Dessa oönskade föl

Sv: Dessa oönskade föl

Ja det var du !

Man måste ju erkänna att han lite spännande på sitt eget lilla vis. Och det blev ju väldigt bra trots att det var så totalt oplanerat.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Detta med avlivning av ardenner föl är något som var väldigt vanligt i mina trakter för några år sedan. Fanns en som födde upp ganska många sådana föl varje år, när avvänjningen var gjord så skickades fölen till slakt, om dom inte fick dom sålda. Detta hände år efter år. Uppfödaren sa själv att dom tjänade mer på att slakta dom än att sälja dom. Vidrigt i mina ögon.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Ska ha funnits(vet ej om han håller på än) en man i Östra Blekinge som födde upp shettisar för just slakt.
Tror det finns fler av den sorten än många vet om.Men slaktpriserna för häst är väl rätt låga nu eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Dessa oönskade föl

FAst dom fölen kan ju inte varit oänskade, då hade ju uppfödaren slutat föda upp. Mer troligt så föddes dom upp med avsikten att slaktas.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Håller med här. Det är därför jag ofta funderar på att bli vegetarian, eftersom jag tycker att uppfödning av djur för att slakta och äta är rätt vidrig, oavsett djurslag ...
 
Sv: Dessa oönskade föl

Jag råkade ut för detta. Ett travsto (mullehäst på gården) blev dräktig med en välstammad och i dag framgångrik d-ponny. Vi räknade ut att det skulle kosta mer att föda upp den än vad vi kunde få för den pga travmamma. Så vi gav bort den som 1 -åring och hon fick stå för reg.avgifterna.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Har haft hingstar och ston i 20 år och det har hänt mig ett antal gånger att stona har tagit sig in till hingstarna men inte tvästom:)
 
Sv: Dessa oönskade föl

Nej dom föddes inte upp för slakt, utan för att säljas och när dom inte fick dom sålda så slaktade dom istället. Trodde varje år att det skulle vara lättare att sälja än året innan men inte.
 
Sv: Dessa oönskade föl

SÅ det handlade bara om ett år?

Oavsett var dom ju inte oönskade utan medvetet framavlade.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Nej detta handlar om ett antal år, och nej det var inga oönskade föl utan fram avlade. Men ser inte vitsen med deras avel, om man tar fram ett x antal föl ett år och inte får sålt utan slaktar istället varför gör man då om samma misstag fler år i rad?
 
Sv: Dessa oönskade föl

Exakt min uppfattning!
Det brukar vara svårt nog att flytta ett högbrunstigt sto, särskilt om hon står brevid en hingst med ett staket emellan. Då tror jag mer på att hingsten river staketet i det läget. Har aldrig varit med om att ett brunstigt sto hoppar ut eller in i en hage även om jag också har hört dessa historier....

Även jag är tveksam MEN jag har varit med om en gång på ett ställe där det gick ston i hagarna kring hingsten faktiskt har hänt HUR vet vi inte men två mornar i rad gick samma sto inne hos hingsten, inga rivna staket eller andra tecken (och det var rejält högt hingststaket med många tråder, så antingen har ngn buse varit där på natten och släppt in stoet till hingsten eller så har hon lyckats ta sig under/igenom staketet utan att ha haft sönder det. I vilket fall så gick de lugnt å betade bredvid varandra. De ston som är här hemma skulle nog inte kunna ta sig för det haha för när de är brunstiga så tar det en evighet bara att ta in dem från sin hage då man måste gå förbi hingsthagen å de går verkligen i sirap, en del är ett styr att få ut ur stallet när man har provat haha de "växer fast" :rofl::rofl: De fattar väl inte att de ska få som de vill om de följer med ut :D de är söta de små damerna

Jag vet inte vad jag ska tro Om TS fråga, tror inte det är ngt stort problem då är nog problemet större att vi är för blödiga med de uppfödningar som faktiskt inte håller måttet, om vi sållade hårdare bland unghästarna, gav upp buskaveln och sattsade på kvalitetshästar istället så tror jag att det skulle gynna både hästarna och gemene man på ett bättre sätt än denna översvämning av "skithästar" som finns på marknaden... Däremot känner jag till importhästar som varit dräktiga när de kommer hit, speciellt från baltstaterna :grin:
 
Sv: Dessa oönskade föl

FAst dom fölen kan ju inte varit oänskade, då hade ju uppfödaren slutat föda upp. Mer troligt så föddes dom upp med avsikten att slaktas.

(inte enbart riktat till dig)

Kommer själv från kallblodsvärden där anser man ofta att pga att vi har raser med väldigt få individer så är det bättre att betäcka och ta fram föl och få fram ett avelsmaterial, de föl som inte är tillräckligt bra = de som inte blir sålda i många fall, går till slakt, på det viset behåller man en "genbank" och rasen vid liv samtidigt som man sållar bort de individer som det inte blir något av, varför skulle det vara värre att döda en häst än en ko??? Dessutom så är det ju så att ju fler föl som föds ju större utbud blir det och större chans att föra "aveln" framåt då man kan välja att behålla de bästa individerna. Personligen skulle jag nog låta fölen bli så stora att man verkligen kan bedöma deras användningsområde innan jag fattade ett beslut att slakta, det är dessutom idag en VÄLDIGT dålig affär att slakta häst i Sverige tyvärr så huvudorsaken är inte att tjäna pengar :) Personligen anser jag det vara större djurplågeri att hålla en trasig alt häst med extremt dålig exteriör vid liv som ska skickas runt som "sällskapshäst" mellan okunniga "jag vill kunna säga att jag har häst" människor :angel:
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
768
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 855
Senast: ako
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 448
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 020

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp