desperat tips på sadel!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mysis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 906
M

mysis

Önskar mig en dressyrsadel med "benvulster" fram på sadeln för att hålla skänkeln bättre på plats så den inte glider fram, vilket mina gör:o
Ska också vara låg i framvalvet, har nu en Piab-sadel som jag knappt kan rida i av rädsla av att få skrevet på det höga framvalvet och ont mellan benen. Gärna en mjuk sadel också...

Snälla kom med tips, vet inte var jag ska börja leta!!!

Sv: desperat tips på sadel!!

Det verkar snarare som att du behöver en sadel som passar hästen..... det låter som att den du har är på tok för smal i bomvidden, framvalvet blir högt och du placeras i stolsits så att skänklarna åker fram. I en korrekt passande sadel brukar de flesta få en korrekt sits så att säga av sig självt....

/Agnetha

eldshestra skrev:
Det verkar snarare som att du behöver en sadel som passar hästen..... det låter som att den du har är på tok för smal i bomvidden, framvalvet blir högt och du placeras i stolsits så att skänklarna åker fram. I en korrekt passande sadel brukar de flesta få en korrekt sits så att säga av sig självt....

/Agnetha

Aha!! Mycket intressant och nytt för mig! Fler som har tips om sadel som kan passa mig, sen kommer jag givetvis prova ut så den kan passa hästen också.

Jag hade en Morris&Nolan förut. Den skönaste dressyrsadel jag någonsin ridit i. Mjuk i sitsen och rejäla stöd för knäna. Åk till någon butik och provsitt.

Den där kiefern såg ju riktigt bra ut! Speciellt den första till mig som är låg i framvalvet och bra knästöd. Ska försöka kolla efter en sån. Jag kollade lite på nätet också, och såg sadeln Esmeralda från Börjes, den såg också mycket bra ut och är ju billig. Frågan är ju bara kvaliteten i så fall...Såg också Capricorn på Hööks som verkade bra. Men jag har turen att det finns sadelutprovare granne med mitt stall, så jag ska boka tid där. Fast där finns mest Domino och Amgergico och jag vill ha mer valmöjligheter egentligen. Nån som vet nåt ställe som ha många begagnade sadlar till utlåning i Skåne?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 841
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 292
Senast: Tossa90
·
Utrustning Efter att ha provat det mesta känns det som börjar jag ge upp.. Jag har ett arabsto med kort (inte superkort) och bred rygg. Manken är...
Svar
13
· Visningar
1 937
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka