Den här hästen är skodd

Hovisar FÅR inte kritisera andras arbete!


Vad är det där för rent ut sagt skitsnack!! ?

Det står på föreningens hemsida att "Vi" ska vara kollegial mot varandra och det håller jag med om så länge det är ett fullgott arbete som utförts utifrån gällande omständigheter och övrigt som är avgörande för slutresultatet.

Jag säger återigen som jag många ggr sagt vilket gör att många hästägare anser mig som både dryg och i bland t.o.m. oförskämd.:angel:

Jag är inte här för ditt välbefinnandes skull utan för din häst välbefinnande!

Så vad jag menar är att den vi ska sätta i främsta rum när det gäller kollegialitet så är det mot hästen, i andra hand mot den person som hästen inte valt men fått som ägare och i tredje hand mot övriga kollegor.

Ett icke fullgott arbete ska ifrågasättas om utförandet inte är kollegialt utfört på den enskilda individen.

Sedan kan man alltid i stället för att kritisera börja med att ifrågasätta vilka omständigheterna va som gjorde att ett fullgott arbete inte utfördes.

Själv har jag mer än en gång "tvingats " till rena skit skoningar enligt egen kritisk bedömning med det berodde inte på mig utan på främst hästägarens bristande kunskap i hästhantering, inlärningsmetoder och främst en arbetsmiljö som mera påminde om en kolmila än arbetsmiljövänlig arbetsplats enligt Arbetarskydds styrelsen gällande lagstiftning gällande sedan snart tre år tillbaka.

Sedan vet jag mängder av föl som inte får en bra start i livet enbart beroende på bristande kunskap och förståelse för fölets första levnads veckor och i sådana fall anser jag att man som hovis gör klokt i att inte göra något alls eftersom ändrar man på fölets förutsättningar men hästägaren inte ändrar på fölets förutsättningar vad gäller närmiljö så går allt åt helvete i alla fall och vem får skit för de????

Jo hovis!!!

Men det är en helt annan historia som i så fall inte ska diskuteras i denna tråd.
 
@skuggi Ja, jag är väl inte vidare glad ska jag inte påstå ...
Både ordinarie hovslagare, klinikhovslagare och klinik ska få lite feedback av mig - med bildbevis och ett och annat väl valt ord !
Dom vet mycket väl vem han är din nya Hovis. Han har ju jobbat på kliniken förr för många många år sen....
 

Så vad jag menar är att den vi ska sätta i främsta rum när det gäller kollegialitet så är det mot hästen, i andra hand mot den person som hästen inte valt men fått som ägare och i tredje hand mot övriga kollegor.

Ett icke fullgott arbete ska ifrågasättas om utförandet inte är kollegialt utfört på den enskilda individen.

Sedan kan man alltid i stället för att kritisera börja med att ifrågasätta vilka omständigheterna va som gjorde att ett fullgott arbete inte utfördes.

Det har hänt ett par gånger att jag köpt häst som inte sett något vidare ut om fötterna. Min hovslagare brukar då säga att den förra skoningen/verkningen kanske var rätt , under de omständigheterna, det kan inte han yttra sig om. Han kan bara se hur det ser ut här och nu och vad han kan göra åt det, kortsiktigt och långsiktigt. Det gillar jag!
 
Det har han helt rätt i,, själv brukar jag säga att man inte kan bedöma en skoning om man inte sett hur det såg ut innan den nya skoningen utfördes.

Sen finns det ytterligare något att tänka på,, resultatet på en skoning ser man inte direkt efter att den är utförd utan det ser man först när det är dags för omskoning.

Det som däremot i just denna tråd diskuteras är att det inte har varit ett fullgott arbete, inte ens en fysiologisk utförd skoning och det resultatet syns utan att man behöver fundera över rådande omständigheter,,, bara vilka rådande brister som rådde vid den utbildningen.
 
Hej!

Det där är nåt jag också funderat på. Här gör man vad man kan och ser till att hovis man tar ut har all möjlig utbildning och är godkänd av JBV och ändå slutar det med klinikbesök och specialskor för att få den totalt bortverkade sulan att växa ner igen (1 mm sula, extremt sviktande, klinikhovis påpekade det för hemmahovis som bara verkade tycka att "jaha ojdå, kan man se/känna det??"). *suck*

Hovslagare är verkligen ett aber.

/Lavinia
Funderar på en anmälan ... båda hovslagarna som jobbat med dom här hovarna är godkända av Jordbruksverket, har jag fattat det rätt att jag isf vänder mig till deras ansvarsnämnd ?
 
Funderar på en anmälan ... båda hovslagarna som jobbat med dom här hovarna är godkända av Jordbruksverket, har jag fattat det rätt att jag isf vänder mig till deras ansvarsnämnd ?
Det skulle vara intressant att se vad som görs med en sån anmälan. Ett papper (oavsett om det är utbildningsbevis från hovlagarskolan eller godkännande från SJV) betyder inte så mycket om man inte har känslan för hovslageri.
 
Hej!

Det där är nåt jag också funderat på. Här gör man vad man kan och ser till att hovis man tar ut har all möjlig utbildning och är godkänd av JBV och ändå slutar det med klinikbesök och specialskor för att få den totalt bortverkade sulan att växa ner igen (1 mm sula, extremt sviktande, klinikhovis påpekade det för hemmahovis som bara verkade tycka att "jaha ojdå, kan man se/känna det??"). *suck*

Hovslagare är verkligen ett aber.

/Lavinia


Utan att gå in på tetaljer så har det funnits olika inträdesvägar och annat mindre seriösa tillvägagångssätt för att snabbt ha skaffat sig den titeln.

Problemet många helt verkar ha missat är att dom som godkänd av JBV har sitt personliga ansvar för sina utförda tjänster och även är enligt lag skyldiga att föra journal..

I stället för att hela tiden gnälla över eh hel yrkeskår och titulera oss som aber så finns det ju ett alternativ.

Anlita en av JBV godkänd yrkesutövare och om du äm missnöjd så gör en anmälan till berörd Läns styrelse så dom får göra en opartisk bedömning i det enskilda fallet och även ta del av den Journalföring som avhandlar just detta specifika fallet.

Som hovslagare och främst med en titel som kan styrka min gedigna erfarenhet och utbildning (främst du med titeln av LBV godkänd så har jag samma rättigheter och skyldigheter, anser jag att en hästägare är ett aber eller inte ens lyssnar på mina hemgångs råd, följer den igångsättningsplan eller övriga rekomendationer i hantering/närmiljö för den enskilda individens bästa förutsättningar till ett långt framtida välbefinnande så har jag t.o.m. enligt lagen en skyldighet att till berörd länsstyrelse inkomma med en anmälan om misstänkt bristande djurhållning och sedan låta dom göra sin bedömning som helt opartisk.

Tyvärr är det alltför vanligt att många anmälningar är helt ogrundade men jag vill inte i detalj gå in på vad det statistiska utfallet.

Bara poängtera att man ska inte kasta skit på andra och anse sig helt smutsfri så länge man inte kan presentera fakta om sin fläckfrihet.
 
KL
blir helt mörkrädd ang. kommentarer att det skulle finnas ngn regel eller lag osv som säger att hovisar kollegor emellan inte FÅR kritisera eller agera när de ser ngt galet kollegor emellan. var i hela friden kommer det påståendet ifrån? det finns ingen sån lagstadga eller ens sunt förnuft öht ang. det. Hovslagare kollegor emellan osv - eller förbund osv - hur i hela friden skulle det finnas ngt sånt som påstås? och än mindre: varför skulle det vara skillnad på hovslagare eller andra som kollegor/förbund emellan begår fel osv?

Jag blir mörkrädd över det resonemanget, och än mer beklämd att man tycker det är så det ska funka enligt lag eller hur det funkar osv.
Men jag förstår om det fungerar så, varför vissa upplever att inga bra hovslagare finns att tillgå osv. Det har ju dock inte med att göra med att man inte FÅR kristisera kollegor osv. Snarare visar det väl på bara allmänt hur folk funkar att de inte i första taget hänger ut kollegor. Det i sig blir ju ett problem oavsett vilken bransch vi pratar om allmänt men har inget att göra med att man inte FÅR lagmässigt öht.
 
Det skulle vara intressant att se vad som görs med en sån anmälan. Ett papper (oavsett om det är utbildningsbevis från hovlagarskolan eller godkännande från SJV) betyder inte så mycket om man inte har känslan för hovslageri.

Det här tycker jag är viktigt!

De flesta hästyrken kräver utöver utbildning också känsla, feeling. Hovslageri är inget undantag.
 
Svårt att veta vad som är rätt, men om man heller inte klagar och påvisar uppenbara brister utan bara släpper det blir det ju heller ingen ändring?
Inte för att jag tror att en anmälan leder nånstans, men om fler gjorde det?

Ett halvdåligt jobb där jag inte tycker vinklarna, val av skor etc är gynnsamt för hästen i längden ser jag ingen vits att anmäla om det är små, små saker vi är oense om. Det kommer vara inom lagstadgar och inte var något värt att tjafsa om. Däremot skulle jag inte använda mig av den hovisen och inte heller rekommendera andra att göra det.

Jag har ju iom tränarjobb ibland elevhästar som man tycker kan hjälpas genom diverse justeringar i skoning/verkning. Och jag vet med mig att vissa hovisar här omkring kan jag våga rekommendera folk att använda. Vissa skulle jag aldrig i livet våga rekommendera. Det är jättemånga som är nöjda och glada med dem. Men jag har sett vissa jobb de regelbundet gjort och vad resultatet av det blivit i hästarnas fötter, rörelsemönster och det som kommer av det.
Det är inget som är så illa att det bör anmälas iom att det är något de flesta iaf inte ens skulle se som så fel... Däremot kanske tex tårna flyter ut iom lite felvinkel. Och man kanske får platta fötter. Man kanske får platt gång.

Det är jävligt känsligt för vissa att få sitt jobb kritiserat. Andra köper bara att man inte delar åsikt och anser kanske rent av den som kritiserat vara en idiot.

Jag fick höra idag hur man prisade och rekommenderade en hovis jag har noll förtroende för. Då höll jag käften.
Jag har redan tagit upp mina frågor kring dennes jobb med den.
Om mina elever vill börja använda denne kommer jag tala med dem.
Men folk som inte ber o hjälp eller ens åsikter kommer heller inte bry sig om jag talar om för dem vad jag anser om denne. Jag är inte hovis, har inte sån utbildning. Då kommer man köpa hovisens snack.
Oavsett är inte folk som inte frågat intresserade av kritik. Det brukar bara bli försvar.

Alltså håller man truten om det inte är så att det borde anmälas. Då får man dock vara beredd på fight med både hästägare och att bli förföljd av folk som känner sig kritiserade och svartmålade. Jag vet folk som förföljts, snackats skit om etc och inte ens fått vara ifred hemma nattetid efter att kritiserat en kollegas jobb på frågan från ägare.
Det blir ju sällan så illa. Men risken finns..
 
KL
blir helt mörkrädd ang. kommentarer att det skulle finnas ngn regel eller lag osv som säger att hovisar kollegor emellan inte FÅR kritisera eller agera när de ser ngt galet kollegor emellan. var i hela friden kommer det påståendet ifrån? det finns ingen sån lagstadga eller ens sunt förnuft öht ang. det. Hovslagare kollegor emellan osv - eller förbund osv - hur i hela friden skulle det finnas ngt sånt som påstås? och än mindre: varför skulle det vara skillnad på hovslagare eller andra som kollegor/förbund emellan begår fel osv?
Det är inte en lag utan i deras egna stadgar. Som regel nr 1

Kan inte hitta det NU, men hemsidan är uppdaterad o är mkt mer proffsig o välgjord samt informativ.

Jag kan ha fel om det senare, men jag har läst det!

Jag blir mörkrädd över det resonemanget, och än mer beklämd att man tycker det är så det ska funka enligt lag eller hur det funkar osv.
Men jag förstår om det fungerar så, varför vissa upplever att inga bra hovslagare finns att tillgå osv. Det har ju dock inte med att göra med att man inte FÅR kristisera kollegor osv. Snarare visar det väl på bara allmänt hur folk funkar att de inte i första taget hänger ut kollegor. Det i sig blir ju ett problem oavsett vilken bransch vi pratar om allmänt men har inget att göra med att man inte FÅR lagmässigt öht.
 
DSC_0669.jpg


Och det där "arbetet" har BETALATS för.
Fy tusan:mad:

Dags för " fuskskoningarna"

Alltså den där bilden är så jävla skrämmande! Tror aldrig jag sett nå värre när det gäller ''skötta''hovar..:crazy::crazy:

TS håll hårt i din nya hovslagare!
 
Häst nr 2 före och efter, där den lilla sprickan sitter på sista bilden är där gamla skon slutade.
Hovslagaren la ut skon lite extra då han ville att trakten skulle bredda sig.

DSC_0669.jpg


DSC_0754.jpg
Jag måste nyfiket få fråga hur många storlekar större skor det där är. Det är verkligen sjukt stor skillnad :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 318
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: mily
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: super
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp