Bukefalos 28 år!

Det här med kattlådor och flera katter

Sv: Det här med kattlådor och flera katter

Jo jag vet. Men det är ju inte samma sak som det med trådstarten, att det oftast rekommenderas 3 lådor på 2 katter, alltså en låda mer än man har katter.

Det är från kattbeteenderådgivare som rekommendationen om 3 lådor på 2 katter kommer, dvs. folk som är insatta i hur felkissningsproblem uppstår och/eller undviks.
 
Sv: Det här med kattlådor och flera katter

Jag har en honkatt på 3 år och en hane på 2 år, båda kastrerade/steriliserade. I början hade jag stora problem med att hankatten kissade överaltt utom i lådan. Köpte sedan en till låda och sen dess har han inte kissat fel en enda gång. Inte ens fast det fortfarande luktar om soffan eftersom vi inte kunnat byta ut den ännu.

Min gissning är att honkatten är dominant och att hankatten helt enkelt inte vågade gå på samma låda när han var yngre. Nu använder båda två båda lådorna, varav en är klart populärast av nån anledning.
 
Sv: Det här med kattlådor och flera katter

Det är från kattbeteenderådgivare som rekommendationen om 3 lådor på 2 katter kommer, dvs. folk som är insatta i hur felkissningsproblem uppstår och/eller undviks.

När jag väl gav mina två katter tre lådor var det försent, den ene hade redan börjat kissa utanför.

Skulle jag ha katter igen skulle jag ha flera lådor, garanterat. När förhållandet mellan innekatter börjar haverera på reviret så tror jag att få kattägare märker det. Det börjar med så subtila signaler katterna emellan.

Så skilda matplatser och flera lådor skulle jag satsa på redan från start.
 
Sv: Det här med kattlådor och flera katter

När jag väl gav mina två katter tre lådor var det försent, den ene hade redan börjat kissa utanför.

Skulle jag ha katter igen skulle jag ha flera lådor, garanterat. När förhållandet mellan innekatter börjar haverera på reviret så tror jag att få kattägare märker det. Det börjar med så subtila signaler katterna emellan.

Så skilda matplatser och flera lådor skulle jag satsa på redan från start.

Precis, det gäller att tänka efter före. Ligga steget före. Problem uppstår inte ur tomma intet även fast de flesta kattägare upplever det så.
 
Sv: Det här med kattlådor och flera katter

KL

Jag har en låda till två katter. De har aldrig gjort ifrån sig utanför någon gång. Lådan står på toaletten och allt som oftast brukar situationen bestå av att jag sitter på toaletten, Minimannen sitter i mitt knä och Minimorsan går på låda... :grin:
 
Sv: Det här med kattlådor och flera katter

Fast grejen är egentligen inte om katterna kissar utanför eller inte, jag inser att mitt inlägg kan tolkas så.

Grejen är snarare att lådor - och matplatser och sovplatser - är sånt som kan leda till rivalitet mellan katterna, det är ställen de kan slåss om. Att erbjuda flera kan alltså minska risken för osämja. Sol förklarade det jättebra tidigare i tråden.

När min ena katt började kissa utanför berodde det troligen inte på att han inte vågade gå i brorsans låda - utan på att han var så mobbad och otrygg att han var tvungen att uttrycka det. Han hade bara två trygga platser kvar: överst på stora klösmöbeln och i mitt knä. Så när jag var på jobbet och mitt knä alltså inte var hemma kissade han runt, främst på brorsans liggställen, det var där han var räddast och ville sätta sin lukt.

Och eftersom lådan är just ett sånt ställe som kan skapa rivalitet skulle jag aldrig, med mina sorgliga erfarenheter (den mobbade katten fick åka till himlen, det accelerade och blev helt ohållbart mellan dem), våga ha färre lådor igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med kattlådor och flera katter

Har tre katter på en låda. Har tidigare haft fyra katter på en låda.
Ingen har någonsin kissat utanför. De äter även samtidigt och tätt ihop. Inga bråk utöver vanligt bus. De har bott ihop sedan 5 veckors ålder och kasterades vid 4 månaders ålder.
 
Sv: Det här med kattlådor och flera katter

Här har jag en katt (kastrat, 10 år, norsk skogkatt, väldigt känslig och lättstressad) med tre lådor som används :)
Han är nöjd med det och jag får finna mig i det. Hellre det än att han skulle fortsätta göra nr två i sängen :yuck: eller direkt på golvet i hallen :yuck:.

Hos åtta illrar är det nio lådor :)
 
Sv: Det här med kattlådor och flera katter

Precis, det gäller att tänka efter före. Ligga steget före. Problem uppstår inte ur tomma intet även fast de flesta kattägare upplever det så.

Jamen precis! Better to be safe than sorry, resonerar jag och har tre lådor till två katter. Har haft en felkissande katt och det är oerhört påfrestande för alla parter.
 
Sv: Det här med kattlådor och flera katter

Ah, då hänger jag bättre med i frågan!

Mellan mina katter har det iaf aldrig varit någon rivalitet under de tolv år jag haft dem. Men skulle förmodligen tänka annorlunda när jag skaffar nya katter i framtiden :)
 
Sv: Det här med kattlådor och flera katter

Mina båda var kullbröder och höll ihop i åtta år, åtminstone såvitt jag kunde se. Men efter att jag väl upptäckt en tilltagande rivalitet så blev det ohållbart efter två år.

Jag är så ledsen och bränd efter det där, OM jag ska ha katt igen kommer det aldrig att bli mer än en åt gången.
 
Sv: Det här med kattlådor och flera katter

Vi har två katter som delar på samma kattlåde-hus, en hona och en hane, honan gräver och gräver, hanen gör sitt sen slänger han sig ur lådan och krafsar som en galning utanför..... :banghead:

Vi gör rent lådan 2-3 gånger om dagen.
 
Sv: Det här med kattlådor och flera katter

Jag har alltid bara haft en låda till två katter. Har aldrig haft några problem med att de pinkar utanför. Men detta har varit utekatter som har föredragit naturen. :)
En gång hade jag problem med att min ensamma katthona pinkade överallt i ett rum, trots att lådan stod där. Jag prövade alla möjliga medel och sprayer, skällde på henne och satte henne i lådan men inget hjälpte. Efter ett halvår så la vi laminatgolv i det rummet och då upphörde alla felkissningar för att aldrig mera upprepas. På nåt vis så triggade betonggolvet henne till att pinka där. Nåt att tänka på för andra som har problem, att det inte behöver vara kört för all framtid med en felkissande katt. Det finns en orsak.
 
Sv: Det här med kattlådor och flera katter

Innan min ena katt fick UVI hade jag två lådor med huv till mina två katter. Jag märkte inte något direkt problem innan den ena katten blev sjuk. Efter det har jag tagit bort huvorna, skaffat en till låda och fyllt upp med tjockare lager sand. Jag byter 3-5 ggr om dagen och om någon av katterna säger till. :D

Även om jag inte märkte något direkt problem så har flera försvunnit efter att jag ändrat lådsituationen:

-Lillkatten kissar inte längre utanför kanten på lådan, jag antog förut att hon var dålig på att sikta.
-Storkatten hoppar inte på lillkatten när hon gör sina behov.
- Storkatten (som blev sjuk) är mycket mer avspänd än tidigare.
- Det luktar mindre (trots att jag bytte från Everclean Lavender till oparfymerad bentonitsand).

Katterna fick själva välja var de ville ha lådorna och vilken sand de ville ha, vilket gett mig mycket nöjdare kissar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
863
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
937
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 466
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 819
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp