Tappar enorma mängder hår

Stress, psykiskt mående, b12, järn och även selen brist är de vanligaste orsakerna till kraftigt håravfall om det inte ät någon sjukdom/medicin inblandat
 
Skulle precis ställa samma fråga! Mitt hår är dessutom tunt sen innan, kommer bli skallig om det fortsätter såhär.
B12 brist vore inte otänkbart för mig, äter mycket vegetariskt och inte alltid så näringsriktigt.. Ska nog prova receptfritt tillskott och se vad som händer!
 
@EmmaBovary: Har din läkare aldrig föreslagit injektioner med B12? Blir det inte bra fast du äter tillskott så får de ju lov att prova något annat.

Det har inte kollats upp förrens nu under sommaren, i samband när jag blev dålig som du nog läst om i min tråd om den baletten, och jag vet inte om de glömde bort att jag åt tillskott och bara flaggade värdena inom det normala - eftersom de är över gränsen. En sköterska blev dock fundersam eftersom att de var lite låga för tillskott, och började fundera på om jag har svårt att ta upp b12 av någon anledning. Men det har jag liksom missat att ta tag i, man blir lite förvirrad när allt man gör är att vänta på MR. :down:
 
Hur mår håret och huden i övrigt?
Har det ändrat sig?

Jag har en kompis som fick håravfall i samband med sin utbrändhet.
 
Nån som varit med om det?
På sista tiden har jag börjat tappa massvis med hår. Vi pratar inte om några hårstrån här och var eller en tuss i avloppet efter duschen, utan fulla nävar av hår.
Jag har långt och tjockt hår av naturen, så rent estetiskt tycker jag inte att det ser så värst mycket tunnare ut men det kan väl inte vara normalt att tappa sånna mängder?
Nån som har koll eller upplevt nåt liknande?
Jag gjorde så ett tag efter att jag haft en dunderinfluensa.
 
Hur mår håret och huden i övrigt?
Har det ändrat sig?

Jag har en kompis som fick håravfall i samband med sin utbrändhet.

Jag har bra hy! Mår bra i övrigt. Håret känns dock väldigt torrt. Fick tips om lite hårprodukter efter att ha pratat med min frissa och har köpt vitaminer på Apoteket.
 
Skulle precis ställa samma fråga! Mitt hår är dessutom tunt sen innan, kommer bli skallig om det fortsätter såhär.
B12 brist vore inte otänkbart för mig, äter mycket vegetariskt och inte alltid så näringsriktigt.. Ska nog prova receptfritt tillskott och se vad som händer!

Mitt hår är jättetjockt, som en hästman typ. http://cdn.odalisquemagazine.com/si...ide/public/field/image/bla5.jpg?itok=AkfLJKMx
Så än så länge känns det inte som att jag kommer bli skallig men det är klart, tids nog kanske :nailbiting:
 
I tonåren fick jag för mig att bli vegetarian och slutade äta kött. Åt heller inget annat för att kompensera eventuella brister som det innebar. Efter ett tag lossnade håret i enorma tussar och jag blev livrädd och började äta kött igen. Då satt håret kvar. Så mitt tips är också att du förmodligen har någon brist i kroppen... :)
 
Jag tappade massor, massor, massor av hår för några år sedan i samband med att jag tog en medicin (ej cellgift eller något sådant, men den hade håravfall som sällsynt biverkning). Händerna blev fulla. Vågade knappt tvätta det eller borsta för att det rasade av. Det var verkligen inte kul. :( Men i mitt fall gick det över så fort jag slutade med medicinerna (och började igen när jag testade att ta de igen för att kolla om det verkligen inte fanns någon annan förklaring till håravfallet). Jag hade extremt tjockt hår innan och jag tror inte att någon annan än jag hann märka något, men hade det fått fortsätta så hade jag helt klart blivit tunnhårig.

Det här är kanske inte så relevant för dig. Du tar kanske inga mediciner eller så.. Men i alla fall. En grej som kan vara bra och veta och som jag fick lära mig medan den där håravfallcirkusen pågick och jag hade en massa läkarkontakter var att håret har en livscykel och om man utsätts för någon form av påfrestning, stress etc. som kan leda till håravfall så tar det oftast flera månader, kanske till och med ett halvår innan håret lossnar. Så ibland får man leta bakåt i tiden för att förstå varför håret ramlar av..

Jag tycker att du ska kolla upp det. Det kanske är järnbrist eller så, men det är bra att konstatera det först. För det är verkligen ingen bra idé att överdosera järn! Det finns förresten en autoimmun sjukdom som ger håravfall och det kan ju vara bra att utesluta sådana förklaringar.
 
Jag hade mycket håravfall för några år sen men det har minskat sen jag började äta levaxin. Så kolla upp sköldkörteln är mitt tips.
 
Om det inte är något av vad dom andra kloka bukefalisterna redan har nämnt, så kan det även vara att du blivit överkänslig mot något ämne du har i någon hårvårdsprodukt. Jag är själv det men har inte klurat ut exakt vad, trots att det blommade ut redan i gymnasiet. Då var det som du beskriver att det var nävar som kom ut. Nu är det under kontroll om jag tvättar sällan (1 gång veckan/tionde dag) med sulfatfritt schampo och bara balsam i topparna.

En intressant iakttagelse jag gjorde förra veckan var när jag försökte få bort resterna av gammal hårfärg ur håret med hjälp av askorbinsyra var att jag under behandling och två dagar efter knappt tappade något hår. Så en väldigt vild och oprofessionell gissning att det kan ha och göra med ph-balans? Men vad vet jag.
 
Jag började tappa massvis med hår under tiden jag gick på en hård diet och tappade 25 kilo i vikt. Håret rasade verkligen i takt med kilona. Numera brukar jag ha en period varje år när jag tappar mer hår än vanligt, vet inte vad det beror på.
 
Jag började tappa massvis med hår under tiden jag gick på en hård diet och tappade 25 kilo i vikt. Håret rasade verkligen i takt med kilona. Numera brukar jag ha en period varje år när jag tappar mer hår än vanligt, vet inte vad det beror på.
Skulle precis skriva samma sak.
 
@tornblomma Jag har inte läst genom alla inlägg men kan säga att jag känner igen problemet.
I mitt fall var det mediciner, B12 och folsyrabrist så hur är det med grönsaksintaget? (gravid?? )
Råbiff och glass vet jag att du äter;)
 
Nån som varit med om det?
På sista tiden har jag börjat tappa massvis med hår. Vi pratar inte om några hårstrån här och var eller en tuss i avloppet efter duschen, utan fulla nävar av hår.
Jag har långt och tjockt hår av naturen, så rent estetiskt tycker jag inte att det ser så värst mycket tunnare ut men det kan väl inte vara normalt att tappa sånna mängder?
Nån som har koll eller upplevt nåt liknande?

Jag kanske blandar ihop dig med någon annan på forumet, men jag har för mig att det i andra trådar reagerats på dina inte särskilt nyttiga matvanor?
Det kanske är läge att ta ett blodprov?
 
Har en kompis som har byggt upp ett åkeri så han har upp mot 10 bilar nu och han tappade sitt hår när det var som stressigast men nu börjar ha få tillbaka det igen !
 
Nån som varit med om det?
På sista tiden har jag börjat tappa massvis med hår. Vi pratar inte om några hårstrån här och var eller en tuss i avloppet efter duschen, utan fulla nävar av hår.
Jag har långt och tjockt hår av naturen, så rent estetiskt tycker jag inte att det ser så värst mycket tunnare ut men det kan väl inte vara normalt att tappa sånna mängder?
Nån som har koll eller upplevt nåt liknande?
Hur mår du annars? Fryser du? Är du trött? Ont kroppen? Kan isf vara värt att kolla sköldkörteln, håravfall är ett av symtomen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 909
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 273
Kropp & Själ Jag vet att det är normalt att tappa hår, men när jag drar fingrarna genom frisyren i duschen har jag händerna fulla med hårstrån - och...
Svar
14
· Visningar
2 352
Senast: Red_Chili
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 819
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp