Bukefalos 28 år!

det här med havre..

et_flickan

Trådstartare
Har en diskussion på stallet.se också.

Där är det flera som säger att alla hästar kan gå på havre eftersom dom alltid har klarat sig förut på enbart havre och hö. Vad tycker ni?
Det är väll ganska stor skillnad på dom hästarna som fanns för flera årtionder sen och dom vi avlar fram idag? Man kan ju inte jämföra dom hästarna som arbetade i skogen för 100 år sedan med våra lr?

Jag har sett gamla bilder på hästar som tävlat för flera flera år sedan och kan ju säga att vissa såg väldigt omusklade och tunna ut. Det är nog en väldig skillnad på dagens utfodring och dåtidens utfodring.
 
Sv: det här med havre..

Ja det är det eftersom forskningen utvecklas. "Förr i tiden" dog ju folk i sjukdomar som är "bagateller" idag iom man forskat fram mediciner.
Varför leva i det gamla när det är nutid? "förr i tiden" gav man ju hästarna vad som fanns, hö och sånt tror jag först och främst till korna sen fick hästarna det som blev över därav så stor kraftfoder giva kanske.
Visst kan alla hästar äta havre, men alla hästar funkar inte på det sen bryrs det ju på hur höet är med.

Samma med om man ska analyser eller inte.. "förr i tiden analysera man minsann inte och de hästarna klara sig utmärkt". Hur vet vi det som inte levde för 100 år sen och var med och såg?

Ska man säga samma sak till doktorn när man behöver antibiotika.. "nä förr i tiden fanns minsann ingen antibiotika..." :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: det här med havre..

om hästen funkar på hö och havre, så är det väl bra. Om hästen inte funkar på havre, men behöver något näringstillskott, då får man väl ge något annat, svårare är det inte.
Men utgångspunkten är att INTE ge havre eller annan spannmål, om det inte behövs. de flesta hästarna klarar sig, dvs får all näring från, ett bra grovfoder.
 
Sv: det här med havre..

et_flickan skrev:
Där är det flera som säger att alla hästar kan gå på havre eftersom dom alltid har klarat sig förut på enbart havre och hö. Vad tycker ni?
Lite motsägelsefullt... Det fanns väl inte så mycket mer att välja på?

et_flickan skrev:
Jag har sett gamla bilder på hästar som tävlat för flera flera år sedan och kan ju säga att vissa såg väldigt omusklade och tunna ut. Det är nog en väldig skillnad på dagens utfodring och dåtidens utfodring.

Det är med gårdagens foder som med utrustningen.
Jag har en gammal bok från 70-talet; ni ska se utrustningen, tränsen, täcken etc !! :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 989
Senast: cirkus
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 817
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 580
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 596
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp