Tror det är cipramil/cipralex/citalopram(?) som används vid pmds.

Jag tror du har helt rätt. Jag fick tillbaka min mens efter 25+ år utan (inget kärt återseende) och efter ett år ungefär kunde jag se mönstret med mitt mående. Nu känner jag att jag vill mörda världen runt ägglossning, men när jag nämnde detta för min gynekolog fick jag omgående Citalopram Sandoz 10 mg utskrivet. Tydligen inte helt ovanligt.

Nu har jag inte provat, men jag tänker att så som TS beskriver vill en ju inte ha det - så det kan finnas skäl att prova.
 
Jag tror du har helt rätt. Jag fick tillbaka min mens efter 25+ år utan (inget kärt återseende) och efter ett år ungefär kunde jag se mönstret med mitt mående. Nu känner jag att jag vill mörda världen runt ägglossning, men när jag nämnde detta för min gynekolog fick jag omgående Citalopram Sandoz 10 mg utskrivet. Tydligen inte helt ovanligt.

Nu har jag inte provat, men jag tänker att så som TS beskriver vill en ju inte ha det - så det kan finnas skäl att prova.
Prova går ju alltid. Man ska väl inte ta den hela tiden utan bara den perioden som är svår. Tar väl ett tag innan den börjar fungera också.
Hoppas det blir bättre för dig.
 
Prova går ju alltid. Man ska väl inte ta den hela tiden utan bara den perioden som är svår. Tar väl ett tag innan den börjar fungera också.
Hoppas det blir bättre för dig.

Hur funkar det när det inte är helt regelbundet då? Ska det ätas ständigt då? Jag kan ex ha en pms-vecka som är helt okej för att vara överjävlig veckan innan istället. Det är som ett lotteri. Övrigt liv spelar också in men jag misstänker att hur jag tolkar övrigt liv är rejält påverkat av mina hormonsvängningar.
 
Hur funkar det när det inte är helt regelbundet då? Ska det ätas ständigt då? Jag kan ex ha en pms-vecka som är helt okej för att vara överjävlig veckan innan istället. Det är som ett lotteri. Övrigt liv spelar också in men jag misstänker att hur jag tolkar övrigt liv är rejält påverkat av mina hormonsvängningar.
Jag vet inte. Man får väl göra en plan med läkaren och sen justera efter behov.
 
Tack för alla svar!
Kanske bättre att vända sig direkt till gynekolog istället för VC?

Nu är jag inne på mens dag 3, och infernot är som bortblåst. Ångest kan hållas på avstånd och katastroftankarna sinar. Helt sjukt hur kroppen kan fungera. Eller ja, inte fungera? :cautious:
 
Jag är diagnosticerad med PMDS, skulle rekommendera att du söker direkt till gynekolog. Min erfarenhet är att VC börjar få kunskap om pms/pmds men inte i närheten av gyn.

Jag har haft det som du, att från ca 10 dagar innan mens så vill jag sälja hästen, göra slut med sambon, säga upp min från jobbet och flytta ut till ett öde skjul i skogen. Och såklart humörsvängningar där jag går igenom hela känsloregistret på typ 10 min. En bra månad. En dålig har jag ångest, oro och suicidtankar. Som en depression som försvinner när mensen kommer. För mig tog det många år innan jag kopplade samman symtomen med mens/pms och sen ytterligare ett par år innan jag vågade söka. Tack vare medicinering har jag fått tillbaka mitt liv, kan fortfarande ha någon enstaka dag med lite humörsvängningar men det är så lätthanterligt i jämförelse. Jag äter sertralin nu, började med escitalopram (premalex) men min mage tål inte den. Finns många olika sorters behandling utöver hormoner, som en notis har ingen av de gynekologer jag gått till föreslagit p-piller.
 
Tack för alla svar!
Kanske bättre att vända sig direkt till gynekolog istället för VC?

Nu är jag inne på mens dag 3, och infernot är som bortblåst. Ångest kan hållas på avstånd och katastroftankarna sinar. Helt sjukt hur kroppen kan fungera. Eller ja, inte fungera? :cautious:

Har du möjlighet till det så är väl gynekolog direkt inte fel.

Rent medicinskt så är alternativen hormonellt preventivmedel alternativt intermittent SSRI typ Premalex. Spironolakton mot PMDS har jag aldrig stött på och det lär nog bara gynekologer förskriva i så fall. Hoppas du mår bättre snart. :)
 
Har du möjlighet till det så är väl gynekolog direkt inte fel.

Rent medicinskt så är alternativen hormonellt preventivmedel alternativt intermittent SSRI typ Premalex. Spironolakton mot PMDS har jag aldrig stött på och det lär nog bara gynekologer förskriva i så fall. Hoppas du mår bättre snart. :)

Tillägg: hormonellt preventivmedel som eradikerar själva menscykeln då, dvs inte hormonspiral.
 
Har du möjlighet till det så är väl gynekolog direkt inte fel.

Rent medicinskt så är alternativen hormonellt preventivmedel alternativt intermittent SSRI typ Premalex. Spironolakton mot PMDS har jag aldrig stött på och det lär nog bara gynekologer förskriva i så fall. Hoppas du mår bättre snart. :)
Jag var tvungen att googla för förstod inte alls hur spironolakton skulle hjälpa mot PMDS men tydligen gör det det 🤷‍♀️
 
Jag hade mini-p-piller tidigare, var helt utan mens. Men jag vågar inte börja med dem igen av rädsla för att de ska påverka mig negativt psykiskt.

Jag förstår! Enbart gestagenkomponent (dvs minipiller, p-stav, etc) har ju lite större risk för nedstämdhet som biverkan jämfört med kombinerade metoder som innehåller både östrogen och gestagen komponent. Men det kan ju vara så att SSRI är ett bättre alternativ för just dig.

Jag var tvungen att googla för förstod inte alls hur spironolakton skulle hjälpa mot PMDS men tydligen gör det det 🤷‍♀️

Det har ju en hormonell inverkan då det blockerar steroidreceptorer, vilket gör att män kan få t ex bröstutveckling som biverkan. Exakt hur den påverkar menscykeln och de hormonsvängningar den innebär kan dock inte jag heller svara på..
 
Har haft liknande när jag var yngre, alltså sinnessjuka humörsvängningar.
Jag började ta järntabletter i samband med mens och av nån konstig anledning så la sig det mesta och det gick att leva med mig. Min kille kunde även fråga när jag fick återfall hur det gick med järntabletterna och mycket riktigt hade jag glömt bort dom några månader. Hade det inte varit för att han alltid kunde sätta fingret på när jag glömt järntabletterna så hade jag tänkt placeboeffekt typ men nån nytta gör de uppenbarligen.
 
Jag har PMDS och ska börja äta premalex den här cykeln. Har nyss haft ägglossning men mår fortfarande bra, troligtvis för att förra månaden var helt fruktansvärd. För mig så går det i perioder, har jag haft en tuff cykel så brukar nästa vara lättare nästa cykel för att sen bli svårare igen.

Jag har tidigare under året ätit Yaz p-piller men slutade med dom pga humörsvängningarna som kom efter ca 6 månader. Innan dess så mådde jag prima och det var som att få livet tillbaka.

Jag äter allsköns olika kosttillskott, främst D-vitamin och järn för pmsen men även mjölksyrebakterier för jag ofta får svamp i samband med mens.

Ska bli intressant att se hur premalexen fungerar på mig, speciellt nu när jag verkar ha en bra period.
Åt vätskedrivande förut men märkte ingen skillnad förutom att jag kissade mer och blev törstig :)
 
Jag har PMDS.
Har haft rätt rejäl PMS sedan ung men efter att jag fick mitt andra barn så blev det överjävligt.
Två veckor i månaden var allt nattsvart, den tredje veckan var jag helt slut, den fjärde mådde jag helt ok. Sen började det om.

Det var faktiskt via Buke jag kom i kontakt med benämningen PMDS först och började läsa på.
Jag förde mående - mående - dagbok ett par månader och tog sen kontakt med min vårdcentral.

Jag har provat medicinering, Premalex och Sertralin. Men får biverkningar och tar dem väldigt sällan nu.
För mig har Jättenattljusolja, KBT och sjukdomsinsikt hjälpt, jag har fortfarande de svarta svackorna men jag hanterar dem bättre och är snällare mot mig själv.
 
Ännu en period över.

Jag upplevde denna period som mildare, även om den bitvis fortfarande var väldigt påfrestande. Tror att ökad sjukdomsinsikt var främsta hjälpmedlet denna gång.

Jag har ännu inte kontaktat VC/barnmorska och har nog inte riktigt bestämt mig än över om jag ska göra det eller inte. Jag har redan tillgång till oxascand och funderar om de kan räcka för att ta mig igenom perioderna lite lättare. Terapi går jag ju redan i och det hjälper en del att stöta och blöta dessa intensiva perioder med min psykolog.
 
Ännu en period över.

Jag upplevde denna period som mildare, även om den bitvis fortfarande var väldigt påfrestande. Tror att ökad sjukdomsinsikt var främsta hjälpmedlet denna gång.

Jag har ännu inte kontaktat VC/barnmorska och har nog inte riktigt bestämt mig än över om jag ska göra det eller inte. Jag har redan tillgång till oxascand och funderar om de kan räcka för att ta mig igenom perioderna lite lättare. Terapi går jag ju redan i och det hjälper en del att stöta och blöta dessa intensiva perioder med min psykolog.
Jag fick frågan när jag utreddes för min nedstämdhet och ångest om jag upplevde den kopplad till hormoncykeln. Nu gjorde jag inte det då. Men nu kan jag se att jag har ett par dagar som är klart ångestfyllda som är kopplade till menscykeln. Nu har jag inte sett någon större anledning att göra något åt det just nu, jag går redan på stämningshöjare. Men jag tycker det bland annat blir sämre när jag har dåliga järnvärden, liksom hela hormoncykeln försämras pms. pmds, mensvärk och värk vid ägglossning. Så det kan ju vara värt att titta på om man är sådan som har en tendens till att få dippar i järnvärdena. + cipralex såklart.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 779
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
Skola & Jobb Först och främst, jag vet hur otroligt bortskämt detta kommer te sig. Att jag har ett jobb och verkar ta det som givet. Eller att jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 643
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 272
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp