Den här hästen är skodd

@Invincible härligt att se uppdateringarna!
en liten tipsis nu i sammanhanget, när hästarna varit så dåligt skodda, sneda osv länge, och nu fått ändrade vinklar ganska gravt osv: ha boots på i hagen... rörelsemönstret kommer påverkas och hästarnas balans osv, så för att slippa tappskor i onödan då det ju är extra viktigt att inte ha sånt nu i onödan i sammanhanget - bra och heltäckande boots som verkligen går ner hela vägen utan att vika sig osv. finns bra såna i tjockare neopren tex.
 
@Trissa
Ja, det är plastskor som ger svikt och som stödjer trakter och stråle och som förhoppningsvis ska ge sprickan god chans till läkning.
Dom ser ut såhär :
DSC_0747.jpg
 
Hästen som jag lånat såg nästan ut sådär, men bara 1 nr för litet.
En stor del av strålen syntes bakom plastsulan- på en häst med en nästan utläkt grav senskada via barfota. Det såg bra ut tills man lyfte på hovarna iom att den var av modellen hårfager med korkskruvar i hovskägget.:rofl: Den var schysst fixad i tån .... bara. tåfixeringen.
 
Måste instämma med föregående inlägg. Väldigt roligt att se den förbättringen som blivit bara på en skoning. Kommer bli ännu finare efterhand. :)
 
@Trissa
Ja, det är plastskor som ger svikt och som stödjer trakter och stråle och som förhoppningsvis ska ge sprickan god chans till läkning.
Dom ser ut såhär :
DSC_0747.jpg


Om dom sitter kvar JA!!!

Intressant att även se en hovis som skor med ASV söm och sådan stor skillnad på utlägg.

Funkar det så är det kanon,, funkar det inte så har den hovisen förmodligen redan en plan B.
 
@Invincible härligt att se uppdateringarna!
en liten tipsis nu i sammanhanget, när hästarna varit så dåligt skodda, sneda osv länge, och nu fått ändrade vinklar ganska gravt osv: ha boots på i hagen... rörelsemönstret kommer påverkas och hästarnas balans osv, så för att slippa tappskor i onödan då det ju är extra viktigt att inte ha sånt nu i onödan i sammanhanget - bra och heltäckande boots som verkligen går ner hela vägen utan att vika sig osv. finns bra såna i tjockare neopren tex.
Håller med!Kul att hästen fått nån hjälp!
Sen ett tips till! I denna extrema torka..BLÖT HOVARNA hovarna länge och SMÖRJ in efter! Torra hovar har sämre elasticitet och sprickan läker fortare om inte hornet ständigt är så uttorkat! Hård stråle = för torr hov är ett tecken på att fukt behövs!
Ser inget tecken nånstans på att hoven fått fukt eller smörjts.??
Nu när häststackarn fått hjälp gör vad ni kan för att ge den all chans att tillfriskna,den har säkert haft skitont av spricka o skoning from hell.
Glöm inte heller mineraltillskott ,vilket lätt slarvas med sommartid,det hjälper hästen läka ,bilda nytt friskt horn samt se till att den slipper stå och stampa flugor och broms dagtid osv gör allt ni kan för att behålla dojjorna på nu!! .Har inte läst alla inlägg så jag kanske upprepar vad nån redan sagt.
Men jag önskar all lycka till med att hästen blir ok!
 
Till trådskaparen: Jag har ingen koll på din hästs historia men ser på olika tagna bilder att din häst avlastar vä bak,antingen vilar eller ställer den hoven framför sig.
Har den problem med rygg,bäcken Si -led tex?
Kanske inte en slump att den är överbelastad hö fram?
Tänk på hur hästen beter sig när du har den i gången tex ,vilar den alltid på samma ben? Hur är den i ridning?
Självklart skall hovvården vara korrekt,men sällan en slump att just en hov orsakar stora problem.Allt hänger ihop.
En dålig hovslagare kan också få ett litet problematt snabbt bli stort.särskilt om man överbelastar sprickan istället för att avlasta den suck....
Men även en duktig hovis kan inte trolla bort alla problem snabbt om inte ev bakomliggande problem hittas också som kan va en bidragabde orsa!som sagt lycka till.
 
Till trådskaparen: Jag har ingen koll på din hästs historia men ser på olika tagna bilder att din häst avlastar vä bak,antingen vilar eller ställer den hoven framför sig.
Har den problem med rygg,bäcken Si -led tex?
Kanske inte en slump att den är överbelastad hö fram?
Tänk på hur hästen beter sig när du har den i gången tex ,vilar den alltid på samma ben? Hur är den i ridning?
Självklart skall hovvården vara korrekt,men sällan en slump att just en hov orsakar stora problem.Allt hänger ihop.
En dålig hovslagare kan också få ett litet problematt snabbt bli stort.särskilt om man överbelastar sprickan istället för att avlasta den suck....
Men även en duktig hovis kan inte trolla bort alla problem snabbt om inte ev bakomliggande problem hittas också som kan va en bidragabde orsa!som sagt lycka till.

Hästen har ju, som skrivits tidigare i tråden, haft problem med SI led vä sida och under dessa nu 6 månader vi yrat runt mellan veterinärer/hovslagare/equiterapeut har det även hittats begynnande spattförändringar vä has.
Att han snedbelastar åt höger och sätter muskler dåligt på vä sida är känt för min ET och mig och jag har övningar/stretchningar/masseringsschema sedan flera år för att balansera upp på bästa sätt och hästen har fungerat klockrent i flera år med hjälp av detta.

Nu uppdagas det vid hovslagarbyte att alla !!! 4 hovarna är snedverkade lutande åt höger - och många av de ränder som ser ut som foderränder är inte det utan belastningsränder, ej runtgående utan existerande på höger sida på alla 4 hovar.
Den är alltså överbelastad åt höger på alla 4 hovar, vilket ju definitivt inte gör saken bättre.
Han har inte haft en chans att muskla sig rätt helt enkelt !

De stora foderränderna och vinkeländringarna ( som liknar fångränder) är med all säkerhet efter senaste kortisonbehandlingen där hästen behandlades med kortisoninjektioner under lång tid för sina luftrörsproblem.
Hästen är ju även, förutom ledbehandlad med kortison *flera, även långtidsbehandlad av och till under åren med kortisoninhalationer.
Det är nog den troligaste orsaken till hovkvaliten ihop med någon slags brist, som ingen av de andra hästarna uppvisar, och jag har fått tips om hovtillskott att ge för att se om det kan hjälpa honom samt rekommenderat hovsmörj som är beställt.
Fram till den kommer gör jag enligt hovslagarråd så att jag blötlägger hovarna dagligen och smörjer sedan med vaselin vid kronranden, och ja - det görs även om du inte ser något tecken på det på bilderna ...

Hästens alla problem kommer ju inte att försvinna bara sådär men vi får åtminstone en chans nu att göra det bästa av det, se bara skillnad på vänster framben i bilden nedan - före och efter hovslagaren och lägg märke till hur mkt rakare det blivit.
Som sagt har han varit rejält snedverkad och det kommer ta ett tag att komma helt tillrätta med det.

Jag har plötsligt en engagerad hovslagare, full med tankar, ideer, tips och råd som tror han kan fixa det här med tid.
Tid till equiterapeut är redan ordnad, efter hovslaggarråd, om ett par veckor för genomgång av muskler nu när han är på och ändrar vinklar mm och trot eller ej - men just nu, idag - efter 6 månaders cirkus - har jag en ohalt häst ...


71eba4d4-1ce5-4858-9d63-607c3cde457a.jpg
 
Vill bara tillägga att jag försöker få fram att allt vad gällande den här hästen är komplicerat och det är inte svart eller vitt.
Det är en massa olika saker som gjort att vi hamnat där vi hamnat, jag har kämpat med den här hästen på så många olika plan i så många år och mitt största fel i det hela är att jag litat på fel personer och inte ifrågasatt mer under resans gång.
Tack vare en god vän som lyssnat, stöttat och tipsat och tack vare svar och reaktioner härifrån har jag fått ny energi till att kämpa vidare och nytt hopp om att kunna hjälpa den här hästen - för det säger jag TACK ! till er alla !!
 
Helt otroligt underbart, vilken skillnad i benställning!

Samtidigt blir jag helt rosenrasande på den hovis som ORSAKAT detta i så många år!!! :banghead::rage:
Var är hans ansvar i detta? Herregud, det är ju så upprörande att jag blir tokig, och då är det inte ens min häst :arghh:

Glad att ni fått sån fin hjälp nu iaf :love:
 
Kliniken o dess vet skyddar nog hovis.
Din hemmahovis är nog bara att kassera.
De tar INGET ansvar. Bevisbördan ligger hos dig.
Hovisar FÅR inte kritisera andras arbete!

Jag har nu haft ute en klinikhovis 2 ggr till mitt föl där faktiskt inget gjorts.

Denne har troligen inte gått fortbildningsblocket eller ens delen för fölkorrigering. Måste fråga. Det är ju lite bråttom om jag vill kunna rida på den i framtiden. Jag känner mig inte ett dugg lugn eller trygg.

Om Välrenommerade veterinärer o även hovisar anser att utbildningen för att inte prata om fortbildningen har stora brister så bör nog JBV sätta upp en ny plan o det å det snaraste.
Det känns lite som man nu "spottar ut" hovisar på löpande band p g a stor brist, men efter skolan de som precis de som klarat uppkörningen eller nyutexaminerade läkare o Vet.
De behöver ju en Mentor o en GOD sådan.
De som gått som lärlingar lär ju ha en stor fördel.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 453
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 940
Senast: mily
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: super
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
941
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp