Den stora tråden om hovar!

Bukefalos 30 år!

Trist att du är så negativ till barfotagång med tanke på att du verkar ha en väldigt bra hovtillväxt!
Fast nu övertolkar du mig, denna häst kommer inte gå barfota men min andra SWB funkar fint barfota (med boots då det är halt eller fruset knaggel i hagen). Finns väl en miljon en anledningar jag kan dra men det är som inte så intressant för denna tråden :)

Japp vet att det är fjolårets horn som nu är det som går sönder, så förhoppningsvis kan det vara bättre nästa år. Jag har dock alltid räknat på mikromineraler (till och med analys på gräset och vattnet här hemma för att försöka få det optimalt) men jag har från i år ökat på zink, koppar, mangan mer än vad beräkningen säger och tycker att hovarna (och huden) ser bättre ut så tror kanske jag är nåt på spåret. Ger också mer magnesium, selen och thiamin än tidigare, vilket väl är knasigt (att gå från en beräknad foderstat till att ge mer på känn) men han är finare än nånsin i år så tror jag gör rätt även om min vetenskapliga hjärna tycker det känns knasigt 😅

Nu blir det killgissning och random tankar lite huxflux I farten här 😁 Kan nog svara bättre på ev följdfrågor!

Som vanligt är väl nummer ett om det är möjligt att testa annan hovis, vilket för många är svårt. Men kanske inte balansen blir helt rätt för din häst och då krävs det otroligt mycket mer för alla strukturer att hålla ihop.

Jag gissar friskt att de problem kan hänga ihop med belastning av den yttre hovväggen (eller hovväggen generellt). Något som är klurigare att undvika på skodda hästar och det finns garanterat extremt få hovisar som verkar annat än helt plant både ytter och innervägg när de ska sko, speciellt inte vanlig, plan järnsko.

Finns det möjlighet att ge vila (och gärna även lite avlastning av yttre hovväggen) från söm och sko med tejp- (SHS) eller limsko några perioder?

Kan någon typ av fylld/halvfylld sula hjälpa till att fördela belastning från hovväg till resten av hoven, både för att avlasta hovvägg och ge mer stimulans till bättre växt? Ni har ju tillväxt men med dålig matris. Men risken för tappskor på simmade skor med sulor ökar ju och därmed risken att dra sönder hovvägg mera.

Om skodd med öppen sko och du vill behandla hovvägg/sömhål kan du skrubba rent med syl och diskborste och sedan göra hovbad? Finns rätt smidiga lösningar numera (tubbease har jag kikat på på nätet) och Ekodes är milt och trevligt tex.

Keratex Nail hole damage repair använder jag som giftvariant I i fåror och lamellrand vid behov 1 gång/vecka.

Om du inte testat någon spray så hade jag annars börjat med en mild variat som Sole Cleanse eller kanske hellre Stronghorn, kratsa peta rent, spraya så det kan leta sig in så gott det går. Mildare och enklaste starten!

Vore också intressant att höra om någon har erfarenhet av Hoot Armor över sömhålen på nyskodd häst?

Det allra bästa tänker jag ju dock, som du gissar 😁, är att ha ett planerat underhåll även för hovar. Att ha delar av året vilande från järnsko och såklart helst med noggrann rehab för att kunna sko när behoven är större av det resten av året. I ert fall då med en bra plan för verkning, boots, sulor, rengöring och träning mer fokuserad på hovens strukturer när de har chansen med lite mer naturlig funktion. Finns ju en grym hovis I "Norrland" (jag bor ju i Skåne 😅) som jobbar med wraps. Sett väldigt fina resultat! Som alltså skor "som vanligt" också men har många verktyg för rehab.

Tror verkligen att när det var vanligare att sko av en period varje år så var det lättare att kunna ha hästarna skodda resten av året. De flesta hovar får en skjuts I cirkulation och god tillväxt "bara" av att gå barfota lite. För MIG är det dock viktigt att hästen är bekväm och det görs genomtänkt så jag fattar också att många inte vågar sko av numera.
Tack för tips!
Är en massa saker som jag inte är övertalningsbar om (t ex barfotagång :D och hovslagarbyte) men orkar inte dra anledningar här 😎
Hovbad är i teorin bra, funkar på min andra häst, men för denna hästen är det en plåga för att bli beordrad stå stilla (och att bli blöt om fötterna) så även om det vore smidigt får jag nog ge upp där.
Han har kluriga hovar, benställningen är långt från optimal, men skointervall skillnaden sommar vs vinter har verkligen gjort stor skillnad för honom. Och att jag lärde mig av misstaget med Corncruscine som gjorde hovarna så luckra… stoet funkade det så bra för men på honom blev det fel…

Ska shoppa lite grejer och testa och se vad som funkar för oss!

Limskor har hovslagaren och jag faktiskt pratat om, hen testar det själv på egna hästar och tror på idén. Men såklart är det smidigare och enklare om vanlig skoning kan funka, och i sommar har det ju faktiskt (pepparpeppartaiträ) gjort det

Fast nu övertolkar du mig, denna häst kommer inte gå barfota men min andra SWB funkar fint barfota (med boots då det är halt eller fruset knaggel i hagen). Finns väl en miljon en anledningar jag kan dra men det är som inte så intressant för denna tråden :)

Japp vet att det är fjolårets horn som nu är det som går sönder, så förhoppningsvis kan det vara bättre nästa år. Jag har dock alltid räknat på mikromineraler (till och med analys på gräset och vattnet här hemma för att försöka få det optimalt) men jag har från i år ökat på zink, koppar, mangan mer än vad beräkningen säger och tycker att hovarna (och huden) ser bättre ut så tror kanske jag är nåt på spåret. Ger också mer magnesium, selen och thiamin än tidigare, vilket väl är knasigt (att gå från en beräknad foderstat till att ge mer på känn) men han är finare än nånsin i år så tror jag gör rätt även om min vetenskapliga hjärna tycker det känns knasigt 😅
Ofta finns ju överskott på järn i det mesta vi ger våra hästar, tex betfor, lusern etc. Så det är nog svårt att räkna exakt sas så jag överutfodrar oxå med koppar och zink. Men proteinet får man faktiskt inte glömma och framförallt högvärdigt protein som finns i potatisprotein så det kan oxå vara en del att ta hänsyn till. Man kan tycka att det finns tillräckligt med protein i gräset men är det inte gödslat så är det inte alls säkert att det finns tillräckligt. Sedan har ju hästar olika protein behov, din kanske har ett högre protein behov och bristen syns ofta på just hovarna. Bara något att tänka på.

Har ni tid att göra en ”hur hålla hoven frisk för rookies” insats?

Min häst är skodd, och kommer fortsätta vara skodd, men har hovar med dålig kvalitet. Jag tycker ändå de blivit lite bättre efter att jag räknat ut mikromineralerna ordentligt och har en förhoppning om att nästa sommar kommer se bättre ut (och vi har i år klarat oss från tappskor och hovbölder så peppar peppar ta i trä osv).

Han skos var fjärde vecka maj till september och var sjätte vecka övriga året. Troligen minskar vi till var tredje vecka juni till augusti nästa år, hans hovar växer som ogräs sommartid.
Fin i stråle och sula! Däremot ”rasar” hovväggen under sömmarna sommartid, porösa hovar av dålig kvalitet. Vintertid håller de sig helt okej så när det vuxit bort (i oktober/november) ser hovarna fina ut.

I år har jag varit mer noggrann med att rengöra hovarna, med vatten och borste och ibland grönsåpa.
Vi har använt Carr & Day & Martin Daily Mosturiser typ varje dag ( https://www.hooks.se/hooks-care/has...escine-daily-hoof-moisturiser-carr-day-martin ) vilket k verkligheten kanske är fem dagar i veckan ;)
Jag har också använt CDM Hoof Ointment ( https://www.hooks.se/hooks-care/has...escine-original-hoof-ointment-carr-day-martin ) på sprickor ibland, gillar den tidigare men ifjol fick jag en känsla (när jag använde den frekvent) att den nästan löste upp (det trasiga) hornet jag använde den på och att det gav möjlighet till den hovböld som vi drog på oss? Så i år har jag lagt på den nån gång, för den mjukar verkligen upp sprickor och liksom ”geggar ihop” hovväggen igen men inte vågat låta det bli lika fuktigt som förra året 😅

Men om jag ska hitta ett praktiskt sätt att hålla hoven ren och undvika att jord och bakterier får fäste i den trasiga hovväggen vad rekommenderas?
Stålborste såg jag @the_connemara skrev, låter ju smart, och @Habina skrev om syl och då hittade jag på Hovcenter ett paket som kanske är en bra start?
https://www.hovcenter.se/sv/ellen-hov-hast-tipsar/hovvardspaket-rengoring-1.html
Rengöring på spray istället för att slabba med vatten och såpa (om hoven är hyfsat ren) låter väl smidigt?

Men sen skulle jag ju gärna behandla den trasiga hovväggen med, och då blev jag lite korkad för i en översikt tyckte jag Field Paste lät som den rekommenderade men i beskrivningen står bara om stråle och sula?
Fäster den på hovväggen under sömmarna med tro? Vad tror ni?
Eller rekommenderas något annat?

Och ännu bättre vore om hoven höll bättre och aldrig sprack förstås, mikromineraler i ordning, ännu tätare skoning nästa år men finns något mer tips (och nej han kan inte gå barfota ;) så det tipset blundar jag för) att ta till sig?
Det får vara lite krångligt men rimligt… hästar på lösdrift hemma, jag vill hinna ha roligt med mina hästar så även om jag har möjlighet göra saker ofta med dem och gillar mina hästar så vill jag inte ha en hovrutin som tar en timme per dag… femton minuter per dag är okej, en timme en gång i veckan med men inte mer.

Några tips?
Och man får tipsa om det jag inte vill med förstås ;) men jag kommer inte lyssna på dem tipsen 😎
Jag har köpt mina "sylar" på Biltema. Ett kit med fyra olika varianter från någon helt annan avdelning än häst så kostade mycket mindre :D Plock och ritskroksats heter den tror jag. Min häst överbelastar sin yttersida på höger framhov. När hon hade skor så trasades det lite lättare där. Jag fick bra effekt av Keratex Hoof Hardener. Behövde bara köra en kortare period så märkte hovslagaren skillnad.

Jag har köpt mina "sylar" på Biltema. Ett kit med fyra olika varianter från någon helt annan avdelning än häst så kostade mycket mindre :D Plock och ritskroksats heter den tror jag. Min häst överbelastar sin yttersida på höger framhov. När hon hade skor så trasades det lite lättare där. Jag fick bra effekt av Keratex Hoof Hardener. Behövde bara köra en kortare period så märkte hovslagaren skillnad.
jag blev också förvånad när jag köpte hoof hardener! Krånglat med dåliga hovar i många år och det första där det blev stor skillnad.

Kl
Såklart var det allra bästa att ta av skorna, blev som nya hovar. Red tillomed på ridbanan utan barfotaboots efter 2 månader. Skodde sen igen och då var de ordentligt återhämtade. Men vi hade inget annat val för det gick helt enkelt inte att få på några skor 😁 sen gick det bra i flera år igen.

Det låter ju toppen, men fy sjutton vilken läskig innehållsförteckning. Formaldehyd, till exempel.

Kvällens hov. Sprickan har helt klart dragit ihop sig, så skönt!

IMG_9962.webp

Hade på artimud på alla fyra och hoof stuff på bägge fram. Provade även att lägga hoof stuff i sidostrålfårorna, men de var för grunda så allt trillade ur. Tar det som ett bra tecken.

Pål var väldigt spänd men lugnare i boxen än han varit på skötselplatsen. Men det tog ändå 40 minuter…

Tack för tips!
Är en massa saker som jag inte är övertalningsbar om (t ex barfotagång :D och hovslagarbyte) men orkar inte dra anledningar här 😎
Hovbad är i teorin bra, funkar på min andra häst, men för denna hästen är det en plåga för att bli beordrad stå stilla (och att bli blöt om fötterna) så även om det vore smidigt får jag nog ge upp där.
Han har kluriga hovar, benställningen är långt från optimal, men skointervall skillnaden sommar vs vinter har verkligen gjort stor skillnad för honom. Och att jag lärde mig av misstaget med Corncruscine som gjorde hovarna så luckra… stoet funkade det så bra för men på honom blev det fel…

Ska shoppa lite grejer och testa och se vad som funkar för oss!

Limskor har hovslagaren och jag faktiskt pratat om, hen testar det själv på egna hästar och tror på idén. Men såklart är det smidigare och enklare om vanlig skoning kan funka, och i sommar har det ju faktiskt (pepparpeppartaiträ) gjort det
Jag tipsar om att ha en diskussion med hovis om ev specialbeslag som kan avlasta hovväggarna :)

Min är skev i ett framben (har alltid varit, benställningen är inte 100) vilket innebär att han gärna trycker sönder hovväggen på insidan. Vi har sedan ett år tillbaka skott honom med heartbar på den hoven och det gör så stor skillnad. Plötsligt har han en rund och skålad hov :) Även övriga hovar blir ju bättre när balansen blir bättre.

Han är ömfotad på nivån att han inte vill gå ut ur boxen utan skor så skor med sulor är ett måste.

Ikväll var det hovpyssel igen. Återigen tar det 40 minuter, det känns så tröstlöst att framstegen är så minimala.

Men det fanns ingen plats för hoof stuff i vänster fram längre och bara en lite klutt i höger fram. Känns så bra! Fick dra loss lite stråle också, måste leta fram hovkniven.

IMG_9995.webp

Nya hovis kom idag. Funkade superbra och hon tyckte Pål skötte sig toppen mtp ålder och tidigare problem. Det var torrt och fint i strålen, så jag skulle fortsätta med hoof stuff så länge det fick plats. Sen tipsade hon om att man kan ta gasbinda och använda som ”tandtråd” i strålen för att få den helt ren innan hoof stuff. Så det ska jag nog testa.

I övrigt massor med beröm för fina hovar på bägge hästarna, det kändes bra. Inga ömma hovar efteråt heller!

IMG_0024.webp

Min häst var halt pga en spricka under. Igår såg jag att hon har precis samma på andra fram hoven, men den har väl inte gått upp än.
Hur kan jag förebygga dehär? Vi har haft snustorrt jättelänge och hon går ute på gärs dygnet runt.

Till vänster vänster fram där hovslagaren skurit upp skadan, och till höger höger fram som ser lika dan ut igår när det regnat massor. Men ohalt. Och det är ju på båda sidor.

collage_export_F3B726AF-C73C-4922-96FC-B4FED4895D4E.webp

Min häst var halt pga en spricka under. Igår såg jag att hon har precis samma på andra fram hoven, men den har väl inte gått upp än.
Hur kan jag förebygga dehär? Vi har haft snustorrt jättelänge och hon går ute på gärs dygnet runt.

Till vänster vänster fram där hovslagaren skurit upp skadan, och till höger höger fram som ser lika dan ut igår när det regnat massor. Men ohalt. Och det är ju på båda sidor.

Visa bifogad fil 190720
Spontant ser det ut som att traktstöden ligger ner och att trakten är framskjuten. Men det är som alltid svårt att avgöra på bild. Tänker om hästen är halt så kanske du har fått en dubbelsula som har tryckpunkter/skapat en hovböld under som spruckit upp.

Spontant ser det ut som att traktstöden ligger ner och att trakten är framskjuten. Men det är som alltid svårt att avgöra på bild. Tänker om hästen är halt så kanske du har fått en dubbelsula som har tryckpunkter/skapat en hovböld under som spruckit upp.
Jo men på båda fram?

Visa bifogad fil 190720

Jag tänker som @Morces (utan att va bra på hovar) att trakterna behöver backas av en hovslagare/barfotaverkare på nått sätt?
De ser ut som trycket i hoven blir fel

Visa bifogad fil 190720
Jag håller med ovan om att trakterna ser långa ut. Vet inte om det ger sprickor som din har men det känns inte helt orimligt.

Jo men på båda fram?
Ja, belastningen blir nog lite tokig och därför blir det mer tryck nån annanstans än där det bör vara. Precis som de andra säger behöver trakterna backas till det bredaste stället vid strålen.

Kan även röra sig om strålröta som börjat äta på sulan underifrån och det är anledning till att hovis karvat upp lite. Vad säger hovis? :idea:

Jag har länge hållt på och behandla bärrandsröta hos framförallt min skäck. Han hade det när han kom, ganska mycket så det har tagit en stund. Hovarna är fortfarande inte helt bra, de är ganska platta efter rötan. Men sedan en tid tillbaka har han iallafall inga spår av bärrandsröta. Går bekvämt barfota på grusväg och överallt annars. Det är bara en lättnad att rötan är borta så att jag kan fokusera ännu mer på att räta ut vinklarna :)

Tack för era svar! Min hovslagare kollar henne ofta men har inte gjort något på länge.
Ja, belastningen blir nog lite tokig och därför blir det mer tryck nån annanstans än där det bör vara. Precis som de andra säger behöver trakterna backas till det bredaste stället vid strålen.

Kan även röra sig om strålröta som börjat äta på sulan underifrån och det är anledning till att hovis karvat upp lite. Vad säger hovis? :idea:
Det är karvat för hon var halt och det blödde lite ur sprickan. Har stått gipsad och kollad igen efter det, nu ohalt. Ingen röta och hon trodde inte hovböld utan att hon klivit på något.
Det var igår jag såg att det ser lika ut på andra framhoven. Jag ska skriva till henne också få se.

Liknande trådar

• Blötlägga hovar för hovslagare
  • Verka hovar
  • Självskötsel hovsprickor
  • Diska nästens hovar varje dag?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?