Det blir randigt när jag målar

IMG_20180725_133727887.jpg
IMG_20180725_133727887.jpg
Jag upplever att den här färgen är tjock
Röd och dyr färg på tapet. Den var tunn.
 
Jag upplever att den här färgen är tjock och inte ”flyter in” i små hålen som blir efter rollern, även när jag tar mycket färg så är det jättesvårt. Så det blir liksom små mikroskopiska håligheter som inte fylls med färg och då blir det mörkare nyans där. Låter det orimligt eller kan det stämma? Vi har som sagt målat kök och sovrum med en annan färg, Millitex 5 och det blev bra, och vardagsrummet med Millitex Prestanda 5 blir inte bra.
Ni kanske inte spädde till rätt konsistens?
 
Späda? Färgen är väl färdig att måla med när man köper den? O_o
Hur tjock man vill ha färgen beror på underlaget, luftfuktighet i rummet, temperatur osv. Det går ju inte att göra färgen tjockare så den man får i burken är ofta lite väl tjock och kan behöva spädas något. Det märker man direkt när man börjar måla, alt gör ett litet prov, och om den känns för tjock späder man försiktigt tills färgen blir rätt i konsistens.

Rätt konsistens är väldigt viktigt oavsett färgtyp och målningssätt, nästa a och o skulle jag vilja säga för ett bra resultat.
 
Hur tjock man vill ha färgen beror på underlaget, luftfuktighet i rummet, temperatur osv. Det går ju inte att göra färgen tjockare så den man får i burken är ofta lite väl tjock och kan behöva spädas något. Det märker man direkt när man börjar måla, alt gör ett litet prov, och om den känns för tjock späder man försiktigt tills färgen blir rätt i konsistens.

+ @tanten svårt att veta om den är för tjock om man inte vet hur färg ”ska” vara för olika underlag? :D Om jag köper färg i en färgaffär, där jag specifikt diskuterat detta problem dessutom, så tycker jag att de borde nämnt detta? Vi har ju dessutom köpt massor av färg av dem senaste veckan och de vet om vilken färg vi hade innan, och garanterade att denna skulle vara likadan. Som sagt, kan ju vara usla säljare bara. Men hur färg ”ska” kännas för olika typer av väggar är kanske inte allmän kunskap?
 
+ @tanten svårt att veta om den är för tjock om man inte vet hur färg ”ska” vara för olika underlag? :D Om jag köper färg i en färgaffär, där jag specifikt diskuterat detta problem dessutom, så tycker jag att de borde nämnt detta? Vi har ju dessutom köpt massor av färg av dem senaste veckan och de vet om vilken färg vi hade innan, och garanterade att denna skulle vara likadan. Som sagt, kan ju vara usla säljare bara. Men hur färg ”ska” kännas för olika typer av väggar är kanske inte allmän kunskap?
Fast det vet väl "alla" att man kan behöva späda färgen lite, det tas nog för givet i butiken.
 
Den första färgen vi köpte som fungerat bra är ”enbart” täckfärg, medan Prestanda som var den andra färgen vi fick är en dyrare variant som också kan fungera som grundfärg. Då tänker jag att om Prestanda är både grundfärg och täckfärg i ett, så kanske den är segare och tjockare i konsistensen och därför inte flyter in i porerna på vår vägg? Medan vanliga täckfärgen var ”lättare” och därför gjorde det och resultatet blev bra? Låter det helt ologiskt?
 
Hade (uppenbarligen) inte heller någon aning om detta, men tack för dumförklaringen :D
Jag satte "alla" inom citationstecken så jag menade inget elakt, bara att för dem som håller på med färg är det självklart eftersom konsistensen på färgen är så väldigt viktig när man målar, det är bland det första man lär sig.
 
Jag satte "alla" inom citationstecken så jag menade inget elakt, bara att för dem som håller på med färg är det självklart eftersom konsistensen på färgen är så väldigt viktig när man målar, det är bland det första man lär sig.

Jo visst, men om man jobbar i en färgbutik för privatpersoner/amatörer så är det väl bra att anta att folk inte vet så mycket, tänker jag. Om det är det första man lär sig för att det är SÅ viktigt, så kanske det är det första de ska lära ut till sina kunder också om de säljer färdig färg som... just ja, kanske inte är helt färdig helt enkelt :D
 
Den första färgen vi köpte som fungerat bra är ”enbart” täckfärg, medan Prestanda som var den andra färgen vi fick är en dyrare variant som också kan fungera som grundfärg. Då tänker jag att om Prestanda är både grundfärg och täckfärg i ett, så kanske den är segare och tjockare i konsistensen och därför inte flyter in i porerna på vår vägg? Medan vanliga täckfärgen var ”lättare” och därför gjorde det och resultatet blev bra? Låter det helt ologiskt?
Kanske, det kan också vara för att att den var dyrare. En för tjock färg i burken är ingen nackdel eftersom det är lätt att späda men motsatsen ställer till problem. Jag gör de färger jag använder själv från grunden och har inte köpt den typen av väggfärg på många år men då upplevde jag det som att billigare färg ofta var tunnare i konsistensen än dyrare.
 
Kanske, det kan också vara för att att den var dyrare. En för tjock färg i burken är ingen nackdel eftersom det är lätt att späda men motsatsen ställer till problem. Jag gör de färger jag använder själv från grunden och har inte köpt den typen av väggfärg på många år men då upplevde jag det som att billigare färg ofta var tunnare i konsistensen än dyrare.

Det låter absolut logiskt. Just nu skulle vi behöva nåt som ”flyter ut” bättre och ner i alla porer, så då kanske denna är för tjock helt enkelt. Sambon tycker vi ska gå tillbaks till färgbutiken och prata med dom om detta men jag litar inte på att de kommer ge oss rätt hjälp framåt, just nu känner jag mest för att reklamera de senaste två burkarna eftersom det inte gett önskat resultat och om de skulle spädas (för att bli likadan som den innan som de utlovat) så har det brustit i informationen från säljarna. Men då måste vi också veta att det sannolikt är här det brustit, så jag funderar på att prata med någon annan affär som första steg. Vi målade som sagt halva lägenheten med färgen innan och det ser toppen ut, trots att ljuset ligger på likadant i sovrummet.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag vill måla om i mitt kök där det sitter en gräsligt ful tapet, kräks lite i min mun varje gång jag ser den. Tyvärr har tapeten...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 718
Senast: Stereo
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 126
Senast: JennyLz
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 160
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 068
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp