Bukefalos 28 år!

Den här hästen är skodd

Just nu går hästen barfota i väntan på ny hovslagare (utanför kretsen av hovslagare som gått i lära hos varann) med annat tänk som kommer på fredag.

Sprickan har dragit ihop sig något otroligt bara skorna kom av.

Första bilden är med sko, precis nitad.
Andra bilden är när skon är precis dragen och tredje bilden är 2 dagar senare.
Jag tycker det är helt otroligt att det kunnat dra ihop sig så pass på 2 dagar !!

DSC_0657.jpg

DSC_0716.jpg

IMG_20140724_085158.jpg
 
Toppen!
Och inte så konstigt, visar ju bara egentligen hur otroligt illa den skon passade hoven. Utan sko så kan hästen belasta även längre bak på hoven och då slutar det "bryta" så mycket i hovväggen.
OBS att detta inte betyder att barfota skulle vara bättre för just den här hästen, bara att det är bättre än en sko som skapar hemska obalanser och spänningar.

Skicka jämförelsebilderna till den som skodde och fråga vad denne tänker om sitt arbete... :devil:
 
Jag har fått tips av nya hovslagaren om att smörja med Equistro Severit, han har redan varit ute och bedömt och påbörjat arbetet men behövde beställa hem specialskor för att fortsätta.
Även häst nr 2 ( bilder tidigare i inlägget ) kommer skos av nya hovslagaren imorgon.

Stallkamratens häst är redan skodd av nya hovslagaren och bilder på gamla och nya skoningen kommer här, med tillåtelse av ägaren:

DSC_0676.jpg

IMG_20140721_181208.jpg
 
Det var skillnad det.

Smörj så att fettet åker ner i de gamla sömhålen som då drar ihop sig.

Även de nya hålen sluter bättre tätt runt sömmen.
 
Nej, tyvärr har jag inte tillgång till bilderna.
Hästen är 8 år gammal och har haft sprickan av och till i flera år, under en längre period skodde vi av och ställde av pga den och lät sprickan växa ner vilket den gjorde men den återkom så fort hästen skoddes på och sattes igång.
För 2 veckor skoddes han alltså av annan klinikhovslagare och pang så kollapsar hela hoven =(

Om sprickan växer bort när hästen går oskodd så är ju något fel med skoningen. Kan du inte låta den gå oskodd en längre tid och rida med boots. Då har du chans at fixa till hovformen också.
 
Om sprickan växer bort när hästen går oskodd så är ju något fel med skoningen. Kan du inte låta den gå oskodd en längre tid och rida med boots. Då har du chans at fixa till hovformen också.
Läs resten, man behöver en kunnig hovis oavsett om den är barfot eller skodd. Nu har TS en bra på gång :)
 
Jag har fått tips av nya hovslagaren om att smörja med Equistro Severit, han har redan varit ute och bedömt och påbörjat arbetet men behövde beställa hem specialskor för att fortsätta.
Även häst nr 2 ( bilder tidigare i inlägget ) kommer skos av nya hovslagaren imorgon.

Stallkamratens häst är redan skodd av nya hovslagaren och bilder på gamla och nya skoningen kommer här, med tillåtelse av ägaren:

DSC_0676.jpg

IMG_20140721_181208.jpg

Så mycket trevligare det ser ut på bild nr 2. :)
 
@skuggi Jag citerar nya hovslagaren " Jag vart alldeles chockad av att se något liknande, och en klinik som släpper igenom dessa hovar är nästan ännu värre"
Kan man hoppas på att den nya hovslagaren uppdaterar kliniken om detta?
Jag förstår ju om man som veterinär inte är expert på hovar, så då borde de ju uppskatta feedback på deras klinikhovslagares jobb.
Om inte hovis uppdaterar dem, har du tänkt göra det?
 
Och sprickhästen då, med nya fräcka dojjor !
Hf, sprickhoven ( har trasat sig under barfotadagarna)
DSC_0746.jpg


DSC_0745_1.jpg


Vf

DSC_0743.jpg


DSC_0744.jpg


Och till sist, kolla skillnad i knäet/benställning före och efter verkning, han står ju olika på bilderna men skillnaden var lika stor hur han än stod för oss som kollade irl-

DSC_0741.jpg




DSC_0717.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 468
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 941
Senast: mily
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 184
Senast: super
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
942
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp