helt sonika upp hela burken - som är typ lika stor som henne - och gick iväg med den :rofl:
 
Vallade igår, Nessie strålande bra som alltid och Nano var jätteglad! Hon satt utanför och höll himla låda när jag tränade med Nessie och var så glad sen när hon fick gå in i hagen. Jag har backat jättemycket med henne då jag tror jag omedvetet pressat henne för mycket när hon egentligen bara ska tycka att det roligt. Qila var också med och fick springa med när Nessie tränade så hon blir van med fåren.

IMG_20200605_180456.jpg
 
Idag ska jag och Humla på NW-CR. Sist vi var iväg klarade vi noll av tre sök, men vi har tränat mycket sedan dess så ska bli spännande att se om vi klarar något sök idag :bump: En annan organisatör denna gången med, som iaf hittills känns mycket seriösare, så blir det blir förhoppningsvis upplevelsen idag lite med överlag :)
 
Idag ska jag och Humla på NW-CR. Sist vi var iväg klarade vi noll av tre sök, men vi har tränat mycket sedan dess så ska bli spännande att se om vi klarar något sök idag :bump: En annan organisatör denna gången med, som iaf hittills känns mycket seriösare, så blir det blir förhoppningsvis upplevelsen idag lite med överlag :)

Vilket sök är det som inte har med? Eftersom du skrev tre sök 😊 Låter kul! Hoppas komma iväg på något liknande snart.
 
Vilket sök är det som inte har med? Eftersom du skrev tre sök 😊 Låter kul! Hoppas komma iväg på något liknande snart.
Förra gången var det inte fordonssök med. Men idag blir det TSM. Tror ordningen på söken kommer passa bättre för oss idag med än senast, då var det utomhus-inomhus-behållare. Idag har jag förstått att det är inomhus-behållare-utomhus-fordon. Är mest bekväma med behållare, så glad att det kommer tidigare så vi förhoppningsvis kan få ett lite boost av att klara något :)
Förra CR var som sagt lite oproffsigt anordnad, inomhussöket var i ett litet förråd med för mycket störningar för klass 1 kan jag tycka, och behållarsöket var i ett garage där det var en glipa under dörren som blåste runt doften. Men bra träning!
Hade varit kul att klara något sök idag dock :p
 
Igår röjde vi mest hemma men åkte iväg på kvällen och tränade hundarna, husse tränade belöningslekar med Nike och Nano och jag och Nessie tränade på rutan och lite kedjor.
När vi gick på skogspromenad efteråt kommer det en grävling som sicksackar på vägen framför oss och sen springer mot oss. Jag ropar lite till den och den gör ett tvärstopp och ser överraskad ut och pilar sen ut till skogs. Himla kul upplevelse för de är rätt skygga 😁. Verkade som vi bröt den i sin kvällsrutin för det var rätt sent och den vägen är rätt dåligt använd av folk.
Hundarna var såklart eld och lågor efter, de trodde kanske att det var en annan hund. Den var ju inte helt olik Nessie 🤣.

Nessie
IMG_20200531_105859.jpg
 
Yay! Det blev rosett :D
Inomhussök på ca 35 sekunder, behållare och fordon på 14 sekunder!
Utomhus var vi nära, men en felmarkering från min sida när vi var i närheten. Det blåste väldigt mycket, och kom lite skräp blåsande, så det var lite för mycket störningar för Humla, men hon sökte på superfint efter bästa förmåga :love:

8334AA93-36C0-4970-AE49-2712D30CDE6C.jpeg
 
Yay! Det blev rosett :D
Inomhussök på ca 35 sekunder, behållare och fordon på 14 sekunder!
Utomhus var vi nära, men en felmarkering från min sida när vi var i närheten. Det blåste väldigt mycket, och kom lite skräp blåsande, så det var lite för mycket störningar för Humla, men hon sökte på superfint efter bästa förmåga :love:

Visa bifogad fil 52191
Även Ebba och jag var på Clear Round idag, samma som @Ceta och Humla! 🥰
Rosett även för oss, duktiga hund!

Visa bifogad fil 52192

Grattis till er båda! :love:
Jag är ny på detta med nosework, har gått två kurser och skulle anmäla till doftprov men sen kom corona...måste man ha godkänt doftprov för att tävla en clear round?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 936
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 667
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 719
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp