Måla på tapet med struktur

Jag hade rivit ner den sen satt Duro easy cover. Det är en renoveringstapet som är tjock och grymt bra. Jag satte upp 36 såna rullar (typ 4 våder per rulle) i vårt hus. En rulle kostar 399 så de är ganska dyra men bra! Skulle inte snålat och köpt typ rustas, speciellt inte som du bara kommer behöva typ en rulle för det där lilla.
Jag är likadan, även om jag vet att många nöjda med Rusta.
Blir resultatet inte bra så har en jäkla massa tid och ev pengar gått åt. + att det känns lättare att klaga hos ett dyrare märke än typ Rusta om det blir skit?
 
Jag är likadan, även om jag vet att många nöjda med Rusta.
Blir resultatet inte bra så har en jäkla massa tid och ev pengar gått åt. + att det känns lättare att klaga hos ett dyrare märke än typ Rusta om det blir skit?
Fast efter lite googling så hittar jag Duro hos t.ex. K-rauta, Bygghemma, och Ellos. Känns inte som speciellt mer exklusiv än något man kan köpa hos Rusta?

Rusta har några olika typer av renoveringstapet. Prismässigt skiljer det sig inte så himla mycket mot Duro heller. Rustas som är 10 x 1 m kostar 299 kr. Sedan har de en lite "finare" variant också som kostar 799 kr för 25 x 1 m.
 
Ja alla får väl göra som de vill men i mitt hem kommer varken rustas tapeter eller rustas färger in. Tur det är valfritt.
och jag renoverade i princip hela min lägenhet med Rustas färger och tapeter (förutom väggfärgen till sovrummet för den behövde brytas för att matcha tapeten från Rusta samt elementfärgen till köket för den behövde också brytas till att matcha färgen från Rusta)
Hade aldrig haft råd fixa hela lägenheten på en gång annars.
 
Fast efter lite googling så hittar jag Duro hos t.ex. K-rauta, Bygghemma, och Ellos. Känns inte som speciellt mer exklusiv än något man kan köpa hos Rusta?

Rusta har några olika typer av renoveringstapet. Prismässigt skiljer det sig inte så himla mycket mot Duro heller. Rustas som är 10 x 1 m kostar 299 kr. Sedan har de en lite "finare" variant också som kostar 799 kr för 25 x 1 m.
Jag går till färgaffär, de få gånger jag köpt färg (inomhus) på tex byggmax har det blivit skit.
 
Fast efter lite googling så hittar jag Duro hos t.ex. K-rauta, Bygghemma, och Ellos. Känns inte som speciellt mer exklusiv än något man kan köpa hos Rusta?

Rusta har några olika typer av renoveringstapet. Prismässigt skiljer det sig inte så himla mycket mot Duro heller. Rustas som är 10 x 1 m kostar 299 kr. Sedan har de en lite "finare" variant också som kostar 799 kr för 25 x 1 m.
Vi fattar att du älskar rusta, det är okej. Lika okej som att andra inte vill köpa färg eller tapet på rusta.
 
Vi fattar att du älskar rusta, det är okej. Lika okej som att andra inte vill köpa färg eller tapet på rusta.

Klart en får handla där en vill. Men att döma ut Rusta som skräp utan att ens provat deras grejor är lite galet. Deras tapeter håller absolut inte sämre kvalité än tex Duro, det är främst utbudet som är mindre. Dessutom har Rustas väggfärg fått bra testresultat.
 
Risken när man målar direkt på tapeten är att den släpper, det kan se bra ut direkt när man målar men släppa senare. Det är ofta att fukt tränger in i tapeten och då släpper den.

Jag skulle absolut ha rivit tapeten, sen spärrgrund (för att försegla tapeten och hindra fukt från att tränga in) och efter det bredspackla/renoveringstapet. Ska faktiskt göra exakt det där imorgon…. Vi väljer dock att bredspackla.

/Dotter till en målare
Håller med lite, har bott i andrahand i en lägenhet där det hade målats (på typ fem lager tapet iofs) men den flagade bara man tittade argt på den, underlaget var liksom för mjukt och färgen för stel. (tur man hade akvarellåda när man flyttade ut :rofl:)
 
och jag renoverade i princip hela min lägenhet med Rustas färger och tapeter (förutom väggfärgen till sovrummet för den behövde brytas för att matcha tapeten från Rusta samt elementfärgen till köket för den behövde också brytas till att matcha färgen från Rusta)
Hade aldrig haft råd fixa hela lägenheten på en gång annars.
Jag lägger ingen värdering i att handla på Rusta.
Men för mig som inte kan mycket om renovering så har det hjälpt att gå till en färgaffär för att få proffshjälp.
Det blir ju definitivt lättare om man har rätt grejer och det gäller ju allt.
 
Jag lägger ingen värdering i att handla på Rusta.
Men för mig som inte kan mycket om renovering så har det hjälpt att gå till en färgaffär för att få proffshjälp.
Det blir ju definitivt lättare om man har rätt grejer och det gäller ju allt.

Absolut.

Men även som nybörjare ska en inte vara rädd för att handla på Rusta. De tapeter jag hittills satt upp är från Rusta och andra omgången gjorde jag själv (första hade jag undervisning av @tanten i hur en gör). Det går också att titta på YouTube, det finns massor av tutorials där. Innan hade jag aldrig någonsin tapetserat och anser mig inte vara så förfärligt händig.
 
Älskar min sovrumstapet. När den dessutom kostade typ en 1/3 av den vi hittade först
Ännu mer när man ska prova på tapetsera själv för första gången 🙈😂
(Ignorera att ena gardinen inte är färdiguppsatt på bilden )
4B534CC5-FBCC-47AB-82BA-5683249C1862.jpeg
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 460
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Skapar en egen tråd för detta eftersom det sannolikt är någon annan i framtiden som kommer ha samma problem. Vi målar om lägenheten och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 274
Hemmet Har gått och blivit med bostadsrätt! Dock är tapeterna fula och dessutom dåligt uppsatta. Det är bubblor i tapeterna och inte raka...
Svar
10
· Visningar
2 333
Äldre För att inte deraila tråden om otrohet, där frågan om boende kom upp, skapar jag en ny tråd. Citerade ett gäng inlägg från tråden...
2
Svar
29
· Visningar
2 191
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp