Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag brukar verka min häst varannan vecka, men bara två hovar i taget, orkar inte ta alla på en gång. Dessutom om det skulle bli fel så är det skönt att två hovar alltid är ok sas. Sedan brukar jag stoppa i hoofstuff i sidostrålfårorna som alltid blir lite märkliga, tycker jag, på sommaren. Jag brukar byta ut hoofstuff varannan till var fjärde dag. Om det blir någon flisa som slagits av så jämnar jag alltid till den så fort jag ser den sas.Dagens hov, rengjord. Fick inte rum med så mycket hoof stuff, så det tolkar jag som att sprickan börjar växa igen. La på artimud över också, samt i sidostrålfårorna. Men inget foto pga väldigt less häst. Idag provade vi att hålla lyft hov hela tiden, det funkade bättre än att sätta ner mellan varven.
Men det var helt sjukt svårt att få hoven torr efter rengöring. Måste man verkligen få den torr innan man lägger på artimud? Hur gör ni andra?
Samt min tidigare fråga också; hur ofta brukar ni göra mer än bara kratsa hovarna?
Dagens hov, rengjord. Fick inte rum med så mycket hoof stuff, så det tolkar jag som att sprickan börjar växa igen. La på artimud över också, samt i sidostrålfårorna. Men inget foto pga väldigt less häst. Idag provade vi att hålla lyft hov hela tiden, det funkade bättre än att sätta ner mellan varven.
Men det var helt sjukt svårt att få hoven torr efter rengöring. Måste man verkligen få den torr innan man lägger på artimud? Hur gör ni andra?
Samt min tidigare fråga också; hur ofta brukar ni göra mer än bara kratsa hovarna?
Jag håller inte alls med de som propagerar för rengöring innan någon av lerprodukterna. Vill ha hoven så torr som möjligt för tycker de sitter kvar bättre då. Alltså kratsar jag, stålborstar, petar rent noga i fårorna med skruvmejseln och mes sylen I lamellranden om det behövs. Blåser bort ev löst smul och trycker väldigt noga ner lerprodukten, jobbar liksom in den så den verkligen sprider sig ner i alla ev skrymslen. Men då har ju min häst alltså lite trånga och djupa fåror.
Får ju aldrig allvarliga problem pga petig i vardagen men vill jag behandla något speciellt så gör jag detta en gång i veckan.
Men det låter ju fantastiskt! Det är just tvättandet jag tycker är det jobbigaste momentet (dvs det moment Pål ogillar mest), kan jag skippa det så skulle det kännas mycket lättare. Dessutom skulle vi då kunna stå i boxen och greja, där han inte alls har några problem att lyfta hovarna (trygghetsgrej, hov fasthållen = kan inte fly).
Dagens hov, rengjord. Fick inte rum med så mycket hoof stuff, så det tolkar jag som att sprickan börjar växa igen. La på artimud över också, samt i sidostrålfårorna. Men inget foto pga väldigt less häst. Idag provade vi att hålla lyft hov hela tiden, det funkade bättre än att sätta ner mellan varven.

Jag skyller på min autism och klarar verkligen inte av hovtvättande fy fan, skvättandetÄr de blöta och leriga borstar jag av med rotborste (tex om jag ska ha boots eller göra hovbad). Har ingen spolspilta eller dyl utan det mesta jag slabbar med dem är hovbad (påse med vätska runt hov) på min stora främst vintertid då det är blött och lerigt och lerprodukter sitter för dåligt kvar.
Den där strålen skulle jag iaf försöka skära ren. För som det är nu så finns det massor med skrymslen där bakterier kan frodas. Jag vet att vissa inte vill röra strålen men min uppfattning är att man får en mycket fastare och friskare stråle i långa loppet om man skär rent från allt skadat sas. Har inte din hovverkare kunnat hjälpa dig med detta?Nu ser jag att bilden inte verkar ha kommit med. Skumt. Så här kommer den igen.
Visa bifogad fil 189930
Jag kan tipsa om något annat än vanliga skor, som ju dessutom skyddar hela hoven. Min går med barfotaboots halva dygnet (hon står på box på nätterna). Equine fusion active jogging använder jag. Det är rätt meckigt på vintern när bootsen behöver spolas varje dag och sedan torkas i skotork (luktarHar ni tid att göra en ”hur hålla hoven frisk för rookies” insats?
Min häst är skodd, och kommer fortsätta vara skodd, men har hovar med dålig kvalitet. Jag tycker ändå de blivit lite bättre efter att jag räknat ut mikromineralerna ordentligt och har en förhoppning om att nästa sommar kommer se bättre ut (och vi har i år klarat oss från tappskor och hovbölder så peppar peppar ta i trä osv).
Han skos var fjärde vecka maj till september och var sjätte vecka övriga året. Troligen minskar vi till var tredje vecka juni till augusti nästa år, hans hovar växer som ogräs sommartid.
Fin i stråle och sula! Däremot ”rasar” hovväggen under sömmarna sommartid, porösa hovar av dålig kvalitet. Vintertid håller de sig helt okej så när det vuxit bort (i oktober/november) ser hovarna fina ut.
I år har jag varit mer noggrann med att rengöra hovarna, med vatten och borste och ibland grönsåpa.
Vi har använt Carr & Day & Martin Daily Mosturiser typ varje dag ( https://www.hooks.se/hooks-care/has...escine-daily-hoof-moisturiser-carr-day-martin ) vilket k verkligheten kanske är fem dagar i veckan
Jag har också använt CDM Hoof Ointment ( https://www.hooks.se/hooks-care/has...escine-original-hoof-ointment-carr-day-martin ) på sprickor ibland, gillar den tidigare men ifjol fick jag en känsla (när jag använde den frekvent) att den nästan löste upp (det trasiga) hornet jag använde den på och att det gav möjlighet till den hovböld som vi drog på oss? Så i år har jag lagt på den nån gång, för den mjukar verkligen upp sprickor och liksom ”geggar ihop” hovväggen igen men inte vågat låta det bli lika fuktigt som förra året
Men om jag ska hitta ett praktiskt sätt att hålla hoven ren och undvika att jord och bakterier får fäste i den trasiga hovväggen vad rekommenderas?
Stålborste såg jag @the_connemara skrev, låter ju smart, och @Habina skrev om syl och då hittade jag på Hovcenter ett paket som kanske är en bra start?
https://www.hovcenter.se/sv/ellen-hov-hast-tipsar/hovvardspaket-rengoring-1.html
Rengöring på spray istället för att slabba med vatten och såpa (om hoven är hyfsat ren) låter väl smidigt?
Men sen skulle jag ju gärna behandla den trasiga hovväggen med, och då blev jag lite korkad för i en översikt tyckte jag Field Paste lät som den rekommenderade men i beskrivningen står bara om stråle och sula?
Fäster den på hovväggen under sömmarna med tro? Vad tror ni?
Eller rekommenderas något annat?
Och ännu bättre vore om hoven höll bättre och aldrig sprack förstås, mikromineraler i ordning, ännu tätare skoning nästa år men finns något mer tips (och nej han kan inte gå barfotaså det tipset blundar jag för) att ta till sig?
Det får vara lite krångligt men rimligt… hästar på lösdrift hemma, jag vill hinna ha roligt med mina hästar så även om jag har möjlighet göra saker ofta med dem och gillar mina hästar så vill jag inte ha en hovrutin som tar en timme per dag… femton minuter per dag är okej, en timme en gång i veckan med men inte mer.
Några tips?
Och man får tipsa om det jag inte vill med förståsmen jag kommer inte lyssna på dem tipsen
![]()
Den där strålen skulle jag iaf försöka skära ren. För som det är nu så finns det massor med skrymslen där bakterier kan frodas. Jag vet att vissa inte vill röra strålen men min uppfattning är att man får en mycket fastare och friskare stråle i långa loppet om man skär rent från allt skadat sas. Har inte din hovverkare kunnat hjälpa dig med detta?
Då behöver du kanske byta utövare? Verkar aldrig hovvårdaren rent strålen? I så fall har du kanske svaret där varför hästen överhuvudtaget har fått röta. Verkar egentligen väldigt märkligt med strålröta under en väldigt torr period.Hovvårdaren ville inte röra strålen och hovslagaren som hoppade in och verkade nyss konstaterade bara röta och sa åt mig att behandla.
Då behöver du kanske byta utövare? Verkar aldrig hovvårdaren rent strålen? I så fall har du kanske svaret där varför hästen överhuvudtaget har fått röta. Verkar egentligen väldigt märkligt med strålröta under en väldigt torr period.
Jag minns att du skrivit om att hästarna blev ömfotade efter verkning.Ja, hovvårdaren kommer inte fortsätta (tror jag skrivit det tidigare) då hen verkade på ett sätt som inte passade min ponny.
Han fick strålrötan när det regnade en hel del här och han gick på gräs. Nu är det snustorrt i vinterhagen + att han går in på box, så jag tänker att det bör ge med sig snabbt. Har aldrig känt att det luktat heller, men tillfälliga hovslagaren sa att det var röta.
Har ni tid att göra en ”hur hålla hoven frisk för rookies” insats?
Min häst är skodd, och kommer fortsätta vara skodd, men har hovar med dålig kvalitet. Jag tycker ändå de blivit lite bättre efter att jag räknat ut mikromineralerna ordentligt och har en förhoppning om att nästa sommar kommer se bättre ut (och vi har i år klarat oss från tappskor och hovbölder så peppar peppar ta i trä osv).
Han skos var fjärde vecka maj till september och var sjätte vecka övriga året. Troligen minskar vi till var tredje vecka juni till augusti nästa år, hans hovar växer som ogräs sommartid.
Fin i stråle och sula! Däremot ”rasar” hovväggen under sömmarna sommartid, porösa hovar av dålig kvalitet. Vintertid håller de sig helt okej så när det vuxit bort (i oktober/november) ser hovarna fina ut.
I år har jag varit mer noggrann med att rengöra hovarna, med vatten och borste och ibland grönsåpa.
Vi har använt Carr & Day & Martin Daily Mosturiser typ varje dag ( https://www.hooks.se/hooks-care/has...escine-daily-hoof-moisturiser-carr-day-martin ) vilket k verkligheten kanske är fem dagar i veckan
Jag har också använt CDM Hoof Ointment ( https://www.hooks.se/hooks-care/has...escine-original-hoof-ointment-carr-day-martin ) på sprickor ibland, gillar den tidigare men ifjol fick jag en känsla (när jag använde den frekvent) att den nästan löste upp (det trasiga) hornet jag använde den på och att det gav möjlighet till den hovböld som vi drog på oss? Så i år har jag lagt på den nån gång, för den mjukar verkligen upp sprickor och liksom ”geggar ihop” hovväggen igen men inte vågat låta det bli lika fuktigt som förra året
Men om jag ska hitta ett praktiskt sätt att hålla hoven ren och undvika att jord och bakterier får fäste i den trasiga hovväggen vad rekommenderas?
Stålborste såg jag @the_connemara skrev, låter ju smart, och @Habina skrev om syl och då hittade jag på Hovcenter ett paket som kanske är en bra start?
https://www.hovcenter.se/sv/ellen-hov-hast-tipsar/hovvardspaket-rengoring-1.html
Rengöring på spray istället för att slabba med vatten och såpa (om hoven är hyfsat ren) låter väl smidigt?
Men sen skulle jag ju gärna behandla den trasiga hovväggen med, och då blev jag lite korkad för i en översikt tyckte jag Field Paste lät som den rekommenderade men i beskrivningen står bara om stråle och sula?
Och ännu bättre vore om hoven höll bättre och aldrig sprack förstås, mikromineraler i ordning, ännu tätare skoning nästa år men finns något mer tips (och nej han kan inte gå barfotaså det tipset blundar jag för) att ta till sig?
Det får vara lite krångligt men rimligt… hästar på lösdrift hemma, jag vill hinna ha roligt med mina hästar så även om jag har möjlighet göra saker ofta med dem och gillar mina hästar så vill jag inte ha en hovrutin som tar en timme per dag… femton minuter per dag är okej, en timme en gång i veckan med men inte mer.
Några tips?
Och man får tipsa om det jag inte vill med förståsmen jag kommer inte lyssna på dem tipsen
![]()
Den hov du har nu är resultatet av vad du fodrade för ca 1 år sedan. Så om du fodrar "bättre" nu så har du förhoppningsvis ett bättre resultat om ett år. Lite tråkigt svar men så är det. Trist att du är så negativ till barfotagång med tanke på att du verkar ha en väldigt bra hovtillväxt!Har ni tid att göra en ”hur hålla hoven frisk för rookies” insats?
Några tips?
![]()