Det här med mat.

Ciindy

Trådstartare
Vårat vanliga foder tog slut för ca 1 vecka sedan och sen dess har hunden ätit matrester. Jag vet inte om jag inbillar mig men det känns som att han är mycket mer vaken och busig. Han söker kontakt och vill jobba mycket mer än vad han brukar. Min fundering är ju om det kan ha någonting med maten att göra? Om han inte riktigt fungerar så bra på fodret som vi trott och därför blir lite slö och lat?

Han äter RC medium Adult, vilket han ätit nu i nästan 6 år. Vi tycker han har varit bra på det fodret men i och för sig har han aldrig provat någonting annat så vi har ingenting att jämnföra med. Kollade på google och ser att dom ändrat recept för ett tag sedan och tillfört mer vetemjöl och liknande, kan det vara så att han gått bra på det fodret när dom hade mindre spannmål och nu när dom höjt halterna får han inte riktigt i sig den energin han ska ha?

Det här med mat tycker jag är väldigt krångligt och ni som är lite duktigare får gärna reflektera och ge mig råd för när det gäller mat är jag helt ute och cyklar...;)
 
Sv: Det här med mat.

Kan ju vara tvärtom, han är mer hungrig nu? Matrester mättar inte lika bra som torrfoder.

Sen kan det vara så att han inte mår riktigt bra i magen av allt spannmål i RC, och är magen inte riktigt bra blir man ju lite nedsatt av det.

Tycker dock du ska se till så hunden snarast får fullvärdig kost igen.
 
Sv: Det här med mat.

Faktisk sant det du säger att han kan vara mer hungrig... Usch jag gillar inte alls det här med mat..

Och tyvärr får vi inte hans vanliga foder tidigast på måndag då det blivit fel med någon leverans, och bor man i en liten håla så har man inte så många valmöjligheter. Men är ute på foderjakt av bekanta men det verkar inte vara många som använder RC.
 
Sv: Det här med mat.

Jag har när jag hamnat i samma sits kört med 'nödfoder' från typ ICA. Friskies valpfoder har fungerat okej. Nu har jag svårfödda rackare och därför vågar jag inte köra med rena matrester.

Men annars kan du ju ge t ex köttfärs och ris eller liknande. Inte fullvärdigt det heller, men de dör inte av nån vecka, och det är nyttigare än matrester, som ju är kryddade, kan innehålla lök osv. Så det (ris + köttfärs, du kan ge potatis eller pasta också, eller istället för riset, och du kan ge fisk också) kanske kan vara en ide? Eller prova kör med ngt från ICA sålänge om du tror det går bra med ett foderbyte så (olika hundar är ju olika känsliga). Nu är det för sent för dig, men annars när du ser det tar slut och du inte kommer hinna f hem, kan du ju börja blanda i 'nödfodret' så får du en övergång.

I nuläget då du redan gett matrester en vecka skulle jag köra på ris/pasta/potatis och köttfärs/fisk dock.
 
Sv: Det här med mat.

Jag tror jag och du ser matrester lite olika kanske ;). Han får inte det vi har ätit från bordet utan vi plockar fram fisk, ris och liknande från kylen och frysen och ger honom. Inte det optimala, men vad gör man när det inte verkar finnas en säck i hela Gällivare... Kanske det är som du säger att han är hungrig och blir vaken därför och inte för att han får ett foder som inte är bra för honom.

Skogstrollets teori kan ju också stämma, men varför är han inte lika pigg och alert när han får samma godis nu som han får när han äter torrfoder? ;) Känns som att jag har mycket och fundera nu på ett tag.
Inte minst vart jag ska hitta någon med rätt foder:(.
 
Sv: Det här med mat.

Tror det kan vara så att det är mer fett/energi i era matrester = hunden blir piggare än av att äta ett torrfoder med mycket spannmål i.
 
Sv: Det här med mat.

Om man ser att hunden blir piggare av det och mycket busigare ska man byta foder då? Jag vet att det är svåra frågor för andra att svara på men jag försöker att komma fram till någonting vettigt :p.

Idag är det varmt ute och han brukar alltid vara lite loj och seg men nu springer han omkring och bjuder in till lek för att sedan ligga och vila en stund och leka lite igen. Kanske är det bara en tillfällighet eller också så beror det på maten, jag vet faktiskt inte vad jag ska tro. Kanske byta till ett foder med mindre spannmål och mer energi ;).
 
Sv: Det här med mat.

Du ger nog mindre energi med dina matrester nu tror jag, tvärtemot Gnist alltså, och energi = kalorier, det ger inte mer pigghetsenergi så. Däremot om han var underutfodrad innan, och kanske får mer mängd matrester, och liten mängd pellets innan?

Så behåll energi och proteinnivå, men absolut värt prova ett foder med mindre spannmål. Du har inget att förlora.

Jag gillar inte RC just för det är så väldigt mkt spannmål i komb med ett i mitt tycke oskäligt pris sett till innehållet.
 
Sv: Det här med mat.

Nu har jag vägt den mat han brukar få och kollat på riktlinjerna på påsen, och enligt dom äter han mat för 23 kg hund han väger 10 kg mindre. Känns ju som att det är lite onödigt att behöva ge så mycket mat för att han ska hålla energin och vikten. För övrigt har jag också fått hit RC av en bekant så nu är matrests tiden slut.

Då ändrar vi frågan då, vad anser ni är ett bra foder? Jag har varit inne på att byta till magnussons, någon som vet något om det?

Hund med ganska normal aktivitetsnivå, Cyklas 4-5 km/dag, promenad ca 3km/dag. Rör sig nästan hela tiden på gården m.m.
 
Sv: Det här med mat.

Är han i bra hull på det han får? Då kan det vara ide att gå upp i protein och fett ja, och välja ett foder med mer näring i, så du behöver ge mindre giva. Om det inte är en huuungrig hund, då kan man ju medvetet vilja ge av ett foder med lägre värden för att kunna ge mer.

Om du frågar 10 personer vad som är ett bra foder riskerar du att få 10 olika svar. Men om du har ngt foder du tycker verkar bra, kan du ju skriva in det här så är det lättare att tycka något om det? Vill du själv t ex ge Magnssons?

Ett tips är foderbilen.se - massvis med foder och nu har de en sökfunktion som gör det lättare
Dessutom är det ju hemlev med posten, så även norrlänningar kan välja från ett stort utbud, och man slipper vara begränsad.
 
Sv: Det här med mat.

Egentligen borde vi nog ha bytt foder för länge sedan men jag har inte riktigt vågat då jag är rädd att det blir jättefel. Nu äter han för 23 kg hund och det är väldigt sällan han verkligen orkar allt. Han har väldigt lätt för att bli smal och det gör att vi ökat på fodret för att hålla honom i hull men han har inte orkat äta upp. När man skriver det så här ser man ju att man skulle ha bytt foder för 3-4 år sedan när vi fick börja öka maten åt honom. Det är inga fel på honom, bara hög förbränning på den hunden.

Blir nog lättare och göra så som du sa faktiskt ;)
Dom jag tänkt på:
Magnusson (starkaste kanditaten hittills men också den jag läst mest om)
Purina Pro Plan
Eukanuba

Dom 2 sista är jag inte så intresserad av då jag vill ha ett foder från Sverige när jag ändå byter. Dels för att jag känner att jag har större koll på vad som är i + att jag vill använda så lite miljöresurser som möjligt.
Ge gärna tips på svenska hundfoder.
 
Sv: Det här med mat.

Har hittat svenska foder nu, ge gärna åsikt om:
Magnusson
Carrier
Robur
Tello
Canami

Han har fått robur som "utblandningsfoder" någon gång när vi vunnit en 5kg säck på en utställning och då sorterade han bort dom kulorna och tyckte dom var jätte äckliga så det kanske inte är något alternativ egentligen. Dom 3 andra har jag inte hört någonting alls om.
 
Sv: Det här med mat.

Kollat på Standart? Det är det enda min svårfödda och känsliga hund funkat riktigt bra på. Svenskt också :)
 
Sv: Det här med mat.

Carrier, Tello och Canami har ett högt spannmålsinnehåll, dock ligger de betydligt bättre i pris än RC. Men vill du undvika mycket spannmål, hoppa över dem.

Robur är lite olika, men många sorter ligger högt i spannmål där med. Någon speciell du tänkte på?

Magnussons Meat & Biscuit innehåller vete, vilket jag skulle undvika om jag var du. Magnussons original är vetebaserad.

Så skulle inte rek någon av dem tyvärr.
 
Sv: Det här med mat.

När jag ändå byter för att det är för mycket spannmål i det ena är det ju dumt att ta något med lika mycket i. Hade velat ha så lite spannmål som möjligt men ändå torrfoder (Ingen möjlighet att frysa in stora mängder hundmat). Gillar ju inte det här med hundmat bättre nu precis ;).
Ska kolla på standard, hoppas det verkar bättre..
 
Sv: Det här med mat.

High-energy professional och High-energy competition från Swedish petfood är köttbaserat och vetefritt (innehåller dock vetegroddar).
 
Sv: Det här med mat.

När jag ändå byter för att det är för mycket spannmål i det ena är det ju dumt att ta något med lika mycket i. Hade velat ha så lite spannmål som möjligt men ändå torrfoder (Ingen möjlighet att frysa in stora mängder hundmat). Gillar ju inte det här med hundmat bättre nu precis ;).
Ska kolla på standard, hoppas det verkar bättre..

Jag ska åka och jobba strax, men du kan få några förslag av mig sen när jag har tid, på köttbaserade =) Men nej, de är inte många.

Orijen btw är väl det mest köttbaserade man kan hitta, jag har ingen egen erfarenhet av fodret dock.
 
Sv: Det här med mat.

Tack för all hjälp :bow:. Hundfoder är verkligen något jag måste läsa på mer om känns det som.

Gnist: Ska kolla på dom också, tack :D.
 
Sv: Det här med mat.

Jag har Magnussons meat&bisquit work, mina fungerar ypperligt på det fodret.

De håller alla hullet utmärkt, trots fri tillgång.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 991
Katthälsa Hjälp! Jag håller på att gå vilse i kattfoderdjungeln :crazy: Min lilla Alice är nu åtta månader (:eek:) och kastrerad så jag tänkte...
2 3
Svar
43
· Visningar
12 386
Kropp & Själ Idag sjönk det till slut in, jag kommer aldrig bli frisk. Jag har som några kanske vet fått diagnosen Ulcerös Kolit för ca 2 år sedan...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 651
Senast: Aliche
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 178
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp