Det här med att komma på vettig mat

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare SiZo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 4 844

Bukefalos 30 år!

Kan det fungera med att lägga till något drickbart typ proteinsmoothie eller soppa (om varm mat är lättare) som extramål på em?
Det kan ju vara en mindre mängd, typ 1-2 dl? Det kanske är lättare att ta en klunk dryck under tiden du jobbar än att äta något?

I soppa kan man mixa ner bönor för extra protein tex. I smoothie kan du ha proteinpulver. Du får i dig både protein och något grönt. Soppan kan ju göras på kvällen, värmas på morgonen och sen tas med i termos till jobbet.

Är problermet att du inte får i dig protein, eller att du inte äter? För om du går på viktminskningsspruta är väl poängen att äta mycket mindre?

För övrigt så tycker jag inte heller att det är svårt med fem "mål" per dag
Frukost
Frukt (halv frukt, smoothie, några munnar drickyoghurt eller liknande)
Lunch
Någon typ av proteinbar, babybelost eller liknande i bilen.
Middag
Kvällste med nått kex elelr så.

Annars brukar jag göra soppa med mer protein i, och mixa den, lättare att äta.

Det tar verkligen inte 2 min för mig att äta en frukt. Och har aldrig någonsin gjort.

Så nej. Alla har varken råd eller tid med det.
Jag skulle vilja säga att det är åt det ovanligare hållet om det tar lång tid att äta en frukt, så det handlar nog inte om huruvida jobbet är stressigt eller inte. Naturligtvis skulle jag inte kunna gå undan en halvtimme på förmiddag och eftermiddag för att äta en clementin. Det tar mig ett par minuter att skala och äta.

Jag skulle vilja säga att det är åt det ovanligare hållet om det tar lång tid att äta en frukt, så det handlar nog inte om huruvida jobbet är stressigt eller inte. Naturligtvis skulle jag inte kunna gå undan en halvtimme på förmiddag och eftermiddag för att äta en clementin. Det tar mig ett par minuter att skala och äta.
Clementine äter jag ibland på väg mellan jobbet och bussen, cirka 4-5 minuter tar det från mitt rum till busshållplatsen och under den tiden har jag hunnit skala, äta, kasta skalet i en papperskorg jag går förbi och varit färdig på minst halva vägen.

Drickyoghurt som någon föreslog dricker jag medan jag sitter vid datorn och jobbar, där kan jag äta macka eller clementine också om jag inte känner att jag kan ta regelrätt paus. Vad jag ofta äter på jobbet är knäckemacka utan något på, två stycken, enkelt och fort att tugga i sig även utan paus.

Jag ska egentligen, och har under längre perioder tidigare, ätit 6 gånger per dag, utan problem. Då mår jag som bäst.

Jag är långsam, tar en evighet att få bort allt vitt bös från citrusfrukter. Behöver jag mellanmål är det oftast för att jag hoppat över lunchen. Har ofta kokt ägg eller morötter som mellanmål, frukt är svårare eftersom de måste vara helt rätt för att vara goda. Att vara allergisk mot stenfrukt komplicerar. Men jag kastar aldrig i mig en banan, ska jag äts mellanmål gör jag det hellre långsamt vid datorn eller så.

Är problermet att du inte får i dig protein, eller att du inte äter? För om du går på viktminskningsspruta är väl poängen att äta mycket mindre?

För övrigt så tycker jag inte heller att det är svårt med fem "mål" per dag
Frukost
Frukt (halv frukt, smoothie, några munnar drickyoghurt eller liknande)
Lunch
Någon typ av proteinbar, babybelost eller liknande i bilen.
Middag
Kvällste med nått kex elelr så.

Annars brukar jag göra soppa med mer protein i, och mixa den, lättare att äta.
Det är lite mer komplicerat än så. För min del så var det ett test för att se om det kunde hjälpa mig att gå ner i vikt, eftersom jag har så svårt för det på egen hand.
Jag har legat på runt 1000 kalorier/dag i flera år utan att gå ner i vikt.

Visst gick jag ner av sprutan, men jag åt samtidigt typ ingenting - det är inte hållbar viktnedgång. Som värst var det vissa dagar typ 2 proteindrycker (som jag fick kämpa med...) och sedan typ två matskedar mat på kvällen. Visst gick jag ner i vikt, men...
Jag brukar köpa äpplen för 19kr/kg och morötter för 10kr/kg. Jag är inte heller rik. Väljer frukt och grönsaker utefter vad som har lägst kilopris just då. Min smärtgräns går runt 20kr/kg.

Men även om det tar längre tid, vad gör det? Man kan ha en skål uppskuren frukt/morotsstavar framme i flera timmar utan att dom blir dåliga. Speciellt morot är jättebra datorsnacks, man blir inte kladdig.

Och i allmänhet, mat och äta mat måste få ta tid.

Men det var därför jag tidigare frågade om ARFID. Det är ju en helt annan femma att få till en hälsosam matrutin om man har det. Både med tid och innehåll.
Jag har tittat på AFRID lite mer eftersom jag inte hade hört talas om det alls innan.
Jag kan nog ha en släng av det. Hittar jag en dålig kycklingbit så tappar jag aptiten fullständigt. Den behöver inte vara dålig på riktigt, utan kan se tråkig (äcklig) ut bara så äter jag den inte. Får jag den i munnen så tar det lång tid innan jag äter kyckling igen. Eller om jag hittar en broskklutt i köttbullarna - vilket jag typ alltid gör, och jag fattar inte huuuuuur.

Framförallt är det med kött som jag är extra "grinig". Grönsaker har jag större tålamod är om en är "fel". Då tar jag en annan bara.
Men, jag har aldrig gått ner i vikt av det här, så jag passar inte in på diagnoskriterierna på så sätt.

Halvt KL*

Jag har inte tagit någon spruta på lite över en månad nu. Arbetslöshet och dyra mediciner går liksom inte ihop sig. Min kosthållning har inte ändrat sig nämnvärt förutom att om vi har godis i skåpet så äts det upp, så vi har helt enkelt inget godis i skåpet. Plus då att jag försöker äta frukt så fort jag är uttråkad och sugen på något. Som arbetslös har jag faktiskt tid att äta det. Så det har blivit typ 3-5 frukter/dag. Det har resulterat i att jag har gått upp 1,5 kilo - såklart. För varför skulle jag inte gå upp i vikt liksom? :rofl:

Men det är inte hela världen. Hoppas att det stannar så bara. Det är så trisst att verkligen behöva gå på svältkost för att behålla/gå ner i vikt.

Det är lite mer komplicerat än så. För min del så var det ett test för att se om det kunde hjälpa mig att gå ner i vikt, eftersom jag har så svårt för det på egen hand.
Jag har legat på runt 1000 kalorier/dag i flera år utan att gå ner i vikt.

Visst gick jag ner av sprutan, men jag åt samtidigt typ ingenting - det är inte hållbar viktnedgång. Som värst var det vissa dagar typ 2 proteindrycker (som jag fick kämpa med...) och sedan typ två matskedar mat på kvällen. Visst gick jag ner i vikt, men...

Jag har tittat på AFRID lite mer eftersom jag inte hade hört talas om det alls innan.
Jag kan nog ha en släng av det. Hittar jag en dålig kycklingbit så tappar jag aptiten fullständigt. Den behöver inte vara dålig på riktigt, utan kan se tråkig (äcklig) ut bara så äter jag den inte. Får jag den i munnen så tar det lång tid innan jag äter kyckling igen. Eller om jag hittar en broskklutt i köttbullarna - vilket jag typ alltid gör, och jag fattar inte huuuuuur.

Framförallt är det med kött som jag är extra "grinig". Grönsaker har jag större tålamod är om en är "fel". Då tar jag en annan bara.
Men, jag har aldrig gått ner i vikt av det här, så jag passar inte in på diagnoskriterierna på så sätt.

Halvt KL*

Jag har inte tagit någon spruta på lite över en månad nu. Arbetslöshet och dyra mediciner går liksom inte ihop sig. Min kosthållning har inte ändrat sig nämnvärt förutom att om vi har godis i skåpet så äts det upp, så vi har helt enkelt inget godis i skåpet. Plus då att jag försöker äta frukt så fort jag är uttråkad och sugen på något. Som arbetslös har jag faktiskt tid att äta det. Så det har blivit typ 3-5 frukter/dag. Det har resulterat i att jag har gått upp 1,5 kilo - såklart. För varför skulle jag inte gå upp i vikt liksom? :rofl:

Men det är inte hela världen. Hoppas att det stannar så bara. Det är så trisst att verkligen behöva gå på svältkost för att behålla/gå ner i vikt.

Det är inte fett du gått upp så snabbt, utan vatten och förmodligen fibrer som finns i tarmen.

Hur skulle det kännas för dig att helt släppa vikttänket och fokusera på fibrer och underhållsnivå på proteinet? Försöka hitta hållbara matvanor liksom?

Det är inte fett du gått upp så snabbt, utan vatten och förmodligen fibrer som finns i tarmen.

Hur skulle det kännas för dig att helt släppa vikttänket och fokusera på fibrer och underhållsnivå på proteinet? Försöka hitta hållbara matvanor liksom?
Ja det säger ni jämt. Men tyvärr så är det inte sanningen.

Sist jag släppte vikttänket och försökte just det så gick jag upp 20 kilo på ett halvår. Nej tack. Nej jag åt inte jättemycket. Jag la till frukost i min diet. Men det var säkert också bara vätska. Att jag aldrig lyckas gå ner de där kilona hör inte hit. Det är såklart vätska ändå.

Jag kan gå upp enorma mängder vikt på kort tid. Mitt rekord är 6 kilo på en vecka. Det tog mig 8 månader att gå ner. Det är INTE vätska. Hade det varit det så hade det gått betydligt fortare att gå ner. Lägg ner snacket om att man inte kan gå upp i vikt så fort. JAG kan det. Jag har gjort det flera gånger.

Ja det säger ni jämt. Men tyvärr så är det inte sanningen.

Sist jag släppte vikttänket och försökte just det så gick jag upp 20 kilo på ett halvår. Nej tack. Nej jag åt inte jättemycket. Jag la till frukost i min diet. Men det var säkert också bara vätska. Att jag aldrig lyckas gå ner de där kilona hör inte hit. Det är såklart vätska ändå.

Jag kan gå upp enorma mängder vikt på kort tid. Mitt rekord är 6 kilo på en vecka. Det tog mig 8 månader att gå ner. Det är INTE vätska. Hade det varit det så hade det gått betydligt fortare att gå ner. Lägg ner snacket om att man inte kan gå upp i vikt så fort. JAG kan det. Jag har gjort det flera gånger.

Nu har jag inte läst hela tråden så det kanske redan står, men är du utredd ordentligt? Det är ju fysikaliskt inte möjligt för kroppen att gå upp mer i fettmassa än den faktiskt får in i energi (nedgång är lite mer komplicerat energibalansmässigt och inte lika lätt att sätta siffror på i alla lägen), så något borde vara off om du kan lagra in mer än du borde..?

Nu har jag inte läst hela tråden så det kanske redan står, men är du utredd ordentligt? Det är ju fysikaliskt inte möjligt för kroppen att gå upp mer i fettmassa än den faktiskt får in i energi (nedgång är lite mer komplicerat energibalansmässigt och inte lika lätt att sätta siffror på i alla lägen), så något borde vara off om du kan lagra in mer än du borde..?
PCOS (med typ nollat testosteron, vilket drar ner ämnesomsättningen), förklimakterie med allt som tillhör. Behandlad för högt prolaktin så det ligger normalt.

Men POTS och troligen lipödem hjälper nog inte till heller.

Sköldkörtelhormoner ligger normalt.

PCOS (med typ nollat testosteron, vilket drar ner ämnesomsättningen), förklimakterie med allt som tillhör. Behandlad för högt prolaktin så det ligger normalt.

Men POTS och troligen lipödem hjälper nog inte till heller.

Sköldkörtelhormoner ligger normalt.

Trist kombo, jag gissar att det är en bidragande orsak till att du faktiskt behöver mer protein än vad som kan kännas rimligt att få i sig med någon form av ARFID. :confused:

Hade önskat att vården var bättre på att hjälpa till med sånt, men det är fortfarande i läget att det som funkar för de flesta ska funka för alla.

Jag blir ofta inspirerad av olika matkonton på instagram.

Annars är matlagning min värsta hushållssyssla. Tömmer hellre avloppen än står i köket.

Liknande trådar

• Mjölkproteinallergi
  • Att tacka nej till fika, mat osv. på ett trevligt sätt
  • Knäckemacka
  • Flera katter med olika kostbehov

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat