Dessa oönskade föl

Lella

Trådstartare
Nu får moderator flytta tråden var den hör hemma bäst, jag har tyvärr ingen aning.

Nu har det inte hänt något, och det ska inte heller hända, men vad görs med alla de oönskade fölen som kommer till? Och vad är bäst. I många trådar rekommenderas avlivning i stället för att sälja, i alla fall nu i de här tiderna då det är svårt att få sålt. Hur skulle ni här på Buke anse att det var bäst att göra om man fick ett föl som inte var önskat. Vi kan ta som exempel att du har ditt sto hemma på gården och grannen har en hingst. Vips en morgon står där en fölunge bredvid ditt sto, ett föl som du varken har tid, intresse eller möjlighet att ha. Hur gör du då? Ger dig ut på marknaden och försöker sälja fölet till någon som kan saken bättre eller helt kallt avlivning? Vad anser ni här på Buke att är bättre?

Nu finns det inget föl i verkligheten, det här var bara en tanke som dök upp i mitt huvud, som jag antar att många har tänkt?
 
Sv: Dessa oönskade föl

Jag har aldrig hört talas om föl som varit så oönskade att deras ägare velat avliva dem på en gång. Det du beskriver låter som kattungar, inte föl.
Dessutom är det ovanligt att föl föds utan att stoägaren insett att de varit dräktiga. Har stoet blivit tjuvbetäckt brukar man ha hunnit upptäcka dräktigheten innan fölningen.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Vi kan ta som exempel att du har ditt sto hemma på gården och grannen har en hingst. Vips en morgon står där en fölunge bredvid ditt sto, ett föl som du varken har tid, intresse eller möjlighet att ha. Hur gör du då? Ger dig ut på marknaden och försöker sälja fölet till någon som kan saken bättre eller helt kallt avlivning? Vad anser ni här på Buke att är bättre?

Eh what?

Hade jag inte bättre koll än så -dvs var medveten om att risken för att stoet blivit tjuvbeteckt fanns och kollade upp om hon blivit dräktig, och dessutom inte sett att stoet var dräktig senare så hade jag nog börjat ifrågasätta om jag skulle ha några hästar överhuvudtaget!

Det kan jag verkligen inte tänka mig är ett vanligt problem!

Snarare tas det väl för många önskade föl utan någon vettig plan för men det är ju ett helt annat problem.
 
!!!

Eh what?

Hade jag inte bättre koll än så -dvs var medveten om att risken för att stoet blivit tjuvbeteckt fanns och kollade upp om hon blivit dräktig, och dessutom inte sett att stoet var dräktig senare så hade jag nog börjat ifrågasätta om jag skulle ha några hästar överhuvudtaget!

Det kan jag verkligen inte tänka mig är ett vanligt problem!

Snarare tas det väl för många önskade föl utan någon vettig plan för men det är ju ett helt annat problem.

Jag önskar verkligen att BUKE skaffar en gilla knapp, för den hade jag tryckt på NU!

/B
 
Sv: Dessa oönskade föl

Eh what?

Hade jag inte bättre koll än så -dvs var medveten om att risken för att stoet blivit tjuvbeteckt fanns och kollade upp om hon blivit dräktig, och dessutom inte sett att stoet var dräktig senare så hade jag nog börjat ifrågasätta om jag skulle ha några hästar överhuvudtaget!

Det kan jag verkligen inte tänka mig är ett vanligt problem!

Snarare tas det väl för många önskade föl utan någon vettig plan för men det är ju ett helt annat problem.

Det finns ju också fall där man köper ett sto på vinterhalvåret, ett sto som inte ska vara dräktig och går igenom veterinärbesiktning ua. Och vips så står det ett föl i boxen en majmorgon.
Det har hänt erfarna hästmänniskor också. Och förstagångs ston kan vara väldigt duktiga på att maskera en dräktighet.

Dessa fölen är absolut inte önskade av ägaren, och det är i min värld inte helt ovanligt - jag känner till tre fölungar som dykt upp på detta sättet.

_____________

Har man inte råd med fölet ser jag det inte som fel att avliva det, men emotionellt vete sjutton om jag själv hade klarat av det, om fölet var fint, friskt och starkt.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Det hände mig, ja nästan iaf.

Köpte en 2-åring i nov. för några år sen...Tyckte hon var lite knubbig i januari och tog ut vet o kollade, jodå hon var dräktig.
Men tjuvbetäckt hos förra ägaren o visste inte när fölet skulle komma så det blev mycket vakande på stoet, fölade sen i april.

Fölet var på många vis oönskad, det förstörde ju alla chanser till att visa på 3-års osv, men fadershingsten till fölet var snygg o välstammad, fölungen blev skitfin och jag sålde den billigt till en tjej som skulle ha en trevlig ridhäst helt enkelt! Hon har kvar den än idag, fölet har nu blivit 3 år!

Skulle aldrig komma på tanken att avliva, och håller med ovanstående om att det är svårt att missa ett dräktigt sto, iaf om man kollar igenom dem noga. Man märker ju när magen sväller, juvret fylls upp osv.

Däremot om jag misstänkte att ngn av hästarna blivit betäckta av misstag skulle jag verkligen försöka abortera fostret om det gick. Korsningshästar utan stam går förvisso att sälja oxå, men är inget jag vill ha. Kostar ju tid o pengar att föda upp såna med:grin:
 
Sv: Dessa oönskade föl

och håller med ovanstående om att det är svårt att missa ett dräktigt sto, iaf om man kollar igenom dem noga. Man märker ju när magen sväller, juvret fylls upp osv.

En av de fölen jag nämnde veterinärundersöktes flera gånger på våren för det var något som inte var som det skulle, blodprov och allt. Stoet hade bla kalciumbrist.
Trots detta missades det att stoet var dräktigt, så det går!

Alla ston fyller inte i juvret, många förstföderskor blir knappt runda, lite småknubbig gör ju inget heller, speciellt inte om det är en unghäst.

Hästfolk som inte är insatta i avel kan nog lätt missa att ett maidensto är dräktigt om hon inte visar några tydliga tecken på dräktighet.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Jag hade inte avlivat utan haft kvar fölet och sen sett vad som händer i livet. Om mitt sto hade blivit tjuvbetäckt eller om jag köpte ett sto som visade sig vara dräktig så hade jag tagit det som det kommit.

Jag vet flera erfarna hästägare som har råkat ut för att det står en fölunge bredvid stoet på morgonen eller att man har upptäckt att stoet är dräktig när det bara är några veckor kvar.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Det finns ju också fall där man köper ett sto på vinterhalvåret, ett sto som inte ska vara dräktig och går igenom veterinärbesiktning ua. Och vips så står det ett föl i boxen en majmorgon.
Det har hänt erfarna hästmänniskor också. Och förstagångs ston kan vara väldigt duktiga på att maskera en dräktighet.

Dessa fölen är absolut inte önskade av ägaren, och det är i min värld inte helt ovanligt - jag känner till tre fölungar som dykt upp på detta sättet.

Jo men dels var det ju inte det exemplet TS tog upp utan ett HELT annat scenario där jag anser att man har haft väldigt dålig koll om man plötsligt blir överaskad av ett föl!!!

Ditt exempel, visst existerar det. Jag har själv varit med om det två gånger då jag arbetade på ett importstall och vi fått hem hästar som varit dräktiga utan att någon vet om det. Men det är då också de enda två fall jag hört talas om under alla mina år med hästar.
Så jag vidhåller fortfarande att det inte är SÅ vanligt att det skulle vara något större problem runt om i landet, även om det kan vara ett stort problem för de enskilda som blir drabbade.

Undantag finns alltid men "alla dessa oönskade surprise föl" har jag då missat... som sagt de önskade "överskottsfölen" är ett större problem.
 
Sv: Dessa oönskade föl

En av de fölen jag nämnde veterinärundersöktes flera gånger på våren för det var något som inte var som det skulle, blodprov och allt. Stoet hade bla kalciumbrist.
Trots detta missades det att stoet var dräktigt, så det går!

En vanlig veterinärundersökning och blodprov behöver inte visa någonting om ev dräktighet så det är inte så konstigt.
Det intressanta i det fallet är ju om stoet undersöktes specifikt för dräktighet, med UL, rektalundersökning och blodprov avseende just dräktighet?
 
Sv: Dessa oönskade föl

Jag har varit med om att vet missat dräktighet på 90 dagarskollen. Ca två månader innan den egentliga fölningen började dock stoet lägga ut ovanligt mycket, så vet kom då ut och kände, jodå, där var ett föl. Nu var det ju inte TS scenario, utan tvärtom egentligen ett önskat föl, men bara ett exempel på att det finns fall där veterinären missar med UL. Hade hästen t ex sålts på hösten så hade hon ej sålts som ett dräktigt sto utan som ett sto som gått gall det året.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Ja? Jag är fullt medveten om att man kan missa dräktigheter men det är inte det jag har diskuterat.

Jag säger inte att veterinären i moonstrucks fall med hästen som var dräktig inte kan ha missat, men det är en stor skillnad i att bara göra en vanlig vet besiktning och ett blodprov, det är inte detsamma som en dräktighetskoll och tittar man inte specifikt efter en dräktighet så är det inte alls särskilt konstigt att man missar det. Så att säga att hästen är vetbes o blodprovad och att man "ändå" har missat... det säger egentligen ingenting.

Jag är FULLT medveten om att dräktigheter missas, jag tror ÄNDÅ inte att det är ett stort problem med en massa oönskade föl som poppar ut till ägarens totala överaskning och i de fall det händer är det antagligen i de allra flesta fall en missad konstaterad dräktighet som varit meningen från början (dvs fölet kommer inte att vara oönskat), och i några få fall en import häst som fölar (och det betyder inte att alla de fölen innebär problem för ägaren i båda fallen jag vet om blev det en glad översakning när chocken hade lagt sig!) eller att man fått ett sto tjuvbetäckt utan att veta och i det sistnämda fallet (som även var TS exempel) törs jag nog säga att den allra största andelen oväntade föl är resultatet av extremt dålig koll av ägaren.

Inte för att en tjuvbetäckning inte kan hända men att inte överhuvudtaget ha koll på att det HAR hänt eller kolla upp sitt sto efter. Det hoppas och tror jag verkligen inte hör till vanligheterna!
 
Sv: Dessa oönskade föl

Det var aju en tjej här på buke som förra året fick sitt sto tjuvbetäckt som 2 åring. Och hon visste ingenting utan stoet konstaterades som dräktig med 4-5 veckor kvar. Hästen hade gått på lösdrift med bara ston. Det fanns visserligen hingstar i kroken men de hade inte varit lösa. Däremot så hade stona det och den tjejens sto hade hoppat in till hingstarna, blivit betäckt och sedan hoppat ut igen - ialla fall vad hon lyckades utreda i efterhand, hon lyckades också få rätt på vem pappan var - och jag tror till och med att pappans ägare köpte fölungen så småningom. Men denna information var ngt som ingen sa till henne DÅ när det hände utan som sagt det utreddes i efterhand hur det måste ha gått till. Jag kan iofs förstå det - om lösdriftsägaren hittar ett gäng lösa ston så behöver man inte förutsätta att ngn av dem har hoppat in till hingstarna och betäckts och sedan hoppat ut igen
 
Sv: Dessa oönskade föl

Näe, det verkligen inte jag heller !

Jag undrar vad TS egentligen menar med de oönskade fölen. Kanske syftas på de föl som är planerade men som sedan inte blir sålda ?
 
Sv: Dessa oönskade föl

Jag undrar vad TS egentligen menar med de oönskade fölen. Kanske syftas på de föl som är planerade men som sedan inte blir sålda ?

Ja det är ju en helt annan sak. Och om någon tar föl i dagens marknad för att sedan avliva om dom inte blir sålda tänker jag inte tala om vad jag tänker om dom! :mad:

Men jag uppfattade inte att det var dom TS menade, jag skulle gärna vilja veta mer om dessa oönskade oväntade föl, TS verkar ju ha sett/stött på många :confused:
 
Sv: Dessa oönskade föl

Detta gäller ju knappast föl.
Jag är en av dom som ofta rekommenderar avlivning, men då gäller det gamla skadade hästar, oridbara fd travare, fånghästar och såna.
 
Sv: Dessa oönskade föl

Det var aju en tjej här på buke som förra året fick sitt sto tjuvbetäckt som 2 åring. Och hon visste ingenting utan stoet konstaterades som dräktig med 4-5 veckor kvar. Hästen hade gått på lösdrift med bara ston. Det fanns visserligen hingstar i kroken men de hade inte varit lösa. Däremot så hade stona det och den tjejens sto hade hoppat in till hingstarna, blivit betäckt och sedan hoppat ut igen - ialla fall vad hon lyckades utreda i efterhand, hon lyckades också få rätt på vem pappan var - och jag tror till och med att pappans ägare köpte fölungen så småningom. Men denna information var ngt som ingen sa till henne DÅ när det hände utan som sagt det utreddes i efterhand hur det måste ha gått till. Jag kan iofs förstå det - om lösdriftsägaren hittar ett gäng lösa ston så behöver man inte förutsätta att ngn av dem har hoppat in till hingstarna och betäckts och sedan hoppat ut igen

Ganska precis detta hände även med mitt sto som tvååring (innan jag köpte henne). Även där måste märrn hoppat osedd in till hingsten OCH tillbaka...tror dom var tvungna att kolla DNA på samtliga hingstar som fanns där vid tidpunkten (travträningsstall, så det var några stycken) för att hitta den "skyldige" ;)
Det blev i allafall en fin unge, även om dom avstod från att regga och lät den bli ridhäst istället.

Nu tror väl inte jag heller att detta hör till vanligheterna, men iallafall är det nog vanligare än man kanske tror att det är märrarna som fixar till en tjuvbetäckning, snarare än hingstarna.

Vad gäller TS resonemang ställer jag mig lika frågande som övriga här...har aldrig hört talas om någon som avlivat ett friskt föl även om det varit oönskat :confused:
 
Sv: Dessa oönskade föl

Nej det var därför jag ville se exempel på ngn som rekommenderade avlivning av ett oväntat men friskt föl! ;) Kanske missuppfattade jag TS.

Att det är bättre att avliva en vuxen häst än att sälja den mkt billigt eller skänka bort den tycker jag med.
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
768
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 855
Senast: ako
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 444
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp