Det här med hästtäcken...

Sv: Det här med hästtäcken...

Jag tycker helt enkelt att man får göra som man vill. Vill man täcka sin häst fine - det gör jag. På tidig höst och sen vår mest p.g.a. lathet, jag orkar inte stå och skrapa lera i en evighet och de gillar ju att gegga runt riktigt ordentligt. På vintern blir det tjockare täcken och min häst klipps 2-4 ggr/vinter för att slippa bli överdrivet svettig vid träning etc. Och de som inte klipper sina hästar behöver ju inte göra det.

Om vintrarna har jag oftast ett termotäcke inne och ett tunnare vintertäcke på ute, det är bara vid riktigt pissväder som det åker fram täcken med hals etc för att jag tror inte de njuter av när det regnar småspik från sidan och är det riktigt jävligt får hästen helt enkelt gå in, står de bara och häckar vid grinden känns det som om det gör detsamma.

Jag har svårt att tro att många håller hästar otäckade "bara för att", jag tror över lag att de flesta är måna över att göra det som de anser vara bäst för hästen och man märker nog av om hästen klarar/inte klarar att gå med eller utan täcke. Det är lite för mycket så att de som använder täcke ska få de som inte gör att att göra det och tvärt om.

Om man vanligtvis har en häst som går otäckad eller helt enkelt helst kör otäckat på sina hästar men får hem en häst som visar obehag vid sämre väderlek - väldigt få låter nog hästen gå utan något alls tror jag. De flesta ser nog till individen. Sen finns det hästar som vid för varmt väder blir dåsiga p.g.a. för mycket täcken och jag tror ändå de ägarna också i sådana fall försöker ändra på något.

Övertäckning som det också pratades om förekommer absolut, tyvärr i för stor grad. En del hästar får fukteksem (eller ja ganska många faktiskt) och det är ju ett jävla gissel att bli av med. Men det är fortfarande en minoritet som använder så pass mycket täcken. Tycker att det blivit för mycket hysteri från båda sidorna. Man kan ju inte klassas som djurplågare för att man väljer att ha hästen oklippt och otäckad och inte heller om man har den klippt och täckad. Många gör ju vad de anser vara bäst för hästen och faktum är att en häst som går ute länge och alltid har tillgång till grovfoder samt skydd väldigt sällan fryser. Det är över lag väldigt sällan hästar fryser!

Min tumregel är att hästen inte ska vara varm under täckena, utan sval eller kännas normaltempad, man kan ju göra som så att man tempar när man kommer och hästen står i sitt/sina vanliga täcke/täcken och sedan låter man den lufta 30-45 minuter och tempar igen, är det skillnad så är det antagligen täckena som bidragit.

Även om jag använder täcken försöker jag hålla koll på hur hästen känns och verkar, jag vill varken ha en stel och spänd häst som p.g.a. asaknad av täcke stått och spänt sig och blivit lite öm i ryggen (det finns ju känsliga hästar) och jag vill inte ha en häst som är svettig eller kokhet under täcket. Ibland är det svårt att reglera när det används två täcken och då brukar jag slänga på ett utetäcke som andas, folk brukar säga att det ju är kallare ute men min uppfattning är att ute rör sig hästen mer och då blir den varmare.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag anser att enligt min erfarenhet (o många andras) så får de hästarna att må dåligt!
De blir trötta fortare, svettas snabbare.. man behöver inte vara einstein för att räkna ut det..

Jag säger inget om din erfarenhet men tillägger att min erfarenhet är inte densamma som din. Kanske har det med inriktning, ras och grundträning att göra. Liksom skillnaden att ha tillgång till varmstall, varma ridhus. Inriktningen har en stor del i det också. Mina hästar går flera timmar...att jämföra med de flesta som rider dressyr och hoppning som inte jobbar mer än 1 timme. Allt är inte svart och vitt utan det finns en gråskala däremellan och återigen, man bör tänka utanför sin egen box då och då.

Om du inte fattat det så är jag westernryttare med inriktning på ranchgrenarna och vissa av ridgrenarna. Hästarna används aktivt i gården sysslor.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Har 2 varmblodsston 6 och 14 år gammla.

14 åringen har oftast regntäcke om det regnar eller är kallt på natten då dom fortfaraden går ute för det mesta.

På vinter har hon fodrat vintertäcke antingen med eller utan hals samt antingen flecce eller thermo täcke inne på natten beronede på temp ute/i stallet.

varför?
jo, för att hon har problem med ryggen(blir stel och öm) samt blir stel i bogen. Så jag har fått rådet att hålla henne varm av vetrinär. Samt att hon inte får någon jätte tjock pälls på vintern. Ingen större skilldnad på tjockheten sommar/vinter.

6 åringen får ett regntäcke om det är dåligt väder ute. vintern vet jag inte hur det är med hennes vinter päls, då jag köpte henne i sommras.

Sen lägger jag mig inte i hur andra gör med sina hästar. Tycker det är upp till var och en hur man gör. Man känner nog sin häst bäst själv och vet vad den behöver eller ej.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Det är ju svårt att jämföra äpplen och päron i diskussionen. Själv står jag väl mitt i gråzonen på något vänster.

Min nordsvensk måste klippas. Även om han inte jobbar. Han får så grymt mycket päls att han svettas av att trava några steg i hagen även i minusgrader. Han har inte jobbats ordentligt på länge, men en spårklippning löser problemet överhettning. Ska han ridas en timma varje dag kommer säkert en mer omfattande klippning vara bättre. Men han hatar täcken. Med spårklippning går han utan täcke hela vintern och är glad för det. Lägger man på svettäcken eller utetäcken är de trasiga inom några minuter. Han biter sönder dem i bogen i sina försök att dra av dem, sen rullar han sig eller gnider sig mot träd tills han får loss det.

Sen har vi fullblodet som är som en liten kamin. Men trots att han är väldigt varm av sig, med ullig tät päls, tål han ju inte väta som nordisen. Och det är oavsett vinterpäls eller ej. Han ser okej ut i hagen och verkar må bra trots att regnet öst ner. Men så fort han kommer in i stallet börjar han skaka - så täcke på vid nederbörd förutom under varma halvåret (såvida inte temp blir riktigt låg). I vintras var han lite klippt och hade täcke varje dag (typ motsvarande 100 g) förutom om det råkade bli riktigt bra väder.

Fullblodet skulle klara av att arbeta hårt oklippt bättre än nordisen. Pälsen är tät med kort och torkar fort. Nordsvensken tar timtal att torka (dels pga hatet mot svettäcken också).

Angående övertäckning. Jag rör mig inte i andra stall särskilt mycket och kan ju då utgå från mitt stall där övertäckning inte förekommer. Alltså enligt mina erfarenheter IRL existerar inte övertäckning. Men det räcker att läsa täckestråden på buke för att fatta att sjukt många där ute spelar en annan melodi. Tror droppen var när någon hade på 2-3 tjocka täcken plus ett duntäcke - inomhus.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

mycket import idag från sydligare breddgrader, där raserna inte ens kan sätta vinterpäls! klippta hästar behöver även täcke då man rakar de.. alla hästar är inte brukliga med vinterpäls.

vi avlar inte på känsligare hästar i min mening, utan andra typer av hästar, andra raser. hästar som är tagna ur sin naturliga miljö (varmare breddgrader) där de inte kan sätta päls i stor nog utsträckning blir ju tvunget att täckas.. halvblod klarar ju av svenskt klimat då de är avsedda att leva här.. tänk typ amerikanska travare etc varav en del inte kan sätta päls hur kallt det än är. sedan så får du också ta hänsyn till att tidigare så avlade man på hästar som hade en bra exteriör och huvud.. idag så skippar man mycket exteriört för att en häst har haft bra meriter och presterat bra.. vilket gör att man kan få hästar med mer skavanker.

ja, det är väl inte konstigt? hästar har ju utvecklats efter den miljö de i normala fall lever i... varma breddgrader=inget behov av vinterpäls för att stå emot -20*c. och med den import och export av hästar som råder så borde väl alla förstå det?

det där är tyvärr helt felaktigt.
Hästen, genetiskt ser till 99,9% ut precis som den gjort i alla tider, oavsett ras varianter. Även en häst som växt upp i varmare klimat, sätter vinterpäls i kallare klimat om den utsätts för det och lever här och får anpassa sig.

Lejon lever på sydliga breddgrader och de trivs utmärkt i svensk vinter med massor med minusgrader och snö : )

KL
som vanligt blir detta ämne laddat och en massa folk känner sig påhoppade eller ska försvara eller anklaga varandra.
Jag anser helt klart att övertäckning av häst är betydligt mer frekvent förekommande än det var för 20 år sedan. Förklaringen till detta är enkel. Idag har gemene man häst och det saknas ibland botten kunskap och då gör man som "alla andra" utan att veta varför.
Av samma anledning tillkom det en ny paragraf i självaste djurskydds lagen förra året, gällande täckning av häst, och att detta inte skall missbrukas. Detta pga många veterinärers observationer och reaktioner på missbruk av täckning, framför allt i aspekten överhettning/övertäckning.

Om man, som Quigley skriver, har förstått hur hästen som djur, hushåller med sin värme och hur den fungerar i värme, kyla och olika tillkommande faktorer så som hull, kondition och foderförhållanden, så klarar de flesta av att täcka sin häst på ett sunt sätt, utan att det behöver gå åt de extrema hållen vare sig åt ena eller andra riktningen.
Har man inte koll på detta, så är risken tyvärr större att det blir fel.

Övertäckning som det också pratades om förekommer absolut, tyvärr i för stor grad. En del hästar får fukteksem (eller ja ganska många faktiskt) och det är ju ett jävla gissel att bli av med. Men det är fortfarande en minoritet som använder så pass mycket täcken. Tycker att det blivit för mycket hysteri från båda sidorna. Man kan ju inte klassas som djurplågare för att man väljer att ha hästen oklippt och otäckad och inte heller om man har den klippt och täckad. Många gör ju vad de anser vara bäst för hästen och faktum är att en häst som går ute länge och alltid har tillgång till grovfoder samt skydd väldigt sällan fryser. Det är över lag väldigt sällan hästar fryser!

Min tumregel är att hästen inte ska vara varm under täckena, utan sval eller kännas normaltempad, man kan ju göra som så att man tempar när man kommer och hästen står i sitt/sina vanliga täcke/täcken och sedan låter man den lufta 30-45 minuter och tempar igen, är det skillnad så är det antagligen täckena som bidragit.

Jag håller helt med dig, och det är är väl det vanligaste "felet", nämligen att folk antar att hästen ska kännas varm och gosig under täcket, för så vill vi själva känna oss om vi skall vara lagom varma i kallväder. Men hästen har päls, och man har mätt skillnaden i temperatur på hästar med kort, vanlig päls på utsidan av pälsen och inne vid kroppen, och det skiljer sig flera grader. så varmt och gosigt under några täcken ska det inte vara precis som du säger, det ska vara svalt.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med hästtäcken...

ooooookayyyy duuuuu......

(att man är framstående hoppryttare behöver inte betyda att man har något mellan öronen tyvärr)

Nu vet jag att denna ryttare har bra mkt mer mellan öronen än många andra...
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag säger inget om din erfarenhet men tillägger att min erfarenhet är inte densamma som din. Kanske har det med inriktning, ras och grundträning att göra. Liksom skillnaden att ha tillgång till varmstall, varma ridhus. Inriktningen har en stor del i det också. Mina hästar går flera timmar...att jämföra med de flesta som rider dressyr och hoppning som inte jobbar mer än 1 timme. Allt är inte svart och vitt utan det finns en gråskala däremellan och återigen, man bör tänka utanför sin egen box då och då.

Om du inte fattat det så är jag westernryttare med inriktning på ranchgrenarna och vissa av ridgrenarna. Hästarna används aktivt i gården sysslor.

Nu visste jag inte att du var westernryttare men vet inte vad de har med saken att göra?
Jag vet vad westernhästar används till min mamma rider det, jag red de en hel del när jag var yngre.
Jag är mkt väl medveten om att de finns gråskalor.
Nu vet jag inte vad du har för ras men tex. ädlare raser , fullblod, vissa halvblod, där behöver inte alla klippas på vinternför de har redan kort päls, men då anser jag att de behöver täckas istället när de blir minusgrader.
Sen finns de halvblod o andra raser som får dundertjock päls om man arbetar de hårt ofta så tkr jag de ska klippas. O klipper man inte dem så tkr jag de kan klara rätt mkt kyla ytan täcke.
Vet inte alls om jag får fram mitt budskap känner mest att jag svamlar, vill säga så mkt men svårt att få de nerskrivet..
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Nu visste jag inte att du var westernryttare men vet inte vad de har med saken att göra?
Jag vet vad westernhästar används till min mamma rider det, jag red de en hel del när jag var yngre.
Jag är mkt väl medveten om att de finns gråskalor.
Nu vet jag inte vad du har för ras men tex. ädlare raser , fullblod, vissa halvblod, där behöver inte alla klippas på vinternför de har redan kort päls, men då anser jag att de behöver täckas istället när de blir minusgrader.
Sen finns de halvblod o andra raser som får dundertjock päls om man arbetar de hårt ofta så tkr jag de ska klippas. O klipper man inte dem så tkr jag de kan klara rätt mkt kyla ytan täcke.
Vet inte alls om jag får fram mitt budskap känner mest att jag svamlar, vill säga så mkt men svårt att få de nerskrivet..

Det är inte lätt att göra sig förstådd alla gånger, nej ;) ... Då mina hästar används i arbetet på gården, likväl som dom tränas för tävling får dom ha pälsen kvar. Sen finns det westernryttare som enbart nischar sig till att träna för tävling...Att bli stående i bitande kyla och vara klippt är ingen höjdare, vilket inte är ovanligt. Stallet är kallt, de ridhus jag har tillgång till likaså. Jag har en Welsh Cob och en paintkorsning för övrigt. Får väl inte den lurvnaste pälsen på vintern men den är tät. Men, jag klippte inte bruksnordisen heller som ändå såg ut som ett lurvigt får på vintern. Hon jobbades i skogen bl.a. och svettades rätt rejält vid tunga lass i djupsnön. När hon var tvungen att stå stilla vid lastning och lossning fick hon en yllefilt på ryggen...jag kan inte minnas att jag sett en enda nordsvensk och ardenner vara klippt annat än hos de som använder dom till ridning.

Jag har täcken till mina, trots att dom har päls ;) . Jag är ingen täckesmotståndare så länge användningen är sund. Mackan har lagt in ett suveränt inlägg vad det gäller den biten. Men bara för att det är många minusgrader ser jag inte som nödvändigt med täcken. Det kallaste väder jag upplevt var -42 grader och hästarna frös inte. Då hade jag en varmblodstravare och ett halvblod med mycket fullblodsinslag (75%). Luften var klar och torr och dom hade fritt med foder. I fukt och hård vind däremot med temperaturer kring +5 och -5 fryser även de med lång och tjock päls (finns en studie på bl.a. islandshästar).

Det finns bra studier också på just nödvändigheten med täcken över lag och har man klippt sin häst är man skyldig att skydda den med täcke. Studien visade också att de hästar som inte arbetade var sämre rustade för kyla än de som jobbade aktivt. Den studien finns att hitta på nätet och tidningen Hästen och Ridsport har haft artiklar om den.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Låter som dina hästar har de toppen. Och vad mysigt att jobba med dem på gården så:)
är för trött för att orka skriva allt jag vill skriva igen, helt slut är jag.

Men kortfattat.
Jag är dålig på att se gråskalorna även fast jag vet att de är där..
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Ingen av mina hästar har presterat sämre bara för att dom har pälsen kvar. Dom är friska och mycket arbetsvilliga. Ingen har "svettats" floder p.g.a. jobb då dom är mycket väl grundridna, bra kondition. Mina hästar lider inte, dom är inte sjuka...så vad är problemet?

Jag säger inget om du klipper eller inte, men vill bara påpeka att hästen är i bra kondition betyder inte att den behöver svettas mindre, snarare tycker jag hästar i hög kondition tenderar att svettas lite mer........
Hästar precis som människor har också olika lätt att svettas vissa svettas mycket och lätt oavsett kondis, andra mindre oavsett kondis.
Det finns hästar i mycket bra kondition som svettas oerhörda mängder med lång päls och om man ser det ur hästens synvinkel, hur skönt är det att bli genomvåt inifrån och ut som det är frågan om, och det tar lång tid att torka.:crazy: Hur skönt är det, alltså, oavsett om det är skadligt eller ej, jag tror också hästar överlever det i regel, inte frågan om det. Men känslan av att bli så genomvåt och när det torkar, det är inte skönt.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

men vill bara påpeka att hästen är i bra kondition betyder inte att den behöver svettas mindre, snarare tycker jag hästar i hög kondition tenderar att svettas lite mer........
Hästar precis som människor har också olika lätt att svettas vissa svettas mycket och lätt oavsett kondis, andra mindre oavsett kondis.
Det finns hästar i mycket bra kondition som svettas oerhörda mängder med lång päls och om man ser det ur hästens synvinkel,

Det är bevisat att vältränade människor svettas mer än otränade. Och ju mer vältränad du är ju mindre ansträngning krävs för att sätta igång avkylningsprocessen (svettningen). Sägs flera gånger per år i olika sportprogram/referat.

Jag vet inte om det finns någon forskning kring det med häst men ser inte hur det skulle skilja sig till dem.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Ja det är ju det jag säger, en vältränad häst i kondition svettas mer. (Piraja sa ju att hennes (?) svettas mindre pga de är i kondition och det var det jag svarade på:idea: Det är ju tvärtom enl min erf. )

Ja även när det gäller människor. Men därutöver fungerar vi olika också från början, vissa individer svettas väldigt sällan, vissa väldigt snabbt, det är genetiskt och jag tillhör dem som svettas mera, tex. Så är det även för hästar.

Det jag menar är att det finns olika skäl att en individ kan svettas mera och må bra av att klippas om den är häst, och ha tunnare kläder som människa) därför att svettning medför att man blir våt inifrån och ut och hur skönt är det för en häst, jämfört med att torka upp snabbare, om man har lite fantasi? Så svettig blir itne en normal häst av enbart hagvistelse, det är vi som utsätter dem för jobbet som leder till att de svettas med sina pälsar.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jo men jag menade bara att du hade rätt.

Sen är det givetvis från individ till individ. Alla individer svettas lättare om de är vältränade än vad samma individ gör otränad.:idea:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag säger inget om du klipper eller inte, men vill bara påpeka att hästen är i bra kondition betyder inte att den behöver svettas mindre, snarare tycker jag hästar i hög kondition tenderar att svettas lite mer........
Hästar precis som människor har också olika lätt att svettas vissa svettas mycket och lätt oavsett kondis, andra mindre oavsett kondis.
Det finns hästar i mycket bra kondition som svettas oerhörda mängder med lång päls och om man ser det ur hästens synvinkel, hur skönt är det att bli genomvåt inifrån och ut som det är frågan om, och det tar lång tid att torka.:crazy: Hur skönt är det, alltså, oavsett om det är skadligt eller ej, jag tror också hästar överlever det i regel, inte frågan om det. Men känslan av att bli så genomvåt och när det torkar, det är inte skönt.
Nu är du i den där "mänskliga" känslan...det är inte skönt att bli svettig(?). Hur hästen upplever det har vi faktiskt ingen aning om utan vi lägger vår egen känsla i det. Utgår jag från hur min bruksnordis var, med päls och hårt arbetande i skogen så märktes det absolut ingenting på varken humör eller nåt annat. Hon vilade under de stillastående stunderna när det var lastning/lossning. Utifrån min egen känsla la jag på filten om det var mycket kallt...men det gör långtifrån alla som kör i skogen. Det viktiga var ju hur man tog hand om hästen efter arbetet.

Självklart svettas mina men inte i "floder" (tyckte jag var tydlig där). Det är i övrigt väldigt individuellt hur mycket man svettas...jag är vältränad och har bra kondition och svettas väldigt lite. Maken är inte i närheten av min kondition och han svettas floder.

Även hästens humörsläge spelar en roll. Är dom "på", het eller oroliga och lite stissiga tenderar dom att svettas mer emedan dom kan jobba bra mycket mer utan att bli svettiga när dom är lugna och avslappnade.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

svett på en långhårig häst är inte samma sak som svett på en människa som inte har päls, nej, precis som du säger.

hästen transporterar nämligen svetten ut från kroppen och ut längsmed pälsstråna. så bara för att den i våra ögon ser ut att vara genomblöt, så betyder det inte att den är det längst in vid huden, när den börjar torka.

Klippning har gått till överdrift det med, de senaste 20 åren. Nu klipper varenda skogsmulle utan att ens veta varför, eller för att de tycker det ser käckt ut.

det värsta jag ngnsin sett var en bild i ridsport på en ponny till salu. ponnyn var 3 år gammal och de hade klippt BAKDELEN, dvs hela kroppen, rygg, allt, men lämnat hela halsen och bogen oklippt. Hur fanken har man tänkt då.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

inte alls är min absoluta övertygelse... ;)

min häst står täckad nu när han står på box, vi har extremt mycket flugor och han blir så irriterad och ingen flugspray hjälper, känns inte så jävla mysigt att ha honom täckad hela tiden redan nu (han är inte som en del av mina andra hästar som är vana vid täcken tidigt eller haft tunna sommartäcken i hagen o.s.v.) men han får ju iaf lufta 4-5 h/dag så jag försöker att inte känna mig hemsk. Han har ju ingen stans att ta vägen från flugorna i boxen nu och eftersom han är ensam på boxvila kommer de ju som ett brev på posten till honom, suck.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Och jag kan göra en jämförelse med ditt exempel. Jag klär faktiskt inte av mig när jag skottar snö, jobbar i skogen o.s.v. Likväl presterar jag. ;)

Men du skottar ju inte snö och jobbar i skogen inomhus! Så då behöver du ju inte klä av dig, mitt exempel syftade på inomhusaktivitet för både folk och fä! ;)

Kicki :laugh:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

varför då jobba inomhus? hästarna räknar inte direkt med att över gå från minusgrader till(vad är det ni har i ridhusen?) 5-10 grader kanske...?

säger inte att det är fel att täcka men att helklippa lägga på täcken dygnet runt DET är direkt onaturligt. och glöm inte, alla våra hästar är vildhästar innerst inne, tro inte att det bara gäller kallblod! halvblod och kallblod är båda hästar och så himla många skillnader finns det inte! men ni som tävlar: fortsätt med det! jag tävlar jag också:) men sätt hästens naturliga behov före erat eget!
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Hoppar in här och säger ett par ord..!!

Jag börjar lägga på mina hästar täcken i mitten av september och då är det regntäcket som gäller.
Närmare in på hösten byter jag till vintertäcke och så går dom med det resten av hösten, vintern och en bra bit in på våren.(oftast vårbyte till regntäcke igen)

Varför jag gör det?
Personligen anser jag att en häst som rids behöver skyddas mot regn och kyla.
Själv faller jag inte för grupptrycket utan tycker allvarligt talat synd om mina hästar, efter ett träningspass ska släppas ut lite halvsvettiga i kylan och då syftar jag speciellt på vintern.

Vissa dagar då det är fint väder och solen skiner tar jag av dom.

Jag klipper inte mina hästar och har aldrig gjort, vet inte varför men tanken har aldrig slagit mig att det är nödvändigt.

Flugtäcke har jag på en av hästarna, eftersom hon blev väldigt känslig denna sommaren(började klia svansen och manen), annars använder jag bara flughuvor till dom.

Så ser det ut för min del, tror många har olika åsikter och det är alltid kul att höra på hur andra gör.
Så fyll på med åsikter:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: mily
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 143
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp