Det dödliga meningslösa våldet...

Fast det är naivt att tro att vi skulle kunna få bort droger från samhället. Det fungerar inte riktigt så.
Fast även om det ses som omöjligt att få bort så tycker jag att det ska arbetas för att få bort det.

Lite som nollvisionen i trafiken, bara för att de känns långt borta med att ingen dör i trafiken så ska det inte slutas jobba mot det målet.
 
Jag tycker att det är rätt viktigt att inte behandla all narkotika som om det vore samma preparat när man funderar över och diskuterar hur lagstiftningen borde se ut. Att någon tycker att lättnader i reglerna av cannabis är värt att se över betyder inte att denne också tycker att samma sak gäller för heroin.

Själv tycker jag att det är patetiskt och tragiskt att det här fallet beskrevs som en "knarkfabrik" när Expressen skrev om det. I vårt grannland Danmark är det fullt möjligt att journalistens make hade kunnat få sin cannabis helt lagligt, på recept av läkare.

https://www.svt.se/kultur/expressen...har-arbetat-mer-for-kvallstidningen-an-radion
 
Saken är väl den, att det här skiktet av droganvändare, så kallade kostymkolor, handlar kanske inte sina grejer av folk på gatan, alla kriminella gäng har olika skikt i sina hierarkier och skulle tro att kostym handlar av kostym sas. Tror många kostymkolor inte ser det som att de göder de som skjuter på gatan även om de naturligtvis fattar att även dessa människor har ett samband. Men det är inte uppenbart eller viktigt för droganvändare oavsett de bär kostym eller hoodie.
Här är en bankman som extraknäckade med att sälja narkotika.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...er?useFlexbox=true&shared=false&reason=denied
 
Jag tycker att det är rätt viktigt att inte behandla all narkotika som om det vore samma preparat när man funderar över och diskuterar hur lagstiftningen borde se ut. Att någon tycker att lättnader i reglerna av cannabis är värt att se över betyder inte att denne också tycker att samma sak gäller för heroin.

Själv tycker jag att det är patetiskt och tragiskt att det här fallet beskrevs som en "knarkfabrik" när Expressen skrev om det. I vårt grannland Danmark är det fullt möjligt att journalistens make hade kunnat få sin cannabis helt lagligt, på recept av läkare.

https://www.svt.se/kultur/expressen...har-arbetat-mer-for-kvallstidningen-an-radion

Håller med om att det är skillnad mellan olika droger! Gällande cannabis i medicinskt syfte är jag inte heller lika kategoriskt emot som gällande en allmän legalisering. Det senare tycker jag dock bör vara fortsatt olagligt, någonstans måste man dra en gräns för lagen och min går där. Flyttar man gränsen för vad som är lagligt okej kommer ju snart någon annan grupp tycka att lagen är orättvis. Sommarpartyknarkarna kommer tycka att det är mindre farligt att ta lite LSD eller ecstasy några gånger per sommar jämfört med att bruka cannabis varje dag, så borde inte de också legaliseras, osv...

Att jag tycker att den juridiska gränsen ska ligga kvar där betyder dock inte att jag direkt förfäras över att någon nyttjat cannabis. Inte pga "farligheten" i alla fall, men man bör ju som sagt ta sig en tankeställare om man vill bidra till dem som står bakom försäljningen.
 
Eh, va? Jag svarade på Sleepys "Eget ansvar från välutbildade människor som är väl insatta i samhällsutvecklingen är ju inte fel; i att inte göda de kriminella gängen med sina drogköp.", att jag tror att de människorna kanske mest handlar sina droger av sitt eget skikt. Vad har din länk med mitt svar att göra?
 
Eh, va? Jag svarade på Sleepys "Eget ansvar från välutbildade människor som är väl insatta i samhällsutvecklingen är ju inte fel; i att inte göda de kriminella gängen med sina drogköp.", att jag tror att de människorna kanske mest handlar sina droger av sitt eget skikt. Vad har din länk med mitt svar att göra?
Det var ett exempel på det du skrev om.
 
Den där 22- åringen som blev avrättad på en frisörsalong i Göteborg här om dagen sägs kunna starta igång ännu fler skjutningar nu.
Av övervakningsfilmen att döma så var det nog ren tur att ingen mer blev skadad. Jag lider med alla som bor i orterna där dessa gäng styr och gör upp med varandra.

Tänk att så unga män har ihjäl varandra för en sån vidrig livsstil. Pengar knark och våld. Märkligt ändå att dom lockas in i den världen för det krävs inte speciellt mycket för att förstå vad den miljön kommer leda till.

Tankarna förde mig även tillbaka till det vidriga mordet på den kvinnliga läkaren (?) som blev skjuten med sin bebis i famnen för något/några år sedan. Bebisen föll i marken. Så oerhört brutalt och vidrigt. Måtte det bli ett slut på dessa gäng och uppgörelser.
 
Måtte det bli ett slut på dessa gäng och uppgörelser.

Har en vän som sliter hund som kriminalvårdare, de får stapla sina klienter i våningssängar och baracker numer. Det är f u l l t inne på våra anstalter i landet. Klass 2-klienter flyttas till klass 3 i förtid. Häkten är fulla, domstolar är fulla.

Det måste göras något radikalt för att få stopp på detta.
 
Har en vän som sliter hund som kriminalvårdare, de får stapla sina klienter i våningssängar och baracker numer. Det är f u l l t inne på våra anstalter i landet. Klass 2-klienter flyttas till klass 3 i förtid. Häkten är fulla, domstolar är fulla.

Det måste göras något radikalt för att få stopp på detta.
Det är vidrigt.
Blev så upprörd när jag såg övervakningsfilmen och ännu mer upprörd när jag såg hur brottsoffret såg ut. Han hade väldigt snälla ögon/ansikte och jag skulle personligen aldrig trott att det var en kriminell. Jag undrar verkligen vad han gjort för att bli avrättad på det sättet.
 
Det är vidrigt.
Blev så upprörd när jag såg övervakningsfilmen och ännu mer upprörd när jag såg hur brottsoffret såg ut. Han hade väldigt snälla ögon/ansikte och jag skulle personligen aldrig trott att det var en kriminell. Jag undrar verkligen vad han gjort för att bli avrättad på det sättet.
Han skulle kanske vittna?
 
Han skulle kanske vittna?
Vet inte. Kanske är fel person på bilden till och med. Ingen bild media har satt ut.
Oavsett så är det tragiskt när en ung kille/tjej mördas. Droger gör verkligen skit av folk och speciellt unga som inte har en färdigutvecklad hjärna. Nu tar jag förgivet att alla dom där killarna som säljer knark och hänger i gäng brukar/missbrukar droger på ett eller annat vis för att orka leva ett sånt liv.
 
Det är vidrigt.
Blev så upprörd när jag såg övervakningsfilmen och ännu mer upprörd när jag såg hur brottsoffret såg ut. Han hade väldigt snälla ögon/ansikte och jag skulle personligen aldrig trott att det var en kriminell. Jag undrar verkligen vad han gjort för att bli avrättad på det sättet.

Menar du han som sköts till döds på Marklandsgatan häromdan så tillhörde han ett av två rivaliserande gäng där de skjuter på varandra titt som tätt, så han var definitivt inte en duvunge.

Sen förtjänar han givetvis INTE att bli mördad för det, såklart inte. Men de är jävligt många i de här gängen som vet precis vad de håller på med...

Mest fruktansvärt är det när skyttarna skjuter hej vilt och skjuter helt oskyldiga människor, som hänt i exempelvis Biskopsgården flera gånger. Eller som när de kastade in en granat i en lägenhet så att en sovande åttaåring dog, eller sprängde bilen där fyraåriga Luna satt. I Biskop krigar de inte om droger, utan om en jävligt gammal fejd som i princip ingen av de nuvarande upplevt från början. Det är så sjukt 😭
 
Man sätter in stöd och hjälp när barnen är små, istället för efter att de blivit kriminella. Idag är dock sådant inte särskilt prioriterat arbete i kommunerna, vad det verkar som. Antagligen för att det inte ger några röster.
Ett stort problem med förebyggande insatser är att de är frivilliga. Föräldrar tackar nej och då kan vi på socialtjänsten inte tvinga oss på.
Har tyvärr varit med hur många gånger som helst att föräldrarna säger att det inte är några problem och tackar nej till allt, och sen söker hjälp när det gått över styr och då hjälper sällan de förebyggande insatserna längre.
 
Just det där jag menade. De krigar mot varandra, men väldigt få har varit med sen det startade. Så sjukt alltihop.
Min vardag där jag (och Andreas...) jobbar.
Fruktansvärt.
Ja det är inte samma polisyrket idag som det var för kanske 15 år sedan.
Läste ny tråkig statistik om att Sverige är det land i Europa där skjutningar ökar allra mest. Finns mer skrivet i denna artikel https://www.aftonbladet.se/nyheter/...odligt-skjutvald--men-politiken-har-inga-svar

Det är ju sällan några prickskyttar som skjuter utan risken att en oskyldig eller fel person blir skadad är stor.
Det är mest synd om dom som bor i områden där det där våldet är en vardag. Kan inte kännas speciellt bra varken för barnen som växer upp så ära inpå gäng och kriminalitet eller för dom vuxna.
 
Ett stort problem med förebyggande insatser är att de är frivilliga. Föräldrar tackar nej och då kan vi på socialtjänsten inte tvinga oss på.
Har tyvärr varit med hur många gånger som helst att föräldrarna säger att det inte är några problem och tackar nej till allt, och sen söker hjälp när det gått över styr och då hjälper sällan de förebyggande insatserna längre.
Jag tror tyvärr att det gått så långt på många orter att förebyggande insatser inte ens hjälper. I dokumentären beskriver dom att uppdelning redan sker på lågstadiet. Barnen formas till att tillhöra olika grupperingar och om det är gängen som är förebilderna och normen så blir det omöjligt för socialen att påverka. Social och myndigheten är någonting negativt i dom förorterna.
 
Just det där jag menade. De krigar mot varandra, men väldigt få har varit med sen det startade. Så sjukt alltihop.
Min vardag där jag (och Andreas...) jobbar.
Fruktansvärt.

Alltså TACK för att ni gör det ni gör!! :bow:
Jag hade aldrig vågat arbeta i den miljön, men jag så oerhört tacksam för alla er som gör det!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 938
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp