Dessa oönskade föl

Sv: Dessa oönskade föl

Jag har rätt många brunstiga hästar här hela säsongen, och jag tror det sista en brunstig häst skulle göra är att hoppa över ett staket hit och dit. De har helst 4 ben i backen, och rör sig i maklig fart, speciellt när hingstarna är nära och teasar.

Så jag är tveksam till en hel del av dessa historier.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Själv köpte jag ett sto efter att ha haft henne på foder i 9 månader. Hon kom från en uppfödare med 20 talet hästar på sin gård.
När våren kom och gräset spirade blev min ponny OERHÖRT fet. Hon fick mindre mat och mer motion. Det hjälpte inte mycket...
Detta var min första häst så tanken att hon skulle vara dräktig var lååångt borta, hos oss fanns inga hingstar i närheten.
Veterinär konstaterade med blodprov att hon var dräktig och 32 dagar senare fölade hon.
Hon måste blivit tjuvbetäckt 2-3 veckor innan hon kom till mig.
Efter mycket luskande och dna prover har jag hittat fadern, så nu har jag en renrasig ponny som ej kan bli stamboksförd. Hon har alltså inget avelsvärde.
Fölet var absolut inte önskat, hon "förstörde" två semestrar den sommaren, och dotterns första sommar med egen ponny att rida på gick om intet.
Det blev verkligen ändrade planer för oss. Lyckat var dock att vi hade fått klart vårat stall hemma på gården med stora boxar så möjligheten att ta hand om fölet fanns.
Nu är hon 2 år och jag har fullt upp med att fostra henne. Jag önskade mig absolut inte något föl, men nu när hon väl är här så försöker jag göra det bästa av det hela och vill givetvis försöka behålla henne. Det blir ju lite panikartat när jag aldrig haft att göra med varken föl eller unghästar i hela mitt liv, innan har det endast varit ridskola för oss. Lite överkurs att köpa sin första ponny som råkar vara tjuvbetäckt.
Hur som helst så är hon helt underbar och vi kommer säkert behålla henne och ha mycket roligt tillsammans framöver.
Att avliva henne skulle jag aldrig kommit att tänka på ens engång. Möjligtvis att man sålt henne som föl när hon blev avvänjd.
 
Senast ändrad:
Sv: Dessa oönskade föl

Jag har rätt många brunstiga hästar här hela säsongen, och jag tror det sista en brunstig häst skulle göra är att hoppa över ett staket hit och dit. De har helst 4 ben i backen, och rör sig i maklig fart, speciellt när hingstarna är nära och teasar.

Så jag är tveksam till en hel del av dessa historier.

Exakt min uppfattning!
Det brukar vara svårt nog att flytta ett högbrunstigt sto, särskilt om hon står brevid en hingst med ett staket emellan. Då tror jag mer på att hingsten river staketet i det läget. Har aldrig varit med om att ett brunstigt sto hoppar ut eller in i en hage även om jag också har hört dessa historier....
 
Sv: Dessa oönskade föl

Så där har faktiskt mitt sto aldrig betett sig som brunstig. Hon är vansinnigt intresserad av alla hingstar och valacker, balanstravar och brunstkissar för att visa upp sig. Hon har även hoppat staket så jag kan mycket väl föreställa mig att hon skulle kunna ta sig in till en hingst ifall det fanns någon i närheten.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Jag har rätt många brunstiga hästar här hela säsongen, och jag tror det sista en brunstig häst skulle göra är att hoppa över ett staket hit och dit. De har helst 4 ben i backen, och rör sig i maklig fart, speciellt när hingstarna är nära och teasar.

Så jag är tveksam till en hel del av dessa historier.

Jo, har mina hästar på ett stuteri så jag vet mycket väl hur sega brunstiga ston blir kring hingstarna :p
men i min märrs fall finns ingen annan förklaring...möjligen om hon skulle ha krupit in och ut ur hagen...staketet sades iallafall ha varit helt, i övrigt känner jag inte till detaljerna.

Sen har jag iofs sett en valack nästan lyckas bestiga ett sto med staket emellan...så dom kan ju lyckas med lite av varje när viljan finns.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Då är det första gången jag hör från en säker källa att det skulle kunna vara möjligt.
Undrar om det nånsin händer på ett stuteri att dessa tjuvbetäckningar med hoppade staket genomförs? Tveksamt, isåfall skulle det väl finnas mängder med föl med fel pappa.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Där håller jag med dig, jag tror att det är extremt ovanligt. Däremot vet jag tjuvbetäckningar som gjorts när folk ridit ut på sto och hingst tillsammans och trott att stoet inte var brunstigt. Båda hästarna har slitit sig, betäckning har genomförts, och de inblandade har inte vågat säga något.

Min tant är karltokig och tränad fälttävlanshäst så hon hoppar över vad som helst. Har rymt från stallet en gång och vart på väg in till en ponnyhingst men jag lyckades avstyra det med hjälp av långpisk.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Jag tycker också att "dessa oönskade föl" var en konstig rubrik. Föds det verkligen så många föl efter tjuvbeteckningar att det är ett problem? Blir verkligen friska föl avlivade av den anledningen? Har jag aldrig hört talas om. Att man blir förbannad och frustrerad över extraarbetet/utbgifter och förstörd trräng-och tävlingssässon är väl fullt förståeligt. Men att döda fölet för det - nä...

Jag har faktiskt köpt ett sådant föl. Halvblodsmamma där ägaren inte hade en aning om att stoet var dräktig när hon köpte det. Vem som var pappan vet ingen men vi är säkra på att det var en ponnyhingst för vi fick en maxad D-ponny som vi red in, tävlade och sedan fick ganska bra betalt för:D
 
Sv: Dessa oönskade föl

Om man har fått ett sto dräktigt genom tjuvbetäckning är det bara att spruta bort det så blir det ju inget oönskat föl...
 
Sv: Dessa oönskade föl

Det var aju en tjej här på buke som förra året fick sitt sto tjuvbetäckt som 2 åring. Och hon visste ingenting utan stoet konstaterades som dräktig med 4-5 veckor kvar. Hästen hade gått på lösdrift med bara ston. Det fanns visserligen hingstar i kroken men de hade inte varit lösa. Däremot så hade stona det och den tjejens sto hade hoppat in till hingstarna, blivit betäckt och sedan hoppat ut igen - ialla fall vad hon lyckades utreda i efterhand, hon lyckades också få rätt på vem pappan var - och jag tror till och med att pappans ägare köpte fölungen så småningom. Men denna information var ngt som ingen sa till henne DÅ när det hände utan som sagt det utreddes i efterhand hur det måste ha gått till. Jag kan iofs förstå det - om lösdriftsägaren hittar ett gäng lösa ston så behöver man inte förutsätta att ngn av dem har hoppat in till hingstarna och betäckts och sedan hoppat ut igen

Jag känner till en arabhästuppfödare som påstår att båda hennes hingstar hoppade ur sina hagar, sprang och betäckte hennes ston ett par km längre bort sen sprang dom visst tillbaka till sin hage och hoppade in igen... om man ska tro på detta är en annan sak och helt upp till var och en......

Men nä ja tror inte heller detta tillhör vanligheterna...
 
Sv: Dessa oönskade föl

Ja, det är ju såna där historier som är helt orimliga. Sånt folk hittar på för att förklara varför de inte löst betäckningslicens i tid.
"Oj, vi hade ju inte tänkt betäcka, men hästarna busade till det lite och ordnade det själv. Inte ska väl man behöva betala straffavgift för det?"
 
Sv: Dessa oönskade föl

*KL*

En kompis till mig köpte på -80talet sig en tävlingshäst, den var lite tunn i överlinjen o bukig, detta togs som proteinbrist o fodrades på rejält med proteiner. En helg hade hon varit o tävlat i hoppning, det hade gått väldigt bra med en 1a o en 2a placering. De åkte hem, gjorde iordnig allt i stallet och åkte hem. Nästa dag när hon kom till stallet stog där en välskapt fölunge i boxen. Stoet hade inte fyllt nått juver dagen innan eller på något annat vis visat att hon var dräktig, något tunn över ryggen o lite bukig som sagt var.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Så ett mindre problem eller något som är ovanligt är inte tillräckligt viktigt för att diskuteras på buke?

Hur vanligt eller stort bör problemet vara för att diskutera ämnet?
 
Sv: Dessa oönskade föl

Ja du det får väl vara hur litet som helst, det har jag inte några synpunkter på och har aldrig haft. Men jag får väl lov att ha en synpunkt och en åsikt angående trådämnet eller???

Jag ifrågasätter om problemet är så stort som det menas i trådstarten, inte om det kan eller får diskuteras. Var snäll och håll i sär saker.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Beror helt på vad det är för hingst. Om det är en halvblodshingst (jag har halvblod) med vettig stam så skulle jag föda upp fölet och försöka sälja. Om det skulle blivit en helvild korsning skulle jag nog ändå inte ha hjärta att avliva fölet om det är friskt, jag skulle försöka hitta ett användningsområde för det och behålla.

Däremot så skulle jag inte tveka att spruta bort fostret vid en oönskad betäckning. Minns när det kom in en uppjagad vilt skrikande hingst av Tinkerras eller något liknande på "min" stallplan. Kan säga att jag förutom att jag var rädd han skulle ge sig på kompisens snälla valack var rädd att han skulle hinna betäcka mitt sto! :crazy:
Har aldrig hänt att jag vilt vrålande "gett mig på" en häst med långpisk, men det var precis vad jag gjorden den gången! Jag vrålade och dammade på hingsten med långpisken tills han drog iväg så pass långt att jag hann få in både mitt sto och kompisens valack in i stallet. Sedan föste jag in hingsten i hagen, stängde och la ut hö till kraken, han var plaskvåt av stress och svett.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Mina föräldrar köpte ett travarsto direkt ur träning för avel i december, (för 12 år sen) , konstigt nog blev stoet aldrig brustigt den våren men mamdad brydde sig inte så mkt utan tänkte betäcka henne på sommaren, men ack nej, märren brunstade inte. Så dom tänkte att märren måste väl vänja sig vid livet utanför banan, sen kom hösten, hela sommaren hade märren testats mot mammas palominohingst men aldrig visat brunst. så dom insåg att vi betäcker henne nästa vår. Märren var i gott hull men inte fet, släpptes i lösdriften, och 24 oktober stog helt plötsligt ett stickelhårigt stoföl bredvid mamman, efter lite undersökningar kom det fram att travarstoet visst gått i hagen bredvid som en tigrerad shettiskorsning/fallabellahingst 90cm hög.
Fölisen blev 120 cm hög och köptes av en kompis, vars dotter nu rider henne.
 
Sv: Dessa oönskade föl

har inga andra erfarenheter om detta än att vi i mitten på 90 talet köpte en ardenner från sverige.ett sto. som hade föl..när fölet var 4 månader (!!!) tyckte stoägaren att vi skulle komma efter stoet. mot bättre vetande gjorde vi det ( jag tycker att 4 månader är helt baby,skulle ALDRIG avvänja ett föl vid den åldern). det gick en tid, inte ens ett år, och uppfödaren meddelade att fölet gått till slakt..inte ens ett år gammalt.. hade vi vetat detta hade vi köpt fölet oxo.men det visste vi inte. inte heller vågade vi säga emot en äldre farbror som fött upp hästar hela livet o tyckte att ett 4 månader gammalt föl var " fullvuxet"..
 
Sv: Dessa oönskade föl

Visa mig en sådan tråd! :eek:


TS bor i Finland. Kanske vanligare med tuffare resonemang kring dessa föl där? :confused:


Måste ursäkta mig lite, i många trådar som någon undrar om det är ok att avliva en unghäst av en ras eller ett temperament som gör hästen svårsåld är det många som är med på saken. Visst får man ju en tankeställare med vissa korsningar, varmblodstravarkorsningar är något som väldigt få söker efter, eller ens ser på om de så får ett erbjudande, bara för att det kanske står varmblodstravare i passet. I Finland har ridtravaren ännu sämre status än i Sverige, var ni har en välfungerande organisation som gjort mycket bra arbete under de senaste tio åren, så ni kan ana hur långt ner en travarkorsning kommer och hur stor risk det blir att den oönskade stackaren blir vandringspokal.

Ett föl skulle jag heller inte ta bort, att registrera det stamlöst, om någon av föräldrarna var av oönskad ras skulle ge fölet fler chanser i livet än en korsning som ingen vill ha. Så resonerade jag det i tanken, men det blev lixom fel skrivet då jag startade tråden.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Du menar äldre hästar, typ travare, problemhästar osv som är svåra att bli av med? Då är jag med, det är ju en helt annan femma.

Där anser jag att det är bättre att avliva om man kan misstänka att det finns en stor chans att hästen hamnar i fel händer, på slakttransport eller svartslaktas i Sverige osv. Däremot kan man ju göra sitt bästa för att hitta ett bra hem först.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Det var aju en tjej här på buke som förra året fick sitt sto tjuvbetäckt som 2 åring. Och hon visste ingenting utan stoet konstaterades som dräktig med 4-5 veckor kvar. Hästen hade gått på lösdrift med bara ston. Det fanns visserligen hingstar i kroken men de hade inte varit lösa. Däremot så hade stona det och den tjejens sto hade hoppat in till hingstarna, blivit betäckt och sedan hoppat ut igen - ialla fall vad hon lyckades utreda i efterhand, hon lyckades också få rätt på vem pappan var - och jag tror till och med att pappans ägare köpte fölungen så småningom. Men denna information var ngt som ingen sa till henne DÅ när det hände utan som sagt det utreddes i efterhand hur det måste ha gått till. Jag kan iofs förstå det - om lösdriftsägaren hittar ett gäng lösa ston så behöver man inte förutsätta att ngn av dem har hoppat in till hingstarna och betäckts och sedan hoppat ut igen

De var jag! :p Jag hade gärna behållt fölet med de passade inte så bra då jag var gravid och hade en annan unghäst. Sålde honom billigt till hon som ägde hingsten med en klausul i köpekontraktet att om han säljs vidare dyrt så får jag en viss procent. Jag har regelbunden kontakt med köparen och planen va att hälsa på honom i morgon om vädret är ok. Saknar ju min lilla plutt. Hoppas att få följa honom på tävlings banorna senare.:angel:
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
768
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 856
Senast: ako
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 457
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp