Den nya påven (Vad gör vi? Del CCXII)

1746731813500.webp

Märkligt, jag kollade Wikipedias källa som är CBS news och som skriver: "But Prevost opposes ordaining women as deacons, for instance, so he's seen as conservative on church doctrine."
Lite motsägelsefullt? Eller har CBS fel?

Det gjorde även Fransiskus så ingen ändring där.

https://www.mensjournal.com/news/robert-francis-prevost-is-centrist-who-opposes-ordination-of-women. Han ses som ortodox vad gäller church doctrine.

https://www.ctpost.com/connecticut/article/ct-pope-leo-xiv-robert-prevost-vatican-20317399.php

Intressant val av namn, jag håller med. Med tanke på den förres synpunkter av arbetarens rättigheter.

Angående kvinnor så har jag dock lite sämre nyheter... Wikipedia arbetar hårt och deras författare har redan hunnit skriva på den nyas sida. Och där står det "Prevost has opposed the ordination of women to the diaconate,[35] stating not only that it "doesn’t necessarily solve a problem" but that "it might make a new problem".[36]"
Bådar inte särskilt gott med tanke på hans syn på homosexuella heller :(
Det är ju som det är inom kyrkan, talet som Leo höll verkar ses av många som ett signalerande på en fortsättning av Francis projekt på många punkter gällande öppenhet, klimatet, migranter och fred. Och även om den förra påven uttalat sig mer progressivt om homosexuella ibland, som att öppna upp för att samkönade par kan välsignas av kyrkan, så påkoms han med nedsättande ord om homosexuella och verkade ha ett horn i sidan vad gäller "gender ideologi" som tydligen var en av de värsta farorna i vår tid. :D

Och apropå att erbjuda samkönade par välsignelser i kyrkan, så verkade Leo förvisso inte så positivt inställd, men uttryckte sig iaf förhållandevis nyanserat:

"In October 2024, Prevost voiced the need for greater conversations between each “episcopal conference” to discuss the blessings and apply them in a way that aligned with cultural differences across the globe as some countries still criminalize homsexuality.

“The bishops in the episcopal conferences of Africa were basically saying, that here in Africa, our whole cultural reality is very different … it wasn’t rejecting the teaching authority of Rome, it was saying that our cultural situation is such that the application of this document is just not going to work,” Prevost reportedly said. “You have to remember there are still places in Africa that apply the death penalty, for example, for people who are living in a homosexual relationship … So, we’re in very different worlds.”
https://time.com/7283887/pope-leo-lgbtq-women-migrants-rights/

I en samtid då inte bara katolska kyrkan är konservativ, eller iaf drar åt ett mer konservativt håll, så är det här kanske inte "så" illa. Och många trodde nog att Francis skulle vara mer konservativ gällande vissa punker än han visade sig vara.

Det är ju som det är inom kyrkan, talet som Leo höll verkar ses av många som ett signalerande på en fortsättning av Francis projekt på många punkter gällande öppenhet, klimatet, migranter och fred. Och även om den förra påven uttalat sig mer progressivt om homosexuella ibland, som att öppna upp för att samkönade par kan välsignas av kyrkan, så påkoms han med nedsättande ord om homosexuella och verkade ha ett horn i sidan vad gäller "gender ideologi" som tydligen var en av de värsta farorna i vår tid. :D

Och apropå att erbjuda samkönade par välsignelser i kyrkan, så verkade Leo förvisso inte så positivt inställd, men uttryckte sig iaf förhållandevis nyanserat:

"In October 2024, Prevost voiced the need for greater conversations between each “episcopal conference” to discuss the blessings and apply them in a way that aligned with cultural differences across the globe as some countries still criminalize homsexuality.

“The bishops in the episcopal conferences of Africa were basically saying, that here in Africa, our whole cultural reality is very different … it wasn’t rejecting the teaching authority of Rome, it was saying that our cultural situation is such that the application of this document is just not going to work,” Prevost reportedly said. “You have to remember there are still places in Africa that apply the death penalty, for example, for people who are living in a homosexual relationship … So, we’re in very different worlds.”

I en samtid då inte bara katolska kyrkan är konservativ, eller iaf drar åt ett mer konservativt håll, så är det här kanske inte "så" illa. Och många trodde nog att Francis skulle vara mer konservativ gällande vissa punker än han visade sig vara.

Man måste komma ihåg att katolska kyrkan faktiskt inte drar åt ett mer konservativt håll d.v.s. inte drar sig åt att bli mer konservativ. Katolska kyrkan ÄR superkonservativ när det gäller det mesta. Speciellt kvinnor och HBTQ. Så de små stegen (med svenska mått mätt) är stora steg inom den katolska kyrkan. Jag tycker ändå att det är positivt att nåt händer. Det är inte lätt att byta riktning på ett så stor skepp som den katolska kyrkan är. Det blir intressant att se hur den här nya påven kommer agera. Speciellt mot USA. Det var väldigt förvånande att de valde en som är född i USA. Det brukar ses som en nackdel i de här sammanhangen. Jag tänker att det kan finnas en tanke bakom det. Kanske tänker de att han bäst kan påverka USA i rätt riktning? D.v.s. en mer human riktning för migranter osv.

Man måste komma ihåg att katolska kyrkan faktiskt inte drar åt ett mer konservativt håll d.v.s. inte drar sig åt att bli mer konservativ. Katolska kyrkan ÄR superkonservativ när det gäller det mesta. Speciellt kvinnor och HBTQ. Så de små stegen (med svenska mått mätt) är stora steg inom den katolska kyrkan. Jag tycker ändå att det är positivt att nåt händer. Det är inte lätt att byta riktning på ett så stor skepp som den katolska kyrkan är. Det blir intressant att se hur den här nya påven kommer agera. Speciellt mot USA. Det var väldigt förvånande att de valde en som är född i USA. Det brukar ses som en nackdel i de här sammanhangen. Jag tänker att det kan finnas en tanke bakom det. Kanske tänker de att han bäst kan påverka USA i rätt riktning? D.v.s. en mer human riktning för migranter osv.
Ja, jag menade alltså att katolska kyrkan är som den är dvs. konservativ, men att det i övriga samhället drar konservativa vindar. Håller med om att små steg i sammanhanget är stora. Och även om det skulle bli så att Leo inte tar så många fler steg än Francis vad gäller kvinnor och HBTQ, så är väl allt utom en tydlig tillbakagång att betrakta som positivt.

Jag har läst att flera är inne på något liknande, sedan spelar det nog roll att han också har ett peruanskt medborgarskap och spenderat större delen av sitt vuxna liv där. Förmodligen kan han ses som en enande röst mellan Nord- och Sydamerika.

Hum undrans om det också kan ha ngt att göra med att jag hörde av en protestantisk kille som var gift med en katolsk kvinna att på deras -kurs, i att vara gifta på katolskt sätt hade det lagts extrem vikt vid att hela vitsen med äktenskapet handlade om att producera avkomma, inget kärlekstjafs och sådant. Så mycket att en protestantisk kvinna som var med på kursen blev riktigt sur.

Både den nya och gamla påven citerades dock i denna artikel som wikipedia refererade till angående den nya: https://web.archive.org/web/2025050...y-clericalizing-women-will-not-solve-problems
Med ungefär likadan åsikt. Så 🤷‍♀️
Mmm han verkar hävda att protestantismen inte drar folk till kyrkorna eller prästerskapet trots att de kör moderna racet.

Däremot börjar det ju forskas om tidiga kyrkan och påståendet att präster och biskopar varit manliga i 2000 år börjar ifrågasättas. Det har hittats väggmålningar från 300 -talet som antyder kvinnliga biskopar och präster. Tänker att vägen mot kvinnliga präster inom katolicismen en vacker dag faktiskt sannolikt handlar om att backa snarare än att ta ett steg framåt...

Jag kan ju inte annat än hålla med om att slänga traditioner i vasken verkar alltid gynna traditionella institutioner. Men plocka upp utvalt gammalt kan väl kanske göra det.

Jag har noll koll på de inblandade personerna så har ingen uppfattning om vad som är bra val eller inte. Men håller med om att det är en viktig post oavsett vilken relation man har till Katolska kyrkan från sin individuella och religiösa synvinkel. De är helt enkelt en institution som har en sådan roll i den internationella världsordningen. På samma sätt som det berör folk långt utanför Usa vem som väljs till president där (även under mer normala mandatperioder).

Vad jag förstått är en viktig aspekt, utöver var de står i religiös-ideologisk mening, hur de kommer att utöva själva ledarskapet. Det är en organisation som är rätt komplex att styra, både det som är i Vatikanen och det som är ute i övriga världen. Var och hur saker slår igenom hänger inte bara på ställningstagandena i de konkreta sakfrågorna.

Mmm han verkar hävda att protestantismen inte drar folk till kyrkorna eller prästerskapet trots att de kör moderna racet.

Däremot börjar det ju forskas om tidiga kyrkan och påståendet att präster och biskopar varit manliga i 2000 år börjar ifrågasättas. Det har hittats väggmålningar från 300 -talet som antyder kvinnliga biskopar och präster. Tänker att vägen mot kvinnliga präster inom katolicismen en vacker dag faktiskt sannolikt handlar om att backa snarare än att ta ett steg framåt...

Jag kan ju inte annat än hålla med om att slänga traditioner i vasken verkar alltid gynna traditionella institutioner. Men plocka upp utvalt gammalt kan väl kanske göra det.
Fast det vill de inte. De vill hålla fast vid sin patriarkala kyrka så de kan behålla sin makt. De gick ju hårt in för att städa bort allt vad kvinnor heter från religionen förutom den påhittade jungfrun, Maria, och de syndfulla kvinnorna som ska straffas.
Okej några få kvinnor som böjer sig för mannens överhöghet fick vara kvar så att man kan peka på dem som modeller för den vidriga kvinnan att följa.
Nej jag gillar inte kristendomen då den i skapad att vara en ond religion.

Fast det vill de inte. De vill hålla fast vid sin patriarkala kyrka så de kan behålla sin makt. De gick ju hårt in för att städa bort allt vad kvinnor heter från religionen förutom den påhittade jungfrun, Maria, och de syndfulla kvinnorna som ska straffas.
Okej några få kvinnor som böjer sig för mannens överhöghet fick vara kvar så att man kan peka på dem som modeller för den vidriga kvinnan att följa.
Nej jag gillar inte kristendomen då den i skapad att vara en ond religion.
Självklart :) men om de skulle vilja inkorporera kvinnor tror jag att backa är enda riktigt snygga möjligheten. Jesus ville osv. Dessutom ett sätt att visa att det inte är ngt påklistrat i efterhand.

Nej jag är mycket oentusiastisk inför de här religionerna som lutar sig mer eller mindre mot bibeln och som förstört så mycket för kvinnor genom historien. Även om tydligen vissa Saudiska kvinnliga forskare hävdar att de allra värsta delarna av deras lagar kommer från Romersk lag (som var ganska B tidvis) Har funnits bättre, som dessa religioner utrotade (höga visan är väl en av de små spillrorna av det som är kvar).
Har en väldigt intressant bok om hur det utrotades av Ashera från religionen, The Bible Unearthed. Så det skulle ju verkligen vara att lappa och laga på en dålig grund för samtliga av dem. Men om lappa och laga är alternativet för att få en bättre tillvaro för kvinnor så är det värt det.

Hum undrans om det också kan ha ngt att göra med att jag hörde av en protestantisk kille som var gift med en katolsk kvinna att på deras -kurs, i att vara gifta på katolskt sätt hade det lagts extrem vikt vid att hela vitsen med äktenskapet handlade om att producera avkomma, inget kärlekstjafs och sådant. Så mycket att en protestantisk kvinna som var med på kursen blev riktigt sur.
Jag skrev ju ganska många olika saker, så känns lite oklart vilken del det här är apropå?

Svenska kyrkan går åt andra hållet, att det bara skall vara kvinnliga präster och kvinnor på ledande befattningar. I min församling hittar man män enbart längst ned, som vaktmästare och kyrkogårdsarbetare, samtliga andra tjänster är det kvinnor på och det ser likadant ut i många andra församlingar. Inom vissa stift prästvigs nu i praktiken endast kvinnor läste jag.

Vet inte om det är bättre, i vår församling sköts det praktiska så dåligt att jag förra året gick ur Svenska kyrkan.

Svenska kyrkan går åt andra hållet, att det bara skall vara kvinnliga präster och kvinnor på ledande befattningar. I min församling hittar man män enbart längst ned, som vaktmästare och kyrkogårdsarbetare, samtliga andra tjänster är det kvinnor på och det ser likadant ut i många andra församlingar. Inom vissa stift prästvigs nu i praktiken endast kvinnor läste jag.

Vet inte om det är bättre, i vår församling sköts det praktiska så dåligt att jag förra året gick ur Svenska kyrkan.
"Skall"?
Jag tror snarare att det beror på att prästyrket har blivit något som kvinnor gärna söker sig till med tanke på att det är ett vårdande yrke där man ser efter sina medmänniskor både när de är vid sina bästa och värsta tillfällen i livet. Inte så märkligt tycker jag då.
Ledande befattningar beror nog på att det är därmed flera kvinnor som har möjligheten till att utveckla sina karriärer inom kyrkan.

Ja, visst är det för jävligt med 55% kvinnor: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kvinnorna-tar-over-altaret-prastyrket-i-kraftig-forandring

Edit: (Det har alltså tagit ca 65 år att få en jämställd fördelning mellan kvinnor och män inom prästyrket)

Känns kanske inte som den mest träffande jämförelsen, med tanke på att det inte finns något hinder för män att prästvigas?

Liknande trådar

Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 84 85 86
Svar
1 711
· Visningar
60 779
Senast: Rosett
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 011
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 608
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka