Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

muppia

Trådstartare
Ja, snart kanske jag köper mig en ny häst.

Jag har ledsnat på mitt stos humör, vissa dagar hoppar hon som hus och andra dagar vill hon inte hjälpa mig som är feg och jag har inte större förtroende för henne och inte tävlat på ett år just för jag tröttnat på att inte våga och jag blir inte bättre med mitt självförtroende.

Så nästa häst jag vill ha ska vara stabil. Men jag har inte en stor plånbok alls trots att jag verkar få sålt min älskade häst (jo henne älskar jag ändå :D) då hon säljs billigt av olika anledningar.

Jag kommer vilja ha en unghäst som är modig och har rätt huvud - cool. Och stabil. Så jag får möjlighet att forma den. För att få en så jämn häst behöver jag en valack, jag har i hela mitt liv fungerat bäst med valacker inser jag nu. Min egna häst var mitt andrahandsval efter valacken jag ville ha men han var slut i knät så det blev hon. Jag är inte intresserad av att avla i nuläget då jag ändå inte har råd att ha två hästar eller ens sätta ett föl till världen.

Jag kommer inte heller köpa häst förrän jag börjat skolan i höst så jag vet vad jag har för förutsättningar.

Ni kloka hoppryttare, är det klokt att köpa ett ungt fullblod och ändå ha möjlighet att träna o tävla uppåt 130-140 när man fått chansen att vara med från början och växa ihop under unghäståren och även fälttävlan eller blir ett fullblod för känsligt med tanke på mitt sviktande självförtroende? Eller en för stor chansning då jag gärna vill åtminstone rida 130?

Som det ser ut idag kommer jag kunna ha pengar över efter ett fullblodsköp. Medan jag knappt kan har råd att köpa ett ungt halvblod som åtminstone är inriden.
Kan köpa 2 åring men jag vet inte om jag vill köpa en 2 åring även om det kan vara fördel för mig speciellt om jag inte vet om jag har tid med häst sen (kan alltså köpa en 2 åring nu, köper jag en inriden häst väntar jag med tills jag vet hur min nya vardag ser ut) och då är det ju lugnt med att rida under hela min skolgång och då vet jag att jag kommer ha tid för jag kommer kunna åka ut till stallet och sköta de basala sakerna.

(OBS! Jag har råd att ha häst till vardags men det är själva köpesumman som påverkar mitt val, dessutom har jag en förkärlek till fullblod, alltid tyckt om hästar med fullblod i sig eller är rent fullblod.)


Hur som helst är frågan - är det en bra idé att köpa ett fullblod om man vill ha en stabil hopphäst? Eller är ett halvblod ett säkrare kort? Jag kommer att tänka mycket på hästens huvud när jag köper en ny häst. Dvs den ska vara cool och nyfiken och gärna pigg och absolut inte nervös.
(Dess kapacitet är ju ofta ett lotteri oavsett men 130 vore gött, 140 är snarare tacksamt)
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

jag skulle avvakta med att köpa ny häst då det verkar som att du har förlorat självförtroendet men fortfarande har ambitioner för att tävla lite högre klasser.
anledningen till att jag skulle avvakta är för att kunna lägga udan mer pengar i mån för att sedan kunna köpa en häst som är utbildad och gärna har tävlat lite innan. du har ett bra läge genom att det är köparens marknad nu och den kommer troligen att vara ett tag till... så avvakta spara pengarna som hästen kostar i mån minst 4000kr i mån alltså om 1år har du 48 000kr till utöver de pengarna som du redan har sparat undan.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Tänke du dig att skola om fullblodet? Om det är så så får du nog räkna med lite nerv under tiden även om de med tiden kan bli supercoola. Sen lär du ju få leta ordentligt om du ska ha ett fullblod med så bra hoppteknik som du verkar vilja ha. Så i mina öron låter det absolut som en chansning.

Alltså, jag har själv fullblod och älskar rasen men det låter inte som om det är vad du behöver just nu.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Jag skulle nog inte köpa en yngre häst om jag var du, oavsett om det är fbl eller hbl, eftersom ditt problem är att du är osäker! Hellre då en äldre häst som du kan få upp självförtroendet med, tävla ett par år och sen gå över till en yngre förmåga.
Om det sen är fullblod eller halvblod spelar i mina ögon ingen större roll, jag tycker de är ganska lika i temperamentet. (rider ett fullblod nu som jag ska hoppa in till våren faktiskt! :D)
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Svarar er alla, trots att det är köparens marknad kommer jag INTE kunna köpa en färdig häst, som det ser ut idag har jag inte ens råd med en äldre unghäst med kapacitet eller så är det en äldre tävlingshäst (över 17-18 år). Ska jag köpa en färdig äldre häst ska den vara max 15 år men inte ens då hinner jag komma upp till den nivån jag vill eftersom jag behöver skynda långsamt.
Att jag dessutom är student gör ju inte saken bättre, jag kommer inte ha råd med dyra hästar och vem vet - marknaden kanske vänder och då har jag inte råd med oridna hästar senare kanske.
Jag har tänkt spara ihop minst 2500 kr i månaden, precis det hon kostar varje månad utan hovis m.m. Men jag är ändå orolig att marknaden hinner vända till nästa år så jag har det svårt att hitta häst i rätt prisklass så därför vill jag helst vara inne på unghästspåret/fullblod.

Kommer betona att jag inte kommer att leta häst direkt utan försöka hålla mig kvar lite i ett tag tills jag vet om jag kan ha häst sen pga tiden, jag ska läsa till ingenjör i höst så det blir nog lite väl tufft om jag ska pendla till skolan. Men hittar jag nån pålitlig kan jag absolut tänka mig ha häst och medryttare.

Min tanke med unghäst är också att man absolut inte kan skynda för fort eftersom det är för DERAS skull. Jag har svårt att skynda mig långsamt när det gäller mig, jag vill pressa mig och det blir en ond cirkel. Med en färdig häst kanske jag går för fort fram och blir osäker vilket jag redan gjort tidigare istället. Är det hästen som behöver skynda långsamt har jag mer tålamod och på köpet skyndar jag långsamt även för MIN skull.

En 3 åring som börjar hoppa kanske kan vara färdig för 90 cm, sen blir det 1 m som 4 åring och slutet av året blir det 1.10 kanske. Osv det blir ju många tävlingar och träningar på den höjden att jag hinner bli säker. Och är hästen av rätt kaliber huvudmässigt så är jag säker på att det inte blir problem. Eftersom jag hoppat en 7 åring som knappt kunde dressyr och var dåligt riden hela 140 på provridningen, HAN hade rätt huvud och var heeeelt cool. Bara rakt mot hinder. Fast han bröt ut innan för att jävlas med mig. Men styrde jag rätt och höll honom på banan så hoppade han som guuuuud. (VARFÖR VAR HAN DÅLIG I KNÄT FÖÖÖÖÖÖR :cry:).

Jag har kunnat hoppa 130 utan problem med min häst när hon haft bra dag och jag också. Så jag tror inte det är problem så länge jag skyndar långsamt. Med en unghäst kanske jag också har en chans att växa ihop.

Men om vi kommer till svåra klasser struntar jag i idag, jag vill hoppa och det ska kännas bra. Att rida 130 vore ett privilegium och högre är verkligen inget måste. Vad jag kunnat se under mitt hästliv är det många fullblod som kan gå 130 men det verkar ni inte anse kanske? Inte alla men det finns ju ändå ganska många som kan hoppa. Jag kommer även ta mig tid att hitta hästen som hoppar aktivt med hela kroppen och inte någon som hoppar flackt och inte använder ryggen i sprången o bakbenen inte har tryck nog inför hindret. Oavsett fullblod eller inte. Perfekt teknik är jag inte ute efter, en häst med bra teknik men kasst huvud kommer inte långt. Medan en häst med en halvdan teknik men stor vilja och huvud kan komma långt. Detta är min erfarenhet iallafall. Det finns ju GP hästar med kass teknik :D
Nej men det är ju det som spelar in mycket tycker jag - hästens huvud. Det ska vara rätt och tekniken är därmed inte lika viktig så länge den hoppar vettigt. Också för min skull så vi åtminstone kan ha roligt ihop. Att vinna stora klasser är inget jag tänker sikta på utan jag vill ha roligt och hoppa högt.

Hoppas ni förstod min tankegång, jag har hört så många gånger att jag har kapaciteten som ryttare men jag MÅSTE sluta stressa mig själv så jag hamnar i botten gång på gång. Jag tar bakslag ganska hårt och det blir ju bakslag om jag haft för bråttom. Så unghäst vore en hjälp för mig att bromsa mig själv eftersom jag sätter hästens bästa och hållbarhet före mitt intresse att komma upp i nivåerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

en treåring är oftast inte ens inhoppad än!

hur ska du ha råd med en häst om du inte kan lägga undan mer än 2500kr i mån??!!! som du säger kanske det är vad stallhyran med mat kostar men din häst ska väl ha försäkring och hovslagare????? hovslagare= ca 1000kr och försäkring ca 500kr/mån om din häst skaddar sig åker inte du till veterinären då???

om jag var i din situation skulle jag inte köpa en unghäst, spara pengar köp en äldre häst! en välutbildad säker 17åring kan oftats ridas och tävlas till den är 20år sedan kan du köpa en yngre förmåga då du har stärkt ditt självförtroende och din egen kunskap som ryttare.

fullblod (outbildade) kommer troligen alltid vara billigare och efter att ha haft en äldre säkrare häst kanske du har kunskapen att ta tillvara på ett fullblod.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Det finns halvblod som är hispiga och fullblod som är coola, och vice versa :)

Stirra dig inte blind på rasen utan titta på individen.

Akta dig bara för att vara för optimistisk, både vad det gäller pengar och utbildningstakt på hästen.
En viss ålder innebär inte med automatik vissa färdigheter.

Det är bland det värsta jag vet när folk säger att "vid den och den åldern ska de kunna hoppa den och den höjden".
 
Senast ändrad:
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Tänke du dig att skola om fullblodet? Om det är så så får du nog räkna med lite nerv under tiden även om de med tiden kan bli supercoola. Sen lär du ju få leta ordentligt om du ska ha ett fullblod med så bra hoppteknik som du verkar vilja ha. Så i mina öron låter det absolut som en chansning.

Alltså, jag har själv fullblod och älskar rasen men det låter inte som om det är vad du behöver just nu.

Nerver kan jag hantera, inga problem så länge hästen har rätt huvud som sagt. Modig och framåt. Men är det en nervös häst kommer jag inte vara intresserad.

Ett piggt fullblod som har nerverna utanpå som i ordet "känslig" är inget problem så länge det är tryggt i sig själv.

För mig känns allt med hästar att göra som en chansning, hästen kan bli skadad på vägen, inte hålla för den nivån man vill eller att hästen inte funkar med en efter ett tag (inte hittat varandra) osv så frågan är snarare om det är en dum chansning om jag hittar något av rätt kaliber? Kan man öht hoppas på att det finns ett coolt fullblod som är modig men ändå pigg och känslig?
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

titta här t.ex
http://www.bukefalos.com/r/showentry.php?e=198170&catid=10
ganska ung häst, 9år, LA/120, bara 55 000kr.....

det dyra med en häst är inte inköpet utan att ha råd att betala allt hästen kostar varje mån! om du nu också kanske som de flesta av oss inte är proffs så kommer du troligen också behöva hjälp utav en tränare ca 2gg/mån kostar ca 500kr/mån...... SPARA PENGAR! köp sedan när du har råd. för annars är chansen stor att du kommer sitta och rida i skogen på en häst som inte motsvarar dina förväntningar utan din plånbok.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Att köpa en unghäst när du själv är osäker i din ridning låter inte alls som en bra ide i mina öron... DU ska ju lära hästen att det är roligt, och ingen fara med hinder!

Att hoppa 90 cm på en treåring t.ex. är inte som att hoppa 90 cm på en äldre häst, det är vingligare, svårare, och de hoppar oftast mycket högre. OM hästen ens är redo. Det finns många unghästar med kloka ryttare som inte går 4, 5, 6-års testerna, för att de inte är redo för de höjderna i den unga åldern, de behöver mer tid. (Även om de utan problem klarar av höjden)

Det låter också som en varningsklocka tycker jag, om du säger att du brukar stressa och skynda på utvecklingen. Unghästar är ofta ambitiösta och utvecklas snabbt, så då måste man veta när det är dags att gå vidare i utvecklingen, och när det är dags att vänta, även om hästen gör det bra på den nivån den är.

Jag håller med de andra, som säger vänta och köp något färdigt som kan hjälpa ditt självförtroende först.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

en treåring är oftast inte ens inhoppad än!

hur ska du ha råd med en häst om du inte kan lägga undan mer än 2500kr i mån??!!! som du säger kanske det är vad stallhyran med mat kostar men din häst ska väl ha försäkring och hovslagare????? hovslagare= ca 1000kr och försäkring ca 500kr/mån om din häst skaddar sig åker inte du till veterinären då???

om jag var i din situation skulle jag inte köpa en unghäst, spara pengar köp en äldre häst! en välutbildad säker 17åring kan oftats ridas och tävlas till den är 20år sedan kan du köpa en yngre förmåga då du har stärkt ditt självförtroende och din egen kunskap som ryttare.

fullblod (outbildade) kommer troligen alltid vara billigare och efter att ha haft en äldre säkrare häst kanske du har kunskapen att ta tillvara på ett fullblod.

titta här t.ex
http://www.bukefalos.com/r/showentry.php?e=198170&catid=10
ganska ung häst, 9år, LA/120, bara 55 000kr.....

det dyra med en häst är inte inköpet utan att ha råd att betala allt hästen kostar varje mån! om du nu också kanske som de flesta av oss inte är proffs så kommer du troligen också behöva hjälp utav en tränare ca 2gg/mån kostar ca 500kr/mån...... SPARA PENGAR! köp sedan när du har råd. för annars är chansen stor att du kommer sitta och rida i skogen på en häst som inte motsvarar dina förväntningar utan din plånbok.

Jag HAR råd med häst, jag har ju haft min häst trots jag varit arbetslös och student, jag har råd med de vardagliga kostnader. Men hur mycket pengar jag tänkt spara är inte samma sak, jag vill kunna göra andra saker när jag inte längre har häst (t.ex satsa tiden jag har till hunden istället) och därför har jag valt att inte spara mer än 2500 kr. Jag behöver en annan fritid och inget är gratis. Men har jag häst är det andra prioriteringar på pengarna så det är inga problem alls!

Jag vill t.ex använda 1800 kr som hovis kostar till nåt roligt om inte jag sparar de pengarna. 2500 kr är min fasta summa som jag spar helt enkelt eftersom jag inte vill sitta hemma.


här har du en till
http://www.bukefalos.com/r/showentry.php?e=195894&catid=10
välutbildad, en häst du kan lära dig tillsammans med, 60 000kr

Min häst säljs BILLIGT av olika anledningar. Vem vet om de hästarna du föreslog kostar lika mycket nästa år när jag hunnit spara ihop? Jag vill inte hoppas på det, för kanske står jag där besviken.

Jag tror vi tänker olika också.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Det finns halvblod som är hispiga och fullblod som är coola, och vice versa :)

Stirra dig inte blind på rasen utan titta på individen.

Akta dig bara för att vara för optimistisk, både vad det gäller pengar och utbildningstakt på hästen.
En viss ålder innebär inte med automatik vissa färdigheter.

Det är bland det värsta jag vet när folk säger att "vid den och den åldern ska de kunna hoppa den och den höjden".


Nej men det jag nämnt är ju riktlinjer utefter hur det ser ut för tävlingar för just 4-, 5-, 6-, 7åringar, om hästen inte känns färdig nog så väntar man ju på den :idea: Och då måste jag ju ta det lugnt och det blir ju bara fördelaktigt för mig och då blir det hoppning i lugn takt. En äldre häst kanske jag vill rida 120 innan årets slut och då blir det stressigt för jag blir feg vid högre höjd, istället för att coola ner mig o fortsätta tills 120 känns löjligt innan jag ens startar 120. Det är ju det som är bra med en unghäst, jag kan inte ha bråttom.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Att köpa en unghäst när du själv är osäker i din ridning låter inte alls som en bra ide i mina öron... DU ska ju lära hästen att det är roligt, och ingen fara med hinder!

Att hoppa 90 cm på en treåring t.ex. är inte som att hoppa 90 cm på en äldre häst, det är vingligare, svårare, och de hoppar oftast mycket högre. OM hästen ens är redo. Det finns många unghästar med kloka ryttare som inte går 4, 5, 6-års testerna, för att de inte är redo för de höjderna i den unga åldern, de behöver mer tid. (Även om de utan problem klarar av höjden)

Det låter också som en varningsklocka tycker jag, om du säger att du brukar stressa och skynda på utvecklingen. Unghästar är ofta ambitiösta och utvecklas snabbt, så då måste man veta när det är dags att gå vidare i utvecklingen, och när det är dags att vänta, även om hästen gör det bra på den nivån den är.

Jag håller med de andra, som säger vänta och köp något färdigt som kan hjälpa ditt självförtroende först.


Men läser ingen vad jag skriver...? Har jag en unghäst kommer jag inte kunna stressa eller pressa eftersom jag vill det blir så bra som möjligt, jag kommer ta det försiktigt. Jag har hoppat unghästar tidigare och jag vet hur det funkar.

Problemet i det hela är att jag har alldeles för bråttom med äldre hästar. Tränare tycker det ser jättebra ut och höjer och jag tvingar mig själv att prestera mer än jag egentligen bör gör. Det blir en ond cirkel med en äldre häst.
Jag har ridit många hästar i hela mitt liv men ingenting funkar för det går för fort fram!!! Med en unghäst har man INTE bråttom om man inte vill ha en förstörd unghäst! Därmed blir utvecklingstakten lägre för mig och jag hinner inte pressa mig själv och stressa mig själv.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Jag förstår precis hur du tänker och tänker inte lägga mig i disskussionen om du ska köpa en ung eller äldre häst.

MEN när du skriver att du känner dig tvingad att hoppa högre bara för du har en äldre häst känns det som att du tänker allt för mycket på vad andra tänker om dig.

Om du vill hoppa klubbtävlingar på 60 cm på en 15 år gammal häst som gått 150 tidigare är det väl inte alla andras sak att lägga sig i? Det är väl ändå DU som ska bestämma vad som känns lagom och hur högt du ska hoppa, inte din tränare och inte alla andra runt omkring. Eller har jag fel?
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Jag följde din andra tråd där du diskuterade om du kunde sälja din häst eller inte, och för mig känns det lite som att du är ute efter att hoppa högt. Men eftersom att du är så osäker så kanske du kan vara medryttare istället på en lung och skolad häst.
Oavsett vilken ålder/utbildning hästen har måste du kunna avgöra hur fort fram ni ska gå och du verkar vara väldigt lättpåverkad av vad andra säger och tycker och du har svårt att säga ifrån. Hur ska det då gå med en unghäst? eller ett fullblod? Om du känner att du har bråttom med en äldre häst, vad säger att du inte kommer ha bråttom med en yngre häst? Åldern på hästen?? Det är ju inte åldern som avgör hur fort man kan gå fram utan den enskilda individen och hur den mår för dagen! Tycker jag iaf. Och med alla djur ska man skynda långsamt.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Läste din andra tråd om ditt sto.

Tror inte ett fullblod är rätt ras för dig.
Även om det är ett dött fullblod så har de flesta mer nerv än ett halvblod.

Läste inte alla inlägg, men såg något om 2500kr... många fullblod behöver mycket mat + skos var 4-6:e vecka... Du kan inte låta ett fulbllod gå 6-8v som ett halvblod.

Om självförtroendet nu börjar svikta så kan det nog rubbas ännu mer av ett 2-3årigt fullblod.

Satsa på att köpa en äldre häst istället.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Hur ofta ett fullblod behöver skos är ju individuellt! Alla har faktiskt inte dåliga hovar. Jag har ett sexårigt fullblodssto och henne skor vi var 6-8 v inga problem alls. Hon har tillochmed riktigt fina hovar.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Men läser ingen vad jag skriver...? Har jag en unghäst kommer jag inte kunna stressa eller pressa eftersom jag vill det blir så bra som möjligt, jag kommer ta det försiktigt. Jag har hoppat unghästar tidigare och jag vet hur det funkar.

Problemet i det hela är att jag har alldeles för bråttom med äldre hästar. Tränare tycker det ser jättebra ut och höjer och jag tvingar mig själv att prestera mer än jag egentligen bör gör. Det blir en ond cirkel med en äldre häst.
Jag har ridit många hästar i hela mitt liv men ingenting funkar för det går för fort fram!!! Med en unghäst har man INTE bråttom om man inte vill ha en förstörd unghäst! Därmed blir utvecklingstakten lägre för mig och jag hinner inte pressa mig själv och stressa mig själv.

Folk läser vad de vill, som vanligt.
Om jag vore du skulle jag testa lite olika sorters hästar och se vilken som du får bäst ''känsla'' med, inte bara snöa in dig på att det antingen ska vara grön unghäst eller rutinerad äldre. Jag har de gånger jag köpt/lånat hästar alltid haft en bestämd mall av vad jag ska ha och sen blir det alltid ngt helt annat för det var den jag gillade mest :angel:
Som den jag har nu, vi tittade på en heeelt annan häst och så stod bebbe i boxen bredvid och var inte ens till salu just då men det blev hon ändå haha. :D
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 789
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 688
Senast: Ramona
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 648
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 142
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Problemhund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp