Det här med att tappa hår

Widerberg

Trådstartare
Jag vet att det är normalt att tappa hår, men när jag drar fingrarna genom frisyren i duschen har jag händerna fulla med hårstrån - och det kan väl ändå inte vara normalt...?
Sköra naglar har jag också, äter Silicea sen i våras och naglarna har blivit lite bättre. Men håret det faller av! Det har varit såhär i säkert 1-2 år, och nu känner jag faktiskt att håret blivit betydligt tunnare än det var förut.

Vad ska jag göra för att får ordning på detta eländet?! Inte bara är jag livrädd för att bli helt hårlös (fånigt möjligtvis) men det är hår överallt i min lägenhet, och jag måste rensa avloppet i duschen alldeles för ofta. Det är jobbigt helt enkelt :meh:
Jag äter katastrofalt dåligt så det är väl en orsak, men vad är bra mat för håret?
Använder hårfön och plattång ganska ofta men aldrig utan värmeskydd och försöker minska på detta, har hårsnoddar utan metallspänne och flätar håret på nätterna.
Började i höstas med sulfatfria produkter och håret känns bättre, bortsett från att det ramlar av då.
 
Sv: Det här med att tappa hår

Så har jag i perioder. Stora tussar som jag kan dra av :(

Men, jag vet också i vilka perioder det sker och det är när jag svälter mig själv (ätstörning).
Så min fråga blir ju givetvis om du äter bra?
 
Sv: Det här med att tappa hår

Ät bättre och föna/platta inte håret. Är det enklaste du kan göra. Finns tillskott för nåde naglar och hår men de hjälper inte märkbart om man har en dålig kosthållning från början.
 
Sv: Det här med att tappa hår

Jag äter bra på så vis att jag äter (och inte svälter mig), men särskilt nyttigt är det nog inte.

Buck: Jo det är jag med på, men finns det något som är särskilt bra att äta? Om man bara tänker på hår och naglar.
 
Sv: Det här med att tappa hår

Jag får alltid B12 vitaminbrist när jag svälter, så pass att jag måste äta medicin mot det, och det gör säkert sitt. Och så har jag inte det bästa järnvärdet. Så ät mat som innehåller det.
 
Sv: Det här med att tappa hår

Borstar du håret regelbundet så du får bort lösa strån då?
Tänker att om du inte gör det så är det inte så konstigt om du får med hår när du drar fingrar genom håret ex.

Min frisör menar att det är helt ofarligt för håret att värmebehandla sålänge man har bra produkter.

Men maten låter väl som något att ta tag i om du nu äter dåligt :)
B-vitamin är viktigt för hår och naglar.
Öl brukar göra susen om du gillar sånt ;)
 
Sv: Det här med att tappa hår

Kolla B12. Jag tappade extremt mycket när jag hade brist, och jag fick brist trots att jag åt B12. Måste få injektioner istället.
 
Sv: Det här med att tappa hår

Borstar visserligen håret väldigt sällan, men det är ju ändå dessa enorma mängder som rasar av.
Maten ska jag verkligen ta tag i! Och lite mer öl då ;)

Matmissbrukaren och Niyama: Hmm...borde kanske få det kollat!
 
Sv: Det här med att tappa hår

Det lossar ju normalt en hel del hår varje dygn, och om man inte borstar håret ligger det ju kvar tills det åker av på annat sätt. En del av det iallafall.
Tänker att det kanske inte är så extremt som det känns för dig :)
 
Sv: Det här med att tappa hår

Mitt hår rasar också. Och jag lär rensa mitt avlopp varje vecka om det inte ska bli stopp (tvättar håret 2 gånger per vecka). Vet också att det normalt lossnar massa hår varje dag men jag vet med mig att detta INTE är normalt den mängden jag tappar. Och dessutom inte får något nytt. Kan säga som så att det hår jag har kvar nu är ungefär en femtedel av det jag hade för ett år sedan. Läkare har kollat om olika näringsbrister men inte hittat något. Så jag är på riktigt rädd för att bli helt utan hår. 23årig tjej och flintis lixom. Inte så himla kul.

Kan tillägga att jag VÄLDIGT sällan fönar håret, kanske händer 1 gång varannan månad. Plattar eller lockar ALDRIG och färger heller aldrig.
 
Sv: Det här med att tappa hår

Dammar av den här tråden. Jag var på vårdcentralen för ett par veckor sen och tog lite prover (B12 och ämnesomsättning och lite annat smått och gott), samtliga kom tillbaka normala. Bra och skönt visserligen...men vafan ska jag göra åt mitt hår? Kan VC ens göra något mer eller får jag helt enkelt acceptera att håret rasar av?
 
Sv: Det här med att tappa hår

Så blir det för mig så fort jag inte äter omega 3-tillskott. Om dina kostvanor inte är de bästa så kan det vara klokt att börja med något sådant.
 
Sv: Det här med att tappa hår

Ge det några veckor eller någon månad så lär du märka om det ger någon skillnad eller inte. För egen del tog det nog 3 veckor innan jag noterade skillnaden, däremot när jag gjorde uppehåll med tillskottet tog det bara en vecka innan håret började rasa av igen... (och så blev det bra på nytt så fort jag började äta tillskott)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som har erfarenhet av det? Har provat lite olika p medel nu för att bli mensfri och ingenting fungerar. Nu senast fick jag p...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Mirre
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 066
Senast: a1agnlju
·
R
Kropp & Själ Nån som varit med om det? På sista tiden har jag börjat tappa massvis med hår. Vi pratar inte om några hårstrån här och var eller en...
2
Svar
39
· Visningar
3 143
Senast: phie
·
Kropp & Själ Som rubriken säger, mitt hår går av. Har alltid haft långt hår och har aldrigt haft några direkta problem, förns nu. Klippte av allt...
Svar
16
· Visningar
22 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp