Den perfekta lägenheten

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Habina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 709
  • Visningar Visningar 57 623

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hittat en lägenhet som jag känner verkligen är MIN lägenhet. Ska på visning på söndag, på bilderna ser det ut som att jag bara kan flytta in direkt och inte behöva ändra nånting.

Det är perfekt läge (för mina behov), det finns alla funktioner jag behöver (stort kök, fullt utrustat badrum och plats för både säng, soffa och bokhyllor) och det finns parkering! Alltså parkering på så vis att jag får en plats direkt.

Jag vill liksom flytta in nu.

Måtte bilderna avspegla verkligheten…

Alltså jag svarade på om det fanns såna platser vid den här lägenheten. Vilket det inte finns. Sen har jag själv aldrig flyttat till nåt ställe som haft bra plats för när man flyttar in/ut, men såklart kan det finnas såna platser på andra ställen i Sverige.
Nä vi har parkerat utanför dörren de gånger det har krävts har bolaget lämnat tillstånd men det är bara nån gång. Det är vell klart att man just vid flytt inte vill bära tunga möbler typ 50 meter.

Jag bestämde mig även för att skippa schäslong på soffan. Det funkar inte riktigt när den står så nära sovalkov och ingång till hallen. Men jag tror det blir en fotpall istället, så har jag nästan som en schäslong ändå, men en flyttbar sådan med plats för förvaring. Ska bara mäta för att bestämma om det blir två- eller tresitsig. För givetvis glömde jag måttbandet hemma.

Sen klurar jag på om det kan funka med bokhyllor bakom soffan eller om det kommer se dumt ut.

Jag vill vara lite lat denna gång och beställa från ikea med hemleverans + montering och då skulle det vara skönt att beställa allt samtidigt.

Sen måste jag klura på om denna blir kvar eller ska slängas. Enligt säljaren hörde den till lägenheten…

Visa bifogad fil 184048
En ommålad Ikeas gamla Ingo 😄

Passar perfekt att ha i förråd men ingen annanstans :)

När jag flyttade hit fick jag be hyresbolaget om ett tillstånd så flyttbilen kunde stå utanför dörren utan att få parkeringsböter. Men det kräver ju att det faktiskt finns fysisk plats att stå där.

Vi har en grind där jag bor, tror inte den varit stängd en minut sen jag flyttade hit. Alla åker å ställer sig vid porten en snabbis om dom ska in med saker. Men då har vi gott om plats.

Nu var lägenheten ordentligt städad! Så skönt att kunna släppa det iaf.

Målade litegrann, men det är svårt med färgåtergivning. De mörka fälten är mer rätt färg, då de ljusa inte torkat än.

IMG_8937.webp

I min första lägenhet (som jag tog osedd pga. väldigt långt bort) i nya staden var klädkammaren typ "plastpåsmålad" i djup lila på två väggar, djup vinröd på en och ett hörn i guldfärg!
Undrar just vad föregående hyresgäst hade haft för sig! :confused:

Min första bostad var midnattblå vid tillträde. Väggar, tak och element. Vi målade fyra lager av ny färg, pappa åldrades lika många år.

En likadan lägenhet som min (minus inglasad balkong) kom ut till salu i början av veckan. Samma pris som min också. Visning idag och jag råkade vara hemma från stallet strax innan visning, så jag kunde inte låta bli att kolla när mäklaren kom ut på balkongen. Men det kom ingen på den visningen heller. Verkligen tvärdött. Tyckte lite synd om mäklaren som satt en halvtimme och väntade på ingenting (tror hen kollade mobilen) men såg inte från mitt köksfönster.

Ska vila lite efter en alldeles för tuff vecka (igen, suck) sen ska jag till lägenheten och måla den mörka färgen på prov också.

Imorgon kommer snickaren och målaren. Så spännande! Förutom målning (inklusive tak i sovalkoven) och installation av diskmaskin så ska snickaren få fixa en ny skena till gardinen i sovalkoven. Den gamla stången är kvar, men det är en glipa på en dm mellan stång och tak. Jag vill ha bäcksvart därinne! :)

Här ser man fö de två färgerna tillsammans. Tycker de passar ihop fast de såklart inte kommer synas samtidigt.

IMG_8958.webp

Nu har jag haft genomgång med snickare och målare. Det blir lite ”värre” än jag räknat med då det behöver spacklas en hel del. Men jag är glad att jag slipper jobbet iaf!

Vi fick till en bra lösning kring målningen av sovalkoven också, så det känns toppen. Däremot skulle jag behöva byta ut halva köket för att få in en diskmaskin på ett bra sätt, så nu blir det en bänkdiskmaskin istället. Det duger gott. :)

Snickaren ska fixa lite småsaker, som takskena, gardinstänger och de där gräsligt fula (ojämna) handtagen till garderoberna. Känns toppenbra även om jag blir ruinerad. ;)

Jag vill egentligen beställa soffa och bokhyllor nu, men väntar tills målningen är klar om ett par veckor. Ingen idé att skapa mer kaos än nödvändigt. Men oh så jag längtar efter att få fylla lägenheten med mina grejer!

Glömde bort att jag inte postat garderoberna här. ;)

De åker fö in i förrådet ändå, eftersom målaren ändå måste flytta på dem för att måla väggen bakom. De står alltså helt jämnt på bilden. Hur har man lyckats med handtagen?! O_o

IMG_8966.webp

Den gamla stången är kvar, men det är en glipa på en dm mellan stång och tak. Jag vill ha bäcksvart därinne! :)
Det är inte pga ventilation det är en glipa? Om man drar en rejäl gardin för en sovalkov kan det blir ganska instängd luft tycker jag (alltså om man sover med gardinen fördragen).

Nu har jag haft genomgång med snickare och målare. Det blir lite ”värre” än jag räknat med då det behöver spacklas en hel del. Men jag är glad att jag slipper jobbet iaf!

Vi fick till en bra lösning kring målningen av sovalkoven också, så det känns toppen. Däremot skulle jag behöva byta ut halva köket för att få in en diskmaskin på ett bra sätt, så nu blir det en bänkdiskmaskin istället. Det duger gott. :)

Snickaren ska fixa lite småsaker, som takskena, gardinstänger och de där gräsligt fula (ojämna) handtagen till garderoberna. Känns toppenbra även om jag blir ruinerad. ;)

Jag vill egentligen beställa soffa och bokhyllor nu, men väntar tills målningen är klar om ett par veckor. Ingen idé att skapa mer kaos än nödvändigt. Men oh så jag längtar efter att få fylla lägenheten med mina grejer!
Jag hade bänkdiskmaskin i många år, det funkade jättebra till och med när vi var två i hushållet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Hur vet man om man ska flytta eller bo kvar?
  • Första natten i lägenheten
  • Att hitta ett hem, del 1
  • Att hitta ett hem, del 2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka