Bukefalos 28 år!

Det här med att välja, hur väljer man rätt?

lady_vip

Trådstartare
Det är dags för mig att skaffa en ny liten kompis inom det närmsta året, mina tanter börjar bli just tanter och skolan är klar i maj nästa år.

Jag har gjort en del förändringar i mitt liv, så begränsningen som fanns innan (sambo) finns inte längre, men iofs finns inte samma hjälp heller längre. Dock brukar det lösa sig utan problem och jag har alltid lyckats göra det bästa av situationen och fått trygga, stabila hundar.

Iaf, jag har 3 alternativ.

Alt 1. En jaktmaskin, dvs en tysk jaktterrier. Den hunden jag har snackat om att skaffa i säkert 10 år, också den hunden jag har mest nytta av i den typen av jakt jag sysslar mest med. Också den hunden det är störst gambling med, jag känner trots allt inte uppfödare på samma sätt... Men jag har ju en vän med världens mest trevliga TJT (tror faktiskt hon är en av landets bästa rent prov-mässigt också) där jag redan anmält mitt intresse för eventuella valpar, men det kan bli nu och om 3 år.

Alt 2. "Min" ras igen. Kombination nr är en kombination av de bästa jaktlinjerna som finns i landet och en av de mest framgångsrika utställningshundarna (hon är även jaktmeriterad självklart, men är framförallt korrekt, trevlig och ganska mjuk). Hanen är en av mina allra största favoriter och tiken är nära släkt med en av mina hundar och barnbarn till en av mina andra favoriter inom rasen. Föds i vinter

Alt 3. Samma ras som alt 2, men en annan kombination. En trevlig tik på alla vis (meriterad inom jakt och uppfyller alla krav) ska paras med en utländsk hane som har stamtavlan full av utländska jaktmeriter, vilken inte är så vanligt. Han är dessutom jaktmeriterad själv. Fördel är att kullen antagligen blir jämnare, jag riskerar inte att stå med en Loka nr 2 på samma sätt. Föds till våren.

Grejen är att jag vill ha en TJT, punkt. Men jag vill inte heller stå utan en fungerande W och det är bara att inse att det tar något år att få den vettig och sen är mina tokgamla helt plötsligt. Är det helt vansinnigt att skaffa en W för att sedan stå med öppen famn för en TJT när den än kommer?

Att ha 4 hundar när man (ev) är ensamstående..? Det skrämmer inte mig, men många andra verkar tycka att det är totalt vansinne... Själv ser jag det som att om jag bara har nytta av hundarna och har tiden så borde det inte vara några problem. Mina äldsta är ju dessutom "självgående" och högst fungerande, jag har så mycket gratis av dem.

Resonera med mig!
 
Sv: Det här med att välja, hur väljer man rätt?

jag tycker att dina hundar är rena tonåringar :D. så jag hade satt mig in i rasen TJT, kolla vad som finns tillgängligt här och i danmark, norge och kanske även tyskland, kollat vilka kombinationer som är på gång osv. sedan hade jag skaffat en W om ett par år istället. de du har lär ju kunna hänga med ett tag till.

om det verkligen inte finns någon bra TJT att få inom en överskådlig framtid så hade jag nog kört på alternativ 3. just för att det verkar ge en större chans till en duglig jakthund.

jag hade också velat ha fyra hundar men jag har inte tillräckligt med tid och pengar. jag tror också att sambon hade blivit lite gnällig ;), så jag tycker inte att du är tokig utan säger bara "lyllo dig" :)
 
Sv: Det här med att välja, hur väljer man rätt?

haha, visst, jag tycker också att de är unga och förväntar mig många bra år till av dem;) Men faktum är, att trots att de kan hänga med på det mesta så är det inte så lyckat att släppa dem efter flockar med 150 hjortar eller på ankjakter med 10 andra hundar i vattnet när de inte hör eller ser:D Och det är ju mycket av det jag vill ha hundarna till.

En duglig TJT kan jag nog skaka fram, mest att min bekants är något riktigt speciellt, hon har alla egenskaper jag söker i en hund, förutom att hon pratar lite mycket. Men en reservplan är alltid bra att ha.

Egentligen handlar kanske frågan om, orkar man med 2 hundar i ganska nära ålder..? De kommer ha sina bästa år i stort sett samtidigt om jag nu skaffar båda och (alt 3 är nämligen väldigt lockande samtidigt som alt 1 överväger) de ska meriteras samtidigt. Dock känner jag inte att jag behöver meritera TJT:n, den ska funka som jakthund men jag är inte avelsintresserad och tänker tex inte göra något åt grytbiten. W:n däremot är det lite aktuellt att ta som halvfoderhund eller något liknande, uppfödaren ser gärna att jag gör det och jag har nog inget emot det. Då ska den självklart meriteras och det är jag väldigt sugen på.
 
Sv: Det här med att välja, hur väljer man rätt?

Grejen är att jag vill ha en TJT, punkt. Men jag vill inte heller stå utan en fungerande W och det är bara att inse att det tar något år att få den vettig och sen är mina tokgamla helt plötsligt. Är det helt vansinnigt att skaffa en W för att sedan stå med öppen famn för en TJT när den än kommer?

Att ha 4 hundar när man (ev) är ensamstående..? Det skrämmer inte mig, men många andra verkar tycka att det är totalt vansinne... Själv ser jag det som att om jag bara har nytta av hundarna och har tiden så borde det inte vara några problem. Mina äldsta är ju dessutom "självgående" och högst fungerande, jag har så mycket gratis av dem.

Resonera med mig!

Jag tycker att det där säger allt och att du redan vet vad du vill. :p Jag tror på att följa sin egen magkänsla och innersta vilja. Så länge det är genomtänkt så fungerar det och är det som man inte kommer ångra.

Angående åldern så skulle jag personligen drivas till vansinne av att ha två valpar i väldigt nära ålder, men om det blir iallafall uppåt ett år så hade jag kört ändå. Dom är ju fortfarande i sina bästa år samtidigt, men man slipper två terrorister som biter i allt och kissar inne samtidigt. Å andra sida - nu när jag tänker efter - så blir ju perioden längre om man bara tar dom tätt så då kanske det är lika bra att få det överstökat. Heh.

Jag ser inget vansinne i att ha fyra hundar så länge man har tid, råd och lust att tillfredsställa alla med träning och allt vad det innebär. :) Det är lustigt det där att andra har så mycket åsikter om allt. Jag har ju två stora afghaner, och för tillfället har jag tre då Cerberus bror bor här i en månad. Jag får hela tiden höra "oj vad många hundar", "om jag ropar på dom så kan du inte hålla dom va?" eller "oj, får dom plats i lägenheten?". Tröttsamt i längden. Visserligen är jag inte största människan här i världen, men jag går väl inte och kommenterar alla andra? "Oj, vad många väskor du bär på. Orkar du verkligen det där?" "Men, ska du verkligen dricka så där mycket läsk?". :grin: ;) Jag har aldrig hört någon säga så till någon som kommer med tre småhundar, att dom har så många hundar alltså. Hur som helst så; skit i vad andra tycker. Det är ju du som ska leva med hundarna, inte dom. Dessutom är det alltid kul att motbevisa folk. (Säger hon som envisas med att träna med sin afghanhund. :eek: ;) )
 
Sv: Det här med att välja, hur väljer man rätt?

Antalet skrämmer inte mig, jag har haft 4 hundar förr, men då var de typ 4, 5, 10 och 15 år, dvs lite mer utspritt. Fortune och Loka har bara 1,5 år mellan sig, vilket också snabbt kan göra att jag står utan hund helt plötsligt.

Men jag håller med dig, har man 2 hundar kan man lika gärna ha 3. Och har man 3 så... Det jag kan se som hinder är det praktiska, det är ju inte superlätt att hitta semestervakt till 2 W som det är idag och det lär ju inte bli lättare med 3 W och en terrorist :p Men å andra sidan åker jag bort väldigt sällan, så varför ska det stoppa mig?

Jag kan cykla med 2 hundar, varför skulle jag inte kunna cykla med 4...? Har en vän som cyklar med 10 springer spaniels samtidigt, då är ju 4 rena barnleken. Och varför skulle 4 väluppfostrade hundar (eller 3, Loka är ett undantag) märkas mer än 1 halvuppfostrad.?

Tid är ju dock alltid ett problem. Jag ska jobba, ha hundar, hästar och kanske ett socialt liv (fast vem behöver ett socialt liv :P), men jag vill ju ändå ha både en ny W och en TJT... Fast ska man ställa ut så brukar terriers och stående vara samma dag, och proven är ju inte så himla ofta. Träna kan man göra samtidigt, TJT kan lära sig sitta still och W:n att gå långt, jag sitter i brassestolen med Loka och Fortune bredvid:D
 
Sv: Det här med att välja, hur väljer man rätt?

Du ser, du har ju redan funderat ut alla lösningar! :D Klart att fyra är fler och bökigare än två. Men vill man så vill man så går det. Jag som är fattiglapp utan körkort tycker det trixigaste med tre hundar är att det är svårt att sneaka sig på bussar och så obemärkt. Det MÄRKS liksom när man kommer med tre afghaner, och egentligen får man bara ha två med sig tror jag. *host*

För övrigt så tycker jag det jobbigaste är när jag har min gamla Carmen med, och därmed har hundar som kräver helt olika former av träning och saker att göra. Då blir man aldrig klar känns det som, för när man är klar med en är det bara att ta nästa och när nästa är klar är det bara att börja om med den första. Typ. Men flera hundar som kräver ungefär samma saker känns, för mig, inte som något problem. Det var väl det där med tiden bara. Det där sociala livet är väl det som ryker först har jag hört. :angel:
 
Sv: Det här med att välja, hur väljer man rätt?

Svarar båda.

Men vad menas med "socialt liv"? :)
Jag har då aldrig varit så social och haft så mycket folk omkring mig sedan jag blev så aktiv inom BHK som jag är nu. Har man ett aktivt hundliv så träffar man ju mycket folk, folk man fastnar för och som man umgås mycket med på många olika sätt (men främst i hundsammanhang då) :idea:

Lady_Vip
Jag tycker som Galathea, du verkar redan ha planen klar och redo att ta i bruk, vilket ju är fantastiskt bra! Att bolla tankar är ju aldrig fel, men det känns inte som om du behöver det egentligen ;)
 
Sv: Det här med att välja, hur väljer man rätt?

Jag säger tvärtemot vad alla andra gör. Givetvis ska man göra det man känner för, men passa dig för att köpa på dig djur/saker som gör att du blir hämmad i din vardag. Du är nybliven singel och det är meningen att du ska ta igen allt det där du "förlorat" under förhållandet. Men samtidigt så ska man inte rusa iväg och göra allting samtidigt.

Jag brukar leva väldigt begränsningsfritt i vilka regler och riktlinjer jag vill leva efter, men en god regel är max två hundar. Jag hade gärna haft 3 eller 4 st, men jag vet att jag egentligen inte orkar med det. Och jo, det är jättestor skillnad på 2 och 3 hundar. 2 st hundar får plats i varsin bur i bilen, 4 st får definitivt inte plats. 2 st hundar klarar du av att åka kollektivtrafik med, 4 st är inte lika roligt. 2 st hundar går att hitta semesterboende åt, 4 st blir svårare. Dessutom får man tänka lite på ekonomin. 2 st hundar till kostar i försäkringar, mat, etc. Man ska inte leva snålt bara för att man ska kunna ha hund. Då blir hundägandet inte lika roligt eftersom det begränsar andra delar av livet!

Jag har haft 3 st hundar och jag har efter det sagt bara 2 st åt gången. Det är faktiskt mycket lättare med bara två än med 3 st. Sen är det faktiskt så att jag vill ha tid till att rida, umgås med vänner, gå på bio, etc utan att få superdåligt samvete för att det är 4 st som vill aktiveras.

Ibland får man helt enkelt begränsa sig själv. Men samtidigt så vet man aldrig vad som kommer att hända och man ska göra det som gör en lycklig. Frågan är bara hur lycklig man blir när man känner sig hämmad?
 
Sv: Det här med att välja, hur väljer man rätt?

Frågan är också om man känner sig hämmad av hundlivet/flera hundar eller om man lever hund hela tiden. Det kanske är att utveckla sig själv att ha fler hundar? Och som Indil skrev, det har även gällt för mig. Jag har aldrig varit så social som nu när jag håller på med hund mest hela tiden, jag går bara ut på caféer och klubbar mindre och tränar hund mer. Och trivs mycket bättre så här.

Frågan är också om man känner att man "förlorat" något under tiden man var i ett förhållande? Vad är det man ska ta igen? Mina förhållanden har inte varit så många visserligen, men jag har aldrig känt ett behov av att ta igen något. Bara komma vidare och utvecklas i den riktning jag själv vill.

Jag är lite rakt emot precis det du beskriver. Jag lever begränsat, för jag pluggar och har inte pengar över till snajdiga kläder, tatueringen jag vill göra eller spännande resor i världen. Just det har jag tänkt en del på och varje gång kommer jag fram till att det är sååå värt det. För mig. Jag har förvisso bara två hundar än så länge, av främst den ekonomiska anledningen, men jag spenderar mina dagar med att göra roliga saker med dom. Jag kunde ha gjort betydligt mindre och dom skulle ändå vara nöjda och må bra, men jag känner inte att jag missar något för det.

Jag tycker absolut att du har rätt i vad du säger, om man känner så. Men det är nog många som inte alls känner igen sig i det. Hade jag varit där jag var när jag var 19 hade jag nog tänkt så. Nu är jag snart 29 och har helt andra prioriteringar i livet. Såå, göra vad man själv känner är bäst så länge det är genomtänkt är nog det absolut bästa. :p
 
Sv: Det här med att välja, hur väljer man rätt?

Jag respekterar verkligen din åsikt, det vet du efter förra tråden ;) Men mycket av mitt liv är ju just hund och häst. Jag älskar att ägna en hel dag åt att gå i ett svettigt underställ, snacka skit och leta efter en och annan hjort. Eller att gå upp klockan sex för att åka på nåt prov 3 mil bort, men utan aktiva hundar har jag inte det livet.

Sen kan jag visst uppskatta att gå på bio eller gå ut, nån gång ibland. Mina vänner har, de allra flesta, djur själva och ser inte nåt större fel med mina djur. Sen har jag ju alltid hundarna med mig i stallet till exempel, och på ridturer.

Men jag förstår vad du menar, det är väl egentligen därför jag skriver tråden. Men 3 blir det definitivt, jag måste ha nåt nytt att pyssla med, få lite nytändning. Frågan är väl mest om det blir 4..?
 
Sv: Det här med att välja, hur väljer man rätt?

Min sambo satte ju stopp för mycket av hundlivet. Han tyckte att det tog för mycket tid (och jo, det gjorde det ju och har man inte det gemensamt blir det lite svårt) så jag slutade ha kurser, gick ur alla styrelser och slutade med det livet. Men jag har ju hållit på med det i 15 år, då är det en livsstil som saknas.

Och jag har alltid prioriterat djuren, för det är det roligaste som finns, oavsett vilken ålder jag har befunnit mig i. Så jag förstår dig, hade dygnet haft lite fler timmar och plånboken mer pengar kunde man haft en hund för varje veckodag;)
 
Sv: Det här med att välja, hur väljer man rätt?

Men 3 blir det definitivt, jag måste ha nåt nytt att pyssla med, få lite nytändning. Frågan är väl mest om det blir 4..?
Nummer tre tycker jag ska bli en TJT. Det blir lite annat än vad du redan har och det ger lite mer möjligheter än du har nu. Lite nytt och fräscht helt enkelt. Dessutom kan den sitta i en bur i baksätet på bilen, eller i säkerhetsbälte. Det kanske till och med går att stoppa in den tillsammans med någon av de andra hundarna i deras bur bak?

Du får säga till uppfödaren att du vill ha en kull så får denne se till att skaffa det. ;) Annars finns det fler kennlar man kan köpa från förstås.

Det blir väl en släthårig förresten? De strävhåriga är så fula...;)
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med att välja, hur väljer man rätt?

Lite så tänker jag också, de får ju typ plats i fickan;) Men det blir nog en sträv, dvs om det blir efter den tiken jag vill. Visst, de är lite fulare, men rasen öht är inte kända för att vara vackra precis:p

Beklagar förlusten av din häst!
 
Sv: Det här med att välja, hur väljer man rätt?

Sen får du verkligen vara beredd att aktivera, men det vet du ju redan. Puh, säger jag. Jag blir trött bara jag tänker på all aktivering och uppfostran de behöver för att bli "normala" och säkra i vardagen. Jag har haft Jack Russell (ganska många) sedan 12 år tillbaka och jag anser mig själv ha en aktiv ras som kräver lite av sin ägare....men JRT är ju rena chihuahuan i jämförelse.

Det blir en utmaning i alla fall! :D
 
Sv: Det här med att välja, hur väljer man rätt?

Och jo, det är jättestor skillnad på 2 och 3 hundar. 2 st hundar får plats i varsin bur i bilen, 4 st får definitivt inte plats. 2 st hundar klarar du av att åka kollektivtrafik med, 4 st är inte lika roligt. 2 st hundar går att hitta semesterboende åt, 4 st blir svårare. Dessutom får man tänka lite på ekonomin. 2 st hundar till kostar i försäkringar, mat, etc. Man ska inte leva snålt bara för att man ska kunna ha hund. Då blir hundägandet inte lika roligt eftersom det begränsar andra delar av livet!

Tänkte bara kommentera just detta, då jag själv har 5 st hundar hemma. Förvisso inte lika aktiva som en jakthund, men mycket tid och aktivering krävs ändå..

Tiden går såklart att få ihop. Man kan träna olika hundar i det mest tidskrävande på olika dagar (Eftersom få hundar behöver intensivpass a´4 timmar i sträck varenda dag), och samköra det mesta annat. Under ett lydnadspass med den ena, så får en annan träna passivitete och ligga plats osv.

Ekonomin, ja det är klart mycket mer kännbart att ha fler än 2 hundar där. Just när det kommer till ekonomin, ser jag också 2 st som en gyllene gräns - för då bara flyter det på och man ser "knappt" kostnaderna. Med mina 5 så syns dom rejält :p
Sen kostar det också mycket mer i form av att jag måste köpa ny och större bil, köpa fler bilburar, fler utställningsburar, fler leksaker, fler bäddar etc.
Utöver försäkringarna och maten som går på X antal tusen kronor i månaden då.

Och det är såklart svårt att komma iväg. Nu är jag ingen social person, så jag är sällan iväg på fester, biobesök, fikaturer eller annat - jag trivs inte direkt ihop med andra människor. Men för den som vill ha den typen av liv så begränsar det ju mycket - i princip ingen vill passa så många hundar. Jag har en god vän som ställer upp om möjlighet finns, och då bor i mitt hus med hundarna om jag behöver iväg. För det mesta får jag ta mig 2 hundar upp till Sthlm på mina besök exempelvis, för att det ska gå att få ihop med hundvakten..
Ska man utomlands (Och då gärna ihop med den gode vännen :D) blir det världens projekt, som kan ta flera månader att lösa.

MEN - för mig är det värt det ändå! Jag blir inte hämmad i ordets rätta bemärkelse, eftersom jag får ut mycket mer av mina hundar än vad jag förlorar på att ha så många!
(OT: Nu kommer jag tyvärr att få minska på antalet litegrann, då min fysiska sjukdom eskalerar och gör att jag längre fram inte kommer att kunna erbjuda 5 st all aktivering dom behöver :( Men det hade jag aldrig gjort "frivilligt", så att säga eftersom jag trivs med många hundar..)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 368
Senast: geting
·
Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min...
2
Svar
31
· Visningar
3 446
Senast: Ajda
·
L
  • Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 979
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 383
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp