Det är inte föris uppgift

Smoothi

Trådstartare
Varför blev det sånt ståhej i Eslöv när föräldrarna måste redovisa vilka tider dom jobbar och eller studerar? Är det för att dom fuskar:sneaky:. Det är väl ingen mänsklig rättighet att deras ungar ska vara på föris när föräldrarna vill vara lediga? Skaffar man barn får man väl ta hand om domO_o
 
Varför blev det sånt ståhej i Eslöv när föräldrarna måste redovisa vilka tider dom jobbar och eller studerar? Är det för att dom fuskar:sneaky:. Det är väl ingen mänsklig rättighet att deras ungar ska vara på föris när föräldrarna vill vara lediga? Skaffar man barn får man väl ta hand om domO_o
Jag skulle inte ha problem med att förskolan granskar mina arbetstider. Hämtar så tidigt som möjligt ofta till och med innan jag på pappret slutar arbeta. Däremot är jag inte sugen på att förskolelärarna/resurser ska läggas på att granska tidrapporter och stämma av med scheman etc. Verkar sjukt onödigt- tror de allra flesta gör sitt bästa för att hämta och lämna när man ”ska”. Och gör man inte det så kanske barnen har det bättre den stunden på förskolan ändå :)
 
Jag skulle inte ha problem med att förskolan granskar mina arbetstider. Hämtar så tidigt som möjligt ofta till och med innan jag på pappret slutar arbeta. Däremot är jag inte sugen på att förskolelärarna/resurser ska läggas på att granska tidrapporter och stämma av med scheman etc. Verkar sjukt onödigt- tror de allra flesta gör sitt bästa för att hämta och lämna när man ”ska”. Och gör man inte det så kanske barnen har det bättre den stunden på förskolan ändå :)
Och jag ser inte problemet i att jag svänger förbi och köper ett paket mjölk påvägen till förskolan.

Bättre för alla och framför allt för miljön (bor på landet och alternativet är ju att jag + unge åker till stan en mil bort och gör samma inköp).
 
Och jag ser inte problemet i att jag svänger förbi och köper ett paket mjölk påvägen till förskolan.

Bättre för alla och framför allt för miljön (bor på landet och alternativet är ju att jag + unge åker till stan en mil bort och gör samma inköp).
Inte jag heller, och det hoppas jag framgick?
 
Jag skulle inte ha problem med att förskolan granskar mina arbetstider. Hämtar så tidigt som möjligt ofta till och med innan jag på pappret slutar arbeta. Däremot är jag inte sugen på att förskolelärarna/resurser ska läggas på att granska tidrapporter och stämma av med scheman etc. Verkar sjukt onödigt- tror de allra flesta gör sitt bästa för att hämta och lämna när man ”ska”. Och gör man inte det så kanske barnen har det bättre den stunden på förskolan ändå :)
Men föris personalen vill väl ochså hem och inte stanna på jobbet mer än nödvändigt.
 
Och jag ser inte problemet i att jag svänger förbi och köper ett paket mjölk påvägen till förskolan.

Bättre för alla och framför allt för miljön (bor på landet och alternativet är ju att jag + unge åker till stan en mil bort och gör samma inköp).
Att ha ungen på föris för att åka och handla ingår väl inte i föris tiden vad jag förstår?
 
Men föris personalen vill väl ochså hem och inte stanna på jobbet mer än nödvändigt.
De har en fast arbetstid och kan inte åka hem tidigare hur som helst. Även om inga barn är kvar så stannar de arbetstiden ut. Någon kan tex ringa för att sjukanmäla eller liknande inför nästa dag eller vilja komma förbi och hämta något kvarglömt. De har dessutom andra uppgifter att sköta och förbereda.

Vet du inte hur en förskola fungerar?
 
Förospersonalen har nog arbetstider att förhålla sig till precis som alla andra, tror du inte det?
Precis. Men om förispersonal tex ska sluta kl 17 så vill dom väl inte stanna kvar där bara för att nån eller några anser att ungen har det bättre på föris då föräldrar ska göra andra ärenden.

Då kan man väl tycka att föris personal borde börja tidigare ochså på morgonen trots att deras arbetstid är bestämd till ett visst klockslag och att man kan lämna ungen tidigare än vad föris öppnar
 
Nej det var ett exempel från förskolan som krävde in tider för föräldrarna.

Nej men ser inte heller hur det är ett stort problem (Obs! Inte storhandla då)
Ok! Läste inte kommunens exempel - tänker att handla nån liten grej är en helt försumbar tid. Min pendling till och från jobbet tar olika lång tid olika dagar därför skulle ingen någonsin kunna märka om jag stannade och köpte mjölk/hämtade ett paket eller något annat, kanske därför det inte ens föresvävade mig att det kan spela nån roll ens om man redovisar arbetstider (och restider..) det handlar ju om 5 minuter hör eller där..
 
Precis. Men om förispersonal tex ska sluta kl 17 så vill dom väl inte stanna kvar där bara för att nån eller några anser att ungen har det bättre på föris då föräldrar ska göra andra ärenden.

Då kan man väl tycka att föris personal borde börja tidigare ochså på morgonen trots att deras arbetstid är bestämd till ett visst klockslag och att man kan lämna ungen tidigare än vad föris öppnar
Föräldrar kan ju självklart inte komma före förskolan öppnar eller efter de stängt, men det handlar väl alls inte diskussionen om. Tror du det har du missat nåt riktigt grundläggande.
 
Att ha ungen på föris för att åka och handla ingår väl inte i föris tiden vad jag förstår?

Man har som förälder rätt att ha barnen på förskola under sin arbetstid + restid. Sedan den enskilda huvudmannen välja att vara mer generös än så. Välja hur hårt man styr och granskar detta. Precis som en kommun kan välja att erbjuda fler timmar för barn till föräldralediga än vad lagen kräver. Eller som många kommuner som uppenbarligen är helt okej med att föräldrarna lämnar barnen på förskolan samtidigt som de är i skogen och jagar älg.

Eslövs kommun har uppenbarligen valt att vara väldigt nitiska. Jag kan förstå att man vill ha möjlighet att begära in intyg vis misstanke om att en förälder missbrukar förskoletiden. Men att det ska vara värt tiden och resurserna att samla in, kontrollera och följa upp för samtliga kommunens föräldrar förstår jag inte. Det bör ju även handla om föräldrar som har skolbarn på fritids då.

För egen del vet jag inte riktigt hur det skulle gå till. Jag har förtroendearbetstid. Vad skulle Eslövs kommun vilja att min arbetsgivare skrev på intyget?

(I verkligheten gör jag som jag upplever att de allra allra flesta föräldrarna gör. Dvs slår knut på sig själva för att barnen ska gå så korta dagar som möjligt).
 
Man har som förälder rätt att ha barnen på förskola under sin arbetstid + restid. Sedan den enskilda huvudmannen välja att vara mer generös än så. Välja hur hårt man styr och granskar detta. Precis som en kommun kan välja att erbjuda fler timmar för barn till föräldralediga än vad lagen kräver. Eller som många kommuner som uppenbarligen är helt okej med att föräldrarna lämnar barnen på förskolan samtidigt som de är i skogen och jagar älg.

Eslövs kommun har uppenbarligen valt att vara väldigt nitiska. Jag kan förstå att man vill ha möjlighet att begära in intyg vis misstanke om att en förälder missbrukar förskoletiden. Men att det ska vara värt tiden och resurserna att samla in, kontrollera och följa upp för samtliga kommunens föräldrar förstår jag inte. Det bör ju även handla om föräldrar som har skolbarn på fritids då.

För egen del vet jag inte riktigt hur det skulle gå till. Jag har förtroendearbetstid. Vad skulle Eslövs kommun vilja att min arbetsgivare skrev på intyget?

(I verkligheten gör jag som jag upplever att de allra allra flesta föräldrarna gör. Dvs slår knut på sig själva för att barnen ska gå så korta dagar som möjligt).
Förmodligen för att föris personal upplever ett stort fusk och visselblåser.
 
Precis. Men om förispersonal tex ska sluta kl 17 så vill dom väl inte stanna kvar där bara för att nån eller några anser att ungen har det bättre på föris då föräldrar ska göra andra ärenden.

Då kan man väl tycka att föris personal borde börja tidigare ochså på morgonen trots att deras arbetstid är bestämd till ett visst klockslag och att man kan lämna ungen tidigare än vad föris öppnar

Fast utifrån detta så har ju nog inte alls förstått vad frågan handlar om.

INGEN argumenterar för att föräldrar ska kunna hämta och lämna barnen på förskolan lite när som helst. Och det är nog inte heller tillåtet på någon förskola oavsett kommun.
 
Men föris personalen vill väl ochså hem och inte stanna på jobbet mer än nödvändigt.
Antar att det inte betyder att någon kommer efter stängningstid eller efter sin hämtningstid utan snarare tar av sin flextid?

Om det handlar om att mjölkpaketet köps vid jobbet och att man skulle varit tvungen att vända och köra tillbaka till jobbet för att köpa mjölk efter hämtningen verkar det ju hål i huvudet att inte köpa mjölken först.

Jag skulle heller aldrig, lämnat jobbet, hämtat barnet, tagit med barnet till min tandläkartid/läkartid, lämnat tillbaka barnet till förskolan och åkt tillbaka till jobbet heller.

Med det sagt har jag själv aldrig gjort ärenden innan jag hämtat barn på förskolan. Eller gått till tandläkaren mitt på dagen utan att ha hämtat med mig barnet (eftersom jag aldrig gått till tandläkaren mitt på dagen). Men jag är helt skyldig till att ha en tandläkartid klockan 08 på morgonen och då låtit min man lämna barnet 08:30 på morgonen istället för att ta med mig barnet till tandläkaren. Så barnet har nog absolut varit på förskolan i 20 minuter av en 40 minuter tandläkartid samtidigt som jag varit ledig, dvs hos tandläkaren, någon gång. Samtidigt tror jag iofs landstinget har ett intresse av att befolkningen går till vården ibland.
 
För egen del vet jag inte riktigt hur det skulle gå till. Jag har förtroendearbetstid. Vad skulle Eslövs kommun vilja att min arbetsgivare skrev på intyget?

(I verkligheten gör jag som jag upplever att de allra allra flesta föräldrarna gör. Dvs slår knut på sig själva för att barnen ska gå så korta dagar som möjligt).

Samma här. Det skulle vara helt omöjligt för mig att lämna in ett schema med förtroendetid som mer eller mindre är klassiska kontorstider (8-17) men inte alltid. Särskilt som möten och sådant kan ske med kort varsel. Har därför skrivit hämtning kl 18 de dagar jag hämtar men det kommer allt som oftast bli tidigare. Men jag kan hamna på ett möte som pågår till 17 eller mer utan särskilt stor frarmförhållning och då måste det ju stå 18 på förskoleschemat (man får en timme före / efter arbetstid).

Passerar ingen butik eller så på hemvägen så just det är inga problem för mig personligen. Passar dock vår port och nog går jag upp och lämnar väska, går på toa och ev. hämtar vagnen om vi ska göra något ärende efter.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 277
Senast: Gunnar
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 933
Senast: Sel
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 799
Senast: TinyWiny
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp