Dessa storlekar!

C

Curly

Jag har tänkt på det här med storlekar på ridkläder och annan ryttarutrustning!

Varför finns det så få eller inga större storlekar.

Jag har alltid varit lite storvuxen och lång och nu är jag väl iofs ganska överviktig, men eftersom det finns raser som passar/klarar min vikt (många raser, men t ex kallblod klarar mig lugnt och t ex halvblod men nu råkar det vara så att jag gillar kallblod mest) så borde det väl finnas storlekar till mig också?! Jag har väldigt länge letat efter ridbyxor i större storlekar och till slut hittade jag Mountain Horse i stl. 48 som passade jättebra! :idea: :love:

Innan tänkte jag att man inte ska "uppmuntra" folk som är väldigt tunga att rida genom att ta in "väldigt stora" (:smirk: svårt att uttrycka sig rätt) ridkläder, men det finns ju hästar som orkar långt över 100 kg och man måste absolut inte väga över det för att ha stl. 48.. Jag väger under 100 kg och har det nämligen.. Ibland kan jag t o m ha 46 men det är så olika på olika märken!

Och det härmed shortchaps!!! :crazy: :mad: :( :cry: hallå ni som gör ridgrejer!!! Vakna upp.. när man rider får man stora benmuskler (det är ju dem man ofta jobbar med i ridning) och då får man större vader. Jag kan inte ens ha Mountain Horses XL och har även provat någon XXL som jag inte kunde ha! Har provat två begagnade som jag kunde ha (ev. uttöjda) och sett ett par Hööks nya med XXL som jag borde kunna ha.. men inga andra!

Oavsett om det finns större storlekar och större hästar så kommer jag fortsätta försöka gå ner i vikt för HÄLSAN, men man måste väl få leva och ha kul under tiden? :crazy: :confused:
 
Mina vader är 30 cm på tjockaste stället, inte så kul det heller när det gäller att hitta schortchaps eftersom jag är ganska lång också. Men jag köpte ett par Dyon som är hysade, lite korta bara.
Tur att jag inte rider dressyr seriöst och skulle behöva läderstövlar. ;)

Men för vi som inte är normala, haha :p, är det nog bara att måttbeställa (dyrt :crazy:) eller leta ihjäl oss.
 
Samma här. Jag vet inte hur jag ska få tag på ett par chaps som passar... Gäller även vanliga kläder. Mycket är för stort, även i strl XS... Ändå är jag inte extremt smal på något sätt.
 
Japp, håller med dig ! Jag har letat efter shortchaps ända sen jag började rida tror jag! Har väldigt kraftiga vader! :crazy:, ska till hööks nästa vecka och titta lite igen, får se om jag hittar, annars får jag nog special beställa, vilket jag tror kan vara ganksa dyrt ! :crazy: Jag måste bara få säga att numera hittar jag alltid ridbyxor som passar, hade strl 48 och har nu strl 44 . *Stolt* :D . Jag var väldigt nöjd med mig själv, även fast jag hade strl 48, men började må dåligt, fick ont i leder och knän. Så jag gjorde det för hälsan, har fortfarande lite övervikt kvar, men man märker på engång att man mår bättre så fort några kilon försvinner!
Ja, kul måste man få ha, å samtidigt blir man väldigt peppad att fortsätta att gå ner i vikt. *iaf jag* :)
Jaja, till tråden. Just det ni som tillverkar alla ridkläder och allt. Vi vill ha större storlekar !

/ En med kraftiga vader !
 
Har bara läst måttabellen. De blir säkert lite korta. Ska hitta nåt ställe som säljer dom om prova.
 
Som smal ryttare är det inte helt enkelt heller... Jag är 177 cm över havet och vägde i vintras 62 kg (väger mig inte så ofta), jag kunde ha fleece byxor under mina ridbyxor som skall vara av tight modell! Om jag använder shortchaps, så måste jag ha knälånga ridstrumpor för att fylla ut under chapsen! :crazy: För att inte tala om hur ett par Graninge sitter på mig, jag var tvungen att sy in mina för att de skulle passa någerlunda!
 
Ja det är knäppt hur vi "onormala" :smirk: ;) skiljer oss från mängden.. jag tror inte det är mkt lättare att vara åt andra hållet.. man vill ju inte precis "gå upp" i vikt för att kläderna ska passa och det är ju heller inte så lätt.. särskilt inte om man har en lagom vikt. :)
 
Var på Hööks idag (igen) med hopp om att (igen) hitta några shortchaps i min storlek vilket jag ALDRIG gjort innan. Har bara kunnat ha två begagnade par som oftast redan är ganska uttöjda..! Jag vill helst inte ha mocka utan hellre läder eller leggings i något tygliknande material?! :confused:

Iaf.. jag provade ett par de hade på rean (som kostade ganska mkt innan) som är i stl. XXL med vadvidd 45. Egentligen gillar jag nog inte nubuck eftersom varenda repa syns på dem (innan man ens har köpt dem t o m :smirk: :mad:)... :crazy: men vad gör man när man har så stora vader som jag. Ridstövlar är inte att tänka på för mig, skulle ev. kunna ha ett par som kostar ca 1500 och det är inte värt det! :mad: :crazy:

Jag provade chapsen då och de passade inte.. fick knappt ihop dem någonstans och jag har minsann mätt mina vader flera gånger och de ÄR 45 cm på det bredaste stället där man ska mäta.. Varför stämde det inte då?! Man kan ju inte säga att de (om de är kardborreknäppning) är måttet från kant till kant för då kan man ju inte knäppa dem.. det ska ju vara så man kan knäppa dem! Det är ju inte samma som med blixtlås.. De hade ingen resår heller.. :cry: :( Så nu är hoppet ute.. Mountain Horse har shortchaps i stll. XL med 42 cm i vadvidd så det finns inte en chans.. får väl fortsätta FÖRSÖKA hitta begagnade eller operera bort mina vadmuskler, för det är mest muskler.. och alla ser olika ut!

Vad jag inte fattar med Hööks är att de har stl. XL som då är motsvarande i dam 48-50.. men de har ju inte ens ridbyxor i stl. 48 (och 46:an är jättetajt!).. hur går det ihop.. särskilt eftersom chapsen i XL minsann inte passar mig som har 48! Jag förstår inte deras system riktigt.. :mad: :crazy:
 
Själv var jag och köpte ett par gråa Mountain horse ridbyxor igår.Jag köpte strl.34 och det är sällan det brukar finnas.Men just den modellen fanns från strl.34-48.. :)
 
Det är bra att de är så bra i storlekarna.. :) :idea: :bow: bra att det är bra kvalitet också! :)

Trodde de var bra i shortchaps-storlekarna också, men icke! :(
 
Förstår att det är svårt att hitta ridkläder om man är storvuxen! Jag som är kort och normalbyggd åt det 'klenare' hållet har fått köpa stl 40 i ridbyxor för att de ska passa, och jag är normalt en 36:a - ibland tom 34 och har 26-30 på jeans. Provade ett par vita helskodda ridbyxor i stl 40 som var så tighta om vaderna att det kändes som att de satt kvar på benen 10 minuter efter jag tagit av dem..

Tips: Eriks hästutrustning i Slöinge mellan Falkenberg och Halmstad har bl a massor av ridbyxor på rea (skodda MH för 200 kr t ex) i sitt 'rearum' längst in i butiken. Fanns i många storlekar när jag var där sist.
 
Sv: Re: Dessa storlekar!

det suger verkligen, alla ridsportsmärken tror att hela mäniskosläktet är identiskt. men icke, alla som inte är "normala" ska tydligen vara utan ridkläder. eller vad? fattar inte... men iallafall det är ju skitbra att alla är olika. va onormal, det äger! okej, dehär inlägget blev lite konstigt... lessen:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vill ni hjälpa mig med lite för och emot i mitt val av nästa hund? Det är inte aktuellt precis just nu. Jag har nu beauceron, en ras som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 881
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 627
Utrustning Väldigt vad jag spottar ur mig trådar i kväll då :angel: Mamma vill ta upp ridningen på allvar, och således behöver hon lite nya...
Svar
18
· Visningar
1 715
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 839
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp