Det dyra fritidshuset

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Mabuse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 104
  • Visningar Visningar 2 712

Bukefalos 30 år!

Länsförsäkringar har räknat på kostnaden för ett fritidshus, jag antar utifrån den information de har om sina försäkringsobjekt, och kommit fram till följande (Källa: DN):

Visa bifogad fil 189430

Jag tycker det låter mycket som genomsnitt. Eller i alla fall en orimlig median (finns såklart outliers med mångmiljonpalats på egen skärgårdsö). Många jag känner med sommarhus har ärvt dem, och lägger nog inte 24’ om året på underhåll heller. Absolut, byta tak och gräva avlopp är dyrt, men det gör man ju extremt sällan. Såvida man inte tagit över ett ruckel, men det har nog inte kostat två miljoner att köpa då.

Ni som har fritidshus, känner ni igen er i kalkylen? Vad är det för hus, köpt eller ärvt? Den klassiska enkla sommarstugan från 70-talet på en backe i ett sommarstugeområde, eller gammalt torp? Eller bara ett helt vanligt hus någon annan stans? Hur använder ni det, bara sommartid? Varje helg?

Jag blir nyfiken på hur det egentligen ser ut.
Jag bor i mellersta Bohuslän. I mitt område kostar fritidshusen mellan 2 och oändligt många miljoner (men oftast kanske 15-20). Ofta mer än åretrunt-husen. Och här är MÅNGA fritidshus. Det påverkar naturligtvis snittet i landet, tänker jag mig. Jag har inte fritidshus själv, men tror absolut att min fastighet är värd mycket mer för någon som vill ha det som fritidshus än någon som vill bo året runt.

När föräldrarna spelar harpa och tvingas umgås igen uppe bland molnen så ärver vi syskon 1 sommarstuga och 1 hus i Tornedalen ( huset kallställs på vintern ), dom ligger på 2 olika orter men bara 2 mil från varandra.

Jag har cirka 120 mil enkel väg dit, kommer alltså inte åka dit för att klippa gräset eller vattna något revelbundet. Syskonen har 30 mil enkel väg så jag tippar på att dom inte heller liksom kvistar dit över dagen titt som tätt.

3 av oss syskon har även hus att rå om hemma.

Ingen av sommarbostäderna kommer att säljas, det är våra far och morföräldrars från början. Sedan inbringar dom inte någon inkomst att tala om. Hus och sommarstugor i dessa trakter är otroligt billiga att köpa.

Vi får helt enkelt göra det bästa möjliga av allt när den tiden kommer. Min ambition är att i framtiden ha möjlighet att arbeta mer hemifrån och då kunna åka upp iaf 1 vecka någon gång per år.

Jag har mitt fritidshus på en ort som lever upp på sommaren. De absolut flesta är permanentboende, men på sommaren tillkommer turister och sommarstugegäster.

Jag vet inte om det är så galet. Turismen skapar arbetstillfällen, och gör att den lokala mataffären blomstrar. Sommarstugeområdet är tomt vintertid, men det ligger precis vid havet och är i ärlighetens namn blåsigt och otrivsamt vinterhalvåret. Resten av samhället, där de bofasta bor, tuffar på, bara lite tommare. Orten ses som lågstatus av lokalbefolkningen, det är gammal avfolkningsbygd och kommunen satsar på att öka turismen. En hel del hus står och förfaller.

Min bild är att lokalbefolkningen uppskattar när någon tar över ett hus och rustar upp det. Ingen vill bo omgiven av förfallande ruckel, det sänker hela området.

De hus som stiger i pris är de som ligger precis vid havet. Men de är begränsat attraktiva som permanentboende - inget kommunalt vatten och avlopp, dålig väg vintertid, långt från service och blåsigt och kallt vintertid. Det finns ju skäl till att folk som är bofasta inte byggt sina hus där.
Situationen är väldigt annorlunda här. Visst ger turismen arbetstillfällen (men de flesta turister bor inte i de fritidshus jag syftar på ändå, dock i lägenheter med samma problem). Lokalbefolkningen här vill ha turism men de flesta tycker det gått för långt. Sönderbyggt, enormt slitage på naturen (platser som inte alls var skadade för 10-15 år sedan har nu såna skador att det är förbud att beträda eller hålla sig inom avspärrning på en led) och ett avloppsverk som inte räcker till. Folk i fritidshusen betalar ju inte ens skatt här (ofta inte ens de som bor här mer än halva året) fast de sliter på allt som kostar kommunen pengar. Och väldigt många som jobbar här sommar/vinter är inte ens skrivna här.

En annan fråga kopplat till statistiken är ju vilka fritidshus, som är med i statistiken.

Det är ju inte alls ovanligt att folk bor permantent, och är folkbordförda i, ett fritidshus. Dvs vilket permanenthus som helst bara att det på pappret är ett fritidshus. Finns massor med sådana värda många miljoner i tex Stockholms skärgård, och jag misstänker att det ser likadant ut på västkusten. Är sådana hus med drivs ju prisstatstiken upp...

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka