Inte jag heller. Dessutom finns inte HR här.Har aldrig arbetat på en arbetsplats där det är möjligt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte jag heller. Dessutom finns inte HR här.Har aldrig arbetat på en arbetsplats där det är möjligt.
Nä men TS arbetsplats verkade höra till dem där det går, jag kanske var otydlig men menade såklart vi som kan.Har aldrig arbetat på en arbetsplats där det är möjligt.
Nja, jag tänkte att öppet prat generellt är bra.
Klaga och jämföra sig tror jag sällan är positivt.
Vi behöver också input från våra medlemmar.
Ofta har många ganska liten inblick i vad kollegor exakt bidrar med och har för specifikt ansvar, att bara få en siffra för lön är nästan dödsdömt att skapa osämja och onödig missnöjdhet.Jag menade att jag tror att det är svårt att ha ett öppet prat om enskilda löner på en arbetsplats utan att det göder klagomål, skuldbeläggande och osunda jämförelser som långt ifrån alla vill vara en del av.
Räcker det inte med att de som vill kolla upp kollegornas löner gör det på egen hand och att era medlemmar kontaktar er enskilt i de här frågorna?
Den här tråden gör att jag är en väldigt glad över att alla på min arbetsplats har samma lön, undantaget är om du har en arbetsledande position, då kan du få lite påslag. Nyanställda går in på exakt samma lön. Någon har en master medan en annan inte har mer än gymnasie men har starkt nätverk som den förstnämnda kanske inte har. Det systemet kanske inte passar alla arbetsplatser, men jag är glad att det passar hos oss. Inget tjafs!
Det är noll tjafs hos oss också trots att våra löner är offentliga. Jag tror det beror mer på kulturen på arbetsplatsen.
Aldrig någonsin hört talas om att någon gjort det och visste inte ens att det gick. Inte för att jag skulle vilja heller.Begär inte alla ut lönelistor från HR?Det gör de flesta på min arbetsplats och jag vet exakt vad mina kollegor (inklusive chefen) tjänar samt alla andra i min yrkeskategori i andra delar av organisationen.
Tycker det är jättesvårt annars att veta om det man får är rimligt eller inte. Sen är jag jättedålig på att löneförhandla ändå men det hjälper att veta att X och Y som jobbat lika länge/kortare/längre och har mer eller mindre ansvar osv än mig har si och så mycket. Inte för att försöka hålla ner någon annans lön utan för att få upp allas och så att cheferna och HR inte ska kunna påstå att man borde vara nöjd...
Inom offentlig sektor är alla löner offentliga. Du kan ringa eller mejla till vilken kommun, region eller annan myndighet som helst och be att få namn och löneuppgifter om t ex alla personer med en särskild roll, alla personer på en speciell avdelning eller en uppgift om lön för en namngiven person.Aldrig någonsin hört talas om att någon gjort det och visste inte ens att det gick. Inte för att jag skulle vilja heller.
Jag har tagit ut nu när jag ska började söka nytt jobb efter min utbildning. Tycker det känns bra att veta hur lönerna ligger på varje arbetsplats för att kunna lägga löneanspråket på en rimlig nivå.Aldrig någonsin hört talas om att någon gjort det och visste inte ens att det gick. Inte för att jag skulle vilja heller.
Fast nä, det går utmärkt att veta vad kollegor tjänar utan att det blir osämja. Inga problem alls.Ofta har många ganska liten inblick i vad kollegor exakt bidrar med och har för specifikt ansvar, att bara få en siffra för lön är nästan dödsdömt att skapa osämja och onödig missnöjdhet.
Ok, helt främmande för mig som aldrig jobbat inom offentlig sektor.Inom offentlig sektor är alla löner offentliga. Du kan ringa eller mejla till vilken kommun, region eller annan myndighet som helst och be att få namn och löneuppgifter om t ex alla personer med en särskild roll, alla personer på en speciell avdelning eller en uppgift om lön för en namngiven person.
Jag tycker det låter som att ni på din arbetsplats har en betydligt mer nyanserad diskussion än att bara prata en lönesiffra. Jag tror som någon annan skrev tidigare att det handlar mer om arbetsplatskultur.Fast nä, det går utmärkt att veta vad kollegor tjänar utan att det blir osämja. Inga problem alls.