Har ni tid att göra en ”hur hålla hoven frisk för rookies” insats?
Min häst är skodd, och kommer fortsätta vara skodd, men har hovar med dålig kvalitet. Jag tycker ändå de blivit lite bättre efter att jag räknat ut mikromineralerna ordentligt och har en förhoppning om att nästa sommar kommer se bättre ut (och vi har i år klarat oss från tappskor och hovbölder så peppar peppar ta i trä osv).
Han skos var fjärde vecka maj till september och var sjätte vecka övriga året. Troligen minskar vi till var tredje vecka juni till augusti nästa år, hans hovar växer som ogräs sommartid.
Fin i stråle och sula! Däremot ”rasar” hovväggen under sömmarna sommartid, porösa hovar av dålig kvalitet. Vintertid håller de sig helt okej så när det vuxit bort (i oktober/november) ser hovarna fina ut.
I år har jag varit mer noggrann med att rengöra hovarna, med vatten och borste och ibland grönsåpa.
Vi har använt Carr & Day & Martin Daily Mosturiser typ varje dag (
https://www.hooks.se/hooks-care/has...escine-daily-hoof-moisturiser-carr-day-martin ) vilket k verkligheten kanske är fem dagar i veckan

Jag har också använt CDM Hoof Ointment (
https://www.hooks.se/hooks-care/has...escine-original-hoof-ointment-carr-day-martin ) på sprickor ibland, gillar den tidigare men ifjol fick jag en känsla (när jag använde den frekvent) att den nästan löste upp (det trasiga) hornet jag använde den på och att det gav möjlighet till den hovböld som vi drog på oss? Så i år har jag lagt på den nån gång, för den mjukar verkligen upp sprickor och liksom ”geggar ihop” hovväggen igen men inte vågat låta det bli lika fuktigt som förra året
Men om jag ska hitta ett praktiskt sätt att hålla hoven ren och undvika att jord och bakterier får fäste i den trasiga hovväggen vad rekommenderas?
Stålborste såg jag
@the_connemara skrev, låter ju smart, och
@Habina skrev om syl och då hittade jag på Hovcenter ett paket som kanske är en bra start?
https://www.hovcenter.se/sv/ellen-hov-hast-tipsar/hovvardspaket-rengoring-1.html
Rengöring på spray istället för att slabba med vatten och såpa (om hoven är hyfsat ren) låter väl smidigt?
Men sen skulle jag ju gärna behandla den trasiga hovväggen med, och då blev jag lite korkad för i en översikt tyckte jag Field Paste lät som den rekommenderade men i beskrivningen står bara om stråle och sula?
Fäster den på hovväggen under sömmarna med tro? Vad tror ni?
Eller rekommenderas något annat?
Och ännu bättre vore om hoven höll bättre och aldrig sprack förstås, mikromineraler i ordning, ännu tätare skoning nästa år men finns något mer tips (och nej han kan inte gå barfota

så det tipset blundar jag för) att ta till sig?
Det får vara lite krångligt men rimligt… hästar på lösdrift hemma, jag vill hinna ha roligt med mina hästar så även om jag har möjlighet göra saker ofta med dem och gillar mina hästar så vill jag inte ha en hovrutin som tar en timme per dag… femton minuter per dag är okej, en timme en gång i veckan med men inte mer.
Några tips?
Och man får tipsa om det jag inte vill med förstås

men jag kommer inte lyssna på dem tipsen