Bukefalos 28 år!

Den första tävlingen

Seabaz

Trådstartare
Vår första tävling närmar sig, tro det eller ej O_o

Eller ja, vi får se om vi känner oss redo att åka, vi är anmälda i alla fall till en debutant precision (eller hur det nu stavas ;) )

Jag har precis läst genom TR men tycker den är lite otydlig när man inte vart ute på körtävling tidigare...

Vad gäller för klädsel för kusk och groom?
Hjälm på huvudet på båda, långärmat på båda, körförkläde på kusken.

MEN? Vad ska groomen ha för byxor? Vad har kusken för byxor under förklädet? Vad ska man ha på överkroppen? Vill man se vit och eller hög krage? Kavaj?
Ska kusk och groom matcha?

Sedan undrar jag över reflexer på vagnen, vad gäller där? Står bara "enligt trafikförordningen" i TR, men var hittar jag den?

:nailbiting: :banghead:
 
Sv: Den första tävlingen

Lyckades hitta detta:

"Om du kör med vagn eller släde under mörker, ska du ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna ska sitta på vänstra sidan av ekipaget."


Jag har ju dock inga lyktor på min rockard och enligt TR behöver man inte det... MEN räcker det då med enbart reflexer? Vitt fram, orange åt sidan och rött bakåt? spelar det roll vilken form reflexerna har och storlek?
 
Sv: Den första tävlingen

Kul! Vart ska ni tävla nånstans?

Om det stämmer med trafikförordningen vet jag inte, jag har försökt leta i den jag också... Men de reflexer som det tittas efter är vita fram, röda bak och orange på sidorna. Runda eller fyrkantiga funkar bra, men man ska visst inte ha såna röda trekantiga släpvagnsreflexer på hästvagnen för den räknas inte som släpfordon. Kolla på typ biltema, mekonomen eller clas ohlson så brukar det finnas tex cykelreflexer som funkar bra.

Ni ska båda ha långbyxor, långärmat, hjälm och handskar. Kusken ska även ha ett körförkläde. Det är inte så noga vad bara man är prydligt klädd. Ridbyxor, jeans, "finbyxor", arbetsbyxor, ... På överkroppen kan man ha kavaj, tröja eller jacka utan stora tryck. Det är inga speciella krav/önskemål om vit krage eller nåt, men en polotröja eller skjorta passar ju bra under.

Man måste inte matcha men visst är det fint om kusk och groom är enhetligt klädda. Tex samma färg på tröjan?
 
Sv: Den första tävlingen

Åå! tack för svar!

OM vi kommer iväg ( ;) ) så blir det Vätö RK här i Roslagen :)


Var på vagnen kan man sätta reflexerna? Kan de sitta så högt upp i bak som det lilla ryggstödet?

 
Senast ändrad:
Sv: Den första tävlingen

Reflexerna gör ju bättre nytta längre ner, men för tävlingens skull kan de nog sitta där vid sätet. Jag skulle nog sätta röda både där på "ryggstödet" och på nån av pinnarna längre ner (man får ju ha fler än två om man vill)

Såna här fäster man tex enkelt med buntband runt nåt rör på vagnen. Stoppa bandet in i hålet på reflexen, runt pinnen och sen ut ur hålet igen och dra åt.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Reflexer/Reflexer-2-st-422541/
 
Sv: Den första tävlingen

Nä, 11 augusti. Men jag har strukit mig.
Hände lite grejer sist vi körde så selen gick sönder så nu har jag fått beställa hem nya delar = tog en vecka att få hem så en veckas träning är borta och då kände jag att det inte är någon idé. Vill inte stressa inkörningen pga en kommande tävling.

Har istället anmält den stora till utställning samma helg så vi åker på det istället :)
 

Liknande trådar

Fälttävlan Vad behöver jag? :D Nummerlappshållare & medical card har jag koll på. Nåt mer "special" man ska investera i? Får man ha hat silk i...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Senast: Speedway
·
Dressyr "Moment 210 Ryttarens klädsel och utrustning 1. Klädsel 1.1. Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad. Riddräkt består av...
Svar
3
· Visningar
1 212
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 408
Senast: Habina
·
Körning Ska anmäla mig till första körtävlingen både för mig och ponnyn. Har tränat en del och har bra kondition på hästen så vill gärna försöka...
Svar
5
· Visningar
1 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Uppdateringstråd 29
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp