Depression, bäst behandling!

Kan tillägga att jag själv bra mycket hellre skulle testa psilocybin eller ketamin-behandling nu när det finns i svensk vård, framför just benzo om det hade varit aktuellt. Skillnaden i beroenderisk verkar rätt dramatisk.
Fast ger man inte ketamin mot depression?
Benso ges mot kraftig ångest.
 
Jag är missmodig i min depression.
Vad har hjälpt er eller vänner till er?
Blir man frisk?
Det verkar ju återkomma. Är privat psykolog värt pengarna om man har råd? Värt ett försök kanske. Medicin verkar inte hjälpa längre.


Rätt beror ju individen.

Utöver grundråden:
- god kost (= dra ned på socker och snabba kolhydrater)
- få in daglig rörelse (helst så att pulsen ökar i perioder och du svettas)
- någon variant av tacksamhetslogg / dagbok

Hitta en person som du har förtroende för, det kan vara en kurator på VC, eller en psykiater/psykologi inom vården, eller kanske en präst eller imam / annan helig person att tala med.

En vän till mig gick ganska nyss igenom en ECT-behandling. Alltså el-chocker. Det fungerar för en del, andra behöver medicinering.
 
Kan tillägga att jag själv bra mycket hellre skulle testa psilocybin eller ketamin-behandling nu när det finns i svensk vård, framför just benzo om det hade varit aktuellt. Skillnaden i beroenderisk verkar rätt dramatisk.
All Expertis och forskning säger att psilocybin inte är beroendeframkallande.
 
Jag är missmodig i min depression.
Vad har hjälpt er eller vänner till er?
Blir man frisk?
Det verkar ju återkomma. Är privat psykolog värt pengarna om man har råd? Värt ett försök kanske. Medicin verkar inte hjälpa längre.
Pratar vi om en diagnostiserad klinisk depression? Har du en vårdkontakt för detta? I så fall, lyft frågan om magnetbehandling. Om.läksren inte känner till det, kan hen kolla med tex Sahlgrenska i Göteborg.
 
Fast ger man inte ketamin mot depression?
Benso ges mot kraftig ångest.

För mig och flera av mina närstående är svår ångest en konsekvens av depression. Utan depression, inget behov av att behandla ångest. Borde väl ha skrivit det för tydligheten skull. :idea:

(Sen vet jag inte om man i Sverige behandlar patienter med ångest än? Mina kontakter inom psykiatrin finns i andra länder inom EU.)
 
För mig och flera av mina närstående är svår ångest en konsekvens av depression. Utan depression, inget behov av att behandla ångest. Borde väl ha skrivit det för tydligheten skull. :idea:

(Sen vet jag inte om man i Sverige behandlar patienter med ångest än? Mina kontakter inom psykiatrin finns i andra länder inom EU.)
Det finns mottagningar för ångestsjukdomar. Fast då ska väl ångesten vara den primära diagnosen, har man depression som primär diagnos går man på en affektiv mottagning.
Så är det där jag bor iaf.
 
Pratar vi om en diagnostiserad klinisk depression? Har du en vårdkontakt för detta? I så fall, lyft frågan om magnetbehandling. Om.läksren inte känner till det, kan hen kolla med tex Sahlgrenska i Göteborg.
Jag har medicin, ecitalopram maxdos, pregabalin 175mg ska ta 225mg enl läkaren. Hjälper mot nervsmärta jag har.
Ska få grupp- kbt i augusti om jag vill??. Har haft mindler kontakt nyligen som sa att kbt inte passar mig då jag är ganska aktiv trots allt. Depression/ångest har kommit och gått i hela mitt liv utan uppföljning eller regelbunden behandling mer än medicin som vuxen.
Nuvarande läkare nämnde ev screening för alternativ diagnos. Vem gör det?. Jag gråter varje dag sedan länge, och nu får man ingen hjälp mer. Det är sommar.
 
För mig och flera av mina närstående är svår ångest en konsekvens av depression. Utan depression, inget behov av att behandla ångest. Borde väl ha skrivit det för tydligheten skull. :idea:

(Sen vet jag inte om man i Sverige behandlar patienter med ångest än? Mina kontakter inom psykiatrin finns i andra länder inom EU.)
Självklart behandlar man patienter med ångesttillstånd i sverige :)
 
Jag har medicin, ecitalopram maxdos, pregabalin 175mg ska ta 225mg enl läkaren. Hjälper mot nervsmärta jag har.
Ska få grupp- kbt i augusti om jag vill??. Har haft mindler kontakt nyligen som sa att kbt inte passar mig då jag är ganska aktiv trots allt. Depression/ångest har kommit och gått i hela mitt liv utan uppföljning eller regelbunden behandling mer än medicin som vuxen.
Nuvarande läkare nämnde ev screening för alternativ diagnos. Vem gör det?. Jag gråter varje dag sedan länge, och nu får man ingen hjälp mer. Det är sommar.
Har du varit utsatt för något trauma så kan det ju vara PTSD. Vanligt med depression och ångest så.
(Man kan ha varit utsatt för trauma även fast man inte minns traumat).

Fast nu utgår jag från mina egna erfarenheter, jag var feldiagnosticerad med bl.a. diverse depressionsdiagnoser i nästan 20 år och till sist tjatade jag till mig en utredning för PTSD och visst har jag det. Så nu anser de att depressionssymtomen jag har är en del av PTSDn.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 513
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 138
Senast: skiesabove
·
Relationer "Låna" ut 1000:- till en person som du haft som kollega några veckor förra året. Vi ar inte haft privat kontakt alls. Jag har inte råd...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 593
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 224
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp