Det här med att välja ras.

Sofie.S

Trådstartare
Hej!
Går lite i hundtankar och funderar på nästa hund, ska inte köpa hund just nu men det är ju alltid bra att börja kika runt och få vädra lite idéer.

Jag söker en liten/mellan/ev. stor hund.
Jag som person tycker inte att det är så kul att gå hundkurser, vill inte ha en allt för dominant hund men inte heller en feg hund.
Jag söker en hundras som jag kan ta med mig överallt, som ska kunna följa med till barnfamiljer, stallet, vissa ridturer.
Promenader är ju klart att jag vill gå, men vill inte ha en hund som ska ha hjärn-gymnastik varje dag.
Får inte vara allt för korthårig heller.

Dem hundraser jag har funderat på är
Schäfer - men största laget)
Leonberger, eller liknande ras - dock stora och fäller ganska mycket?
Pumi - ingen erfarenhet av?
Shetland Sheepdog

Har just nu en Bichon Havanais och den ultimata drömmen skulle vara deras psyke men någon storlek större.
Familjen har en Shetland Sheepdog, men hon är väldigt feg och henne skulle jag aldrig kunna ha med på kortare ridturer. Någon som har erfarenhet av tuffa sheltie?

Kort och gott så vill jag alltså ha en hund som inte kräver allt för mycket och som inte är allt för stor.
Har ni några förslag? :)
 
Sv: Det här med att välja ras.

Leonberger är ju större än schäfer.

Hur ställer du dig till pälsvård? Och var går gränsen storleksmässigt? Vid schäfer eller lägre?
 
Sv: Det här med att välja ras.

Jo jag vet, men familjen har haft leonberger och mysigare rs får mn ju leta efter.

Schäfer är nog egentligen största laget, men förslag på stora hundraser är alltid välkommna.
 
Sv: Det här med att välja ras.

NewFoundland ska vara lite mjukare än Leonberger.
Det är ju en stor hund men de tar väldigt lite plats. Det beror lite vad du tycker nackdelarna är med en stor hund. Den enda nackdelen som jag ser är att du måste ha en stor bil. Tikarna är dessutom ganska nätta.
Bra att ha med i stallet kan jag tänka eftersom då är lugna, köldtåliga och lätta att ha lösa. Hänger med på ridturer i alla fall under den kallare tiden på året.
Kräver inte lika mycket hjärngympa som tex en schäfer.
Pälsvården består i attt hålla pälsen tovfri och tassarna renklippta. Inte allas farligt tycker jag, men jag har aldrig haft en korthårig hund.
Mvh C
 
Sv: Det här med att välja ras.

Leonberger är trots sitt utseende en aktiv ras och kräver en del aktivering och ja de fäller en hel del. Om du gillar den typen av hund så finns ju njuffe som är något mindre och kräver inte lika mycket aktivering som en leonberger.
 
Sv: Det här med att välja ras.

engelsk springer spaniel!
helt underbara hundar som vill och kan vara med på det mesta man gör :)
härliga hundar med massa humor i.

jag fick nyss ta bort min grabb, men han låg mer än gärna i soffan och myste och var fullkomligt nöjd med det. sen var han på alerten direkt så fort det vankades aktiviteter så som stallet, gå långpromenader, leta efter husse som hade gömt sig i skogen.. bära hem saker från affären, det var nästan ett måste för honom. och ooooj vad stolt han var! raka spåret hem, med ett suuuperviktigt paket som ska levereras! :p tyckte nog han iallafall. :love:

man kan enkelt få in lite hjärngympa i vardagen utan att det behöver ta så mycket extra tid. våran favoritlek var att en av oss sprang iväg i skogen och gömde oss, sen fick han leta upp den som var borta. och under tiden han var och letade så gömde sig den andra :)
eller om man är inomhus kan man leka kurragömma, gömma sig under täcket eller vad som helst, och bli attackerad av en überglad hund :rofl:

men han var ingen krävande hund, absolut inte. han sa inte ett knyst om att få ligga på sofflocket i en vecka, med bara promenader runt huset när jag har varit sjuk. han var lyckligast om han fick vara med mig, sen spelade ingenting annat någon roll.
 
Sv: Det här med att välja ras.

Både Schäfer och Pumi är ju aktiva och ganska krävande raser.

Sheltien finns det egentligen det mesta inom, de som är mer utställningsavlade och de som är träningsavlade. De som är jätteförsiktiga och de som inte är det.

Det är svårt att tipsa om raser när man inte vet hur mycket du vill ge. Hur mycket motion? Ingen övrig mentalaktivering alls?
 
Sv: Det här med att välja ras.

Jag har sheltie själv och har varit i kontakt med många på nära håll. Ingen har varit mesig eller feg (förutom ett par som hade ägarna som totalt pjoskade sönder dom). Min var helt sjukt tuff när hon var yngre, men sen hon blev påhoppad vid 1 års ålder så har hon blivit lite mer osäker, dock inget som direkt spelar roll.

Våra följer med på ridturer när det passar och det går bra. Visst, man kan inte galoppera långa sträckor eller rida på som bara den, men lugnare ridturer går absolut bra. :)
 
Sv: Det här med att välja ras.

Svarar lite till alla.

Pälsvård är inget problem, har ju bichoner nu och på dem är det en hel del pälsvård på.

Den största nackdelen för mig med stora hundar är att dem inte är lika smidiga att ha med sig om man jämför med våra små hundar. (Enligt mig)
På senare år har vi bara haft små hundar så det är väl också en vane sak.

wtf - ska kika på engelsk springer spaniel :)

Jag har vart vädit aktiv med min hund som jag har haft nu, vi tävlade agility förut. Men hon blev äldre och tröttnade till slut och visst var det roligt, men det är nog inget jag tar upp igen.
En promenad om dagen eller varannan har jag räknat med, sen är det klart att hunden ska kunna springa lös varje dag. Som wtf sa, så är ju kurragömma och liknande lekar bra sätt att aktivera.
Men vill inte ha en hund som klättrar på väggarna när man blir sjuk.

Har ingen större erfarenhet av schäfer eller pumin, hur mycket kräver dem hundraserna egentligen?

Sheltie är en jätte trevlig ras. Familjen har ju en och vi har inte pjoskat med henne som valp men hin är ändå lite feg ibland. Om hon är lös och det kommer något plötsligt ljud så springer hon åt andra hållet. Det här kan man ju såklart träna bort, men det får vänta tills hela trädgården är inhägnad.
Annars när hon är i koppel så är hon väldigt tuff av sig.
Något som är synd med henne också är att hon inte tycker om barn, hon blir så osäker då.
 
Sv: Det här med att välja ras.

Dvärgschnauzer kanske? Har själv ingen men en kompis har som familjehund och den hänger med överallt! Väldigt lugn och gosig inne!
 
Sv: Det här med att välja ras.

En promenad varannan dag? Hur menar du då..?

Schäfern är ju en bruksras och behöver en hel del jobb för att må bra, det är väldigt aktiva hundar. De behöver få tänka och använda huvudet mycket, där tror jag knappast att lite "gömmer-mig-i-skogen-lekar" räcker. Men det finns här nog mer schäfer-kunniga personer som kan svara på. Aveln inom rasen är ju också ganska uppdelad och det kan ju hända att det finns linjer (uställnings?) som inte alls kräver något mycket alls, men då är ju frågan om det är rätt att stödja den aveln?

Hur mycket pumin behöver vet jag inte heller, men de är ju väldigt aktiva hundar..

En Powder Puff kanske? eller Cocker spaniel?
 
Sv: Det här med att välja ras.

Jag tycker absolut att du ska släppa tankarna på aktiva raser som pumi, schäfer och sheltie och istället kolla på sällskapsraser. En promenad varannan dag och lite lekar räcker inte långt för någon aktivare ras.
 
Sv: Det här med att välja ras.

Jag tycker nog att springer spaniel låter som lite i piggaste laget för dig. Men det kan ju också bero på att jag är mer van vid jakt-spaniels.

Labrador och golden är ju såna som blir lite vad man gör dom till. De är väldigt aktiva om man erbjuder det, men har ett lugn i sig själva som gör att de inte stressar upp sig om de inte får så mycket stimulans. De är lätta att uppfostra och kontaktsökande, vilket gör det lätt att ha med dom ute på ridtur.

Sen kan jag väl tycka att det låter lite konstigt att man vill ha en hund, men ändå inte vill egna någon tid åt den...
 
Sv: Det här med att välja ras.

Nej jag tycker inte du behöver kika på springern, vad du beskriver är för lite för en springer, jag tycker inte det är en hund man ska ha om man inte planerar att lägga iaf en timme om dagen på att arbeta med sin hund! (tex spår, trickträning, aktiva promenader, apportering mm.)

Sedan finns det en del uppfödare vars springarar är rätt sega och tråkiga, men det är inte rastypiskt och långt ifrån önskvärt, en bra springer är en sportig liten jaktmaskin med gott om motor!

Varför inte en nedklippt amrikansk cocker om du gillar spanieltemperamentet, om du gillar småhundar så varför inte en ny bichon, det är ju roliga små hundar som hänger med på det mesta! Låter som att rasen och typen passar in i ditt liv!
 
Sv: Det här med att välja ras.

Jag frågade om schäfern just för att jag inte har någon erfarenhet av rasen, samma sak med pumi.

Sheltie är ju inte så krävande med motion, det är ju också mycket från individ till individ. Men våran sheltie nöjer sig med promenad varannan dag och springa av sig när hon ska ut och kissa.

Skulle gärna skaffa en bichon till men ta med en bichon till stallet är inte ett dugg roligt, spån, halm, kvistar ja allt fastnar och blir hemskt att reda ut.
Visst funkar det på sommaren att ha med om man bara ska upp och mocka men jag söker en ras att ha med på kortare ridturer.

Ska kolla upp dem hundraser ni har nämt.

Det är klart att jag ägnar tid åt mina hundar.
Min bichon är med överallt förutom stallet, ligger alltid brevid mig när jag sitter vid datorn/tv, sover alltid med mig i sängen.
Om jag ligger och kollar på film så ligger hon alltid i famnen eller bakom ryggen på mig.

Ska titta lite mer på Finska lapphunden, tycker att det låter som en väldigt trevlig och lätt hund.
 
Sv: Det här med att välja ras.

Överlag är både sheltien och lapphunden aktiva raser som borde få jobba med huvudet också. En rakad bichon är nog ditt säkraste kort. Jag tror snarare att den som skrev om tiden menade den aktiva tiden du ägnar åt din hund i form av promenader och mental träning, inte att hunden ligger bredvid dig när du sitter vid datorn...
 
Sv: Det här med att välja ras.

Det är klart att jag ägnar tid åt mina hundar.
Min bichon är med överallt förutom stallet, ligger alltid brevid mig när jag sitter vid datorn/tv, sover alltid med mig i sängen.
Om jag ligger och kollar på film så ligger hon alltid i famnen eller bakom ryggen på mig.

Fast då ägnar du dig ju inte åt hunden? Den ligger bara bredvid medan du ägnar dig åt annat.

Kika i rasgrupp 9 på SKK - sällskapshundar.
 
Sv: Det här med att välja ras.

Staffordshire Bullterrier..

Ingen pälsvård, lagom stor med manke på cirka 38 cm och runt 20kg.
Otroligt snäll med barn och andra människor och absolut inte sådär överdrivet terrier-terror i dom..
 
Sv: Det här med att välja ras.

En katt kanske? Den nöjer sig med sällskap och kräver inga promenader.
Annars - rasgrupp 9.
 
Sv: Det här med att välja ras.

Håller med. Utan aktivering tror jag att det är lätt att få fram sheltiens (och andra aktiva hundars) dåliga sidor om de finns i individen. Tex skällighet, rädslor etc. Jag kan ju bara titta på min tjej som börjat skälla ut folk hon ser i dagarna, eftersom hennes motion bestått av en halvtimmes promenad sammanlagt nu när det har varit så förbannat kallt :cool:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 892
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 211
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 327
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 156
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp