Det här med hyra där allt ingår, hur bra e de?

T

Tummeliten

Hej!

Jag har kikat på stallplatser och hittat ett ställe som jag gillar....:laugh:

Men dom tar en s.k. enhetshyra, alltså allt ingår, dock får man välja vilket foder man vill. Och sen är det hösilage och strö. (spån). Även mineraler och vitaminer ingick....

Sen ingår även:

In-ut
Täckning
Fodringar fler än 5-6/dag (kommer inte ihåg exakt hur många)
Mockning
Och sen ställer dom upp och lindar ben och om hästen blir skadad och behöver särskilda tider, boxvila m.m.
Belyst padock med bra underlag....:laugh::bow:

Nu till min fråga, priset är visserligen högt, men det är ju ganska skönt att slippa fundera på vad hästen kommer att kostar varje månad.

Vilket tycker ni är smidigast, att ha en fast hyra eller betala olika varje månad?

//Tummeliten :banana:
 
Sv: Det här med hyra där allt ingår, hur bra e de?

Fast hyra är alltid skönt! Då vet du exakt vad du skall lägga undan varje månad tex :) Men jag hade kollat upp deras höanalys och så där noga så att du kan beräkna vilket foder du kanske måste kompletera med :) (Inte säkert att de fodren de har passar) :)
 
Sv: Det här med hyra där allt ingår, hur bra e de?

Tack för ditt svar! :laugh:

Dom har analyserat grovfoder och jag skulle få analysen....

Det här med kraftfoder menar jag att dom tar hem just det som jag vill ha, inga speciella man måste välja mellan....:laugh:

Mvh Tummeliten....:banana:
 
Sv: Det här med hyra där allt ingår, hur bra e de?

Okej okej :) Ja men då är det bara att lycka till med stallet då, verkar lyxigt ;) Får man fråga vad detta kostar? :)
 
Sv: Det här med hyra där allt ingår, hur bra e de?

Fast hyra alla tider! Men då skulle det skulle dock måsta finnas ett ridhus om hyran var hög.

fast hur mycket hästen kostar varje månad varieras ju i alla fall med försäkring och skoning och vet. vård osv. :p
 
Sv: Det här med hyra där allt ingår, hur bra e de?

2500/mån....
 
Sv: Det här med hyra där allt ingår, hur bra e de?


:eek: Det lät jättebilligt med tanke på den servicen. Jag skulle slagit till direkt! :D

Jag har fast hyra och tycker det är super. Jag har tex inte möjlighet att släppa ut och ta in min häst själv varje dag, då är det perfekt att stallägaren gör det. Sen är det skönt att ha allt foder fixat, att inte behöva köpa in något själv och att hästen blir utfodrad flera gånger per dag.

Har de vettig hästhållning och du gillar stallet så slå till ;)
 
Sv: Det här med hyra där allt ingår, hur bra e de?

Beror en del på hästen om det är bra eller inte. Min valack hade det inte varit bra för mig att ha på de villkoren För han äter inte för så mycket, det är en mycket lättfödd herre. Men mitt treåriga sto som behöver massor av mat både fri tillgång på grovfoder och kraftfoder bara för att se normal ut. Där hade det varit väldigt trevligt att få stalla upp henne på de villkoren
När det gäller skötsel m m så är det samma sak. Valacken som har blivit dåligt behandlad tidigare i sitt liv hade inte varit så enkel för någon han inte känt i flera år att hantera. Stoet kan vem som göra vad som med.
 
Sv: Det här med hyra där allt ingår, hur bra e de?

Kan du ta hur mkt foder du vill?
I vissa sådana stall får man bara ett visst antal kg grovfoder och det är inte alla gånger det räcker till en häst.

Jag föredrar att ha det som i mitt stall där fodring, mockning, in/utsläpp i veckor ingår, samt strö och saltsten.
Vi får numera betala extra för att få använda paddock och det känns väl lite skumt.. :cool:
Tycker det är bäst att ha möjligheten att köpa in foder (ensilage) själv eftersom deras foder brukar vara helkasst.
 
Sv: Det här med hyra där allt ingår, hur bra e de?

Jag hade slagit till direkt! 2500 i månaden för allt detta är verkligen billigt!
Som jämförelse betalade jag, för tre år sedan, 2300 i månaden för box med halm, hösilage och havre. Ridhus fanns, och utsläpp på morgonen ingick.

Fördelen med "all inclusive" är att det aldrig blir något tjafs om "mitt hö och ditt hö" eller "vem stjäler havre från mej".

Immer
 
Sv: Det här med hyra där allt ingår, hur bra e de?

OM det fungerar är det underbart. Problemet är bara att jag hittills inte hittat en enda av dessa anläggningar som fungerar som de ska.

Det ska snålas på strö, man har olika inställning till vad mockning innebär, varför ge så mycket grovfoder när kraftfoder är billigare?, ingen koll på utsläpp och intag, inne vissa dagar - har nog sett allt.

Lägg till mögligt foder, mögligt strö och undermåligt kraftfoder - ja, då är bilden komplett.

HADE det fungerat hade vi LÄTT tagit all-inclusive.
 
Sv: Det här med hyra där allt ingår, hur bra e de?

Det låter jättebra! Du slipper tänka på att köpa foder själv utan det finns alltid. Jag har stått på flera såna anläggningar och varit nöjd utom en gång då värdet på hösilaget var uruselt.
 
Sv: Det här med hyra där allt ingår, hur bra e de?

det är billigt, fast för mig är ridhus ett måste.
 
Sv: Det här med hyra där allt ingår, hur bra e de?

ingår hovslagare? och om häste blir skadad eller så?

Det verkar ju toppenskönt annars!
 
Sv: Det här med hyra där allt ingår, hur bra e de?

Hovslagare och veterinär ingår väl aldrig någonstans?! Det kan ju uppgå till astronomiska summor!
 
Sv: Det här med hyra där allt ingår, hur bra e de?

nää okej, veterinär kunde jag ju förstå, men jag känner många där det ingår hovslagare.
 
Sv: Det här med hyra där allt ingår, hur bra e de?

Låter som rena drömmen att allt ingår, ta den platsen :)
 
Sv: Det här med hyra där allt ingår, hur bra e de?

Vår ena kuse kostar 900 kr per helskoning, vår andra 2000 kr. Skulle detta då ingå till månadspris 2500 kr? (den som är billig i skor kostar dessutom 1900 kr bara i mat, det blir inte mycket över till de som hyr ut för 2500 kr)
 
Sv: Det här med hyra där allt ingår, hur bra e de?

OM det fungerar är det underbart. Problemet är bara att jag hittills inte hittat en enda av dessa anläggningar som fungerar som de ska.

Det ska snålas på strö, man har olika inställning till vad mockning innebär, varför ge så mycket grovfoder när kraftfoder är billigare?, ingen koll på utsläpp och intag, inne vissa dagar - har nog sett allt.

Lägg till mögligt foder, mögligt strö och undermåligt kraftfoder - ja, då är bilden komplett.

HADE det fungerat hade vi LÄTT tagit all-inclusive.


Jag har turen att ha min häst på ett ställe där allt verkligen fungerar! Stallägaren är jättenoggrann med utevistelse (minst 12h/dag), höet är bra och hästarna får tillräkligt, hellre för mycket än för lite:D

Till TS: 2500 låter verkligen billigt!:eek: Skulle nog kolla upp att allt verkligen är okej för stallägaren går nog på minus med så låga priser..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 247
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 914
Senast: svea
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 201
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp