det här med lokal tävling...

Cut3Leo

Trådstartare
Jag kom på en sak, varför bestämmer inte arrangören att man tex på framridningen rider x antal minuter i ett varv och sedan byter alla varv? Någon som kan argumentera mot att det skulle vara bra? tex rida i vänster varv 5-10 minuter sen skriker hon som kallar in på banan "byte av varv till höger varv". Då skulle det väl bli bättre ordning, tror ni inte?
 
Sv: det här med lokal tävling...

Om folk tittade upp och höll koll på vart de är påväg istället för att studera manen på sina hästar skulle det bli mycket lättare att hålla ordning på banan!

Aldrig i hela mitt liv att jag hade gått med på att inte få rida i vilket varv jag vill på framridningen, min häst är ingen karusell som ska gå runt-runt-runt-runt. Det är absolut illa nog när man bara får rida i ett varv på framhoppningen, som tur är verkar inte så många arrangörer ha hakat på det.
Tänk om man vill vara på framridningen i 12 min och får rida 10 min i vänster varv och 2 min i höger?
 
Sv: det här med lokal tävling...

det är väl inte ridskola?

Jag skulle protestera högt mot ett sådant förslag...

Kan man inte rida å se upp för andra samt högerregeln så ska man inte tävla!
 
Sv: det här med lokal tävling...

Ditt förslag innebär att man inte kan välja vilket framhoppningshinder man vill rida på, utan alla måste hoppas samma hinder tills nästa varvbyte. Det blir ju helknasigt.
Håller med alla andra, håll höger - och ge tusan i att stanna mitt på spåret för att prata med bekanta utanför banan.
 
Sv: det här med lokal tävling...

Håller med alla andra, håll höger - och ge tusan i att stanna mitt på spåret för att prata med bekanta utanför banan.

syftar du på mitt psykbryt 3 gånger på Hufvudsta :angel:

gud vad jag lackade.... å då var jag ändå trevlig första gången...
 
Sv: det här med lokal tävling...

Nä, fy vilken dålig idé!

Det är som sagt bättre att folk ser till att kunna reglerna och visa hänsyn så går det bra!

En del hästar behöver värmas mer i det ena varvet än det andra och om någon annan då ska bestämma vilket varv man ska rida i så kan det förstöra uppvärmningen rejält.

En del hästar bör man inte rida så länge innan själva tävlingsmomentet för dom hetsar upp sig så mycket och då blir det kanske bara uppvärmning i ett varv?!

Själva hoppmomentet förstörs ju helt då man bara kan rida an på ett enda hinder och då ska ju alla ryttarna hoppa på samma hinder och dom vill ha olika höjd, det blir ett väldans slitande i hindret och kaos!
 
Sv: det här med lokal tävling...

Hufvudsta var rena barnleken i jämförelse med Märsta..
Kan man inte gå igenom hemmavarande hästars hälsostatus någon annanstans än på spåret på framhoppningen?????
 
Sv: det här med lokal tävling...

oj då :eek:

jag älskar ju märsta.. hmm..hade inga problem! Men det beror ju på vilka ekipage man har samtidigt...

ses vi där i helgen?
 
Sv: det här med lokal tävling...

Eftersom det går ut och in folk hela tiden funkar inte det systemet, Då skulle man vara tvungen att ha typ som grupper om 5 och 5 som fick gå ut samtidigt och så in med nästa..

Nej bättre om folk red in och tränade färdigt sina hästar hemma först innan de ger sig ut på tävling. Om medföljande hinderhöjare/sänkare lyssnade på vad folk som rider an mot hindren ropar för något och låter bli att sänka när man själv rider an, eller ekipade som gör halt bakom oxern etc.
Mycket trassel skulle undvikas om folk hade lite mer känsla för att ta hänsyn till andra ekipage och inte bara befinna sig i sin egen privata bubbla.
 
Sv: det här med lokal tävling...

Håller helt med om att man helst vill välja varv själv. Kom på tanken bara eftersom det är så mkt fläng o slit i hästar på lägre nivåer. Jag som dressyrryttare skulle nog kunna tänka mig att rida enl det systemet på framridning... :) det finns ju trots allt en anledning till att ridskolor gör så, det är ju för att deti större grupper är en bättre lösning. Men håller med ovannämnda talare helt, försökte bara tänka ut nåt sätt där det gynnar god ridning mer utan att ryttaren behöver vara så erfaren.
 
Sv: det här med lokal tävling...

det bästa arrangörerna kan göra är att begränsa antalet ekipage på framhoppning och liknande samt erbjuda stora / flera banor för framridning.
ju mer yta ju mindre kaos. samt att begränsa antalet på framhoppningen och liknande.
 
Sv: det här med lokal tävling...

För att få till en bra framhoppning krävs egentligen bara några enkla rutiner som arrangör

Bra, kunniga funktionärer med skinn på näsan och röstresurser, samt är uppdaterade på reglerna i TR
Maximerat antal ekipage anpassat efter banan
Någon som står och talar om vems tur det är komma in och hoppa fram
INGA medföljande kompisar/föräldrar/tränare inne på själva framhoppning, de får stå precis utanför
Höjning och sänkningar ska endast skötas av funktionärerna efter förfrågan från ryttarna

Sen måste många av de tävlande och deras medföljare faktiskt lära sig att lektioner håller man hemma, inte på framridningen inför en tävlingsstart :cool:
Kanske vore något skriva in i TR :rofl:
 
Sv: det här med lokal tävling...

Sen måste många av de tävlande och deras medföljare faktiskt lära sig att lektioner håller man hemma, inte på framridningen inför en tävlingsstart :cool:
Kanske vore något skriva in i TR :rofl:

skriver under på den. det är det pay and jumps är till för!

jag filmar på tävling å tar med hem till min tränare, så övar vi.... Vi har till å med haft "framhoppningslektion"... så tränade vi hur jag skulle lägga upp, när jag skulle vara nöjd osv. Känslan, det är den man måste få in, + att kunna hantera olika situationer med sin häst "hur löser jag detta" "vad gör jag när min häst gör si å så"....
 
Sv: det här med lokal tävling...

Kan man inte rida å se upp för andra samt högerregeln så ska man inte tävla!
delvis kl

Ofta är det tyvärr just det som många har svårt för..



Jag tävlar ingen hoppning längre, det var alltid så tokrörigt att jag tröttnade:(

Men håller med cewe,
det skulle behöva styras upp på framhoppningarna av en funktionär med pondus och röst,
och att inga andra än funktionärer får uppehålla sej på framhoppningsbanan för bla hinderhöjning/sänkning.

Det borde väl vara en säkerhetsfråga att det inte springer folk på framhoppningarna? (det stör ju också för den delen)
 
Sv: det här med lokal tävling...

Kan man inte rida å se upp för andra samt högerregeln så ska man inte tävla!

OT:
Uhh, påminner mig om när jag tävlade i sydafrika & namibia där de har vänstertrafik, och det gällde således också framridningarna. Fick en hel del irriterade blickar när jag glömde av mig kan jag säga!

Men det värsta är inte att lära sig att gå till vänster, det är att vänja sig tillbaka till högertrafik när man kommer tillbaka! Men jag har lyckats undvika att klanta till mig ordentligt iallafall...
 
Sv: det här med lokal tävling...

OT:
Uhh, påminner mig om när jag tävlade i sydafrika & namibia där de har vänstertrafik, och det gällde således också framridningarna. Fick en hel del irriterade blickar när jag glömde av mig kan jag säga!

Men det värsta är inte att lära sig att gå till vänster, det är att vänja sig tillbaka till högertrafik när man kommer tillbaka! Men jag har lyckats undvika att klanta till mig ordentligt iallafall...

men åååhhhh var i SA har du tävlat? Jag har varit där en massa gånger :D Var på tävling i Hout Bay!! :D
 
Sv: det här med lokal tävling...

Tävlat i Worcester och Darling. Var i Malmesbury också fast var bara hästskötare där. :) Saknar det som tusan!
 
Sv: det här med lokal tävling...

ah jag har varit i Ceres men inte så högt upp väster ut!

Älskar sydafrika men hatar flygresorna dit, tar ju 100 år...
mamma å pappa fråga om jag ville med i oktober-november, spöregnade ute å då lät det som en bra idé men nu, näää... heheh.. .*otacksam* ;)

sorry OT
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 642
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 275
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 141
Senast: Lejd
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp