Jag erkänner att jag inte kände till den långa studietiden förrän jag googlade på det inför denna diskussion (magisterexamen i teologi/religionsvetenskap för de nyfikna), de är akademiker.
Det du skriver om synen på yrket är helt rätt.
Jag personligen tycker att det är ett vårdyrke även för män, men att den synen har förändrats bara under modern tid och är fortfarande under förändring. Frågan är väl då om den synen förändrades innan eller efter flera kvinnor lockades in på yrkesbanan? Ska man vara pessimist (som jag har tendens till), så har jag inte svårt att tänka mig att det beror på att flera kvinnor har lockats till yrket.
Men jag tänker mig samtidigt att det beror på att prästyrket har förändrats i dagens samhälle, från att vara ledare med tanke på hur viktig religionen var i samhället till att vara mera guider som man söker sig till under svåra stunder i livet med tanke på religionens minskande status i samhället.
Så vad kom först? Eller är det möjligt att det helt enkelt hände samtidigt, så att det är svårt att uttala sig om vad det berodde på?
Mina tankar och uppfattning förstås.