Det här med hästtäcken...

Sv: Det här med hästtäcken...

Jag täckar min häst vid dåligt väder endast på grund av att hon har Kissinge Spines (ryggproblem för er som inte vet) och detta medför att vid regn och blåst spänner hon sig och får ont. Av den anledningen täckar jag, inte annars. Och det handlar inte om ett 400 gram täcke med hals utan ett ofodrat eller fleecefodrat regntäcke beroende på årstid.

Du vet det säkert - men ett ofodrat regntäcke kan vid kallare väderlek snarare kyla än värma. Med tanke på ryggen på pållen. Men det visste du säkert :)
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Om man bara så har sett detta en gång så är det en gång för mkt! Finns det de som täckar sina hästar så sjukt i skåne tex. så finns det med all sannorlikhet de som gör det i norrland också. / Annie som bor några km från ett tävlingstall med ländtäcken i 20* solsken.

Men det handlade ju inte om att INTE finns de som gör så, utan hur många procent som gör på detta vis. Man ska ju inte tala i termer som påskiner att den stora massan gör så här, lite balans kan man ju kräva i folks påståenden.

Och ja, visst finns det någon här och var här i norrland åxå som övertäckar, men de personerna tillhör dock en minoritet.

Kicki :laugh:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Vadå inte med att göra? Men folk har så klart med de att göra när jag klipper min ena häst året om, då är de allas :devil: sak, då är de inte snack om att man inte har med det att göra..
Jättebra att dina hästar är friska, de har jag inte sagt ett skit om att de inte skulle vara....
 
Sv: Det här med hästtäcken...

jag rider ut i kanske 2 timmar trots pälsen och det går utmärkt bara man torkar hästen och ja mina hästar går hårt de också;)
tycker att hästens naturliga behov ska gå före ryttarens ambitioner. tävla i tennis om du är ute efter att tävla, tävla, tävla.. men hästar är djur som bör behandlas som djur. visst kan man tävla om man tycker det är kul men glöm inte att tänka på hästen också de är inga tävlingsmaskiner! det gäller både fjordhästar och halvblod!


Bara för att man tävlar så behöver man ju för den skull inte se hästar som "tävlingsmaskiner"! Blir lite irriterad på sånt där snack som ploppar upp i tid och otid! Isf. tycker jag att vi helt ska sluta rida på våra häster iom. vi sätter vårt eget nöje före hästens naturliga behov, vilket inte är att bära runt på folk oavsett ambition!

Man bör, enligt mig ge sin häst en vettig situation under ett träningspass och det oavsett. Vem vill lubba runt i dunjacka under sitt träningspass!? Det är ju det hästar som t.ex. ska in och ridas och tränas i ridhus får göra. Samt hur nyttigt är det för hästen, precis som för oss, att stå svettig en längre tid!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag är rejält less på att så många härinne tävlar om vem som har sina hästar ute i värst skitväder - dygnet runt. Bara för att de överlever är det kanske inte det optimala?

Kan bara..... :bow:

Kicki :laugh:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Sopar man skiten under mattan finns den inte. Bara jag inte ser att någon misshandlas så finns det ingen som blir misshandlad.

Jo mina trakter sträcker sig från strömsholm till flyinge. Och det är klart, det ser inte ut i resten av sverige som i mitt kvarter.


Och hur kom du fram till den tolkningen utifrån mitt inlägg!? Var har jag påstått att bara för att man inte ser så finns det inte!? Det jag skrev OCH menade VAR, att bara för attt man ser någon/några som man härrör till en viss kategori göra något, så kan man inte generalisera och säga att det är vedertagen praxis rent generellt.

Du är välkommen hit upp till norrland och titta i stallarna häromkring, jag lovar dig, inget av det du beskriver pågår i någon stor utsträckning, det finns, men försvinnande lite!

Kicki :laugh:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Bara för att man tävlar så behöver man ju för den skull inte se hästar som "tävlingsmaskiner"! Blir lite irriterad på sånt där snack som ploppar upp i tid och otid! Isf. tycker jag att vi helt ska sluta rida på våra häster iom. vi sätter vårt eget nöje före hästens naturliga behov, vilket inte är att bära runt på folk oavsett ambition!

Man bör, enligt mig ge sin häst en vettig situation under ett träningspass och det oavsett. Vem vill lubba runt i dunjacka under sitt träningspass!? Det är ju det hästar som t.ex. ska in och ridas och tränas i ridhus får göra. Samt hur nyttigt är det för hästen, precis som för oss, att stå svettig en längre tid!?

Kicki :laugh:
Tack någon som kan förmedla de jag tycker ordentligt, jag blir så arg så jag skriver inget vettigt.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag håller med dig..det överdrivs en massa i detta landet när det gäller täcken och mycket mer.Jag täckade min gammelvalack när det var under 5-8 grader och regnade eller snöade,för då frös han synligt.Dessutom hade han svårt att hålla hullet sista åren och då ville jag inte att det skulle gå onödig energi till att hålla värmen.Han dog i februari,26 år gammal.
Mina nuvarande hästar har nästan aldrig täcke.Ettåringen har det aldrig.Femåriga stoet har endast regntäcke,ofodrat vid extremväder.Men mina hästar har hage på 7 ha,tillgång till lösdrift samt fri tillgång till grovfoder.Dom står inne ca 8 timmar på natten.Är någon av hästarna svettiga efter arbete får det ha fleecetäcke med regntäcke över ute.Jag förstår dock att man täckar hästar som står i minimala hagar,där dom inte kan röra sig eller söka skydd.Fast jag är å andra sidan väldigt mycket emot såna hagar och får ont i magen av att se hästar i såna.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Hur har du gjort din egen insekt "mojja"?:)
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Man bör, enligt mig ge sin häst en vettig situation under ett träningspass och det oavsett. Vem vill lubba runt i dunjacka under sitt träningspass!? Det är ju det hästar som t.ex. ska in och ridas och tränas i ridhus får göra. Samt hur nyttigt är det för hästen, precis som för oss, att stå svettig en längre tid!?

Kicki :laugh:

Självklart! Men att jämföra hästen i päls i arbete med människor som tränar med dunjackor på är lite off! Hästen klarar att temperera sig med päls = utan täcke, har svårt för det när dom är klippt = täcke krävs. Vi klarar oss inte utan dunjackor i kyla...så sluta jämför människor och djur.

Bara för att jag tränar oklippta hästar innebär det inte att dom står svettiga en längre tid. Det är min skyldighet att se till att hästen torkar. Det går att skölja av en oklippt häst också men återigen, jag får se till att den torkar samt att den får i sig tillräckligt med vätska.

Ingen av mina hästar har presterat sämre bara för att dom har pälsen kvar. Dom är friska och mycket arbetsvilliga. Ingen har "svettats" floder p.g.a. jobb då dom är mycket väl grundridna, bra kondition. Mina hästar lider inte, dom är inte sjuka...så vad är problemet?
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Vadå inte med att göra? Men folk har så klart med de att göra när jag klipper min ena häst året om, då är de allas :devil: sak, då är de inte snack om att man inte har med det att göra..
Jättebra att dina hästar är friska, de har jag inte sagt ett skit om att de inte skulle vara....

Jag sk*ter fullständigt i om du klipper eller ej...jag vill inte bli anklagad för djurplågeri när jag väljer att inte klippa, vilket du klargjorde i ett tidigare inlägg:cool:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Självklart! Men att jämföra hästen i päls i arbete med människor som tränar med dunjackor på är lite off! Hästen klarar att temperera sig med päls = utan täcke, har svårt för det när dom är klippt = täcke krävs. Vi klarar oss inte utan dunjackor i kyla...så sluta jämför människor och djur.


Tror att du missade andemeningen i mitt inlägg.....

Min liknelse med dunjackor var för att belysa hur jobbigt det kan vara att träna om man fort blir svettig, trodde att det framgick rätt tydligt faktiskt! Och detta för att personen som jag riktade inlägget till skulle förstå vart jag ville komma, så gjorde jag en jämförelse med dunjackor.

Tränar jag i ridhuset så presterar min häst sämre om den är långhårig, svårare än så är det inte. På samma vis som jag inte presterar på samma vis om jag har dunjackan på mig när jag spelar handboll.

Ridhus ingår ju inte i "vinterpälsgenetiken", när det är vinter så är det vinter, det är inte budgeterat för ev. ridhus. Så skall vi förvänta oss att hästen skall prestera så får vi ju göra förutsättningarna gynnsamma.

Kicki :laugh:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Det är ju inte mitt fel att du tar åt dig av de jag skrev. Och de orden kommer inte från mig från början utan från en mkt duktig och framstående landslagsryttare i hoppning.. Så inte bara jag som tkr så..
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Det är ju inte mitt fel att du tar åt dig av de jag skrev. Och de orden kommer inte från mig från början utan från en mkt duktig och framstående landslagsryttare i hoppning.. Så inte bara jag som tkr så..

Att slänga ur sig att folk är djurplågare för att man inte gör som du (och andra tycker) säger nåt om dig. Jag har tillräckligt med skinn på snoken för att klara det. Kom igen med ren vetenskap (med källhänvisning) i frågan och det blir ett helt annat diskussionsläge. Man behöver inte vara nedlåtande och spydig för att andra väljer att göra på annat sätt än du.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Att slänga ur sig att folk är djurplågare för att man inte gör som du (och andra tycker) säger nåt om dig. Jag har tillräckligt med skinn på snoken för att klara det. Kom igen med ren vetenskap (med källhänvisning) i frågan och det blir ett helt annat diskussionsläge. Man behöver inte vara nedlåtande och spydig för att andra väljer att göra på annat sätt än du.

De är jag inte heller, att de ens kom upp från början var för att de skrevs att de inte tyckte man skulle klippa hästen..
Fattar inte varför du gör så stor sak av de när de inte ens var till dig jag skrev det?
Ja jag fattar att alla kan svara i forum men mitt svar var inte riktagt speciellt till dig..

jag har något emot folk som tävlar/tränar regelbundet o låter sina hästar gå med låång päls..
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Tror att du missade andemeningen i mitt inlägg.....

Min liknelse med dunjackor var för att belysa hur jobbigt det kan vara att träna om man fort blir svettig, trodde att det framgick rätt tydligt faktiskt! Och detta för att personen som jag riktade inlägget till skulle förstå vart jag ville komma, så gjorde jag en jämförelse med dunjackor.

Tränar jag i ridhuset så presterar min häst sämre om den är långhårig, svårare än så är det inte. På samma vis som jag inte presterar på samma vis om jag har dunjackan på mig när jag spelar handboll.

Ridhus ingår ju inte i "vinterpälsgenetiken", när det är vinter så är det vinter, det är inte budgeterat för ev. ridhus. Så skall vi förvänta oss att hästen skall prestera så får vi ju göra förutsättningarna gynnsamma.

Kicki :laugh:
Det säger jag inget om. Hade jag tillgång till uppvärmda stallar och ridhus kanske jag skulle stå i ett helt annat läge men då det är kallstall samt iskalla ridhus är vi inte där. Tävlingssäsongen är under den varma årstiden så vi tränar och underhåller mest under vintertid.

Och jag kan göra en jämförelse med ditt exempel. Jag klär faktiskt inte av mig när jag skottar snö, jobbar i skogen o.s.v. Likväl presterar jag. ;)
 
Sv: Det här med hästtäcken...

De är jag inte heller, att de ens kom upp från början var för att de skrevs att de inte tyckte man skulle klippa hästen..
Fattar inte varför du gör så stor sak av de när de inte ens var till dig jag skrev det?
Ja jag fattar att alla kan svara i forum men mitt svar var inte riktagt speciellt till dig..

jag har något emot folk som tävlar/tränar regelbundet o låter sina hästar gå med låång päls..

Fine...då har du nåt emot mig. Personligen har jag bara nåt emot människor som gör att hästarna mår dåligt.

Du har rätt i att det är ett öppet forum och det var du som drog iväg och var nedlåtande mot en hel grupp hästägare som tränar och tävlar med oklippta hästar.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag anser att enligt min erfarenhet (o många andras) så får de hästarna att må dåligt!
De blir trötta fortare, svettas snabbare.. man behöver inte vara einstein för att räkna ut det..
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Och hur kom du fram till den tolkningen utifrån mitt inlägg!? Var har jag påstått att bara för att man inte ser så finns det inte!? Det jag skrev OCH menade VAR, att bara för attt man ser någon/några som man härrör till en viss kategori göra något, så kan man inte generalisera och säga att det är vedertagen praxis rent generellt.

Du är välkommen hit upp till norrland och titta i stallarna häromkring, jag lovar dig, inget av det du beskriver pågår i någon stor utsträckning, det finns, men försvinnande lite!

Kicki :laugh:

Därför att jag var trött och irriterad. Men du har helt rätt i att övertäckningen är ett större problem i södra Sverige än norra. Men tyvärr växer problemet här nere. Även om de flesta täckar på rimligt sätt.

Det är väldigt bra. Men om du är i östergötland någon gång så finns det i varje stall:crazy:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Det är ju inte mitt fel att du tar åt dig av de jag skrev. Och de orden kommer inte från mig från början utan från en mkt duktig och framstående landslagsryttare i hoppning.. Så inte bara jag som tkr så..

ooooookayyyy duuuuu......

(att man är framstående hoppryttare behöver inte betyda att man har något mellan öronen tyvärr)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: mily
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 142
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp