Depression, bäst behandling!

tråkmåns

Trådstartare
Jag är missmodig i min depression.
Vad har hjälpt er eller vänner till er?
Blir man frisk?
Det verkar ju återkomma. Är privat psykolog värt pengarna om man har råd? Värt ett försök kanske. Medicin verkar inte hjälpa längre.
 
Efter 16 års depression typ så valde jag en alternativ väg iform av hypnosterapi. Och inte då genom sjukvården. Efter 6-8 månader var jag frisk. Men då ska man komma ihåg att det är ingen ”finåkning” dessa månader utan mycket tårar, fysiska symtom och fler psykiska symtom innan jag kom dit där jag kom. Det var mycket förändringar som skulle till, mycket tankar, hemläxor osv.
 
Psykolog privat är guld. Kan lägga upp behandlingen exakt som du själv vill o behöver. Inte låst vid x antal sessioner o sen är de slut.

Terapi dock är ingen dans m ack så bra!
 
Psykolog privat är guld. Kan lägga upp behandlingen exakt som du själv vill o behöver. Inte låst vid x antal sessioner o sen är de slut.

Terapi dock är ingen dans m ack så bra!
Det gäller väl att hitta rätt person då. Jag har kollat ett par stycken men man vet ju ingenting om dem? Men det ligger ju mer i deras intresse att ta hand om kunden kanske. Än den överhopade primärvården. Där finns säkert också bra men de jobbar ju under större press.
 
Psykoterapi, lång tid, och medicin hjälper mig. Har haft en svår depression under flera år, men är nu betydligt friskare.
Gått hos flera olika psykologer, både inom sjukvården och privat. Men den som jag gått till under de senaste åren har varit inom sjukvården, han hjälper mig en massa.
 
Beror helt på hur svår depressionen är, men har det inte varit livets svårare dalar så är det träning och mycket utomhusvistelse som håller min psykiska hälsa i schack.
 
Hur har det gjorts och hjälpt?
Var frågan till mig? Kinesisk akupunktur?
Jag har fått det mot ångest och första omgången kände stor förbättring efter redan 3 gånger. Efter det, då jag har känt ångesten och panikångestattackerna komma närmare har allting känts galet mycket bättre redan efter en gång.

Akupunktören gör lite undersökningar på "kinavis" - kollar på tungan, känner på pulsen osv och sätter sen nålar där han/hon anser att det behövs. Sticker lite men det är det alla gånger värt. Sen har man nålarna i ca 30 minuter.

https://akupunkturforbundet.se/2014/04/14/akupunktur-effektivt-mot-angest-och-depression/
 
Det gäller väl att hitta rätt person då. Jag har kollat ett par stycken men man vet ju ingenting om dem? Men det ligger ju mer i deras intresse att ta hand om kunden kanske. Än den överhopade primärvården. Där finns säkert också bra men de jobbar ju under större press.
Allt hänger på personkemi oavsett vilken regi.
Dennes jobb är att hitta dina svagheter, få dig o förstå dem samt ge dig verktyg för dem.
 
Ingenting hjälpte för mej. Jag hade turen att bli frisk ändå. Men jag hade aldrig överlevt utan mina hästar och min hund, och stödet från mina föräldrar och syskon
 
För mig har det hjälpt med medicin. Bipolär, käkar abilify.

Det som hjälpt absolut mest är ändå att hitta en sysselsättning som jag trivs med och som känns meningsfull. I mitt fall är det ett jobb jag gillar, och min hobby.

För min man, som var sjukskriven typ hela tiden när vi träffades och som var övertygad om att han aldrig skulle fungera i samhället, hjälpte det att byta jobb. Nu har han varit sjukskriven en gång de senaste fyra åren, och det var för att han fick covid.
 
Har ingen personlig erfarenhet av depression, men två närstående och ett par vän relaterade som delat med sig. De närstående har trasslat till och från i vården med mestadels tabletter och en fick tabletter och terapi. En av dem övergav traditionell behandling åkte utomlands och genom psykedeliska preparat och behandling fick ett helt nytt liv. Fick med sig den andra personen som genomgick samma behandling med otroligt gott resultat.
Som total motståndare till alla typer av droger blev jag så fascinerad av de resultat min nära vän och släktings goda resultat att jag började studera denna medicin och är med och stödjer ekonomiskt psykedelisk forskning.
 
Ingenting hjälpte för mej. Jag hade turen att bli frisk ändå. Men jag hade aldrig överlevt utan mina hästar och min hund, och stödet från mina föräldrar och syskon
Djuren är så viktiga. Stödet från min man och bror men jag har ingen att prata med när jag mår dåligt. Har inget socialt nätverk tyvärr. Jag kommer boka privat. Medicin äter jag men hjälper dåligt just nu, har hjälpt i tidigare perioder av depressioner.
 
Medicin är det som ska till för att hålla mitt mående på en bra nivå.
Kan lägga till att jag har dystymi vilket är lite annorlunda mot en "vanlig" depression, men även om terapi är bra så har det aldrig fungerat tillräckligt bra för att jag ska få samma effekt som vid medicinering. Just nu äter jag Peroxetin 20mg.
 
Har ingen personlig erfarenhet av depression, men två närstående och ett par vän relaterade som delat med sig. De närstående har trasslat till och från i vården med mestadels tabletter och en fick tabletter och terapi. En av dem övergav traditionell behandling åkte utomlands och genom psykedeliska preparat och behandling fick ett helt nytt liv. Fick med sig den andra personen som genomgick samma behandling med otroligt gott resultat.
Som total motståndare till alla typer av droger blev jag så fascinerad av de resultat min nära vän och släktings goda resultat att jag började studera denna medicin och är med och stödjer ekonomiskt psykedelisk forskning.

Jag har en bekant som gjort "samma resa". Många psykologer, och annat provat innan, men ingenting hjälpte. Det är ett par år sedan nu, och hen har inte heller fått nya depressioner. Jag vet också terapeuter som jobbar med psykedelika sedan ett litet tag, och resultaten verkar väldigt lovande.

Jag hoppas verkligen att man lägger vettiga resurser på att undersöka detta i grunden, och inte fastnar i gamla stämplar, många av de preparat som används i psykvården idag är ju väldigt otrevliga i längden och det man testat hittills av psykedelika verkar ju erbjuda mer "botemedel" än tex benzo.

För min del var det tid, en bra psykolog, en period med SSRI (även om utsättningen var så svår för mig att jag skulle tveka att använda det igen) OCH byte av sammanhang som krävdes.

För att bibehålla psykisk hälsa är motion helt centralt för mig, det låter klyschigt men om jag inte aktivt sköter mat, sömn och motion funkar det inte. Det är inget som går automatiskt utan kräver att jag är medveten om vilka val jag gör och hur jag planerar för att jag ska må bra.
 
Kan tillägga att jag själv bra mycket hellre skulle testa psilocybin eller ketamin-behandling nu när det finns i svensk vård, framför just benzo om det hade varit aktuellt. Skillnaden i beroenderisk verkar rätt dramatisk.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 513
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 138
Senast: skiesabove
·
Relationer "Låna" ut 1000:- till en person som du haft som kollega några veckor förra året. Vi ar inte haft privat kontakt alls. Jag har inte råd...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 593
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 224
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp