Det här med lönehöjning...

Bukefalos 30 år!

Nja, jag tänkte att öppet prat generellt är bra.
Klaga och jämföra sig tror jag sällan är positivt.

Vi behöver också input från våra medlemmar.

Jag menade att jag tror att det är svårt att ha ett öppet prat om enskilda löner på en arbetsplats utan att det göder klagomål, skuldbeläggande och osunda jämförelser som långt ifrån alla vill vara en del av.

Räcker det inte med att de som vill kolla upp kollegornas löner gör det på egen hand och att era medlemmar kontaktar er enskilt i de här frågorna?

På min arbetsplats pratar vi inte om varandras löner. Men vi har alla offentliga löner, så den som vill kan ta reda på vad sina kollegor tjänar. Men det är inget som nånsin har tagits upp till diskussion, och skulle nån fråga mig skulle jag definitivt säga att det inte är något jag vill diskutera. På generell nivå visst, men inte på personlig nivå. Med tanke på vad ts skriver om hur det går till (låter horribelt tycker jag) så kommer jag att hålla fast vid min linje.

Jag menade att jag tror att det är svårt att ha ett öppet prat om enskilda löner på en arbetsplats utan att det göder klagomål, skuldbeläggande och osunda jämförelser som långt ifrån alla vill vara en del av.

Räcker det inte med att de som vill kolla upp kollegornas löner gör det på egen hand och att era medlemmar kontaktar er enskilt i de här frågorna?
Ofta har många ganska liten inblick i vad kollegor exakt bidrar med och har för specifikt ansvar, att bara få en siffra för lön är nästan dödsdömt att skapa osämja och onödig missnöjdhet.

Den här tråden gör att jag är en väldigt glad över att alla på min arbetsplats har samma lön, undantaget är om du har en arbetsledande position, då kan du få lite påslag. Nyanställda går in på exakt samma lön. Någon har en master medan en annan inte har mer än gymnasie men har starkt nätverk som den förstnämnda kanske inte har. Det systemet kanske inte passar alla arbetsplatser, men jag är glad att det passar hos oss. Inget tjafs!

Den här tråden gör att jag är en väldigt glad över att alla på min arbetsplats har samma lön, undantaget är om du har en arbetsledande position, då kan du få lite påslag. Nyanställda går in på exakt samma lön. Någon har en master medan en annan inte har mer än gymnasie men har starkt nätverk som den förstnämnda kanske inte har. Det systemet kanske inte passar alla arbetsplatser, men jag är glad att det passar hos oss. Inget tjafs!

Det är noll tjafs hos oss också trots att våra löner är offentliga. Jag tror det beror mer på kulturen på arbetsplatsen.

Skulle aldrig svara om en kollega frågar vad jag fått för förhöjning.
Vi pratar inte om löner hos oss, och rent generellt är folk ganska bra på att fatta vad folk vill och inte vill prata om.

Har en rätt ny kollega som ibland är lite gränslös med sina frågor. Då har jag ibland faktiskt sagt "det där svarar jag inte på." Ja, hon kanske tycker det är taskigt, men om man inte förstår att undvikande svar = sluta tjata så får man skylla sig själv.

Begär inte alla ut lönelistor från HR? 🙈 Det gör de flesta på min arbetsplats och jag vet exakt vad mina kollegor (inklusive chefen) tjänar samt alla andra i min yrkeskategori i andra delar av organisationen.

Tycker det är jättesvårt annars att veta om det man får är rimligt eller inte. Sen är jag jättedålig på att löneförhandla ändå men det hjälper att veta att X och Y som jobbat lika länge/kortare/längre och har mer eller mindre ansvar osv än mig har si och så mycket. Inte för att försöka hålla ner någon annans lön utan för att få upp allas och så att cheferna och HR inte ska kunna påstå att man borde vara nöjd...
Aldrig någonsin hört talas om att någon gjort det och visste inte ens att det gick. Inte för att jag skulle vilja heller.

• Gilla
Reactions: Sel
Aldrig någonsin hört talas om att någon gjort det och visste inte ens att det gick. Inte för att jag skulle vilja heller.
Inom offentlig sektor är alla löner offentliga. Du kan ringa eller mejla till vilken kommun, region eller annan myndighet som helst och be att få namn och löneuppgifter om t ex alla personer med en särskild roll, alla personer på en speciell avdelning eller en uppgift om lön för en namngiven person.

Jag jobbar inom regionen och våra löner är offentliga uppgifter. Jag begär ut lönelistor varje år inför lönesamtalet, det är det absolut bästa sättet och att hänvisa till statistik och hur jag ligger till vs borde ligga till i lönestrukturen är det som funkar absolut bäst vid lönesamtalet. Jag brukar även uppmuntra kollegorna att göra samma sak. När någon lyckas bra med sin löneförhandling så gynnar det oss alla, så det är liksom inget att sura över. Eller - man kan ”sura” till chefen (dvs komma med bra argument till varför löneskillnaden inte är skälig) men inte till kollegorna.

Din kollega har ju helt missat poängen. Det är ju BRA för mig om det kommer in någon som har högre lön, särskilt om det är någon som tex är mer junior. Likaså om någon får upp sin lön. Då får jag jättebra argument på lönesamtalet och lönen kan justeras upp.

Trots att jag vet vad typ alla mina kollegor (av samma yrke) tjänar så är det ingenting vi brukar prata om dock. Vi pratar och peppar varandra inför lönesamtalen och kan kolla av hur det gick (alltså hur det kändes, om samtalet var bra osv) men sällan kring siffror. I år var det dock en kollega som frågade mig rakt ut och då svarade jag ärligt att jag fått en bra ökning i år och pratade lite kring de resonemang jag haft med chef i flera år kring lönen.
I år lyckades jag motivera flera kollegor till att faktiskt ha sina lönesamtal, något de alltid brukar skippa. Väldigt nöjd med min insats där😁

Jag har tidigare varit missnöjd med lönen och hur jag legat till jämfört med kollegor, men det är ju inget jag straffat kollegorna för. Jag använder ilskan som lite extra power i löneförhandlingen bara👍

Sånt här som gör att det känns skönt att jobba på arbetsplats med kollektiv lönesättning. Visst, några olika lönegrupper, men skiljer inte nå mycke mellan dom, typ 500-1000. Men klart det är skillnad på industrigolvet är typ kontor.

Jobbade i samma branch på annat företag under covidtiden, och kändes inte alls bra att komma in som ny å typ ha bättre lön än gruppledarn 😬 en (manlig) kollega från första företaget kom oxå dit en period och fick ju såklart 1500 mer än mig.

Så väldigt skönt att slippa förhandla lönerna själv. Sen insåg jag just att som förhandlare så kanske jag måste va inblandad fackligt nästa sväng 😅

Men även att folk har fan dålig koll ibland även när det inte är så mycke hålla koll på. En annan kollega spånade på att bryta lös en grupp från oss och blev helt ställd när jag funderade på hur stökigt det skulle bli med lönegrupperna då 😬 hon visste inte att våran grupp va annars 😅

Till OPs kollega skulle man ju bara vilja säga nått i stil med "om du fokuserade mer på ditt jobb och mindre på mig så ska du se att det blir bättre"...men är väl inte direkt att rekommendera 😅🙈

Även jag jobbar i offentlig sektor (myndighet). Här dras listorna ut inför lönesamtal varje år. Det är ju ett bra sätt att veta hur man ligger till. Har aldrig varit osämja mellan kollegor men däremot mot cheferna som har kunnat ge likvärdiga medarbetare ganska hög diff. Det ska inte behöva spela någon roll vilken chef man har vad man får för ökning.

Inom offentlig sektor är alla löner offentliga. Du kan ringa eller mejla till vilken kommun, region eller annan myndighet som helst och be att få namn och löneuppgifter om t ex alla personer med en särskild roll, alla personer på en speciell avdelning eller en uppgift om lön för en namngiven person.
Ok, helt främmande för mig som aldrig jobbat inom offentlig sektor.

Fast nä, det går utmärkt att veta vad kollegor tjänar utan att det blir osämja. Inga problem alls.
Jag tycker det låter som att ni på din arbetsplats har en betydligt mer nyanserad diskussion än att bara prata en lönesiffra. Jag tror som någon annan skrev tidigare att det handlar mer om arbetsplatskultur.

Sen är det nog också lättare på arbetsplatser där det finns jämförbara tjänster, där inte varje enskild tjänst är nästan unik i uppgifter och ansvar. Där det finns en djupare kunskap genom egen erfarenhet vad en kollega gör och bidrar med.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka