den bomlösa sadeln va sned syd, vad trött jag blir!

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

fjordinghanna

jag lånade hem en knights bomlös nu av en granne, har ridit i den 3 ggr o paden har legat sig fel flera gånger trost justeringar. idag när jag red så upptäckte ja att ja kom snett i sadeln mer åt höger. När jag kom hem från ridturen öppna jag sitsen o ser att karborren i mitten av sadeln är mer pt höger än åt vänster, mätte då o såg attt det var 0,5 cm skillnad! sen kolla jag på underdelen av sitsen som har tddey o där skilde det flera cm på höger o vänster sida! vilket skit.. Har ring ägaren till sadeln nu o hon ska ev åka med sadeln till inköpsstället nu imorgon och visa! hon har ridit i sadeln i ett år utan att ha märkt något!

är det så med många bomlösa att de är felsyda? märken man bör akta sig för? hur gjorde ni? fick ni ny sadel´?

min granne har växt ur sadeln för övrigt o ville sälja den till mig. Hon sa till mig i tel nu att OM hon får en ny nu pga att denna va felsyd så får ja dock köpa sadeln för begagnat priset, det är ju iallafall bra.

kan ju inte va bra för hästen direkt o alla ryttare kanske inte upptäcker det, fotade sadeln o kanske lägger upp bilderna i morgon.
 
Sv: den bomlösa sadeln va sned syd, vad trött jag blir!

prata med henne igen i telefon nu o hon trodde att det inte gjorde nåt att den va lite felsyd eftersom den är bomlös o att det är paden som bär funktionen liksom..så hon ska nog ej försöka returnera den..
 
Sv: den bomlösa sadeln va sned syd, vad trött jag blir!

Den skulle jag INTE köpa. Lite snedheter får man nog räkna med, men jag tycker att det beror lite på var snedheterna sitter.

Eftersom du haft problem under de gånger du nu ridit så är nog problemet större med denna sneddyhet än vad din granne tycker.

Alla har vi ju våra toleranser.
 
Sv: den bomlösa sadeln va sned syd, vad trött jag blir!

Jag säger som Sissu: KÖP DEN INTE

Det verkar dock som om samma problem även finns hos många från både Hööks och Börjes...

Däremot har jag ännu inte hört om någon som påtalat att deras Pfiff skulle vara snedsydd...

Så den är kanske ett alternativ, då den är billigare + att stigbyglar,fendrar och sadelgjord följer med... kostar från ca 2199 och uppåt...
 
Sv: den bomlösa sadeln va sned syd, vad trött jag blir!

Håller med dig. De pfiff jag sett IRL och på bild har överlag hållt högre kvalité över lag än de Knight jag sett dito.
 
Sv: den bomlösa sadeln va sned syd, vad trött jag blir!

jag har nog bestämt mig nu för att inte köpa den knightsen, så ja åker nog o lämnar den senare idag. Vill förövrigt"gärna" ha en brun sadel så en pfiff blir det nog ej i första taget.Funderar på o sälja av med 3 bomsadlar jag har o sedan ev köpa en barefoot cheyenne eller gardian.ev prova en london men det är 1 månads kö nu på provsadeln. Finns ju en barefoot cheyenne i brunt med pad o fendrar på tradera nu.MEN jag hörde nyss att om man säjer en sadel så gäller bara garantin på sadeln på den "gamla" köparen. Så om ja köper en sadel begagnad som jag aldrig sett IRL så finns det inget o göra åt saken om den är felsyd
 
Sv: den bomlösa sadeln va sned syd, vad trött jag blir!

Jag har det omvända "problemet"... svart sadel med övrig utrustning i brunt eller glada färger...

Men jag tog visserligen en chansning när jag beställde Pfiffen, men det är en av dom bästa sadlar jag någonsin haft under dom 40 år jag ridit...

Visst jag fick "bygga" om den lite för att passa min reumatiska kropp, men det hade jag fått göra oavsett vilken sadel av liknande modell jag än köpt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 105
Senast: cassiopeja
·
G
Utrustning Hejsan. För några månader sedan så köpte jag en beg. bomlös sadel av märket Knight. Tänkte att en bomlös måste ju passa, då min häst är...
Svar
8
· Visningar
1 083
  • Låst
Utrustning Ja, det är en till sadeltråd:o Igår var jag ute och skrittade i dryga två timmar med nya sadeln. Det är första gången jag rider ut...
2
Svar
27
· Visningar
2 593
Senast: Inte_Ung
·
Utrustning här tänkte jag göra en tråd där vi samlar folk som gått från bomsadel till bomlöst och nåt RESLUTAT! vill gärna se bilder om...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: Jayzon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp