Bukefalos 28 år!

Den här hästen är skodd

76100003_2341.jpg
såhär ska det se ut med överrullning
 

Nu är det ju i.o.f. sig flera år sedan bilderna togs,, men många verkade tycka att det så ok ut.

Det tycker inte jag,,,,,,






















Jag vill påstå att skulle alla hovisar sko som din så skulle vi slippa se massa trådar om dåliga skoningar.

PERFEKT utfört och om något ett fullgott arbete som man blir glad av...
 
Har läst de flesta inläggen. Sprickan(or) orsakade av obalans/felbelastning. "Dålig" skoning, tja kanske det. Vem som börjat göra fel är alltid svårt att avgöra för oss som kommer in "från sidan"
Axel och Coari "rules" som det heter på modern svenska. Sansade korrekta bedömningar och råd.
Sen slås jag av något när jag läser inlägg här, inte bara detta....
Denna tro som många hästägare har att ordet"klinikhovslagare" står för något slags kvalitetsstämpel. Tyvärr är det inte alltid så.
I Sverige finns det kliniker som har oerhört kompetenta erfarna hovslagare som förstår sig på och fördjupar sig i sitt arbete. Men, det finns också kliniker där du hittar hovslagare som i bästa fall gått en grundutbildning på nittiotalet,aldrig gått en fortbildning eller varit på en clinic. Som fått jobbet bara för att de "samarbetar bra med veterinären". Som inte kan förklara vad deras skoning kommer att innebära för hästen och inte heller kan utvärdera detsamma.
Vi har flera duktiga hovslagare i landet.Både formellt utbildade och "outbildade" eller "självlärda". Men..den generella nivån på svenskt hovslageri är skrämmande låg. Många hästägare tvingas nöja sig med att "det skramlar under fötterna". Många många hästägare saknar också förmågan att verkligen bedöma ett "hovslagarhantverk".
Det handlar för mig inte om huruvida man varm- eller kallskor. huruvida man vill "ha höga eller låga trakter". Det handlar istället om att försöka lära sig så mycket man kan för att kunna utföra ett gott hantverk med ett stort mått av självkritik , för att därigenom få nöjda kunder och väl fungerande hästar.
 
Denna tro som många hästägare har att ordet"klinikhovslagare" står för något slags kvalitetsstämpel. Tyvärr är det inte alltid så.

I min enfald så trodde jag faktiskt att klinikhovslagare innebar något speciellt. Dels att man utbildat sig extra, sen att man har ett extra intresse av speciallösningar anpassade efter hästars unika problematik. Jag tänkte vidare att som klinikhovis bör man ju statistiskt sett se fler problemhästar/hovar och därmed vara extra lämplig att reda ut krångliga fall som TS häst.
Sen tänkte jag att eftersom kliniken valt att anlita denne så är det vidare kvalitetsstämpel.. men om man tänker efter så är väldigt många veterinärer man träffat ganska taffliga vad gäller hovar... så, vad skulle göra dem extra lämpliga att välja ut en skicklig hovis..?

Jäkla tråkigt är det :(
 
Sådär är jag van vid att det ser ut.

och utifrån det tyckte du inte att det fanns några problem du kunde kommentera utifrån TS bilder? jag fattar mindre och mindre. som jag även skrivit finns det många hästar som själva har tendens till understuckenhet osv, de kommer inte bara sådär att se ut som skolboken, inte ens ngnsin, men det är viktigt att hovslagaren som anlitas som sagt tidigare, jobbar med problemet för då kommer det underhållas och få en funktionell och fungerande häst ändå. Utifrån det faktumet så hade jag nog velat se ngn sån kommentar från dig utifrån bilderna, men du svarade med att du inte såg några problem öht? och sen att du kan inte uttala dig för du vet inte vad tanken är osv? Även om du inte vet det vilket ju ingen vet, så bör man ju ha ngn åsikt annat än att säga att det ser inte ut som det är ngt problem, eller man vet inte tillräckligt för att ha en kommentar? Jag har jättesvårt att se att alla hästar du ngnsin haft eller sett, ser så optimala ut i fråga om vinklar osv, det känns inte realistiskt, med det hästantal du har och haft, att alla skulle vara helt perfekta i sina vinklar utifrån det?
 
Senast ändrad:
i övrigt slår det mig att @kimmis87 utifrån sina trådar kanske har utbyte av denna tråd i fråga om problem och fokuset på att det är tån i sig som måste kortas osv?
 
Nä.
Kimmis ville just SÄNKA tån.
det är skillnad på att backa tån som görs idag o att sänka den.
Backar man bara o dessutom inte ger understöd baktill har vinkeln inte ändrats ngt alls. Trycket på trakten är högt.
Man måste ju då backa SKON o inte sätta på en mindre
Det blir bara snabbare överrullning, men vi har ju fler faser som i mitt tycke är nog så viktigt.
Isättningsfasen med en för låg trakt/ dålig vinkel trycker ihop trakten o det ter sig att den inte växer.
en häst med bockhov eller skada baktill eller kontraherad senapparatur kan få ju en knapp belastning/ avlastning o trakten växer som tusan o hoven blir hela tiden då brant istället.

En in eller utåttåad behöver ju fotvård oftare än en normalfotad.

sorry, menar självklart hovvård, men det associerar jag med barfotatalibanerna- de s.k hovvårdarna.

min bild som jag la in skulle jag nog anse att den inte behövde tåriktas, men det fanns nog en anledning.
 
Nä.
Kimmis ville just SÄNKA tån.
det är skillnad på att backa tån som görs idag o att sänka den.
Backar man bara o dessutom inte ger understöd baktill har vinkeln inte ändrats ngt alls. Trycket på trakten är högt.
Man måste ju då backa SKON o inte sätta på en mindre
Det blir bara snabbare överrullning, men vi har ju fler faser som i mitt tycke är nog så viktigt.
Isättningsfasen med en för låg trakt/ dålig vinkel trycker ihop trakten o det ter sig att den inte växer.
en häst med bockhov eller skada baktill eller kontraherad senapparatur kan få ju en knapp belastning/ avlastning o trakten växer som tusan o hoven blir hela tiden då brant istället.

En in eller utåttåad behöver ju fotvård oftare än en normalfotad.

sorry, menar självklart hovvård, men det associerar jag med barfotatalibanerna- de s.k hovvårdarna.

min bild som jag la in skulle jag nog anse att den inte behövde tåriktas, men det fanns nog en anledning.

jag har inte ngnstans läst att det handlar om ngt annat än fokuset på att korta just tån. Kimmis har även väldigt tydligt skrivit att inget får tas i trakten utan just att tån MÅSTE bort. därav min kommentar och undran. utöver det så är det helt galet käpprätt att man öht inte ska röra trakten för att få rätt vinklar om hoven tenderar att sticka iväg..... det har jag skrivit om femtielva gånger inkl i kimmis tråd, men det verkar försvinna i fråga om förståelse av hur man åtgärdar ev rapporterade problem......

känns ngnstans som att vi pratar om två skilda skillnader, och att du pratar om ngt som inte alls är det jag skrivit om utan ett annat perspektiv du själv utgår från ? dock är ju ändå scenarot sammankopplat oavsett enskilda personliga tolkningar av det pga egen erf. osv. så ditt svar blir lite tokigt om du läser in ngt personligt som jag inte skrivit i sammanhanget öht utan enbart redogjort för problemet/tendenserna och problematiken allmänt?
 
Senast ändrad:
Har läst de flesta inläggen. Sprickan(or) orsakade av obalans/felbelastning. "Dålig" skoning, tja kanske det. Vem som börjat göra fel är alltid svårt att avgöra för oss som kommer in "från sidan"
Axel och Coari "rules" som det heter på modern svenska. Sansade korrekta bedömningar och råd.
Sen slås jag av något när jag läser inlägg här, inte bara detta....
Denna tro som många hästägare har att ordet"klinikhovslagare" står för något slags kvalitetsstämpel. Tyvärr är det inte alltid så.
I Sverige finns det kliniker som har oerhört kompetenta erfarna hovslagare som förstår sig på och fördjupar sig i sitt arbete. Men, det finns också kliniker där du hittar hovslagare som i bästa fall gått en grundutbildning på nittiotalet,aldrig gått en fortbildning eller varit på en clinic. Som fått jobbet bara för att de "samarbetar bra med veterinären". Som inte kan förklara vad deras skoning kommer att innebära för hästen och inte heller kan utvärdera detsamma.
Vi har flera duktiga hovslagare i landet.Både formellt utbildade och "outbildade" eller "självlärda". Men..den generella nivån på svenskt hovslageri är skrämmande låg. Många hästägare tvingas nöja sig med att "det skramlar under fötterna". Många många hästägare saknar också förmågan att verkligen bedöma ett "hovslagarhantverk".
Det handlar för mig inte om huruvida man varm- eller kallskor. huruvida man vill "ha höga eller låga trakter". Det handlar istället om att försöka lära sig så mycket man kan för att kunna utföra ett gott hantverk med ett stort mått av självkritik , för att därigenom få nöjda kunder och väl fungerande hästar.
:bow::bow:

De bästa är ... som vanligt de mest ödmjuka
Bara att man varmskor har hög status. Låter... tip-top
däremot skonar det hovisarnas öron o leder.

En sak som ändrats sig numera är att ryttaren får all skuld. "Ingen hov - ingen häst" har förlorat sin innebörd.
Det är ju vi hobbyryttare som behöver de bästa för att kompensera vår brist.
Vi har oxå ansvaret för hästens välfärd. Hovarna lejer man till proffsen. Vad kan man mer göra?
Kritik eller att bara ställa "korkade" frågor är sällan poppis.

Jag har haft jättebra hovisar, men oxå mindre bra eller som inte kommer.

Redan för 30 år sedan fick jag avstå från planerade o betalda tävlingar.. för att ordinarie hovis inte ville/ kunde komma ut på en tappsko o där började jag att lära mig att slå på dem. Jag nitar inte så hårt o har heller aldrig trasiga hovar eller knappt synbara gamla hål.

Jag ska i dagarna förhoppningsvis få ett föl o den ska ha den bästa tänkbara hovisen.
kosta vad det kosta vill.

I Mackans Östergötland verkar det bara finnas bra. Var glad o tacksam:)
 
Vi har flera duktiga hovslagare i landet.Både formellt utbildade och "outbildade" eller "självlärda". Men..den generella nivån på svenskt hovslageri är skrämmande låg. Många hästägare tvingas nöja sig med att "det skramlar under fötterna". Många många hästägare saknar också förmågan att verkligen bedöma ett "hovslagarhantverk".

Visst är det så. Jag som hästägare försöker verkligen lära mig mer om hovar och hovslageri, men det är minsann inte lätt! Hovis ett säger si, och framför åsikter som för en lekman låter rimliga. Sedan kommer hovis två och framför åsikter tvärtemot, som också låter rimliga. Och de är alltid väldigt övertygande i sitt argumenterande, och så står man där och ska försöka tänka själv.... Det syns ju jättetydligt i alla hov-trådar här på buke, tycker jag, när åsikterna går isär!
 
Men kort tå kan vara hög eller i balans med övriga hoven.
Kort tå betyder olika saker beroende på vem man frågar.

Sweeps häst har korta tår, men är oxå raspad utan att vara "fimpad" Coaris ord som är klockren. När man bara raspat längst ner o får en kant som oxå gör att det som växer ut inte ändrar sig i en bättre vinkel.
Det är oxå det som gör att man idag inte ser fånghovar som kalleankafötter längre. förhindrar att nytillväxten dras med framåt av det som släppt o sticker iväg framåt.
 
Bara en sak till....

När jag såg dessa hovar så fick jag en Dejá vú om tåskor som man satte på unghästar förr.
Jo det ser nästan ut som det.
 
Jag är inte hovslagare eller ens särskilt duktig på hovar, men har en häst med hovbekymmer och har senaste halvåret grottat ner mig rätt mycket i området, och jag blir uppriktigt ledsen för din och din hästs skull när jag ser hovarna och läser om alla problem ni har.

Tycker som flera här att en bättre skoning borde gå att få till, men tänker också att bekymren med haser, SI-led och hältor kanske helt enkelt beror på felaktig skoning, och att med rätt skoning/verkning kanske resten av rörelseapparaten också frisknar till med tiden?

Det jag också tycker mig se är fångränder som någon skrivit. Se över foderstaten och gör det du kan för att få ordning invärtes på hästen så hjälper du hovarna att blir friska. Det finns massor att läsa om fång, och det drabbar inte alltid bara överviktiga hästar även om det förstås också är vanligt. Du skriver att hästen haft luftvägsproblem och behandlats i leder, och om den fått mycket kortison kan det vara en orsak som utlöser fång, tex.

Hoppas det löser sig för er!
 
och utifrån det tyckte du inte att det fanns några problem du kunde kommentera utifrån TS bilder?
Det finna massor av problem som jag kan kommentera.
Och det har jag också gjort.
Men jag kan inte veta om det är just skoningen som är själva problemet.
Till det har jag inte kompetens.
Jag tror att fodret har haft en stor inverkan.
Särskilt som att alla hästar i samma stall ser ungefär likadana ut trots att de har olika hovslagare.

Jag har jättesvårt att se att alla hästar du ngnsin haft eller sett, ser så optimala ut i fråga om vinklar osv, det känns inte realistiskt, med det hästantal du har och haft, att alla skulle vara helt perfekta i sina vinklar utifrån det?
Men så är det.
Om man vill så kan man.
Rätt foder och hovvård.
Det är faktiskt inte så svårt.
Jag klarar numera av att sköta det själv.
En viss ärftlig faktor ingår också.
Jag har ju valt att avla på just bra hovar som en del av mitt avelsmål.

Och så försöker jag att hålla mig till platser där hästar sköts bra så att de ser bra ut på det hela taget.
Det är också ett val.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 576
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 966
Senast: mily
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 242
Senast: super
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
956
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp