Det ultimata hö´t

TinyWiny

Trådstartare
Diskuterade idag med min höbonde vad för hö jag vill ha eftersom förra årets var en sorg för plånboken och för min svårfödda häst med en kvot på 2.9 (7.5 mj och 22 smrp/ kg ts)
Jag vill gärna ha ett så lågt energivärde (som 7.5 mj) eftersom det betyder att jag kan ge mer hö till den lättfödde men med ett proteinvärde på minst 45 smrp, gärna högre.

Den ena hästen kräver en kvot på 7.5 för att inte falla ur medans den andre fungerar bra på runt 5,5.

Eftersom han var borta förra hösten från sitt lantbruk skötte hans bror det hela med följd att brodern inte putsade så som bonden själv brukar göra.
I det årets skörd fanns alltså det som hade växt upp hösten innan, ser ut ungefär som tussar med gräsklippargräs.
Kan detta ensamt ha gjort att kvoten blev så låg?

Två år innan dess var kvoten 6.5 (9.7 mj och 64 smrp/ kg ts) det var relativt likartade somrar, med värme och nederbörd och enligt bonden samma gödsling.
Skillnaden var att detta togs någon vecka innan midsommar och förra årets togs i början på juli.

(Mellan året köpte jag hö från en annan bonde eftersom "min" bonde fortfarande inte kunde sköta gården och brodern skördade hö´t i september:crazy:)

Min fundering är om han då slår precis när allt gått i blom så borde ju energin vara lite lägre, ca 7-8 medans proteinet fortfarande är relativt högt?!
Eller kan alltihopa bero på att vallen inte putsades som brukligt hösten inan de dåliga värdena?

Hjälp mej nu alla ni som kan så att jag får ett bra hö i år!
Tack på förhand:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Det ultimata hö´t

Energivärdet kan man inte göra mycket åt som odlare (annat än när man väljer frö för vall). Däremot har det stor betydelse på proteinet när man slår vallen. Får man en värmebölja i juni så mognar vallen mycket snabbt och proteinhalterna faller snabbt. Väntar man till axgång (gräsets blomning) så sjunker proteinhalten kraftigt. Slår man vallen som man gjorde förr (i juni) så kan man nästan lika väl köpa bra foderhalm. Lämpligt skördedatum kan du hitta bland annat här: http://www.freefarm.se/vall/. Prognosen för oss här i östergötland pekar på lika tidig skör som de senaste två åren: första dagarna i juni! Vi fick en kvot på cirka 7 förra året.
Hö med så låga värden du anger kostar nästan lika mycket som riktigt bra hö.
 
Senast ändrad:
Sv: Det ultimata hö´t

Tack så mycket för ditt svar:bow:

Jo att hö´t kostar lika mycket oberoende på värdena vet jag.
Häromkring finns det inga bönder som säljer analyserat hö utan det är bara att köpa och hålla tummarna för att det är bra när man får analysen.

Med andra ord så ska jag ringa bonden i morgon och säga till honom att han får tidigare lägga skörden en månad eller så.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 027
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 649
Foder & Strö Hej! Vi har ett lite komplicerat problem i vårt stall. Stallägaren tillhandahåller egenproducerat hö. I september förra året reagerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 136
Senast: AnnDerry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp