Det här med att städa..

Aslan

Trådstartare
Hur lång tid tar det för er att städa erat hem? Hur ofta görs det och framförallt, vad gör ni? Vad ingår i erat vardagsstäd respektive storstäd? Hur stort bor ni?

Jag absolut hatar att städa, och tycker jag lägger orimligt mycket tid på det. Så hur har ni det? Är ni två som hjälps åt? Eller gör ni det själva?
 
Jag bor rätt stort, över 300kvm, och har därför hjälp med städningen. Men måste ändå dra runt dammsugaren minst varannan dag utöver det eftersom vi har en stor hund och tre långhåriga katter... Det blir hårigt med en gång...
Hade vi inte haft husdjur hade det antagligen räckt med städfirman 1 gång/vecka.
 
Jag gör allt själv hemma, är ensamstående med en 15 årig grabb. Visst fasen plockar han ur och ni i diskmaskinen om jag ber honom om det likadant med dammsugningen så jag gör inte alla hushållssysslorna ensam till 100 %.

Jag städar varje fredag, då dammar jag, dammsuger, skurar, torkar skåpdörrarna i köket och städar toalett, handfat, badkar och kakel.

Bor i 2 rok på 67 kvm så det går rätt fort. Typ 2 timmar sedan är jag klar.
 
Jag dammsuger kök och hall och "plockar" varje dag. Dammsuger hela lägenheten varannan dag. Barnen städar sina rum varje kväll (städa = plocka undan leksakerna). Två gånger i veckan storstädar min sambo. Då dammtorkar han, dammsuger, skurar golvet och städar toaletterna. Och typ andra saker han tycker är livsviktigt att ha rent.

Den här fördelningen har vi nu när jag är hemma på dagarna pga distansplugg. När vi båda jobbar kommer båda två att sköta städningen varje dag.
 
Hatar att städa, så jag drar mig gärna för det, så städar ofta lite mer ordentligt när jag väl gör det. Städar kanske varannan-var tredje vecka. Tar ca 2 timmar. De gånger om året jag kör riktig stor städning blir det väl ytterligare en-två timmar. Bor själv, inga djur och är borta ganska mycket på 50 kvm, så jag stökar väl inte ner så fasligt heller. Men överväger seriöst att anlita städhjälp för att det är så tråkigt och jobbigt...
 
Avskyr att städa och bor ensam i en stuga om 4 mycket små rum.

det gror igen rätt omgående och jag försöker åtminstone dammsuga och plocka en gång i veckan.....

Bohemiskt charmigt, eller nå't.....:angel:

Heh. Jag är också bohemiskt charmig i så fall.:D
Försöker städa toaletten en gång per vecka, dammsuger kanske en gång i veckan (ibland oftare, ibland mer sällan) och ehh dammtorkar en gång i månaden. :angel:

Bor i en 2,5a med två kaniner. Sopar i och för sig en del eftersom det är hö överallt annars :idea:

Är jag en skitgris eller är ni andra jätterenliga? :confused: :o
 
Heh. Jag är också bohemiskt charmig i så fall.:D
Försöker städa toaletten en gång per vecka, dammsuger kanske en gång i veckan (ibland oftare, ibland mer sällan) och ehh dammtorkar en gång i månaden. :angel:

Bor i en 2,5a med två kaniner. Sopar i och för sig en del eftersom det är hö överallt annars :idea:

Är jag en skitgris eller är ni andra jätterenliga? :confused: :o

Jag är inte jätterenlig, tro mig. Jag har två katter och en hund och hade egentligen behövt dammsuga och skura oftare än en gång i veckan.
 
Singel,hus på ca 150kvm,hund, sätter på Robban någon gång då o då,drar på damsugaren om jag måste städa upp efter något snickeri,tömmer diskmaskin/tvättmaskin och överlåter resten till städtanten.
 
Vi bor på knappa 200kvm i två våningar. Har renlig liten hund och skitig fästman.

Jag plockar ganska mycket innan jag åker till jobbet, sen försöker vi väl dammsuga till helgen. Minst nedrevåningen. Tvättar golv sällan eftersom det är så tråkigt. Försöker torka av ytor och tvätta wc och sånt under veckostädningen.

Min man torkar glasytor mest hela tiden eftersom han inte tycker att vår hunds noseart är snyggt.

Jag gör gärna smågrejer ofta (typ fluffar dynor och torkar bord, plockar disk), medan min man brukar dra igång enorma städprojekt nu som då. Senast skurade han fogarna i vår 15kvm bastuavdelning. Liksom fogar, vem bryr sig.
 
Hur lång tid tar det för er att städa erat hem? Hur ofta görs det och framförallt, vad gör ni? Vad ingår i erat vardagsstäd respektive storstäd? Hur stort bor ni?

Jag absolut hatar att städa, och tycker jag lägger orimligt mycket tid på det. Så hur har ni det? Är ni två som hjälps åt? Eller gör ni det själva?

Jag dammsuger några gånger/v, ca 1-3 ggr/v.
Vi har hund och bor på gård med stall. Jag sköljer av hunden lera etc. Men vid torrt väder följer ibland gräs, hö, spån etc med in.
Skura gör jag mer sällan.
Badrumen skuras någon g/v.
Köket torkas rent efter varje mål.

Det är mest jag som städar och tvättar IOM att sambon lagar mat och gör annat.
Det tar väl ca 45 min att dammsuga huset. Vi bor inte så stort.
Men en del mattor fastnar det hundhår i. ;)

Plocka får jag göra dagligen IOM att jag är en hippie och skapar kaos runt mig. :p
 
Jag har så mycket annat att göra så städningen struntar jag gärna i. Vill säga att jag dammsuger en gång per vecka och i bästa fall stämmer det. Torkar golv ruskigt sällan och dammar i det närmaste aldrig.
Funderar rätt ofta på att anlita städhjälp men har inte riktigt kommit så långt än. Är uppvuxen med det och det är suveränt :D

Bor i radhus, 2 våningar, 105 kvm. Dotter, 4,5 år, bor här varannan vecka och en golden retriever och en katt bor här på heltid.
Hunden får dock inte vara på övervåningen vilket gör det lite lättare. På nedervåningen är det nämligen bara parkett- och klinkergolv. Inga mattor :up:
 
Vi dammsuger 1-2 gånger/vecka. Sopar i köket nästan dagligen. Städar badrum 1 gång/vecka. Ångtvättar golvet vid behov (kanske varannan vecka). Dammar när vi kommer oss för. Torkar av köksluckor kanske 1 gång varannan vecka. Plockar varje dag. Vi bor 2 vuxna och en 1-åring i en 3:a på 68 kvm. Har inga djur och rider inte. Vi skulle väl kunna städa oftare men jag tycker absolut inte vi har skitigt hemma.

Tidsåtgång för en vanlig veckostädning, om en gör allt, ca 1 h 15 min. Då ingår dammsugning, ångtvätt av golven, städ av badrum.
 
Vi siktar på en konstnärlig, frisinnad uppväxt. Städar alldeles för ofta med tanke på hur tråkigt det är, för sällan om jag skulle vilja ha dammfritt. Det är inte värt det. Dammsuger en gång i veckan sen vi blev djurlösa, tycker om att ha ett rent kök och badrum.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof? Mamma ramlar titt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 495
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Hej! Skulle vara intressant att höra ifrån er som jobbar som deltidsbrandman/RIB, hur det är att jobba som det? Vad är erat...
Svar
5
· Visningar
544
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 515
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 998
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp