Det dödliga meningslösa våldet...

Ett stort problem med förebyggande insatser är att de är frivilliga. Föräldrar tackar nej och då kan vi på socialtjänsten inte tvinga oss på.
Har tyvärr varit med hur många gånger som helst att föräldrarna säger att det inte är några problem och tackar nej till allt, och sen söker hjälp när det gått över styr och då hjälper sällan de förebyggande insatserna längre.

Har socialtjänsten några mer långtgående insatser att sätta in när det gått överstyr? LVU känner jag till men där krävs det ju rätt mycket för ett beslut. Men finns det något mellanting mellan det och förebyggande? Frågar för att jag är nyfiken och inte vet själv.
 
Blev ledsen och bedrövad idag när jag vaknade till nyheten att en polis blev ihjälskjuten på öppen gata när han stod och pratade med några personer. Det är för tidigt att uttala sig om omständigheterna såklart men det känns nära till hands att det finns ett uppsåt.

Oavsett så känns det som att allt bara blir värre. Något måste göras frågan är bara vad som är rätt åtgärd? I Norge har de en lag som säger att den som bär vapen som man inte har tillstånd så är det en månads fängelse.

Alla tankar går till polismannens familj, vänner och kollegor idag. Känner mig bedrövad och uppgiven.
Det är inte politikernas fel..
Det är ni idioter som i åratal hur dom än förstör landet fortfarande röstar på Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Det är inte politikernas fel..
Det är ni idioter som i åratal hur dom än förstör landet fortfarande röstar på Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
Man kan bara hoppas att ni själva blir berikade snart, så kanske ni tänker lite mer nästa val.
Det är knappast bara socialdemokraternas fel. Alliansen har en minst lika stor del i den här utvecklingen. Har du missat att alliansen har styrt landet i ett decennium innan sossarna tog över igen för några år sedan.
 
Alltså TACK för att ni gör det ni gör!! :bow:
Jag hade aldrig vågat arbeta i den miljön, men jag så oerhört tacksam för alla er som gör det!

Tack för din insats beundrar verkligen människor som vågar jobba i dessa miljöerna. Ni är värda allt stöd ni kan få.

Tack! Vi är inte rädda när vi jobbar där, utan jag känner mig oftast väldigt trygg i just Biskop faktiskt.
Har inga problem med att gå själv om jag och en kollega delar på oss för att leta efter någon. Sen har man ju alltid det med sig - att det KAN hända saker.

Men Biskop är verkligen inte ett otäckt område. Där finns så mycket fint, mestadels helt vanliga människor och stark gemenskap. Det är det vi får försöka komma ihåg i allt det svarta.

I nuläget är jag sjukt frustrerad över att jag som gravid inte kan vara ute och jobba. Känns så meningslöst att sitta och jobba med utredning, när jag bara vill ut!
 
Tack! Vi är inte rädda när vi jobbar där, utan jag känner mig oftast väldigt trygg i just Biskop faktiskt.
Har inga problem med att gå själv om jag och en kollega delar på oss för att leta efter någon. Sen har man ju alltid det med sig - att det KAN hända saker.

Men Biskop är verkligen inte ett otäckt område. Där finns så mycket fint, mestadels helt vanliga människor och stark gemenskap. Det är det vi får försöka komma ihåg i allt det svarta.

I nuläget är jag sjukt frustrerad över att jag som gravid inte kan vara ute och jobba. Känns så meningslöst att sitta och jobba med utredning, när jag bara vill ut!
Oj då jobbar du alltså i just det området? Då kände du med andra ord förmodligen Andreas.
 
Har socialtjänsten några mer långtgående insatser att sätta in när det gått överstyr? LVU känner jag till men där krävs det ju rätt mycket för ett beslut. Men finns det något mellanting mellan det och förebyggande? Frågar för att jag är nyfiken och inte vet själv.
Det finns frivilliga insatser av olika slag som man måste ansöka om, och det finns LVU. LVU beslutas av domstol efter ansökan från socialtjänsten.
Om man inte vill ansöka om frivilliga insatser och inte uppfyller kriterierna för LVU kan socialtjänsten inte göra något.

Vilka olika sorters insatser som kan erbjudas får den som arbetar med ungdomar svara på, jag är inte uppdaterad på detaljnivå.
 
Tack! Vi är inte rädda när vi jobbar där, utan jag känner mig oftast väldigt trygg i just Biskop faktiskt.
Har inga problem med att gå själv om jag och en kollega delar på oss för att leta efter någon. Sen har man ju alltid det med sig - att det KAN hända saker.

Men Biskop är verkligen inte ett otäckt område. Där finns så mycket fint, mestadels helt vanliga människor och stark gemenskap. Det är det vi får försöka komma ihåg i allt det svarta.

I nuläget är jag sjukt frustrerad över att jag som gravid inte kan vara ute och jobba. Känns så meningslöst att sitta och jobba med utredning, när jag bara vill ut!

Det gläder mig ändå :) Allt är såklart inte hemskt, vilket ändå är ett ljus i mörkret.

Har tidigare bott i ett "problemområde", och jag kände mig sällan rädd egentligen, men jag tänker att jag behövde ju inte gå in i något utan höll mig på min kant så att säga. Ni poliser måste ju, även när det är farligt. Och jag är ändå väldigt imponerad, och tacksam!
Men det är nog en av anledningarna att jag inte ska vara polis, även om jag önskar jag haft förmågan till det :)

Så än en gång tack till dig och alla dina kollegor!
 
Senast ändrad:
Håller med om att det är skillnad mellan olika droger! Gällande cannabis i medicinskt syfte är jag inte heller lika kategoriskt emot som gällande en allmän legalisering. Det senare tycker jag dock bör vara fortsatt olagligt, någonstans måste man dra en gräns för lagen och min går där. Flyttar man gränsen för vad som är lagligt okej kommer ju snart någon annan grupp tycka att lagen är orättvis. Sommarpartyknarkarna kommer tycka att det är mindre farligt att ta lite LSD eller ecstasy några gånger per sommar jämfört med att bruka cannabis varje dag, så borde inte de också legaliseras, osv...

Att jag tycker att den juridiska gränsen ska ligga kvar där betyder dock inte att jag direkt förfäras över att någon nyttjat cannabis. Inte pga "farligheten" i alla fall, men man bör ju som sagt ta sig en tankeställare om man vill bidra till dem som står bakom försäljningen.

Förutom att inte klumpa ihop alla preparat bör man också vara noga med att göra skillnad på begreppen ”legalisera” och ”avkriminalisera”. Faktum är att inget europeiskt land har legaliserat cannabis annat än i medicinskt syfte. I t ex Portugal är det däremot avkriminaliserat att inneha små mängder för personligt bruk. Cannabis är fortfarande inte en laglig substans, men det personliga bruket är inte kriminellt och inget straff är kopplat till det. Det brukar i sin tur innebära att polisen inte lägger resurser på att beivra personligt bruk utan fokuserar på tillverkning och försäljning.

I t ex Portugal gäller regeln om personligt bruk alla droger. Men ser man till ecstasy(MDMA) och LSD skiljer sig cannabis från dem eftersom det faktiskt har medicinsk funktion. Därför klassas det inte enbart som narkotika längre av FN, utan som ett preparat med medicinska egenskaper. Men det räknas fortfarande som narkotika, och därför kritiseras Kanadas legalisering av cannabis av det organ som bevakar FN-överenskommelser om narkotikabekämpning.
 
Ett stort problem med förebyggande insatser är att de är frivilliga. Föräldrar tackar nej och då kan vi på socialtjänsten inte tvinga oss på.
Har tyvärr varit med hur många gånger som helst att föräldrarna säger att det inte är några problem och tackar nej till allt, och sen söker hjälp när det gått över styr och då hjälper sällan de förebyggande insatserna längre.
Även om jag tycker att det är bra att staten inte kan gå in och bestämma över folk generellt, så känns det som att det skulle finnas något "mildare" tvång än LVU.
 
Även om jag tycker att det är bra att staten inte kan gå in och bestämma över folk generellt, så känns det som att det skulle finnas något "mildare" tvång än LVU.
Ja, det är vi fler som tycker. Om gemenene man visste hur extremt mkt som krävs för för att soc kan gå in, hade folk varit bedrövade. Tyvärr finns ingen stark lobbygrupp som jobbar för det här.
 
Det finns frivilliga insatser av olika slag som man måste ansöka om, och det finns LVU. LVU beslutas av domstol efter ansökan från socialtjänsten.
Om man inte vill ansöka om frivilliga insatser och inte uppfyller kriterierna för LVU kan socialtjänsten inte göra något.

Vilka olika sorters insatser som kan erbjudas får den som arbetar med ungdomar svara på, jag är inte uppdaterad på detaljnivå.

tack för svar!
 
Även om jag tycker att det är bra att staten inte kan gå in och bestämma över folk generellt, så känns det som att det skulle finnas något "mildare" tvång än LVU.
Problemet är väl att det är svårt att tvinga både ungdomar och föräldrar till något, vet inte riktigt vad det skulle kunna vara för insats. Ibland sätter vi in föräldrastöd lite halvt påtvingat med kommentaren att vi annars måste inleda utredning för att se om det finns skäl för LVU, det är ju lite under hot att annars bli av med sina barn föräldrar då tackar ja, men det går sällan jättebra skulle jag säga. Ser man inte själv behovet av förändring och har en önskan om att förändras är det svårt att göra något.
 
Då var det dags igen. Två barn i förskoleåldern skjutna i Visättra, södra Stockholm.
Vad i helvetet är det som pågår i vårat fina land? :rage:
Stackars barn. Dom ska ha varit mellan 4-6 års ålder och blev såklart träffade av misstag när idioterna gjorde upp. Men hur är det möjligt att vi har så mycket vapen ute i samhället? Skrämmande att barn inte ens kan vistas utomhus på vissa ställen i landet. Har 12 åriga Adriana i minnet som blev mördad för inte så länge sedan.
 
Det som pågår är en kombination av " öppna era hjärtan" och "mitt Sverige bygger inga murar" spetsat med " vi såg det inte komma"!
Bullshit.
Det är inte de som kom 2015 som är gängpgrabbarna som skjuter på varandra just nu. Väldigt många av dem är födda här, även om en hel del av dem inte känner sig som del av samhället.

Det är en långt mycket mer komplex fråga än ditt påstående. Det är väldigt många faktorer som påverkar. Allt från hur tullen fungerar till klass och utanförskap.

Jag minns en ung grabb på glid, som sa till mig "Du vet inte hur det är att vara invandrare och bo i förorten" Vi hade faktiskt både växt upp i förorten, och av oss två var det bara jag som var född i utlandet. Men hur vi blev betraktade av andra och hur våra förutsättningar beroende på vår hudfärg, kultur och socialt kapital gav vitt skilda upplevelser av utanförskap och hur vi sedan identifierade oss, och hade nog en hel del med att göra att vi hamnade på varsin sida ett skrivbord på ett socialkontor, även om även jag också har haft en lite urspårad ungdomstid.

Visst är det gött att kunna åka till Danmark och fylla en bil med bärs och åka hem över bron, istället för att stå och köa i kullen med en påse med nån flaska och ett par limpor cigg som jag minns från min barndom - ja, då tappar vi också väldigt många möjligheter att stoppa inflödet av vapen.

Lite partyknarkande gör ju ingen skada "alla tar ju kokain, det vet ju du med" säger snubben som växt upp i sjumiljonersvillan och som förfasar sig över gängskjutningarna "i Biskop kan man ju inte bo som vit" till mig på som faktiskt bor där och både privat och professionellt ser vad handeln med partydrogerna bidrar till...
 
Bullshit.
Det är inte de som kom 2015 som är gängpgrabbarna som skjuter på varandra just nu. Väldigt många av dem är födda här, även om en hel del av dem inte känner sig som del av samhället.

Det är en långt mycket mer komplex fråga än ditt påstående. Det är väldigt många faktorer som påverkar. Allt från hur tullen fungerar till klass och utanförskap.

Jag minns en ung grabb på glid, som sa till mig "Du vet inte hur det är att vara invandrare och bo i förorten" Vi hade faktiskt både växt upp i förorten, och av oss två var det bara jag som var född i utlandet. Men hur vi blev betraktade av andra och hur våra förutsättningar beroende på vår hudfärg, kultur och socialt kapital gav vitt skilda upplevelser av utanförskap och hur vi sedan identifierade oss, och hade nog en hel del med att göra att vi hamnade på varsin sida ett skrivbord på ett socialkontor, även om även jag också har haft en lite urspårad ungdomstid.

Visst är det gött att kunna åka till Danmark och fylla en bil med bärs och åka hem över bron, istället för att stå och köa i kullen med en påse med nån flaska och ett par limpor cigg som jag minns från min barndom - ja, då tappar vi också väldigt många möjligheter att stoppa inflödet av vapen.

Lite partyknarkande gör ju ingen skada "alla tar ju kokain, det vet ju du med" säger snubben som växt upp i sjumiljonersvillan och som förfasar sig över gängskjutningarna "i Biskop kan man ju inte bo som vit" till mig på som faktiskt bor där och både privat och professionellt ser vad handeln med partydrogerna bidrar till...
Det ger en mörk bild om framtiden.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 902
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp