Den lilla buke-netto-opinions-undersökningen inför valet 2026

Bukefalos 30 år!

Vilket nuvarande riksdagsparti skulle du ge din negativa röst till?

• Moderaterna

Röster: 3 1,5%
  • Socialdemokraterna

Röster: 0 0,0%
  • Centerpartiet

Röster: 1 0,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 147 74,6%
  • Miljöpartiet

Röster: 11 5,6%
  • Liberalerna

Röster: 4 2,0%
  • Vänsterpartiet

Röster: 28 14,2%
  • Kristdemokraterna

Röster: 3 1,5%
  • Blankröst

Röster: 0 0,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    197

sjoberga

Trådstartare
Opinionsundersökningarna haglar.
För dryga tio år sedan gjordes en forskningsstudie som undersökte nettoröstning, dvs där man ger en positiv röst och en negativ röst. Positiva rösten till det parti man vill allra mest ska få inflytande och en negativ röst till det parti man absolut inte vill ska få inflytande.
Det gav ett ganska bra resultat (SD skulle sakna representation helt i riksdagen, V skulle också ha svårt att komma in), även om jag är biaserad som tidgare mittenväljare - de som väcker mindre anstöt hos breda väljargrupper gynnas av ett sådant system.

Så om vi hade ett sådant system, vilket parti skulle du ge din negativa röst?

Opinionsundersökningarna haglar.
För dryga tio år sedan gjordes en forskningsstudie som undersökte nettoröstning, dvs där man ger en positiv röst och en negativ röst. Positiva rösten till det parti man vill allra mest ska få inflytande och en negativ röst till det parti man absolut inte vill ska få inflytande.
Det gav ett ganska bra resultat (SD skulle sakna representation helt i riksdagen, V skulle också ha svårt att komma in), även om jag är biaserad som tidgare mittenväljare - de som väcker mindre anstöt hos breda väljargrupper gynnas av ett sådant system.

Så om vi hade ett sådant system, vilket parti skulle du ge din negativa röst?
Sd har väl i alla fall tidigare visat sig vara ett parti som man antingen röstar på, eller önskar dit pepparn växer? (Ja, det går ju inte att skicka dem dit, de gillar ju inte invandring, men ändå.)

Just i dag Vänsterpartiet.
P.g.a. att det, i alla fall tillfälligt, finns för många dårar i partiet.

Bättre kontroll av vilka människor de har på sina listor vore på sin plats.

Före incidenten i Upplands Väsby så hade det varit SD.
Den var något sorts startskott till massor av tråkiga avslöjanden.

Jag har flera partier jag gärna skulle se under riksdagsspärren, men samtidigt är jag glad över att vi i Sverige har sådan bredd i partier som vi har för jag tror det är nyttigt för demokratin. Dessutom gör det att obehagliga och lite läskiga idéer kommer till ytan och faktiskt diskuteras? Jag tror nånstans att det kan vara nyttigt, även om det är obehagligt?

Det hade varit jätteintressant om inte typ alla härinne varit vänster. Nu blir det ju inte särskilt överraskande 😄 Någon här har svarat Liberalerna. Det var ju intressant iallafall :D
Nu slutade forskningsstudien (i en statistiskt utvald befolkningsgrupp) med lite samma resultat som vi börjat med här, de negativa rösterna koncentrerades på SD och V (och i viss mån MP). Men jag gissar också att det blir en övervikt i ration SD / V som inte representerar folket i stort, även om den också för folket i stort var ganska stor övervikt för att rösta minus på SD (jämfört med V).

"When voters are forced to cast a negative vote, polarization is punished heavily. Even though Party D managed to convince 30,000 people to love them, the fact that 70,000 people actively disliked them completely erased them from the political map. Meanwhile, a moderate party (like Party C) that doesn't get the most positive votes, but manages to avoid getting negative votes, survives easily and gains a strong foothold."

"When voters are forced to cast a negative vote, polarization is punished heavily. Even though Party D managed to convince 30,000 people to love them, the fact that 70,000 people actively disliked them completely erased them from the political map. Meanwhile, a moderate party (like Party C) that doesn't get the most positive votes, but manages to avoid getting negative votes, survives easily and gains a strong foothold."
Är Party C. S och M i vårt samhälle? 😅

Det hade varit jätteintressant om inte typ alla härinne varit vänster. Nu blir det ju inte särskilt överraskande 😄 Någon här har svarat Liberalerna. Det var ju intressant iallafall :D
Nu har det trillat in några flera enstaka röster på andra partier, jag tycker också att det är intressant.

Jag är väldigt nyfiken på rösten på C. Med tanke på att jag antar att en del här bor på landsbygden så undrar jag om det har något med saken att göra?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka